Hasztagi już dawno wyszły poza komunikację stricte marketingową i nie są już ściśle powiązane z marką. Promują akcje społeczne, stanowią podstawę do badań socjologów i kulturoznawców. W tym wpisie, jednak, zajmiemy się ich podstawowymi funkcjami, które pełnią w mediach społecznościowych!

Historia hashtaga

Tego czym jest hasztag pewnie nie musimy nikomu tłumaczyć, ale zajrzyjmy do słownika SPJ (Słownik Języka Polskiego):

Hasztag: słowo lub fraza poprzedzona znakiem # (hash), ułatwiające znalezienie i grupowanie elementów (zdjęć, tweetów itp.);

Wymienienie w definicji tweeta nie jest niezamierzone, ponieważ to właśnie na tym portalu społecznościowym pojawił się pierwszy w historii hasztag, użyty przez pracownika Google ponad 10 lat temu!

twitter hasztag

Historyczny, pierwszy tweet z zastosowaniem hasztagu

Chris Messina zaproponował w swoim tweecie, żeby zacząć grupować dyskusję, używając właśnie symbolu #. Oczywiście, pomysł ten nie przyjął się od razu. Jednak popularność hasztagów wzrastała z roku na rok. Według badań, w 2010 r. posiadało je zaledwie 11% wszystkich wpisów, 2 lata później, dwukrotnie więcej, 24%.

Do czego służą hasztagi?

W swoim założeniu hasztagi miały pomóc w wyszukiwaniu interesujących tematów czy dyskusji. Z czasem jednak ich rola znacznie się rozszerzyła. Po przejęciu ich przez marketingowców, zaczęły swoją „komercyjną” działalność, promując markę w social mediach. Warto jednak wyszczególnić kilka obszarów, w których zastosowanie ich jest niezwykle istotne:

warto zapamiętać budowa wizerunku marki, coraz więcej dużych brandów opiera swoją komunikację właśnie na użyciu hasztagów, stały się one alternatywą dla claimów, czyli haseł reklamowych. Zachęcając użytkowników do korzystania ze swojego tagu, marka buduje wizerunek bardzo niskim nakładem. Wystarczy, że z hasztagu skorzysta znana blogerka, aby znacznie zwiększyć zasięgi.

warto zapamiętać oparcie kampanii na hasztagu, hasztag możemy komunikować również konkretną kampanię, która na pierwszy rzut oka nie ma nic wspólnego z brandem samym w sobie. Właśnie takie błyskotliwe pomysły, pomagają zwiększyć ruch oraz sympatię do marki.

Doskonałym przykładem takiego zastosowania hasztagu jest Reebok i jego kampania #mojeklasyki. Marka zaprosiła do współpracy popularnych influancerów, dziennikarzy i artystów, którzy publikowali zdjęcia swoich ulubionych przedmiotów, dodając #mojeklasyki. Oczywiście, wśród nich nie mogło zabraknąć butów Reebok. 🙂 Marka osiągnęła swój cel, zachęcając użytkowników, aby oni również publikowali w swoich social mediach swoje klasyki.

na grafice: buty reebok, książka, apart sony, farby w sprayu  hasztag

Kampania #mojeklasyki zagościła, m.in. na Instagramie

warto zapamiętać promocja wydarzeń, kolejną funkcją hasztagu w dzisiejszym marketingu jest tagowanie imprez i wydarzeń. Dzięki temu organizatorzy mają cały czas kontrolę nad tym, co się dzieje. Uczestnicy wrzucając swoje zdjęcia, tweety czy wpisy za pomocą hasztagu, mogą wymieniać się wrażeniami czy informacjami. Im więcej uczestników użyje hasztagu, tym bardziej wydarzenie stanie się popularniejsze w mediach społecznościowych, dlatego jest to dla organizatorów świetne rozwiązanie.

opener festiwal twitter hasztag

W czasie ubiegłorocznej edycji Opener Festival, #opener2018 pojawił się tysiące razy w mediach społecznościowych.

warto zapamiętać zwiększenie zasięgów, nie zapominajmy, że dzięki hasztagom znacznie łatwiej znaleźć nas w sieci! Nie dotyczy to tylko dużych marek, ale również blogerów i innych internetowych twórców. Szukając informacji na dany temat, użytkownicy często korzystają z hasztagów, dlatego bardzo ważne jest, aby odpowiednio je dobierać! Powinny być one precyzyjnie dobrane i jak najbardziej nawiązywać do treści, którą chcemy przekazać!

natalia siwiec instagram hasztag

Blogerka Natalia Siwiec używając odpowiednich hasztagów, zyskuje nowych followersów, zainteresowanych kosmetykami naturalnymi.

Gdzie używać, a gdzie nie używać hasztagów?

Spójrzmy teraz na najpopularniejsze platformy społecznościowe, aby dowiedzieć się w jaki sposób korzystać tam z hasztagów!

ważne zapamiętaj Instagram, mimo że to Twitter zapoczątkował hasztagi, spopularyzował je właśnie Instagram. Na tej platformie są one gwarantem pojawienia się zdjęcia w wynikach wyszukiwania. Na przestrzeni lat zmieniały się algorytmy dotyczące ilości użycia hasztagów na Instagramie. Maksymalnie możemy użyć ich 30, jeżeli przekroczymy tę liczbę, post zostanie opublikowany jako samo zdjęcie. Według dzisiejszych standardów (styczeń 2019), optymalna ich liczba to 11.

ważne zapamiętaj Twitter, na portalu, który rozpoczął historię hasztaga również stawia się obecnie na ich zminimalizowaną ilość. W jednym tweetcie powinny się znaleźć maksymalnie dwa hasztagi. Według najnowszych badań taka ilość jest optymalna i przydatna przy zwiększaniu zasięgu. Natomiast jej przekroczenie, może spowodować ich ścięcie. Należy pamiętać również, żeby nie używać hasztagów obraźliwych, spamerskich, może to grozić nawet zablokowaniem konta!

ważne zapamiętaj Facebook, stanowi on jedną z nielicznych platform społecznościowych, na których hasztagi kompletnie się nie przyjęły. Ich używanie tam nie ma sensu, ponieważ w żaden sposób nie są przydatne w wyszukiwaniu. Co więcej, niektórzy analitycy twierdzą, że facebookowy algorytm ścina zasięg postom, które z nich korzystają!

ważne zapamiętaj Pinterest, kolejne medium społecznościowe, którego funkcjonowanie opiera się na hasztagach. Dodając pina powinniśmy go odpowiednio otagować, aby inni użytkownicy bez problemu mogli go odnaleźć. Zaleca się, żeby w tym przypadku nie korzystać z więcej niż 20 hasztagów. Należy również pamiętać, żeby jak najdokładniej opisywały one pina i nie wprowadzały w błąd.

ważne zapamiętaj Youtube, hasztagi często wykorzystuje się również tworząc opisy na YT, ułatwiają one znalezienie interesujących użytkownika materiałów. Są one podlinkowane, działają zatem na tej samej zasadzie co w przypadku Instagrama. Tutaj również należy pamiętać, żeby dobrać hasztagi odnoszące się bezpośrednio do treści materiału, aby sztucznie nie zwiększać zasięgu. Maksymalna ilość, której możemy użyć to 15, w przeciwnym razie, Youtube całkowicie je zignoruje.

infografika hasztag w social media

Sugerowana, optymalna ilość hasztagów na treść w danych mediach społecznościowych

Wiedza o rozsądnym dysponowaniu hasztagami z pewnością przyda Ci się przy planowaniu komunikacji w swoich social media. Im większa optymalizacja, tym lepsze zasięgi, a co za tym idzie, wpływy z reklam! Warto o tym pamiętać, tworząc posty z linkami afiliacyjnymi!

Przypomnij sobie jak afiliować na Facebooku, Instagramie i Youtubie oraz Pintereście!

Zapamiętaj

 ważne zapamiętaj zawsze korzystaj jedynie z hasztagaów, które opisują twoją treść, w tym wypadku, więcej nie znaczy lepiej

 ważne zapamiętaj hasztagi są świetnym wsparciem dla komunikacji, ale używanie ich na niektórych platformach, jak np. Facebook może przynieść więcej szkody niż pożytku

 ważne zapamiętaj personalizuj swoje hasztagi, stwórz unikalne pozycje, które będą kojarzyć się użytkownikom tylko z Tobą, nie przesadzaj jednak z ilością, dwa zupełnie wystarczą!

ważne zapamiętaj hasztagi również czemuś służą, nie są to przypadkowe słowa oznaczone kratką, dlatego zastanów się w jakim celu ich używasz!

 ważne zapamiętaj każda platforma społecznościowa rządzi się swoimi prawami, pamiętaj o tym operując hasztagami w różnych miejscach w sieci!

zarabiaj na polecaniu produktów hasztag

Absolwent dziennikarstwa, pasjonat literatury, teatru i muzyki rockowej. Praktycznie nie rozstaje się z klawiaturą, czy to w biurze, czy w domu. W webePartners opiekuje się wydawcami, dba aby ich współpraca z reklamodawcami na każdym etapie przebiegała sprawnie i efektywnie . W zespole webe znany z przygotowywania mocnej i pysznej kawy.


Data publikacji: 09.01.2019

Related Post