Dla właścicieli sklepów internetowych, współpraca z siecią afiliacyjną w roli reklamodawcy, to zyski w postaci wzrostu sprzedaży. Sprawdź jak uruchomić swój pierwszy program partnerski!

Czym jest współpraca afiliacyjna?

Afiliacja to dobrowolna współpraca reklamodawców z wydawcami, której celem jest osiąganie wzajemnych korzyści finansowych. Współpraca polega na promowaniu i polecaniu produktów od reklamodawców poprzez media internetowe wydawców. Co istotne, rozliczanie odbywa się na podstawie dostarczonych efektów sprzedaży. Dlatego współpraca afiliacyjna jest tak popularna w branży ecommerce.  Jest to jeden z najbardziej skutecznych sposobów na promocję sklepów internetowych i wzrost sprzedaży.

cost per sale jak zostać reklamodawcą

Podmioty we współpracy afiliacyjnej

Reklamodawcy –  właściciele sklepów internetowych chcący zwiększać sprzedaż  poprzez promocję na różnorodnych serwisach internetowych w zamian za prowizję od sprzedaży, którą wypłacają wydawcom.

Wydawcy – właściciele serwisów internetowych (np. tematycznych portali, porównywarek cenowych czy serwisów cashbackowych), blogerzy, youtuberzy, influencerzy, a także po prostu użytkownicy mediów społecznościowych oraz komunikatorów internetowych, którzy chcą zarabiać na polecaniu produktów reklamodawców.

Sieć afiliacyjna – system internetowy umożliwiający natychmiastową współpracę reklamodawców  z wydawcami w modelach rozliczanych za efekty.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o rolach we współpracy afiliacyjnej, koniecznie zajrzyj do wpisu wydawca czy reklamodawca?

Dlaczego warto zostać reklamodawcą w sieci afiliacyjnej?

Dzięki sieci afiliacyjnej reklamodawca może zacząć współpracę z wydawcami bez konieczności posiadania własnego zaplecza technicznego. Sieć afiliacyjna dostarcza wszystko, co niezbędne od strony technicznej, a także bazę wydawców chętnych do podejmowania współpracy rozliczanej za efekty.

Wsparcie sieci partnerskiej (afiliacyjnej) w rozwijaniu współpracy z wydawcami, pozwala na zwiększenie ilości sprzedaży nawet do 30-40%.  Afiliacja jest dla reklamodawcy jednym z najbezpieczniejszych sposobów promocji, gdyż niweluje ryzyko strat. W odróżnieniu od innych sposobów na marketing internetowy dla sklepów online, w afiliacji reklamodawca ponosi koszty dopiero po otrzymaniu efektów w postaci sprzedaży.

Największe atuty sieci afiliacyjnej:

  • szybki proces uruchamiania programu partnerskiego
  • dostęp do wielotysięcznej bazy wydawców, która cały czas rośnie
  • kompletne zaplecze techniczne, umożliwiające współpracę z wydawcami rozliczanej w modelach efektywnościowych
  • system śledzenia ruchu i sprzedaży generowanych przez wydawców
  • zbiorcze rozliczanie z wydawcami
  • pomoc affiliate managerów w procesie budowania sieci wydawców
  • szczegółowe statystyki umożliwiające optymalizację kampanii prowadzonych przez wydawców

 

jak zostać reklamodawcą

Reklamodawca musi mieć jednak świadomość, iż współpraca afiliacyjna to nie szybka kampania, ale współpraca długofalowa. Efekty w postaci sprzedaży nie przychodzą natychmiast, tak jak w przypadku kampanii na Facebooku czy w GoogleAds, ale warto nie nie poczekać.

Efektywny program partnerski powstaje dzięki systematycznej pracy nad budowaniem sieci wydawców, którzy odpowiednio motywowani i uczciwie wynagradzani odwdzięczają się aktywną promocją i inicjowaniem transakcji w zamian za prowizję od sprzedaży. Najważniejszą kwestią dla reklamodawcy jest więc zbudowanie sieci wydawców, a jest to proces, który trwa od kilku tygodniu do kilku lat.  Jako wartość dodaną do współpracy afiliacyjnej reklamodawca zyskuje działania wizerunkowe, prowadzone przez wydawców, przy okazji promowania produktów.  

Jak zostać reklamodawcą, który płaci tylko za efekty

Aby reklamodawca mógł rozpocząć współpracę z wydawcami w oparciu o efekty, musi uruchomić program partnerski, do którego dołączą wydawcy. Proces uruchamiania programu partnerskiego w sieci afiliacyjnej nie jest skomplikowany. Jest maksymalnie uproszczony, aby mogły go wdrażać również nieduże sklepy internetowe, które nie posiadają dużego zaplecza technicznego i specjalistycznego.

Aby zostać reklamodawcą w sieci afiliacyjnej należy:

1. Podpisać umowę współpracy.

Reklamodawca podpisuje umowę współpracy z siecią afiliacyjną, gdzie szczegółowo opisany jest sposób współpracy z wydawcami i z siecią, oraz zasady rozliczania. Bardzo ważne jest, aby reklamodawca dobrze poznał możliwości jakie daje mu prowadzenie programu partnerskiego jak również wynikające z tego obowiązki.

2. Ustalić warunki swojego programu partnerskiego

Reklamodawca samodzielnie określa wysokość prowizji, jaką otrzyma wydawca za dostarczone akcje. Warto dobrze przemyśleć warunki, gdyż są one ustalane z perspektywą współpracy długofalowej. Zmniejszanie wysokości oferowanej prowizji zawsze bardzo źle wpływa na rozwój programu i powoduje odejście z niego części wydawców. Dlatego zawsze lepiej zostawić sobie zapas na podwyższenie prowizji i polepszanie warunków współpracy niż odwrotnie.

3. Zintegrować swój sklep/serwis z systemem śledzenia sprzedaży i dostarczyć plik xml

Aby współpraca z wydawcami mogła być śledzona przez sieć afiliacyjną a prowizje poprawnie naliczane, reklamodawca integruje swój sklep/serwis z systemem śledzenia sprzedaży, według specyfikacji dostarczonej przez sieć. Kolejny krok to dostarczenie dynamicznie generowanego pliku xml z ofertą sklepu internetowego. Dzięki temu wydawcy mogą korzystać z narzędzi afiliacyjnych, do których mają nieodpłatny dostęp w systemie afiliacyjnym. Narzędzia umożliwiają i pomagają wydawcom efektywną promocję produktów reklamodawcy.

sieć partnerska

To tyle, jeśli chodzi o wymagania wobec reklamodawcy przed uruchomieniem programu partnerskiego. Gdy program rusza, wydawcy zostają o nim poinformowani i do niego zapraszani. Następnie reklamodawca ściśle współpracuje z siecią afiliacyjną w procesie budowania swojej sieci wydawców.

Jak zostać reklamodawcą w modelu Cost Per Sale

Jeśli chodzi o sam sposób rozliczeń to najpopularniejszym modelem w afiliacji dla ecommerce jest CPS (Cost Per Sale). Co to oznacza? Otóż wydawca otrzymuje prowizję za każdą sprzedaż, która dojdzie do skutku z jego polecenia poprzez dowolne narzędzie afiliacyjne, np. link afiliacyjny czy widget produktowy.

Model CPS jest podstawowym modelem rozliczania w przypadku reklamodawców posiadających sklep internetowy. Aby więc współpracować w tym modelu, wystarczy koszyk zakupowy w sklepie, na podstawie którego wartości, jest naliczana prowizja dla wydawcy. Najistotniejszym czynnikiem odróżniającym CPS od innych modeli jest fakt, że reklamodawca płaci dopiero gdy dojdzie do sprzedaży.  Ponosi więc koszty gdy ma pewność, że kampania dostarczyła oczekiwanych efektów.

Jak zostać reklamodawcą

Więcej o tym modelu rozliczeń znajdziesz w naszym artykule: „Czym są modele rozliczania – CPS, CPL, CPC?”

Inny popularny model rozliczeń w działaniach afiliacyjnych to CPL (Cost Per Lead). Według jego zasad wydawca nie otrzymuje prowizji od sprzedaży, ale stałą stawkę za dostarczenie konkretnej akcji. Chodzi tutaj o pozyskanie leada sprzedażowego, czyli np. numeru telefonu klienta zainteresowanego konkretną usługą. W modelu CPL najczęściej rozliczane jest dostarczanie takich akcji jak: wypełnienie formularza kontaktowego, rejestracja w serwisie, zapis do newslettera, pobranie ebooka, zapisanie na szkolenie etc. Najczęściej z modelu CPL korzystają instytucje finansowe, ubezpieczeniowe czy szkoleniowe. Więcej o modelu CPL przeczytasz tutaj CPL (Cost Per Lead) – jak działa popularny modeli rozliczeń kampanii online.

Kiedy jest dobry moment, aby zostać reklamodawcą?

Najważniejszą korzyścią współpracy z siecią afiliacyjną jest otwarcie nowych kanałów do promocji i sprzedaży produktów online. Dzięki współpracy reklamodawca zdobywa nowe możliwości promocji, które nie byłyby możliwe w modelu współpracy realizowanym bezpośrednio z danym wydawcą. Szczególnie jeśli do programu partnerskiego dołączą blogerzy oraz influencerzy, którzy bardzo często pojawiają się na ścieżce zakupowej klienta i wpływają na jego decyzje zakupowe.

Im więc wcześniej zdecydujesz się na zostanie reklamodawcą, tym lepiej. Sieć afiliacyjna jest rozwiązaniem idealnym również dla małych sklepów. Jednak w praktyce najszybciej wyniki są w stanie osiągnąć reklamodawcy, których sklepy  posiadają odpowiedni wolumen ruchu oraz potwierdzoną wiarygodność w Internecie. Wydawcy, którzy udostępniają swoją przestrzeń reklamową, z większym prawdopodobieństwem wolą polecać produkty reklamodawcy, który posiada większe zasięgi i jest bardziej znany na rynku. Szczególnie w przypadku modelu Cost Per Sale, gdy wyłącznym wynagrodzeniem wydawcy jest prowizja od wygenerowanej sprzedaży. Współpraca z markami, które działają na wielu polach marketingu jednocześnie i skupiają wokół siebie dużą społeczność, również jest bardziej atrakcyjna z perspektywy wydawców. Popularna tematyka, widoczność oraz rozpoznawalność w sieci pozwalają na łatwiejsze przekucie zainteresowania w zaangażowanie.

Mały ruch w sklepie internetowym nie przekreśla jednak współpracy z wydawcami w ramach sieci afiliacyjnej. Każdy przecież jakoś musi zacząć. Trzeba jednak mieć na uwadze, że budowanie sieci wydawców dla małego ecommerce wymaga więcej czasu i większego zaangażowanie reklamodawcy.

Popularnością wśród wydawców cieszą się również programy partnerskie oferujące pomysły nowatorskie, wyjątkowy asortyment czy produkty niszowe. W takich przypadkach, mimo małego ruchu w sklepie, budowanie sieci wydawców następuje stosunkowo szybko. 

Jak zostać reklamodawcą, z którym wydawcy chcą współpracować?

Kiedy program partnerski rusza, przychodzi czas na rozwijanie współpracy z wydawcami. Terminowe i szybkie wypłacanie wynagrodzenia to jeden z najważniejszych czynników wpływających na ogólną ocenę reklamodawcy przez wydawców. Ale to nie jedynie działania, jakie musisz prowadzić jeśli chcesz, aby Twój program partnerski aktywnie się rozwijał.

1. Chwal się swoim programem partnerskim.

Pierwsza rzecz, którą powinniście zrobić po uruchomieniu programu, to poinformować o nim potencjalnych wydawców, aby ci wiedzieli, że mogą zarabiać na współpracy z wami.

Przede wszystkim, warto więc umieścić informację o programie na swojej stronie internetowej. Najlepiej, jeśli stworzysz do tego celu specjalnie dedykowaną podstronę, na której opiszesz swój program partnerski, jego warunki oraz wyjaśnienie, gdzie i jak można się do niego zapisać. Serwis/sklep internetowy jest codziennie odwiedzany przez użytkowników zainteresowanych produktami z oferty sklepu i mogą skutecznie polecać je kolejnym osobom.

Zobacz, jak Pani Swojego Czasu promuje własny program partnerski. Dzięki jej zaangażowaniu, w ciągu kilku tygodni do programu partnerskiego Pani Swojego Czasu dołączyło kilkuset nowych wydawców.

2. Zapraszaj do programu potencjalnych wydawców.

Afiliacja to budowanie własnej sieci wydawców. Affilate Managerowie pracują nad tym, aby codziennie zwiększać grono wydawców, ale także reklamodawca ma zadanie do wykonania. To właściciele sklepów internetowych najlepiej znają własną konkurencję oraz potencjalne grono odbiorców. Możesz więc samodzielnie zapraszać do swojego programu serwisy internetowe działające lub nawiązujące do branży twojego sklepu. Możesz też przekazać listę takich serwisów Affiliate Managerowi, aby wysłał zaproszenie w Twoim imieniu. Jeżeli obie strony pracują nad sukcesem programu, efekt jest podwójny!

3. Systematycznie weryfikuj wydawców.

Długie oczekiwanie na zaakceptowanie w programie może zniechęcić wydawców do aktywnej współpracy. Warto więc na bieżąco weryfikować potencjalnych uczestników programu partnerskiego, aby ich zapał do współpracy nie został ostudzony. 🙂 Istnieją dwie możliwości akceptacji:

  1. Automatyczna – każdy wydawca, który zgłosi się do programu, jest automatycznie akceptowany, bez konieczności oczekiwania.
  2. Manualna – reklamodawca ma tutaj pełną kontrolę nad tym, kto dołącza do programu, ręcznie akceptując bądź odrzucając każdego wydawcę z osobna.

4. Nie zwlekaj z akceptacją zamówień.

Szybka akceptacja prowizji najlepiej motywuje wydawców do działania. Zgodnie z umową, reklamodawca ma 30 dni na weryfikację zamówień w systemie. Ten czas pozwala na upewnienie się, że transakcja doszła do skutku i towar nie został zwrócony. Im częściej i bardziej regularnie będziecie weryfikować zamówienia, tym większym zaufaniem i chęcią współpracy będą was darzyć wydawcy.

5. Terminowo wypłacaj prowizję.

Z zasady, wydawcy dostają wypłaty ze sporym opóźnieniem. Najpierw wydawca musi wygenerować ruch, później pojawiają się transakcje, następnie przychodzi czas na ich weryfikację i dopiero wtedy zostaje naliczona prowizja. Od momentu wygenerowania sprzedaży, wydawcy zazwyczaj czekają półtora do dwóch miesięcy na możliwość wypłaty środków. Jeżeli reklamodawca opóźnia ten proces jeszcze bardziej, zniechęca tym samym wydawców do zaangażowanej współpracy.

6. Dbaj o aktualne dane w pliku xml.

Prowadzenie programu dla sklepu, który nie ma poprawnych danych lub produktów w pliku xml, po prostu mija się z celem. Tylko poprawne pliki dają szansę na współpracę z porównywarkami i wyszukiwarkami produktów. Warto więc zadbać o ten aspekt waszego programu partnerskiego.

7. Udostępniaj kody rabatowe.

Użytkownicy Internetu aktywnie poszukują specjalnych zniżek i kodów rabatowych. Udostępnianie rabatów wpływa więc korzystnie na pobudzanie programu partnerskiego, podobnie jak informowanie o wszystkich akcjach i promocjach. Stanowią one zachętę dla wydawców, by podzielili się taką informacją na swoich kanałach w Internecie.

8. Pamiętaj o banerach.

Atrakcyjne kreacje wspierające akcje promocyjne wciąż cieszą się zainteresowaniem. Nie musi być ich dużo, ale kilka estetycznych banerów może mieć duży wpływ na powodzenie programu i jego reklamę.

9. Reaguj na prośby wydawców.

Wyczulenie i szybka reakcja na prośby lub zapytania wydawców, owocują długą i lojalną współpracą. Wydawcy często chcą zorganizować niestandardowe akcje, albo potrzebują konkretnych danych. Szybka reakcja na takie sugestie to dla nich sygnał, że reklamodawca dba o powodzenie swojego programu i jest godny zaufania oraz zaangażowania.

10. Współpracuj.

Afiliacja to właśnie współpraca. Reklamodawca jest w 1/3 odpowiedzialny za powodzenie programu partnerskiego, obok wydawcy i sieci afiliacyjnej. Im większe zaangażowanie każdej ze stron, tym większy jest sukces programu, a przecież o to nam wszystkim chodzi 🙂

Jak zostać reklamodawcą – analizuj i optymalizuj

W afiliacji wydawcy dołączają do programów partnerskich, w których chcą działać. Pamiętaj jednak, że nie musisz zgadzać się na współpracę z każdym z nich. Zanim zdecydujesz się zainwestować czas i środki w działania z danym wydawcą, warto sprawdzić, jak wiele może Ci on zaoferować.

Analizuj statystki

Z pewnością podczas decydowania o przyjęciu wydawców do programu partnerskiego przydatne będą statystyki. W przypadku blogów czy serwisów tematycznych pomocne będą statystyki dotyczące unikalnych wejść na stronę czy dane demograficzne dotyczące użytkowników. W przypadku profili z Instagrama np. obecnie niezwykle ważną kwestią jest liczba osób oglądających InstaStories.

Oceń spójność branży, w której działasz z charakterem serwisu wydawcy

Wybierając wydawców do współpracy, musisz także zwrócić uwagę na to, jaką tematyką się zajmują i czy jest to spójne z profilem Twojego sklepu. W przypadku serwisów cashbackowych czy porównywarek cenowych zazwyczaj nie ma większego znaczenia, w jakiej branży działasz, gdyż tam znajdują się sklepy z różnych działów. Natomiast ma to ogromne znaczenie w przypadku blogerów, influencerów, youtuberów czy portali tematycznych. Dlaczego? Otóż jeżeli np. bloger motoryzacyjny zacznie pokazywać produkty kosmetyczne, kulinarne czy artykuły dla dzieci, przestanie być dla swoich użytkowników, a co za tym idzie, nie skorzystają oni z jego rekomendacji. Polecanie rzeczy zupełnie niezwiązanych z tematyką danego kanału przekazu sprawia, że użytkownicy traktują to jak nachalną reklamę, a nie jak rzetelną rekomendację kogoś, komu ufają.

Oceń zaangażowanie we współpracę z innymi reklamodawcami 

Jak zostać reklamodawcą, którego programy partnerskie generują oczekiwane efekty? Obserwując innych! Podczas wyboru wydawców do współpracy warto zainteresować się tym, w jaki sposób realizują oni współpracę afiliacyjną z innymi reklamodawcami. Jeśli znasz mechanizmy afiliacji, doskonale wiesz, które działania wynikają właśnie z niej, więc łatwo będzie Ci ocenić zaangażowanie danego yotubera czy blogera.

Korzystaj z pomocy affliate managerów

Pamiętaj także, aby korzystać z rekomendacji affliate managerów. Pracownikom sieci afiliacyjnej zależy na tym, aby Twoje programy partnerskie przynosiły satysfakcjonujące efekty zarówno dla Ciebie, jak i dla wydawców. Właśnie dlatego pomagają znaleźć takich partnerów, którzy rzeczywiście wygenerują sprzedaż na odpowiednim poziomie.

 

sieć partnerska

 

W 2009 roku stworzyłam sieć afiliacyjną webePartners. Dbam o systematyczny rozwój sieci i dobre relacje wydawców z reklamodawcami. Za największy atut afiliacji uważam dobrowolność tej formy współpracy i możliwość monetyzacji każdego działania online. A prywatnie, przynajmniej raz w roku, podróżuję kamperem po Europie, w miejsca wolne od tłumów. W wolnych chwilach rysuję, kleję z papieru i tworzę "coś" z niczego :)

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating / 5. Vote count:


Data publikacji: 13.04.2021
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments