Jak zmniejszyć liczbę porzucanych koszyków zakupowych?
Data aktualizacji: 29.03.2022
Zjawisko porzucania koszyków zakupowych to problem wszystkich sklepów internetowych. To prawdziwe wyzwanie dla specjalistów e-commerce. Co zrobić, aby zmniejszyć współczynnik porzuceń koszyka? Poznaj praktyczne przykłady, dzięki którym zwiększysz wyniki sprzedaży.
1. Najważniejsze jest zaufanie
Dla wielu klientów zakupy online wciąż oznaczają ryzyko. Dlatego tak ważne jest dostarczenie na stronie sklepu wyczerpujących informacji. Proste błędy potrafią zburzyć zaufanie budowane latami. Podaj pełne dane kontaktowe. Umieść je w widocznym miejscu. Formularz kontaktowy to za mało. Każdy człowiek woli inną formę kontaktu – jeden potrzebuje rozmowy telefonicznej, inny chce wysłać maila.
Poza tym ludzie chcą wiedzieć, od kogo kupują. Zadbaj o stronę „O nas”/ „O sklepie” – krótko opisz swoją historię, co wyróżnia twój sklep od konkurencji, przedstaw pracowników (autentyczne zdjęcia), pokaż sklep od środka.
Jeśli zdobyłeś nagrody, certyfikaty lub posiadasz znaki jakości – umieść o nich informacje na stronie.
Zaufanie budują też pozytywne opinie klientów.
Tak samo ważne jest szybkie odpowiadanie na wiadomości klientów i angażowanie się w rozwiązywanie ich problemów.
2. Możliwość zakupów bez logowania
Na pewno zależy Ci na powracających do sklepu klientach. Jednak spora ilość użytkowników prawdopodobnie zrobi w Twoim sklepie zakupy tylko raz. O nich również warto pamiętać, pozwalając na zakupy bez konieczności logowania. Stałych, często kupujących klientów można zachęcić do zalogowania się, specjalnymi rabatami i korzyściami, jakie uzyskają zakładając konto w twoim sklepie. Dużym ułatwieniem będzie też możliwość szybkiego logowania bez konieczności zapamiętywania haseł (np. poprzez wysłanie linka na maila).
3. Prostota i użyteczność
Zakupy w internecie powinny być łatwe, proste i przyjemne. Dlatego też staraj się stworzyć taki sklep, który nie posiada zbędnych formularzy, nie rozprasza użytkowników i jest łatwy w obsłudze. Dzięki temu w prosty sposób doprowadzisz użytkownika do sfinalizowania zakupu. Poza tym dobrze prowadzony sklep powinien zawierać niezbędne informacje o produktach, dobre, wyróżniające się opisy, wysokiej jakości zdjęcia, filmy i inne informacje, które przyczynią się do lepszego poznania produktu.
4. Cena produktu, koszty i czas dostawy
Dla większości kupujących jednymi z najważniejszych kryteriów dokonania zakupu w sklepie są: cena produktu, koszty dostawy i czas dostawy. Dlatego istotną sprawą jest wprowadzenie do sklepu produktów w konkurencyjnych cenach, zmniejszenie kosztów i czasu dostawy. Jeśli nie jest możliwe uzyskanie lepszych ofert dla tych trzech kryteriów, to przynajmniej jedno z nich powinno być jak najbardziej atrakcyjne dla kupującego. Wszystkie informacje o kosztach jasno przedstaw już na początku.
Warto również stworzyć możliwość kilku opcji dostawy i płatności do wyboru (poczta, kurier, paczkomaty, odbiór osobisty, dostawa do salonu; przelew, płatność przy odbiorze, płatność kartą kredytową, PayPal i inne), co z pewnością pomoże w decyzji o zakupie.
5. Gwarancja, polityka zwrotów i bezpieczeństwo transakcji
Należy w regulaminie, ale najlepiej również na stronie głównej poinformować klientów o możliwości zwrotu towaru i regulacjach prawnych dotyczących zakupów w Internecie. Dobrze poinformowany klient z pewnością chętniej skorzysta z dokończenia transakcji, jeśli poczuje, że kupuje w bezpiecznym i wiarygodnym sklepie. Wielu użytkowników będzie chciało wiedzieć, czy Twoja witryna jest bezpieczna. Poinformuj swoich klientów o identyfikatorach bezpieczeństwa, certyfikatach SSL i polityce ochrony danych, co z pewnością rozwieje obawy przed podawaniem swoich danych osobowych przez użytkownika.
6. Remarketing i mailing
Przyciągnięcie na nowo klientów, którzy opuścili twój sklep (nie tylko koszyk zakupowy) to priorytet sklepu. Można tego dokonać poprzez remarketing, czyli odpowiednią reklamę z wyszukiwanymi produktami skierowaną do konkretnych odbiorców.
Jeśli klient zrezygnuje z dokonania zamówienia, a posiadasz jego adres e-mailowy, warto wtedy wysłać do niego po pewnym czasie serię maili (1-3) z przypomnieniem o niedokończonym procesie zamówienia, z pytaniem, jaki jest powód opuszczenia koszyka i propozycją pomocy w zakupach. Wiedza, jaką przekaże nam klient, jest bardzo cenna i pomaga uniknąć w przyszłości błędów.
Odpowiednio zaprojektowany sklep, prosty w obsłudze, z dobrze opisanymi towarami z pewnością przyciągnie klientów, jednak nie wszyscy skorzystają z oferty, bo tak naprawdę nie ma jednej formuły, która zapobiegnie rezygnacji z zakupów. To, co działa u konkurencji, niekoniecznie może zadziałać w twoim sklepie i odwrotnie, dlatego też niezwykle ważne jest regularne badanie zachowań naszych klientów, kontakt z nimi i dopasowywanie oferty i sposobu korzystania ze sklepu do ich potrzeb. Łatwiejsza obsługa, atrakcyjne ceny i koszty wysyłki z pewnością przyczynią się do zmniejszenia porzuconych koszyków i zwiększenia liczby zadowolonych klientów.
Zobacz 15 powodów, przez które klienci porzucają koszyki zakupowe.