Afiliacja, co to jest? Odpowiadamy na najczęstsze pytania o afiliację

Data aktualizacji: 11.07.2024

Afiliacja zdobywa coraz większą popularność, ponieważ pozwala na generowanie dochodu bez konieczności posiadania własnego produktu. Wystarczy, że masz dostęp do internetu, platformę do promocji (np. blog, kanał na YouTube, profil na mediach społecznościowych) oraz chęć do nauki i pracy. Jeśli więc chcesz zacząć zarabiać w internecie, ale nie wiesz, jak zacząć, to dobrze trafiłeś. Na afiliacji może zarabiać każdy!

Afiliacja – na czym to polega?

Afiliacja w dosłownym tłumaczeniu z łacińskiego (łac. affilatio) to usynowienie, włączenie do rodziny. W praktyce to zachowanie polegające na nawiązaniu i podtrzymaniu pozytywnych kontaktów oraz współpracy przez jednostkę, grupę lub organizację z innymi grupami i organizacjami.

W marketingu internetowym afiliacja to nawiązywanie dobrowolnej współpracy, której celem jest osiąganie wymiernych korzyści wszystkich stron, zaangażowanych w tę współpracę.

Współpracujące strony w afiliacji to:

  • Reklamodawcy – sklepy internetowe chcące zwiększać sprzedaż poprzez promocję na różnorodnych serwisach internetowych w zamian za prowizję od sprzedaży
  • Wydawcy – właściciele serwisów internetowych, blogerzy i użytkownicy mediów społecznościowych, którzy chcą zarabiać na polecaniu produktów reklamodawców
  • Sieć afiliacyjna – system internetowy umożliwiający natychmiastową współpracę reklamodawców z wydawcami w modelach rozliczanych za efekty

Afiliacja, czyli zarabianie na polecaniu

W najprostszych słowach – afiliacja to zarabianie na polecaniu, gdzie wydawca zarabia prowizje od sprzedaży polecanych online produktów ze sklepu reklamodawcy, a reklamodawca zarabia, bo sprzedaje więcej w swoim sklepie dzięki poleceniom wydawcy.

wskazówka

Jeśli masz wątpliwości czy jesteś wydawcą, czy reklamodawcą, zajrzyj do wpisu Wydawca czy reklamodawca?

Wydawca – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Afiliacja – kto może zostać wydawcą?

Jeszcze kilka lat temu, aby zostać wydawcą, należało posiadać bloga lub inny serwis internetowy. W dobie social mediów własna strona www nie jest już konieczna.

Aby zostać wydawcą, wystarczy konto na Facebooku,
Instagramie, YouTube czy Pintereście.

A i to nie jest niezbędne, bo linki do polecanych produktów można przesyłać znajomym mailem czy dowolnym komunikatorem online. Wydawcą afiliacyjnym może zostać każdy, kto prowadzi jakiekolwiek działania online, nawet na bardzo małą skalę.

afiliacja marketing wydawcy program partnerski

Afiliacja – jak zarabia wydawca?

Wydawca poleca produkty, jakie udostępniają reklamodawcy (sklepy internetowe) w ramach swoich programów partnerskich. Wszystko odbywa się wirtualnie i online.

3 kroki do zarabiania na polecaniu:

  1. Rejestracja w sieci afiliacyjnej jako WYDAWCA.
  2. Dołączenie do wybranych PROGRAMÓW PARTNERSKICH dostępnych w sieci afiliacyjnej.
  3. Polecanie produktów, które dany REKLAMODAWCA oferuje w swoim sklepie internetowym (i jednocześnie w swoim programie partnerskim).
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zarejestruj się w webePartners i zyskaj dostęp do ekskluzywnych narzędzi do zarabiania na polecaniu!
Kliknij tutaj i odkryj więcej!
ZAREJESTRUJ SIĘ ZA DARMO!

Ciekawostka: Wszystkie produkty, które można polecać są dostępne w naszej bazie produktów webePartners, która liczy już ponad 3 miliony! Tak więc na pewno każdy wydawca znajdzie w niej produkty, które będzie chciał polecać.

afiliacja działaj jako wydawca

Afiliacja – jakie muszę spełnić warunki, aby zostać wydawcą

Nie ma wymogów co do posiadania odpowiednich zasięgów, liczby użytkowników na stronie, liczby fanów czy followersów. Rejestracja w sieci afiliacyjnej nie zobowiązuje do natychmiastowych działań. Można spokojnie testować i analizować możliwości, jakie dają narzędzia dostępne w sieci afiliacyjnej:

Po rejestracji konta wydawcy, bez konieczności podpisywania dodatkowych umów, można dołączyć do dowolnej liczby programów partnerskich.

Jedyny warunek, jaki należy spełnić, aby zostać wydawcą,
to zarejestrować się w sieci afiliacyjnej.

Jak w praktyce wygląda polecanie produktów?

Wydawca wybiera produkty reklamodawcy, czyli z oferty sklepu internetowego, które chce polecać na swoich stronach lub innych powierzchniach online, np. w social media. Generuje linki afiliacyjne do tych produktów i dodaje je do publikowanych treści, w których poleca dany produkt czy usługę.

Linki afiliacyjne mogą być dodawane do treści na blogu, na YouTubie, na Facebooku, Instagramie, TikToku czy Pintereście, w serwisach tematycznych, rabatowych, casbackowych, a także w mailingach czy przesyłane przez komunikatory typu Messenger czy WhatsApp. Wszędzie, gdzie możesz udostępnić link – możesz zarabiać na afiliacji.

Afiliacja – co to jest link afiliacyjny?

Link afiliacyjny to najprostsze narzędzie afiliacyjne. To unikalny adres URL do dowolnej strony internetowej reklamodawcy, który przetworzony w systemie afiliacyjnym, staje się linkiem afiliacyjnym, gdzie zaszyfrowany zostaje unikalne ID wydawcy.

Dzięki linkom afiliacyjnym na konto wydawcy zliczamy:

  • każde kliknięcie w ten link i przejście na stronę reklamodawcy,
  • akcje/sprzedaże, które dochodzą do skutku z kliknięcia w ten link,
  • prowizje od tych akcji/ sprzedaży.
pobieram ebook

Praktyczne przykłady zarabiania na linkach afiliacyjnych zebraliśmy w ebooku:

Jak wygenerować link afiliacyjny w 30 sekund

Pobierz go bezpłatnie i zobacz, jak łatwo jest wygenerować własny link afiliacyjny i gdzie można go publikować.

Afiliacja – ile mogę na niej zarobić jako wydawca?

Trudno jednoznacznie oszacować zysk, który możesz uzyskać. Wszystko zależy od Twojej pomysłowości i zaufania, jakim obdarzają Cię te osoby, którym będziesz coś w ramach afiliacji polecać.

Jedno jest pewne, że sukces w afiliacji zależy od umiejętnego dobierania polecanych produktów do grupy osób, którym te produkty są polecane.

Dlatego w ramach naszej sieci afiliacyjnej współpracujemy z setkami sklepów internetowych, które oferują produkty z niemal wszystkich dostępnych kategorii na rynku. Wybierać możesz z ponad 3-milionowej bazy produktów!

wskazówka

Całą listę naszych programów, dostępnych wraz z opisem asortymentu, jakie oferują, znajdziesz w zakładce programy partnerskie.

Ile zarabiają najlepsi wydawcy?

Najlepsi wydawcy miesięczne przychody z afiliacji posiadają na poziomie kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Oczywiście taki poziom zarobków nie przychodzi od razu, wymaga dużego zaangażowania i doświadczenia w działaniach afiliacyjnych.

Początkowi wydawcy, którzy posiadają niekoniecznie dużą, ale aktywną grupę odbiorców, mogą liczyć na zarobek od kilkuset złotych do 5-6 tysięcy miesięcznie. Najważniejsze, o czym wspomniałam przed chwilą, to umiejętne dobranie produktów i narzędzi afiliacyjnych do publikowanych treści.

Afiliacja – za co mogę otrzymać prowizję?

We współpracy afiliacyjnej podstawowe modele wynagradzania to CPS, CPL i CPC.

Cechą afiliacji jest to, że współpraca wydawców z reklamodawcami jest rozliczana w tzw. modelach efektywnościowych. W e-commerce, czyli w afiliacji, gdzie reklamodawcami są sklepy internetowe, podstawowym modelem rozliczania jest prowizja od sprzedaży, czyli model Cost Per Sale.

praca online wydawca afiliacyjny
 

W innych przypadkach kampanie promocyjne prowadzone przez wydawców na rzecz reklamodawców, również są rozliczane za konkretne efekty.

Z perspektywy reklamodawcy, efektem oprócz sprzedaży produktu lub usługi może być: wypełnienie formularza, rejestracja w serwisie, zapisanie się do newslettera i każda inna akcja, którą można zmierzyć za pomocą systemów śledzenia sprzedaży.

Model Opis Uwagi
Cost per Sale (CPS) Prowizja od sprzedaży.
Otrzymujesz z góry określoną prowizję za sprzedaże dokonane z Twojego polecenia.
Najpopularniejszy model współpracy afiliacyjnej ze sklepami internetowymi.
Cost per Lead (CPL) Stała kwota za konkretną akcję: zapisanie do newslettera, wypełnienie formularza/ankiety, pozostawienie danych kontaktowych itp. Stosowany głównie przez firmy oferujące usługi.
Cost per Click (CPC) Stała stawka za unikalne kliknięcie. Coraz mniej popularny model, w afiliacji wykorzystywany najczęściej w połączeniu z modelem CPS lub CPL, w tzw. modelach hybrydowych.

Afiliacja – jak zacząć zarabiać jako wydawca?

Rejestracja w naszej sieci afiliacyjnej jest całkowicie bezpłatna. Jeśli jesteś pełnoletni, to przy rejestracji w webePartners potwierdzasz Regulamin Współpracy i niczego nie podpisujesz! Po prostu zakładasz konto i rozpoczynasz promocję wybranych programów partnerskich!

afiliacja co to jest

Osoby niepełnoletnie nie mogą samodzielnie podpisywać umów ani wystawiać rachunków. Rejestracja jest możliwa bez zgody rodzica/opiekuna, ale… wypłata środków odbywa się na podstawie rachunku/faktury. W tym przypadku to rodzic lub opiekun prawny wystawia rachunek/fakturę na swoje dane i wskazuje rachunek bankowy, na który mają zostać przelane zarobione środki.

Czy podpisuję jakieś umowy z reklamodawcami?

Nie. Podczas rejestracji konta w sieci afiliacyjnej akceptujesz Regulamin Współpracy, dzięki któremu wszelkie formalności mogą być ograniczone do minimum i możesz współpracować z setkami marek bez dodatkowych umów.

Jako wydawca w sieci afiliacyjnej masz dostęp do setek programów partnerskich, z różnych branż, oferujących produkty niemal z każdej, możliwej kategorii.

Afiliacja – czy od razu trzeba działać aktywnie?

Nie! Tylko od Ciebie zależy, na ile zaangażujesz się w promocje wybranych programów, kiedy i w jaki sposób będziesz polecać wybrane produkty lub grupy produktów.

Sama rejestracja i dołączenie do programów partnerskich w ramach sieci afiliacyjnej nie nakłada żadnych obowiązków oraz terminów rozpoczęcia promowania reklamodawców.

Zgodnie z definicją afiliacji, afiliacja to współpraca dobrowolna i niezależna. Działasz więc, kiedy zdecydujesz, że jesteś na to gotowy.

Afiliacja – jak działa naliczanie wynagrodzenia dla wydawcy

Generując link afiliacyjny w systemie afiliacyjnym, widget produktowy lub pobierając baner, wydawcy zostaje automatycznie nadawane unikalne ID, dzięki któremu system afiliacyjny może śledzić ruch i transakcje, jakie pochodzą z danego linka, widgetu czy banera.

Gdy ktoś skorzysta z Twojego polecenia klikając daną kreację, nasz system śledzenia sprzedaży odnotuje to i naliczy odpowiednią prowizję.

Czy mam narzucony sposób działania w programach?

Nie! Sam decydujesz, kiedy działasz i jak działasz, które powierzchnie reklamowe wykorzystujesz i jakie środki przekazu włączasz w działania afiliacyjne. Reklamodawca nie może narzucać Ci sposobu w jaki chcesz promować jego produkty. Możesz działać wedle swoich zasad, estetyki czy sposobu przekazu.

To zawsze od wydawcy zależy, na ile angażuje się w promocję wybranych programów, kiedy i w jaki sposób poleca wybrane produkty lub grupy produktów.

Rejestracja w sieci afiliacyjnej jest całkowicie bezpłatna. Otrzymujesz darmowy dostęp do wszystkich programów partnerskich, jak i wszystkich narzędzi afiliacyjnych.

Kto pokrywa koszty współpracy z reklamodawcą?

Koszty prowadzenia programów partnerskich i narzędzi umożliwiających współpracę pokrywa reklamodawca. Sieć afiliacyjna dolicza swoją marżę do prowizji, jakie wypłaca reklamodawca.

Oznacza to, że sieci afiliacyjnej również zależy, aby wydawca zarabiał jak najwięcej. Dlatego też sieć dba o stały rozwój narzędzi afiliacyjnych, powiększa spektrum ich działania i nieustannie pozyskuje do współpracy nowe, atrakcyjne marki.

Do ilu programów mogę dołączyć?

Możesz dołączyć do dowolnej liczby programów partnerskich, nawet do wszystkich, a w webePartners mamy ich ponad 500 🙂

Do części programów zostaniesz dołączony automatycznie, a do części będziesz musiał poczekać aż reklamodawca zaakceptuje Cię ręcznie. Może to potrwać maksymalnie do 3 dni roboczych.

Czasem może zdarzyć się, że reklamodawca odrzuci Twoją prośbę o akceptację w programie. W takim przypadku zawsze masz możliwość poproszenia o wyjaśnienie jego decyzji. Najczęściej wystarczy uzupełnić odpowiednie informacje na koncie wydawcy lub uzupełnić sposób działania, aby reklamodawca zmienił decyzję i zaakceptował Cię w programie.

Czy dla wydawcy udział w programach partnerskich będzie zawsze bezpłatny?

Tak! Dla wydawcy udział w programach partnerskich jest zawsze bezpłatny. Dlatego możesz spokojnie zarejestrować konto wydawcy i bez presji czasu wdrażać się w działania afiliacyjne.

Tak jak wspomniałam, wszelkie koszty prowadzenia programu partnerskiego ponosi zawsze reklamodawca, bo jemu zależy aby zbudować jak największą sieć wydawców i rozliczać się z nimi prowizyjnie od sprzedaży.

Czy sam mogę robić zakupy ze swoich linków afiliacyjnych?

Oczywiście! W ten sposób możesz zaoszczędzić, odzyskując część kwoty w prowizji.

Czy otrzymam prowizję afiliacyjną, jeśli ktoś kliknie w link, ale nie doprowadzi transakcji do końca?

Zdajemy sobie sprawę, że wielu klientów nie decyduje się na zakup od razu. Często jest to kwestia kilku dni czy nawet tygodni. Z tego powodu w ustawieniach przeglądarki (w tzw. cookies) potencjalnego klienta zapisuje się informacja, że przekierował go Twój unikalny link.

Ustawienia te, dzięki systemowi śledzenia sprzedaży sieci afiliacyjnej, są zapisywane w cookies na okres minimum 30 dni. Oznacza to, że jeśli klient, który kliknął w Twój link afiliacyjny, wróci do sklepu w tym okresie i dokona jakiegokolwiek zakupu, otrzymasz prowizję od tej sprzedaży.

Czy transakcja afiliacyjna zostanie zliczona, jeśli ktoś rozpoczął zakupy na smartfonie, a sfinalizował na komputerze?

Tak, dzięki rozbudowanemu systemowi śledzenia sprzedaży, system afiliacyjny zliczy prowizję na konto wydawcy, nawet jeśli, proces zakupowy będzie rozłożony na różne urządzenia.

Afiliacja – jak sprawdzać efekty działań jako wydawca?

Po zalogowaniu do panelu wydawcy zyskujesz dostęp do:

  • szczegółowych danych, aktualizowanych w czasie rzeczywistym
  • informacji o tym, ile osób kliknęło w kreacje reklamowe w danym przedziale czasowym
  • wiedzy na temat tego, które kreacje są najczęściej klikalne
  • analizy konwersji, czyli ile osób klikających w reklamę dokonało określonej akcji

Z danych dowiesz się także:

  • jakie produkty są najczęściej kupowane przez Twoich odbiorców
  • o jakiej porze dnia lub nocy Twoi odbiorcy dokonują zakupów
  • które powierzchnie reklamowe przynoszą największe zaangażowanie i, co za tym idzie, największe korzyści w postaci prowizji

Jeśli masz wątpliwości co do przedstawionych danych, zawsze możesz skontaktować się z affiliate managerem w sieci afiliacyjnej w celu wyjaśnienia wszelkich niejasności.

afiliacja co to środki wydawcy zgromadzone na w webe
Przykładowe podsumowanie wygenerowanych prowizji w panelu wydawcy webePartners.

Czy naliczone prowizje afiliacyjne mogą zostać cofnięte?

Zaglądasz na swoje konto i widzisz, że dokonano kilku zamówień i naliczono Ci prowizję.

Jeśli jednak te zamówienia nie zostaną przez klientów opłacone lub odebrane (przy np. płatności za odbiorem), albo klient dokona zwrotu, to prowizja może zostać oznaczona jako „odrzucona”.

Reklamodawca ma do tego prawo, zgodnie z zasadami rozliczania w modelu Cost Per Sale, gdzie wypłaca prowizje za zamówienia zrealizowane.

Ale jeśli jesteś dla niego wartościowym wydawcą, to nawet w przypadku finalnie niezrealizowanego zamówienia, reklamodawca zaakceptuje prowizję do wypłaty.

Dlatego warto dbać o wartościowy content i rzetelną pracę na konto reklamodawcy.

Jak dokonać wypłaty zgromadzonych prowizji?

To bardzo proste! W webePartners minimalna suma do wypłaty to kwota 100 złotych. Przed pierwszą wypłatą należy skontaktować się z nami w celu aktywowania możliwości wypłaty. Jest to jednorazowe działanie, przy każdej kolejnej wypłacie można już samodzielnie zgłaszać wypłaty, klikając w swoim panelu opcję „wypłać”.

Afiliacja – czy muszę wystawić fakturę VAT?

Nie. Wystawienie faktury to tylko jedna z dwóch opcji i dotyczy wydawców prowadzących firmy. Jeśli natomiast nie prowadzisz działalności gospodarczej, z łatwością wygenerujesz w naszym systemie rachunek, na podstawie którego przelejemy Ci zarobione środki.

Afiliacja – w jaki sposób rozliczyć się z Urzędem Skarbowym z przychodów w afiliacji?

Na etapie podejmowania współpracy i wypłacania pierwszych prowizji nie musisz zgłaszać tego do Urzędu Skarbowego. Natomiast masz obowiązek raz w roku rozliczyć się ze swoich wszystkich przychodów. Podatek odprowadza się, jeśli przekroczono kwotę wolną od podatku.

Kto płaci podatek? Ewentualny podatek opłacasz Ty, nie sieć afiliacyjna.

Istnieją dwa sposoby rozliczania przychodów z afiliacji, jeśli nie prowadzisz działalności gospodarczej. Możesz wybrać zasady ogólne lub ryczałtowe rozliczenie.

1. Zasady ogólne: Jeśli wybierasz zasady ogólne, będziesz płacił podatek dochodowy w wysokości 18% dopiero po przekroczeniu kwoty wolnej od podatku. Jeśli Twoje dochody z afiliacji są poniżej tej kwoty, nie musisz płacić podatku. Raz w roku musisz jednak złożyć zeznanie podatkowe i rozliczyć się ze wszystkich swoich przychodów.

Od 2022 roku kwota wolna od podatku wynosi 30 000 zł.

2. Ryczałt: Drugą opcją jest ryczałtowe rozliczenie przychodów z afiliacji. Jeśli wybierzesz tę formę rozliczenia, musisz zgłosić ten fakt do Urzędu Skarbowego nie później niż do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnąłeś pierwsze przychody z afiliacji. Następnie będziesz musiał co miesiąc odprowadzać podatek w wysokości 8,5% od przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% od nadwyżki powyżej tej kwoty.

Uwaga! Rozliczanie się z Urzędem Skarbowym może być skomplikowane, dlatego zawsze warto skonsultować się z lokalnym urzędem skarbowym lub specjalistą podatkowym.

Afiliacja – jakie są największe korzyści współpracy z siecią afiliacyjną?

Aby działać w afiliacji, nie musisz dołączać do sieci afiliacyjnej. Wielu reklamodawców oferuje programy partnerskie bezpośrednio na własnych stronach internetowych. Zasada współpracy jest dokładnie taka sama, jak w przypadku, gdy współpracujesz z tym samym reklamodawcą poprzez sieć afiliacyjną.

Dlaczego więc warto dołączyć do sieci afiliacyjnej? Oto kilka powodów:

  • Dostęp do aktualności: Otrzymujesz informacje o nowych programach partnerskich z Twojej branży.
  • Promocje i rabaty: Otrzymujesz informacje o akcjach specjalnych, obniżkach i kodach rabatowych udostępnianych przez reklamodawców.
  • Szczegółowe statystyki: Masz dostęp do szczegółowych statystyk, co pozwala Ci analizować i optymalizować swoje działania.
  • Wsparcie od specjalistów: Skorzystaj z pomocy Affiliate Managera, który zawsze chętnie pomoże Ci w ustawianiu kampanii lub podpowie, co, gdzie i kiedy najlepiej promować.
  • Wszystko w jednym miejscu: Sieć afiliacyjna umożliwia dostęp do kampanii, darmowych narzędzi afiliacyjnych statystyk oraz rozliczeń.

Afiliacja – czy warto afiliować?

Chcesz uzyskać pasywny dochód i mieć mnóstwo wolnego czasu na cokolwiek zapragniesz? Jeśli tak, to odpowiedź na pytanie: czy warto afiliować – również brzmi TAK. Marketing afiliacyjny charakteryzują działania długofalowe, których efekty nie są widoczne od razu. Działania te wymagają cierpliwości, która bywa gorzka, ale jej owoce są słodkie 🙂

afiliować czy warto

Afiliacja – dlaczego warto spróbować?

Teraz kiedy już wiesz, jak to wszystko działa i nie musisz wpisywać w wyszukiwarkę hasła afiliacja co to, możesz zacząć swoją przygodę z zarabianiem online!

Dlaczego warto postawić właśnie na afiliację? Przede wszystkim, przystępując do sieci afiliacyjnej, nie ryzykujesz zupełnie niczym!

Nie jesteś do niczego zobowiązany, ale dzięki bogatej ofercie programów partnerskich z pewnością znajdziesz produkty, które zechcesz polecać. Poza tym żywotność linków afiliacyjnych jest bardzo długa i mogą one samoczynnie zarabiać na Twoją prowizję.

Mamy nadzieję, że rozjaśniliśmy Ci kilka kwestii! Zarejestruj się już dziś i rozpocznij swoją przygodę z afiliacją!

afiliacja co to

 


WPISY, KTÓRE RÓWNIEŻ MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Generator linków afiliacyjnych – najprostsze narzędzie do zarabiania online

Zarabianie na YouTube – jak monetyzować nawet niewielki ruch

Zarabianie na Instagramie – jak generować zyski z linków afiliacyjnych