CPS, CPL, CPC? To nie partie polityczne! Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę w świecie afiliacji z pewnością zastanawiają Cię te tajemnicze skróty. Dzisiaj przedstawiamy najpopularniejsze modele rozliczania z reklamodawcami w ramach programów partnerskich. 

CPS – Cost Per Sale (prowizja od sprzedaży)

Zacznijmy od najpopularniejszego z nich, czyli modelu CPS – cost per sale. Oznacza to, że wydawca otrzymuje prowizję od sprzedaży produktów, które poleca na swoich stronach lub w kanałach social media. Jeśli jego użytkownik kliknie w nośnik reklamowy ( link afiliacyjny, widget produktowy czy baner) , przejdzie na stronę sklepu reklamodawcy i w ciągu 30 dni dokona tam zakupu polecanych przez wydawcę lub innych produktów, wydawca otrzyma prowizję od wartości tych sprzedaży.

CPS jest najczęściej stosowanym modelem w afiliacji dla e-commrece, ponieważ stanowi rozsądny kompromis korzyści dla wydawców i reklamodawców. W tym wypadku kwota prowizji zostaje naliczona gdy dochodzi do zakupu w sklepie reklamodawcy. Dlatego, reklamodawcy niczym nie ryzykują, bo płacą ze efekty kampami promocyjnych prowadzonych przez wydawców. Dla wydawców model CPS jest również atrakcyjny, gdyż polecając produkty, które są dobrze dobrane do ich grup odbiorców, osiągają wysokie konwersje sprzedaży. Oznacza to, że mała liczba kliknięć i przejść do sklepu reklamodawcy skutkuje zakupem określonych produktów i naliczenie należnej prowizji.

Przykładowo:

Prowadzisz bloga modowego, cyklicznie tworzysz zestawienia stylizacyjne, gotowe zestawy z produktów dostępnych w sieci. Twoi odbiorcy doceniają to, gdyż nie muszą poświęcać własnego czasu w przeszukiwaniu tysięcy ofert w internecie.  Pod graficznymi zestawieniami publikujesz linki do sklepów, gdzie można kupić przedstawiane produkty, niektóre z linków to linki afiliacyjne. Od każdej sprzedaży, która dojdzie do skutku z kliknięcia w twój link afiliacyjny, zostanie naliczona Ci prowizja od wartości zakupu, którego dokona „twój” klient. Na tym właśnie polega model Cost Per Sale.

Pamiętaj, że odesłany przez ciebie klient do sklepu reklamodawcy, nie musi od razu dokonać zakupu! Dzięki systemowi trackingowemu (systemowi śledzenia sprzedaży), jeżeli klient zdecyduje się sfinalizować transakcję w późniejszym terminie, prowizja nadal trafi do Ciebie. Żywotność cookies jest określona w każdym programie partnerskim, ale standardowo wynosi minimum 30 dni. Klient ma zatem cały miesiąc, żeby podjąć decyzję i sprawić, że otrzymasz prowizję! 🙂

Model CPS gwarantuje obydwu stronom (wydawcom i reklamodawcom) jasne i uczciwe warunki współpracy. Znaczna część programów partnerskich opiera się właśnie na nim, a co za tym idzie, nie można zacząć działać w afiliacji, dopóki nie pozna się jego specyfiki!

Model Cost Per Sale jest zatem najpopularniejszy z następujących powodów:

ważne zapamiętaj  gwarantuje reklamodawcy, że płaci prowizję za efekty promocji

ważne zapamiętaj  mobilizuje wydawców do aktywnego działania w programach partnerskich, żeby zarobić więcej

ważne zapamiętaj  umożliwia łatwą weryfikację efektywności prowadzonych działań

ważne zapamiętaj  zakłada długofalową współpracę wydawców z reklamodawcami

CPL – Cost Per Lead ( stawka za dostarczenie określonej akcji)

Zupełnie inaczej niż CPS wygląda model CPL, czyli cost per lead. Tutaj reklamodawca nie płaci prowizji od sprzedaży, ale stałą stawkę za wykonanie konkretnej akcji (leada), która jest dokładnie określona w warunkach programu partnerskiego. Akcje te mogą być bardzo różne: wypełnienie formularza na stronie, rejestracja do serwisu, zapis do newslettera czy pobranie pdfa. Najczęściej model ten stosuje się w sprzedaży różnego rodzaju usług, korzystają z niego instytucje finansowe lub ubezpieczeniowe, serwisy oferujące gry online, szkolenia czy kursy. Najlepiej zobrazować go przykładem:

Pan Piotr prowadzi szkołę językową Multi-Language i postanowił dołączyć do sieci afiliacyjnej. Jako model sprzedaży wybrał CPL, ponieważ dzięki niemu, łatwiej mu będzie pozyskać nowych kursantów. W opisie swojego programu, Pan Piotr zaoferował wydawcom następujące stawki: 10 zł za wypełnienie formularza rejestracyjnego na stronie oraz 20 zł za zapis na kurs językowy. W ten sposób, pozyska nie tylko nowych klientów, ale zbuduje sobie bazę osób, z którymi może potem skontaktować się, np. mailowo i przypomnieć o swojej ofercie.

Dla Pana Piotra model cost per lead, będzie znacznie korzystniejszy niż CPS, ponieważ nawet, jeśli wydawcy nie uda się nakłonić klienta do zapisania się na zajęcia, to samo pozyskanie leada pozwoli reklamodawcy w każdej chwili ponowić próbę kontaktu. CPL jest modelem wykorzystywanym w afiliacji dla e-commerce rzadziej niż CPS, ponieważ nie gwarantuje ostatecznej sprzedaży. Oczywiście fakt, że model CPL jest wykorzystywany rzadziej w afiliacji dla e-commerce wcale nie świadczy o całkowitym braku popularności tego rozwiązania. W e-commerce  model CPL jest najczęściej wykorzystywany gdy sklep chce powiększyć bazę mailingową swoich użytkowników ( leadem będzie zapisanie do newslettera). Cost per lead jest też często wykorzystywane w modelu mieszanym, tzn. hybrydowym CPS+CPL, czyli model, w którym reklamodawca płaci stałą stawkę np. za zapisanie się do newslettera lub pobranie ze strony oferty w formie pdf, a następnie, dodatkowo prowizję od sprzedaży, jeśli do niej dojdzie.

CPC – Cost Per Click ( stała stawka za kliknięcie w reklamę)

Kolejnym, ale zdecydowanie najrzadszym już we współpracy afiliacyjnej modelem rozliczenie jest cost per click, czyli CPC. W tym modelu reklamodawca płaci wydawcy stałą kwotę za każde kliknięcie w reklamę, które przenosi użytkownika na stronę reklamodawcy. Nie musi tu dojść do sprzedaży czy wypełnienia leadu, ale wystarczy samo kliknięcie, żeby otrzymać wynagrodzenie. Z perspektywy reklamodawcy jest to najbardziej ryzykowny model, ponieważ nie gwarantuje sprzedaży.

Średnia wartość kilku to kilka lub kilkadziesiąt groszy, co może wydać się niezbyt dużą sumą, ale jeżeli przeliczymy ją na ilość osób, które potencjalnie klikną w reklamę, może okazać się, że rozmawiamy o naprawdę sporych kwotach. Oczywiście nie każdy wydawca ma możliwość promować sklep w modelu CPC. Jest on zarezerwowany, przede wszystkim, dla wydawców mailingowych, którzy dysponują bazami danych klientów i którym reklamodawcy zlecają wysyłkę wiadomości. Spójrzmy na poniższy przykład:

Pani Kasia prowadzi internetowy sklep z akcesoriami do kuchni. Przygotowuje właśnie dużą wyprzedaż i chce dotrzeć do jak największej bazy klientów. Zleca zatem sieci afiliacyjnej znalezienie wydawcy, który za odpowiednią prowizję roześle informację o promocji do swoich baz mailingowych. Po ustaleniu stawki, wydawca rozsyła mailing i za każde kliknięcie w link znajdujący się w wiadomości mailowej, otrzymuje swoją prowizję.

W praktyce nie jest to oczywiście aż tak proste. Reklamodawcy często chcą otrzymać estymację, czyli szacunkową liczbę kliknięć oraz liczbę transakcji, które mogą być ich konsekwencją. Często ustalany jest też limit klików, aby reklamodawcy od początku wiedzieli, ile będzie ich kosztować wysyłka.

Program partnerski – modele hybrydowe i akcje specjalne z wydawcami

Cost Per Sale i Cost Per Lead to podstawowe modele rozliczania w programach partnerskich. Jednak nie są to jedyne możliwości rozliczania współpracy z wydawcami. Zaletą współpracy afiliacyjnej jest fakt, że można ją optymalizować i elastycznie dopasowywać do poszczególnych wydawców stosując modele hybrydowe:

CPS + CPL – Cost Per Sale i Cost Per Lead można połączyć gdy w ramach jednego serwisu kupujący dokonuje nie tylko zakupu, ale również innej akcji, takie jak zapisanie do newslettera, na webinar czy pobranie e-booka.

CPS + CPC lub CPL + CPC – Cost Per Click to płatność za każde kliknięcie w kreację reklamową opublikowaną przez wydawcę. To model, który najczęściej wspomaga akcje mailingowe z wydawcami.

CPS + Paczka PR – działania z wydawcami contentowymi (blogerami, Influencerami, YouTuberami) bardzo często opierają się na recenzjach wybranych produktów. W takich przypadkach przekazanie paczki PR jest bardzo dobrym rozwiązaniem, gdyż wydawca może stworzyć rzetelną recenzję i podzielić się swoją opinią na temat polecanego produktu.

A co poza tym?

Te trzy modele (CPS, CPL, CPC) to oczywiście absolutna podstawa, na której opiera się największa ilość działań afiliacyjny. Nie oznacza to jednak, że są to jedyne możliwości. Możemy napotkać wspomniane już hybrydy, czyli połączenia dwóch modeli. Znacznie mniejszą popularnością, cieszą się również takie modele sprzedaży jak:

CPO (cost per order) – czyli stała kwota prowizji za zakupy, niezależnie od ich wartości

CPA (cost per action) – bardzo zbliżony do CPL, ale dotyczy nie tylko wypełnienia leada, ale np. również sprzedaży.

CPV (cost per view) – stosowany najczęściej na Youtubie, dotyczy opłaty za obejrzenie reklamy (np. YT płaci za obejrzenie minimum 6 sekund reklamy z 30).

Powyższe modele jednak bardzo rzadko występują w afiliacji. Wydawcy i reklamodawcy najchętniej wykorzystują opisane tu szczegółowe modele CPS, CPL czy CPC.

Mamy nadzieję, że wszystko jest już jasne! Jeśli chcesz poznać modele sprzedaży w praktyce, kliknij tutaj i dołącz do naszej sieci!

 

cps cpc cpl zarabiaj na polecaniu

 

 

Absolwent dziennikarstwa, pasjonat literatury, teatru i muzyki rockowej. Praktycznie nie rozstaje się z klawiaturą, czy to w biurze, czy w domu. W webePartners opiekuje się wydawcami, dba aby ich współpraca z reklamodawcami na każdym etapie przebiegała sprawnie i efektywnie . W zespole webe znany z przygotowywania mocnej i pysznej kawy.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating / 5. Vote count:


Data publikacji: 04.05.2020