15 powodów porzucania koszyków zakupowych
Data aktualizacji: 29.03.2022
Najnowsze badania dotyczące ehandlu, przeprowadzone m.in. przez dostawcę usług analityki internetowej Fireclick, pokazują, że ponad 62 % użytkowników porzuca swoje koszyki zakupowe. Co wpływa na zachowanie użytkowników i jakie błędy popełniają sklepy online?
Funkcjonalność sklepu
-
Skomplikowany i za długi proces finalizacji zamówienia
Zbyt wiele formularzy, zakładek czy kolejnych kroków do wykonania przez użytkownika sprawia, że traci on cierpliwość, popełnia błędy w kolejnych etapach realizacji zamówienia, a zniechęcony opuszcza nie tylko koszyk, ale też rezygnuje z zakupów w przyszłości. Jeśli proces finalizacji zakupu trwa za długo, mniej cierpliwi klienci od razu rezygnują z opłacenia koszyka. Poprawnie skonstruowany sklep to taki, który jest prosty w obsłudze.
-
Konieczność rejestracji przed zakupami
Dla niektórych kupujących rejestracja, konieczność tworzenia nowych haseł, wpisywania wielu zbędnych informacji może być na tyle niekomfortowa, że po prostu zrezygnują z dokonania zakupów w twoim sklepie.
-
Mało informacji o produktach
Spora część rezygnacji z zakupów w danym sklepie wiąże się ze zbyt małą ilością informacji o danym produkcie. Krótkie, lakonicznie, nie charakteryzujące towaru opisy, brak technicznych informacji i odpowiednich zdjęć może zniechęcić kupującego lub przedłużyć zakupy do czasu aż sam znajdzie potrzebne informacje. Gorzej, jeśli znajdzie je na stronie konkurencji.
Koszty
-
Niespodziewane opłaty za przesyłkę i dodatkowe koszty zakupu
Jednym z błędów popełnianych przez sklepy, jest nieinformowanie klienta o całkowitym koszcie przesyłki już na początku przeglądania oferty. Internauta traci zainteresowanie produktem, jeśli wymagasz od niego przejścia kilku kroków, aby poznać cenę i warunki dostawy. Wszelkie niejasno opisane zasady powodują irytację, np. wielki napis „darmowa dostawa”, a dopiero po przeczytaniu małym druczkiem widać informację, że dotyczy to wybranej lokalizacji lub konkretnej kwoty zakupów.
-
Wysokie koszty dostawy
Informacja o kosztach dostawy podana podczas finalizowania zamówienia niekoniecznie może wpłynąć na porzucanie koszyków zakupowych, ale już zbyt wysoka kwota (w porównaniu do konkurencji) z pewnością wpłynie na rezygnację z zamówienia.
-
Wysoka cena produktów
Klient zachęcony opiniami o sklepie, wyglądem i łatwością obsługi może jednak w końcowym procesie zakupu, opuścić koszyk, zniechęcony zbyt wysokimi cenami i całościowym kosztem zakupu.
Płatności i dostawa
-
Zbyt długi czas oczekiwania na dostawę
Czas realizacji zamówienia jest istotnym czynnikiem wpływającym na decyzję o dokonaniu zakupu. Produkty na zamówienie mają zazwyczaj dłuższy czas dostawy, o czym klienci powinni być poinformowani już na etapie przeglądania asortymentu. W przypadku towarów dostępnych w magazynie, idealnie byłoby gdyby czas dostawy nie przekraczał 2 dni roboczych od momentu otrzymania przelewu lub był nawet krótszy w przypadku zamówienia za pobraniem.
-
Brak kilku opcji dostawy do wyboru
Klienci poszukują zazwyczaj najtańszej, najszybszej i najwygodniejszej opcji dostawy towaru. Brak możliwości wyboru może zniechęcić do sfinalizowania transakcji, jeśli sklep oferuje np. tylko jedną formę dostawy w postaci kuriera lub poczty, rezygnując z tańszych i dla niektórych wygodniejszych opcji dostawy np. do Paczkomatu lub odbioru osobistego (koniecznie bez dodatkowych opłat).
-
Brak wybranych opcji płatności
Poszukujący najkorzystniejszych opcji zapłaty za towar mogą opuścić koszyk zakupowy, jeśli nie będą w nich uwzględnione możliwości zapłaty np. kartą kredytową, przy odbiorze lub też przy pomocy innych internetowych systemów płatności.
-
Odmowa transakcji, brak środków na koncie
Przyczyną przerwania transakcji i opuszczenie koszyka zakupowego może być brak środków na wybranym koncie użytkownika i zbyt skomplikowany proces zmiany danych lub logowania się do innego systemu płatności.
Promocje, kupony rabatowe
-
Dodatkowe informacje na etapie finalizowania zakupów
Dodatkowe promocje, informacje o ciekawych artykułach dostępnych w sklepie, które klient znajduje obok koszyka, mogą skutecznie odwrócić uwagę od transakcji i sprawić, że zdezorientowany klient zrezygnuje z zamówienia, ze względu na kolejne, pojawiające się okazje, nad którymi będzie się chciał zastanowić w bliżej nieokreślonej przyszłości.
-
Problem z kuponami i kodami rabatowymi
Brak kuponu rabatowego lub też problem z jego wykorzystaniem mogą sprawić, że kupujący odłoży w czasie sfinalizowanie transakcji do czasu znalezienia w sieci zniżki lub lepszej oferty.
Przeglądanie ofert
-
Przeglądanie oferty i porównywanie cen
Spora ilość porzuceń koszyka wiąże się również z faktem, że użytkownicy jedynie przeglądają ofertę, sprawdzając, ile w danym sklepie musieliby wydać, by otrzymać dany towar. W przypadku odwiedzających sklep i rozglądających się za okazjami, jest duże prawdopodobieństwo, że nie zakończą oni transakcji, bo po prostu nie mają tego w planach.
-
Odłożenie zakupów na później
Zdarza się, że użytkownicy w trakcie zakupów w sieci postanawiają przełożyć je w czasie lub zrezygnować z zakupów np. z braku odpowiedniej ilości wolnego czasu i wrócić do nich w innym okresie.
-
Brak zaufania
Konsumenci obawiają się kontaktu z nieuczciwymi sprzedawcami, dlatego najczęściej wybierają znane i duże sklepy lub sprawdzają opinie w internecie. Dlatego regularnie sprawdzaj, co piszą o twoim sklepie klienci i przykładaj dużą wagę do obsługi klienta.
Zobacz, jak zmniejszyć liczbę porzucanych koszyków zakupowych w e-commerce.