Dlaczego trzeba postawić na programy partnerskie? Odpowiedź znajdziecie w wywiadzie, jaki CEO webePartners, Ewa Dudek udzieliła na kanale YT Przygody Przedsiębiorców. Ewa opowiedziała o tym jak działa sieć afiliacyjna i dlaczego programy partnerskie to przyszłość marketingu online.


Serdecznie zachęcamy do obejrzenia całego wywiadu z Ewą, w którym wytłumaczyła jak działają programy partnerskie i dlaczego jest to branża, która w Polsce od 5 lat rozwija się dynamicznie.  10 lat temu, gdy powstawał sieć webePartners, o afiliacji i programach partnerskich praktycznie nikt nie słyszał. Dlatego początki były ciężkie, o czym Ewa wspomina w wywiadzie. Co spowodowało, że się nie poddała i dążyła do celu? Na pewno warto posłuchać.

 

 

A poniżej kilka podstawowych informacji o programach partnerskich. Czym są programy partnerskie, jak działają, kto zarabia na takiej współpracy i co zrobić, aby zacząć zarabiać na własnym programie partnerskim.

Programy partnerskie – co to jest?

Programy partnerskie są częścią marketingu afiliacyjnego, jak sama nazwa sugeruje, tworzone są po to, aby umożliwić różnym podmiotom współpracę ze sobą, która w efekcie ma wygenerować zyski dla każdej zaangażowanej strony. W tego typu rozwiązaniach udział biorą trzy podmioty: wydawca, reklamodawca i sieć afiliacyjna.

Programy partnerskie – jak to działa i kto na tym zarabia?

To proste, za pomocą programów partnerskich zwiększamy sprzedaż . Jako sieć afiliacyjna webePartners, swoje działania dedykujemy e-commerce, czyli sklepom internetowym. Jeśli sklep internetowy chce reklamować swoje produkty na innych serwisach internetowych, w zamian za prowizję od sprzedaży, musi uruchomić program partnerski. Uruchamiając taki program, sklep staje się reklamodawcą. Reklamodawcy, tworząc własne programy partnerskie, tworzą pole do współpracy z wydawcami online, z którymi rozliczają sie w dowolnym, ustalonym wcześniej modelu (CPC, CPS, CPL). Największą zaletą programów partnerskich jest to, że sklepy internetowe, za reklamę, mogą rozliczać się z wydawcami w modelu CPS Cost Per Sale, czyli prowizjyjnie od sprzedaży, które dojdą skutku z działań prowadzonych przez wydawców.

Kim są wydawcy w programach partnerskich? Każdy, kto w dużym lub mniejszym stopniu działa online. Mamy więc: właścicieli serwisów tematycznych, blogerów, influancerów, Youtuberów, użytkowników social media ( Facebook, Instagram, Snapchat, Pineterest), serwisy rabatowe, wyszukiwarki i porównywarki cenowe, a także właścicieli legalnych baz mailingowych. Na swoich powierzchniach polecają oni produkty w ramach programów partnerskich, dzięki czemu sklepy zarabiają więcej, a oni otrzymują prowizje od sprzedaży.

programy partnerskie

Programy partnerskie – jak jest cel?

Głównym celem programów partnerskich jest wzrost sprzedaży w serwisie/sklepie internetowym reklamodawcy, dzięki poleceniom wydawców.

Tak więc, promocja oferty reklamodawcy, w ramach programu partnerskiego, ma trafiać do użytkowników Internetu, czyli potencjalnych klientów reklamodawcy. Im lepiej wydawcy dopasują taką promocję do swoich grup odbiorców, tym większe zyski popłyną zarówno w kierunku wydawców, jak i reklamodawców. Dzięki poleceniom wydawców użytkownicy klikają w banery, widżety produktowe lub linki afiliacyjne, przechodzą do serwisu/sklepu reklamodawcy i dokonują tam zakupu. Dzięki temu użytkownik kupuje produkt, którego szukał, wydawca zarabia, poprzez otrzymanie prowizji od jego zakupów, a reklamodawca zarabia więcej, ponieważ zwiększa sprzedaż. 

Programy partnerskie – gdzie wydawcy mogą promować oferty reklamodawców?

To jedno z najczęściej pojawiających się pytań od wydawców. WYdawcy mogą promować produkty z programów partnerskich wszędzie, gdzie tylko możliwe jest zamieszczenie baneru reklamowego, widżeta produktowego lub linka afiliacyjnego! O ile banery i widżety mają ograniczenia, co do miejsc gdzie można je publikować (działają wyłącznie na własnych stronach internetowych), to linki afiliacyjne można publikować również w serwisach i systemach zewnętrznych, takich jak: media społecznościowe, blogi innych osób (w formie komentarzy), dowolnych komunikatorach, w mailach, itp. Dzięki temu możliwości dotarcia do wielu osób, poprzez różne formy przekazu (zdjęcia, wideo, tekst), znacznie się zwiększyły na przestrzeni ostatnich kilku lat.

Programy partnerskie – jak promować aby zarabiać?

W ramach programów partnerskich można promować niemal wszystko. Tylko w naszej sieci afiliacyjnej jest dostępnych ponad 400 programów partnerskich sklepów internetowych, oferujących produkty z niemal wszystkich dostępnych kategorii produktowych. Przede wszystkim istotne jest, aby tematyka miejsca publikacji była jak najbardziej powiązana z produktem czy branżą, która jest reklamowana. Dzięki temu, polecanie w ramach programów partnerskich przebiega naturalnie i nie jawi się użytkownikom jako natrętna forma reklamy. Wydawcy internetowi, zajmują się wieloma tematami – od mody i urody, przez tatuowanie, edukację seksualną, branżę ślubną, aż po ekonomię i biznes. Dzięki szerokiej ofercie programów partnerskich, mogą z łatwością dopasować produkty, które chą polecać, do swoich grup odbiorców. 

Programy partnerskie – długofalowa współpraca a nie szybka kampania

Programy partnerskie to nie jest szybka kampania, ale długofalowa współpraca, polegająca na budowaniu własnej sieci wydawców. Musimy cały czas pamiętać, że marketing afiliacyjny, czyli marketing efektywnościowy gdzie płacimy wyłącznie za efekty sprzedaży,  jest idealny z perspektywy reklamodawcy, ale jednocześnie najtrudniejszy z perspektywy wydawcy. Dlatego czasami mijają miesiące zanim reklamodawca zachęci do programu taką liczbę potencjalnych partnerów, że powstanie silna sieć wydawców, którzy całe ryzyko niepowodzenia prowadzonych dzialań, wezmą na siebie. Ale gdy się już to uda, korzyści z posiadania własnej sieci wydawców, nie da się przecenić.

My, jako sieć afiliacyjna, cały czas zachęcamy nowych wydawców do dołączania do programów partnerskich, które obsługujemy. To samo może i powinien robić każdy reklamodawca, niezależnie od działań prowadzonych przez sieć. Najcenniejszymi wydawcami są oczywiście ci contentowi, na przykład, blogerzy. Coraz większą grupę tworzą też użytkownicy social mediów. Aby zostać wydawcą nie trzeba prowadzić serwisu, wystarczy fanpage na Facebooku, konto na Instagramie czy kanał na Youtubie. W webePartners mamy już kilkanaście tysięcy wydawców, a każdego dnia rejestrują się nowi! W naszej bazie można znaleźć zarówno znanych blogerów i Youtuberów, jak i doskonale znane wszystkim serwisy tematyczne, rabatowe, cashbackowe czy porównywarki cenowe.

Wydawca w programach partnerskich nie tylko dołącza do programu, ale musi zacząć w nim aktywnie działać, aby móc na takiej współpracy zarobić. Umożliwiamy wydawcom korzystanie z różnych narzędzi do promocji programów partnerskich, a najprostszym  są linki afiliacyjne. Dzięki linkom afiliacyjnym wydawcy mogą efektywnie promować wybrane produkty ze sklepów internetowych i polecać właśnie te, które są najlepiej dopasowane do ich grup odbiorców. Oprócz linków afiliacyjnych wydawcy mają do dyspozycji widżety produktowe, banery i pliki xml.

Programy partnerskie w praktyce

W zależności od wydawcy, każdy znajduje swój sposób na osiąganie najlepszych efektów w promowaniu programów partnerskich. Na przykładzie blogerów wygląda to najczęściej tak, że przygotowują oni wpisy na temat wybranych produktów, a następnie dodają do wpisu linki afiliacyjne. Dzięki temu, gdy ktoś z  czytelników kliknie w link afiliacyjny, przejdzie do sklepu i zakupi jakiś produkt, transakcja zostanie zliczona przez system śledzący webePartners i przypisana wydawcy odpowiednia prowizja. Dla reklamodawcy jest to podwójna korzyści, z jednej strony zwiększa sprzedaż w sklepie, z drugiej, jego produkty są promowane na popularnych blogach czy serwisach, a więc otrzymuje też korzyści wizerunkowe!

generator linków link afiliacyjny

Programy partnerskie – jak zacząć?

Aby uruchomić własny program partnerski w sieci webePartners, należy skontaktować się z nami w celu otrzymania oferty i podpisania umowy. W umowie między siecią a reklamodawcą określone są wzajemne zobowiązania oraz warunki wynagradzania wydawców : wysokość prowizji w programach partnerskich (zawsze ustalana samodzielnie przez reklamodawcę) czy okres żywotności cookies. Po podpisaniu umowy, reklamodawca implementuje kod śledzenia sprzedaży na w swoim sklepie internetowym, przesyła nam dynamicznie generowany plik xml i program partnerski może ruszać.

Po uruchomieniu programu partnerskiego, rozpoczyna się proces tworzenia sieci wydawców. Reklamodawca ma dużą swobodę przy jej budowaniu. Może samodzielnie wysyłać zaproszenia  wydawcom dzięki funkcji affiliate marketplace dostępnej w panelu reklamodawcy. Weryfikuje także tych wydawców, którzy sami zgłosili chęć uczestnictwa w programie lub zgłosili się na zaproszenie sieci afiliacyjnej. W trakcie współpracy, reklamodawca ma dostęp do pełnych danych i statystyk z działań wydawców, może przekazywać banery i kody rabatowe oraz optymalizować współpracę z wydawcami na każdym etapie. Dzięki kompleksowej współpracy z wydawcami, programy partnerskie znacząco wpływają na przychody w sklepach internetowych.

Programy partnerskie w webePartners

W ciągu 10 lat działalności, w sieci webePartners uruchomiliśmy ponad 1500 programów partnerskich. Spesjalizujemy się w programach partnerskich dla sklepów internetowych. Współpracowaliśmy i współpracujemy z takimi markami jak: Cropp, House, Meble Vox, Magnat, Śnieżka, Castorama czy Answear. W jednym momencie, w naszej ofercie, jest dostępnych kilkaset programów partnerskich z najróżniejszych dziedzin. Wśród sklepów modowych możemy pochwalić się takimi markami jak Orsay, z kosmetyków – Triny, z rozrywki Tania Książka, a z elektroniki Bestcena. Współpracujemy nie tylko z dużymi markami, ale również mniejszymi, niszowymi. Dzięki temu, zarówno reklamodawcom jak i wydawcom gwarantujemy, że każdy znajdzie dla siebie odpowiedniego partnera do współpracy. Mamy programy partnerskie ze wszystkich możliwych kategorii produktowych, takich jak: moda, zdrowie i uroda, dom i ogród, dla dzieci, elektronika, książki i gadżety, sport i rekreacja. Powoduje to, że w naszej bazie wirtualnych produktów, przeznaczonych do sprzedaży, mam ponad 3 miliony pozycji. Dlatego każdy wydawca znajdzie u nas produkt, który może polecać i zarabiać na swoich poleceniach.

Ponieważ uruchamiamy głównie programy partnerskie sklepom internetowym, opieramy się przede wszystkim na modelu CPS, czyli Cost Per Sale. Oznacza to, że reklamodawcy rozliczają się tylko za sfinalizowane transakcje. Jest do dla nich „najbezpieczniejszy model”, ponieważ  nie ponoszą żadnego ryzyka prowadzonych działań przez wydawców. Jeżeli transakcja, zainicjowana przez wydawcę, finalnie nie dojdzie do skutku, reklamodawca nie musi wypłacać za nią prowizji. Sklepom internetowym, które nie słyszały wcześniej o afiliacji może się to wydać nieprawdopodobne, ale nie ma tu żadnego haczyka. 🙂

Programy partnerskie – Polska vs. Zachód

Potencjał wzrostu działań afiliacyjnych jest w Polsce bardzo duży.

W USA już 80% sprzedawców online korzysta z afiliacji, dla porównania, w naszym kraju oscyluje to na poziomie raptem kilku, max. 10%!

Oczywiście, taki stan rzeczy nie może dziwić, w Stanach Zjednoczonych afiliacja trwa już od, mniej więcej, 30 lat! Pierwsze programy partnerskie powstały tam już pod koniec lat 80-tych. W Polsce pierwsze programy partnerskie zaczęły być uruchamiane 10 lat temu, gdy tworzyliśmy sieć webePartners i w tym samym czasie na polski rynek weszło kilka zagranicznych sieci afiliacyjnych.

Szerzej o afiliacji w Polsce zaczęło się mówić około 5 lat temu, wcześniej był to termin niemal nieznany, który niewiele mówił potencjalnym reklamodawcom czy wydawcom. Z naszych usług korzysta w tym momencie około 400 sklepów internetowych, a na polskim rynku jest ich już ponad 30 tys. Gdy zaczynaliśmy, w Polsce istniało 7 tysięcy sklepów online. Widać zatem jak bardzo ten segment marketingu jest jeszcze niewykorzystany i jak duży ma potencjał. Choć jesteśmy siecią, która obsługuje najwięcej polskich programów partnerskich, to rynek do pozyskania jest wciąż ogromny.  Dlatego wciąż rozwijamy się, aby systematycznie docierać do coraz większej liczby reklamodawców i przedstawiać im zalety afiliacji. Nadal jest to jednak dość tajemniczy termin dla większości właścicieli sklepów, dlatego staramy się mówić o niej lekkim językiem. Afiliacja jest naprawdę bardzo prosta, a mimo to potrafi znacząco wpłynąć na wyniki sprzedaży w sklepach internetowych.

Programy partnerskie – korzyści, które możesz osiągnąć

Przed podjęciem decyzji o współpracy z siecią afiliacyjną warto przeanalizować jakie korzyści z niej płyną. Programy partnerskie są dla reklamodawców bardzo korzystnym rozwiązaniem, gdyż zapewniają:

  • koszty promocji rozliczane tylko za efekty
  • brak kosztów, gdy nie ma efektów
  • wzrost sprzedaży i ruchu w sklepie internetowym
  • promowanie marki na wartościowych portalach contentowych w zamian za prowizję
  • stale rozbudowująca się sieć wydawców współpracujących w modelu „za efekt”
  • wsparcie sieci afiliacyjnej w kwestiach rozwoju programu partnerskiego

 


programy partnerskie zarabiaj

 


Jesli interesują Cię inne zagadnienia związane z programami partnerskimi, koniecznie przeczytaj:

Marketing afiliacyjny – dobra strategia aby osiągać systematyczny wzrost sprzedaży

Program afiliacyjny – przykłady rozwiązań z Zachodu

(Autentyczny) marketing afiliacyjny a media społecznościowe

 

Absolwent dziennikarstwa, pasjonat literatury, teatru i muzyki rockowej. Praktycznie nie rozstaje się z klawiaturą, czy to w biurze, czy w domu. W webePartners opiekuje się wydawcami, dba aby ich współpraca z reklamodawcami na każdym etapie przebiegała sprawnie i efektywnie . W zespole webe znany z przygotowywania mocnej i pysznej kawy.

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę aby ocenić artykuł!

Średnia ocena / 5. Oddanych głosów:


Data publikacji: 03.01.2020