fbpx

Wydawca czy reklamodawca?

Wydawca czy reklamodawca? Oto jest pytanie!

Wydawca, reklamodawca i sieć afiliacyjna to podstawowe podmioty we współpracy afiliacyjnej. Jaka jest rola wydawcy, a jaka reklamodawcy? W czym pomaga sieć afiliacyjna?

Wydawca + reklamodawca + sieć afiliacyjna = sukces!

Sieć afiliacyjna zapewnia pełne zaplecze technologiczne, dzięki któremu wydawcy i reklamodawcy mogą współpracować w ramach programów partnerskich.

Wydawca, po zarejestrowaniu konta w sieci afiliacyjnej, dołącza do programu partnerskiego reklamodawcy, aby polecać jego produkty na swoich powierzchniach online. Za każdą sfinalizowaną transakcję ze swojego polecenia, otrzymuje określoną prowizję od wartości tej sprzedaży (model Cost Per Sale). Wysokość prowizji jest określona w warunkach każdego programu partnerskiego.

wydawca

Sieć afiliacyjna nadzoruje współpracę, aby zarówno wydawca jak i reklamodawca czerpali z niej jak najwięcej korzyści oraz zapewnia:

  • pełne zaplecze technologiczne do uruchamiania programów partnerskich
  • system do śledzenia ruchu i sprzedaży generowanych przez wydawców
  • narzędzia afiliacyjne dla wydawców do polecania produktów od reklamodawców
  • dostęp do szczegółowych statystyk dla wydawców i reklamodawców
  • wsparcie account managerów i affiliate managerów przy doborze programów partnerskich i narzędzi

 

Wydawca – kim jest i jaka jest jego rola?

Wydawca to osoba lub firma, która zarabia na polecaniu produktów z oferty reklamodawcy, bez konieczności posiadania tych produktów.

Rolą wydawcy jest więc wpływanie na wzrosty popularności reklamodawcy i zwiększanie sprzedaży w jego sklepie/serwisie internetowym.

Aby zostać wydawcą, nie trzeba spełniać żadnych szczególnych wymagań ani podpisywać umowy. Wystarczy zarejestrować się w sieci afiliacyjnej i zaakceptować regulamin współpracy. Nie wiążę się to z ponoszeniem żadnych kosztów. Rejestracja, dołączanie do programów partnerskich i korzystanie z narzędzi afiliacyjnych jest zawsze darmowe dla wydawców.

Kroki i starania, jakie podejmuje wydawca na rzecz reklamodawcy, zależą wyłącznie od niego. Nie ma obowiązku podejmowania określonych działań promocyjnych, korzystania z konkretnych narzędzi czy publikowania narzuconych haseł reklamowych. Czas i nakład pracy zależą wyłącznie od wydawcy. Wydawca może również zrezygnować ze współpracy w każdym momencie, bez podawania przyczyny.

Jak działa wydawca? Zilustrujmy je przykładem:

Ania prowadzi bloga, na którym opisuje przygody jej ukochanego psa rasy beagle. Postanawia dołączyć do sieci afiliacyjnej, aby promować produkty sklepów zoologicznych, jak np. obroże, smycze czy karmy. Ania umieszcza na swoim blogu opisy tych produktów, poleca wybrane przez siebie, co do których wie, że są warte polecenia. Jeżeli jej czytelnicy klikną w link afiliacyjny lub baner i dokonają zakupu, wówczas otrzyma ona określoną z góry prowizję od wartości tych zakupów.

Kto może zostać wydawcą?

Jeśli prowadzisz jakiekolwiek działania w sieci internetowej, jesteś blogerem, youtuberem, prowadzisz fanpage na Facebooku lub w innych mediach społecznościowych, albo prowadzisz serwis internetowy, możesz zostać wydawcą afiliacyjnym. Wydawcą mogą zostać:

  • blogerzy
  • youtuberzy
  • właściciele fanpejdży na Facebooku
  • użytkownicy wszelkich social media: Instagram, Snapchat, Pinterest
  • influencerzy
  • serwisy tematyczne
  • serwisy rabatowe
  • porównywarki cenowe
  • wyszukiwarki produktów
  • właściciele baz mailingowych
  • specjaliści SEO i marketerzy

wydawca czy reklamodawca



Reklamodawca – kim jest i jaka jest jego rola?

Reklamodawca prowadzi komercyjną sprzedaż internetową produktów lub usług i chce zwiększać sprzedaż poprzez sieć wydawców. 

Reklamodawcami w sieci afiliacyjnej webePartners są głównie sklepy internetowe, gdyż webePartners swoje usługi dedykuje rynkowi e-commerce. Reklamodawcą może zostać sklep oferujący dowolną kategorię produktów: obuwie, odzież, modę czy gadżety, a także firmy oferujące autorskie produkty fizyczne lub cyfrowe, ebooki, kursy, szkolenia, jak również serwisy z różnego rodzaju usługami, których sprzedaż odbywa się online. Innymi słowy, każdy kto sprzedaje przez Internet i chce, żeby jego produkty były promowane na różnych stronach i powierzchniach wydawców w sieci.

Tutaj również posłużymy się przykładem:

Pan Adam jest właścicielem sklepu zoologicznego ,,Animal House”, który oprócz kilku punktów stacjonarnych posiada również możliwość zakupów on-line. Pan Adam postanawia dołączyć do sieci afiliacyjnej, ponieważ zależy mu na dotarciu do dużej liczby blogerów, którzy w zamian za prowizję, będą promować jego produkty na swoich stronach. Dzięki pozyskanym przez sieć wydawcom może dotrzeć do nowych klientów, zainteresowanych asortymentem jego sklepu i opłacać reklamę w zamian za efekty sprzedaży.

Reklamodawca – jak zacząć?

Reklamodawca uruchamia swój program partnerski, do którego następnie dołączają wydawcy. Aby program mógł działać w sieci afiliacyjnej, konieczne jest zintegrowanie sklepu z systemem śledzenia sprzedaży, według otrzymanej specyfikacji. Tylko dzięki temu, zamówienia z poleceń wydawców (złożone za pomocą linków afiliacyjnych) będą zliczone przez system afiliacyjny.

Reklamodawca dołącza do sieci afiliacyjnej inaczej niż wydawca. Aby rozpocząć współpracę reklamodawca musi dokonać poniższych formalności:

  • podpisać umowę współpracy z siecią afiliacyjną
  • określić warunki wynagradzania dla wydawców (wysokość oferowanej prowizji od sprzedaży)
  • zintegrować swój serwis z systemem śledzenia sprzedaży sieci afiliacyjnej
  • dostarczyć dynamicznie generowany plik XML

Aby współpraca z wydawcami była efektywna i przynosiła korzyści, do obowiązków reklamodawcy należy m.in.:

  • systematyczna akceptacja wydawców do programu,
  • systematyczna weryfikacja zamówień wygenerowanych przez wydawców,
  • regularne wypłacanie prowizji za zaakceptowane zamówienia,

a pełen Dekalog Dobrego Reklamodawcy poznasz w osobnym wpisie klikając tutaj 🙂



Wydawca czy Reklamodawca? Podsumowanie

Na koniec, krótkie podsumowanie podstawowych różnic pomiędzy wydawcami a reklamodawcami:

WYDAWCA:

  •   promuje na swoich stronach produkty reklamodawcy
  •   otrzymuje prowizję za każdą pozytywnie sfinalizowaną transakcję
  •   nie musi prowadzić działalności gospodarczej
  •   może dołączyć do sieci afiliacyjnej bez żadnych formalności

Jeśli chcesz zostać wydawcą, zacznij już teraz, zapraszamy do rejestracji 🙂



REKLAMODAWCA:

  •   tworzy program partnerski, aby wydawcy mogli polecać jego produkty
  •   wypłaca prowizję wydawcy za każdą pozytywnie sfinalizowaną transakcję
  •   musi prowadzić działalność gospodarczą
  •   musi zintegrować sklep z systemem śledzenia sprzedaży i podpisać umowę współpracy

Jeśli chcesz zostać reklamodawcą, skontaktuj się z nami!