Hashtagi już dawno wyszły poza komunikację stricte marketingową i nie są już ściśle powiązane z marką.

Hashtagi promują wszystko, również akcje społeczne, dlatego stanowią podstawę do badań socjologów i kulturoznawców. Ale dziś nie o tym. Rozbieramy hashtagi na czynniki pierwsze, bo to przecież jedno z narzędzi, które pomaga zarabiać na Instagramie!

Hashtagi – historia

Co to jest hashtag pewnie nie musimy nikomu tłumaczyć, ale zajrzyjmy do słownika SJP (Słownik Języka Polskiego):

Hashtag: słowo lub fraza poprzedzona znakiem # (hash), ułatwiające znalezienie i grupowanie elementów (zdjęć, tweetów itp.);

Wymienienie w definicji tweeta nie jest niezamierzone, ponieważ to właśnie na tym portalu społecznościowym pojawił się pierwszy w historii hashtag, użyty przez pracownika Google ponad 10 lat temu!

Hashtagi Pracownik Google Chris Messina na Twitterze

Historyczny, pierwszy tweet z zastosowaniem hashtagu

Chris Messina zaproponował w swoim tweecie, żeby zacząć grupować dyskusję, używając właśnie symbolu #. Oczywiście, pomysł ten nie przyjął się od razu. Jednak popularność hashtagów wzrastała z roku na rok. Według badań, w 2010 r. posiadało je zaledwie 11% wszystkich wpisów, 2 lata później, dwukrotnie więcej, 24%.

Do czego służą hashtagi?

W swoim założeniu hashtagi miały pomóc w wyszukiwaniu interesujących tematów czy dyskusji. Z czasem jednak ich rola znacznie wzrosła. Po przejęciu hashtagów przez marketingowców, zaczęły swoją „komercyjną” działalność, promując markę w social mediach. Warto jednak wyszczególnić kilka obszarów, w których  zastosowanie hashtagów jest niezwykle istotne:

Hashtagi – budowa wizerunku marki

Coraz więcej dużych brandów opiera swoją komunikację właśnie na użyciu hashtagów, który stał się alternatywą dla claimów, czyli haseł reklamowych. Zachęcając użytkowników do korzystania ze swojego hashtagu, marka buduje wizerunek bardzo niskim nakładem. Wystarczy, że takie hashtagi zostaną wykorzystaną przez znaną blogerkę, a zasięgi marki szybują w górę.

Hashtagi – punkt wyjścia dla kampnii

Poprzez hashtagi możemy komunikować również konkretną kampanię, która na pierwszy rzut oka nie ma nic wspólnego z brandem samym w sobie. Właśnie takie błyskotliwe pomysły, pomagają zwiększyć ruch oraz sympatię do marki.

Doskonałym przykładem takiego zastosowania hashtagów jest Reebok i  na przyład jego kampania #mojeklasyki. Marka zaprosiła do współpracy popularnych influencerów, dziennikarzy i artystów, którzy publikowali zdjęcia swoich ulubionych przedmiotów, dodając hashtag #mojeklasyki.

Oczywiście, wśród nich nie mogło zabraknąć butów Reebok. Marka osiągnęła swój cel, zachęcając użytkowników, aby oni również publikowali w swoich social mediach swoje klasyki.

hashtagi Reebok kampania na Instagramie

Kampania #mojeklasyki zagościła, m.in. na Instagramie

Hashtagi – promocja wydarzeń

Kolejną funkcją jakie mają hashtagi w dzisiejszym marketingu internetowym jest tagowanie imprez i wydarzeń. Dzięki temu organizatorzy mają cały czas kontrolę nad tym, co się dzieje. Uczestnicy wrzucając swoje zdjęcia, tweety czy wpisy formułując odpowiednie hashtagi, mogą wymieniać się wrażeniami czy informacjami. Im więcej uczestników użyje wskazanych hashtagów, tym wydarzenie stanie się popularniejsze w mediach społecznościowych a zasięgi wzrosną. Dlatego jest to dla organizatorów wymarzone rozwiązanie.

hashtagi - Opener Festival stosuje do promocji wydarzenia

W czasie ubiegłorocznej edycji Opener Festival, #opener2018 pojawił się tysiące razy w mediach społecznościowych.


Hashtagi – zwiększanie zasięgów

Nie zapominajmy, że dzięki hashtagom znacznie łatwiej znaleźć nas w sieci! Nie dotyczy to tylko dużych marek, ale również blogerów i innych internetowych twórców. Szukając informacji na dany temat, użytkownicy często korzystają z hasztagów, dlatego bardzo ważne jest, aby odpowiednio je dobierać! Powinny być one precyzyjnie dobrane i jak najbardziej nawiązywać do treści, którą chcemy przekazać!

Blogerka Natalia Siwiec promuje kosmetyki używając odpowiednich hashtagów

Blogerka Natalia Siwiec używając odpowiednich hasztagów, zyskuje nowych followersów, zainteresowanych kosmetykami naturalnymi.

Hashtagi – gdzie ich używamy?

Spójrzmy teraz na najpopularniejsze platformy społecznościowe, aby dowiedzieć się w jaki sposób korzystać tam z hashtagów!

ważne zapamiętaj

  Instagram, mimo że to Twitter zapoczątkował hashtagi, spopularyzował je właśnie Instagram. Na tej platformie hashtagi są gwarantem pojawienia się zdjęcia w wynikach wyszukiwania. Na przestrzeni lat zmieniały się algorytmy dotyczące ilości użycia hasztagów na Instagramie. Maksymalnie możemy użyć ich 30, jeżeli przekroczymy tę liczbę, post zostanie opublikowany jako samo zdjęcie. Według dzisiejszych standardów (styczeń 2019), optymalna liczba hshtagów na Instagramie to 11.

ważne zapamiętaj

  Twitter, na portalu, w którym hashtagi rozpoczęły swoją historię, również stawia się obecnie na ich zminimalizowaną ilość. W jednym tweetcie powinny się znaleźć maksymalnie dwa hashtagi. Według najnowszych badań taka ilość jest optymalna i przydatna przy zwiększaniu zasięgu. Natomiast jej przekroczenie, może spowodować ich ścięcie. Należy pamiętać również, żeby nie używać hashtagów obraźliwych, spamerskich, może to grozić nawet zablokowaniem konta!

ważne zapamiętaj

  Facebook, stanowi on jedną z nielicznych platform społecznościowych, na których hashtagi kompletnie się nie przyjęły. Ich używanie tam nie ma sensu, ponieważ w żaden sposób nie są przydatne w wyszukiwaniu. Co więcej, niektórzy analitycy twierdzą, że facebookowy algorytm ścina zasięg postom, które z nich korzystają!

ważne zapamiętaj

  Pinterest, kolejne medium społecznościowe, którego funkcjonowanie opiera się na hashtagach. Dodając pina powinniśmy go odpowiednio otagować, aby inni użytkownicy bez problemu mogli go odnaleźć. Zaleca się, żeby w tym przypadku nie korzystać z więcej niż 20 hashtagów. Należy również pamiętać, żeby jak najdokładniej opisywały one pina i nie wprowadzały w błąd.

ważne zapamiętaj

  Youtube, hashtagi często wykorzystywane są również do tworzenia opisów na YT, ułatwia on znalezienie interesujących użytkownika materiałów. Jest on podlinkowany, działa zatem na tej samej zasadzie co w przypadku Instagrama. Tutaj również należy pamiętać, żeby dobrać hashtagi odnoszące się bezpośrednio do treści materiału, aby sztucznie nie zwiększać zasięgu. Maksymalna ilość, której możemy użyć to 15, w przeciwnym razie, Youtube całkowicie je zignoruje.

Hashtagi w socila media - wykres pokazuje na ile hashtagów możemy sobie pozwolić

Sugerowana, optymalna ilość hashtagów na treść w danych mediach społecznościowych

Hashtagi – dobrze używaj jeśli działasz w afiliacji

Wiedza o rozsądnym dysponowaniu hashtagami z pewnością przyda Ci się przy planowaniu komunikacji w swoich social media. Im większa optymalizacja, tym lepsze zasięgi, a co za tym idzie, wpływy z reklam! Warto o tym pamiętać, tworząc posty z linkami afiliacyjnymi!

Przypomnij sobie jak afiliować na Facebooku, Instagramie i Youtubie oraz Pintereście!

Hashtagi – jak je odpowiednio dobierać?

Przede wszystkim, musisz pamiętać, żeby hashtagi opisywały dokładnie to co znajduje się na zdjęciu. Nie staraj się oszukiwać odbiorców, np. dodając #foodlover do zdjęcia, na którym pozujesz leżąc na plaży. Jeżeli odbiorcy zauważą, że twoje hashtagi nie są tożsame z udostępnianymi treściami, mogą przestać obserwować twój profil. Ale to nie jedyne konsekwencje, Instagram może zablokować konto, jeżeli jego algorytmy zauważą, że hashtagi nie pokrywają się z prezentowanymi zdjęciami. Dlatego, zawsze opisuj tylko to, co znajduje się na zdjęciu oraz to co mocno się z nim kojarzy (jak emocje, uczucia).

Jak widać, wbrew pozorom dobranie odpowiedni hashtagów do instagramowego zdjęcia wcale nie jest takie proste! Hashtagi mają różną popularność i niekiedy trzeba zastanowić się czy lepiej użyć tych bardziej znanych czy jednak postawić na niszowe. Wszyscy eksperci są jednak zgodni co do jednego, nie ma sensu używać najpopularniejszych tagów, ponieważ zdjęcie zniknie wtedy z feedu, tak szybko jak się pojawiło. Zaznacza się, że nie warto korzystać z hashtagów, które osiągnęły ponad 500 tys. publikacji.

Na szczęście, jest wiele narzędzi, które pomogą wybrać najlepsze hashtagi. Jednym z nich jest tagsfinder.com

Tagsfinder to prosta w obsłudze aplikacja, która za pomocą wpisanych przez użytkownika słów kluczowych dobiera 30 hashtagów powiązanych z tymi, które zostały wybrane na początku. Do wyszukiwarki możemy wpisać maksymalnie 10 słów kluczowych.

hashtag, aplikacja tagsfinder do generowania nowych hasztagów

W niebieskim polu wpisujemy hasła, dla których chcemy wygenerować kolejne hashtagi

Jak widać, interfejs aplikacji jest bardzo prosty, wystarczy wpisać hashtagi, które chcemy wykorzystać,  aby uzyskać dostęp do powiązanych z nimi tagów.

 

hashtag wygenerowant za pomocą aplikacji tagsfinder

Wygenerowane hashtagi można bezpośrednio skopiować do schowka

Aplikacje takie jak powyższa są doskonałym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę ze Instagramem i hashtagami.

Hashtagi – warto zapamiętać

  • zawsze korzystaj jedynie z hashtagów, które opisują twoją treść, w tym wypadku, więcej nie znaczy lepiej
  • hashtag jest świetnym wsparciem dla komunikacji, ale używanie go na niektórych platformach, jak np. Facebook może przynieść więcej szkody niż pożytku
  • personalizuj swoje hashtagi, stwórz unikalne pozycje, które będą kojarzyć się użytkownikom tylko z Tobą, nie przesadzaj jednak z ilością, dwa zupełnie wystarczą!
  • hashtagi również czemuś służą, nie są to przypadkowe słowa oznaczone kratką, dlatego zastanów się w jakim celu ich używasz!
  • każda platforma społecznościowa rządzi się swoimi prawami, pamiętaj o tym, że hashtag powinien znaleźć się w różnych miejscach w sieci.

zarabiaj na polecaniu produktów hasztag

Absolwent dziennikarstwa, pasjonat literatury, teatru i muzyki rockowej. Praktycznie nie rozstaje się z klawiaturą, czy to w biurze, czy w domu. W webePartners opiekuje się wydawcami, dba aby ich współpraca z reklamodawcami na każdym etapie przebiegała sprawnie i efektywnie . W zespole webe znany z przygotowywania mocnej i pysznej kawy.

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę aby ocenić artykuł!

Średnia ocena / 5. Oddanych głosów:


Data publikacji: 19.11.2019