Najnowsze badania dotyczące ehandlu, przeprowadzone m.in. przez dostawcę usług analityki internetowej Fireclick, pokazują, że ponad 62 % użytkowników porzuca swoje koszyki zakupowe. Co wpływa na zachowanie użytkowników i jakie błędy popełniają sklepy online? 

Funkcjonalność sklepu

  1. Skomplikowany i za długi proces finalizacji zamówienia

Zbyt wiele formularzy, zakładek czy kolejnych kroków do wykonania przez użytkownika sprawia, że traci on cierpliwość, popełnia błędy w kolejnych etapach realizacji zamówienia, a zniechęcony opuszcza nie tylko koszyk, ale też rezygnuje z zakupów w przyszłości. Jeśli proces finalizacji zakupu trwa za długo, mniej cierpliwi klienci z od razu rezygnują z opłacenia koszyka. Poprawnie skonstruowany sklep to taki, który jest prosty w obsłudze.

  1. Konieczność rejestracji przed zakupami

Dla niektórych kupujących rejestracja, konieczność tworzenia nowych haseł, wpisywania wielu zbędnych informacji może być na tyle niekomfortowa, że po prostu zrezygnują z dokonania zakupów w twoim sklepie.

  1. Mało informacji o produktach

Spora część rezygnacji z zakupów w danym sklepie wiąże się ze zbyt małą ilością informacji o danym produkcie. Krótkie, lakonicznie, nie charakteryzujące towaru opisy, brak technicznych informacji i odpowiednich zdjęć może zniechęcić kupującego lub przedłużyć zakupy do czasu aż sam znajdzie potrzebne informacje. Gorzej, jeśli znajdzie je na stronie konkurencji.

Koszty

  1. Niespodziewane opłaty za przesyłkę i dodatkowe koszty zakupu

Jednym z błędów popełnianych przez sklepy, jest nieinformowanie klienta o całkowitym koszcie przesyłki już na początku przeglądania oferty. Internauta traci zainteresowanie produktem, jeśli wymagasz od niego przejścia kilku kroków, aby poznać cenę i warunki dostawy. Wszelkie niejasno opisane zasady powodują irytację, np. wielki napis „darmowa dostawa”, a dopiero po przeczytaniu małym druczkiem widać informację, że dotyczy to wybranej lokalizacji lub konkretnej kwoty zakupów.

  1. Wysokie koszty dostawy

Informacja o kosztach dostawy podana podczas finalizowania zamówienia niekoniecznie może wpłynąć na porzucanie koszyków zakupowych, ale już zbyt wysoka kwota (w porównaniu do konkurencji) z pewnością wpłynie na rezygnację z zamówienia.

  1. Wysoka cena produktów

Klient zachęcony opiniami o sklepie, wyglądem i łatwością obsługi może jednak w końcowym procesie zakupu, opuścić koszyk, zniechęcony zbyt wysokimi cenami i całościowym kosztem zakupu.

Płatności i dostawa

  1. Zbyt długi czas oczekiwania na dostawę

Czas realizacji zamówienia jest istotnym czynnikiem wpływającym na decyzję o dokonaniu zakupu. Produkty na zamówienie mają zazwyczaj dłuższy czas dostawy, o czym klienci powinni być poinformowani już na etapie przeglądania asortymentu. W przypadku towarów dostępnych w magazynie, idealnie byłoby gdyby czas dostawy nie przekraczał 2 dni roboczych od momentu otrzymania przelewu lub był nawet krótszy w przypadku zamówienia za pobraniem.

  1. Brak kilku opcji dostawy do wyboru

Klienci poszukują zazwyczaj najtańszej, najszybszej i najwygodniejszej opcji dostawy towaru. Brak możliwości wyboru może zniechęcić do sfinalizowania transakcji, jeśli sklep oferuje np. tylko jedną formę dostawy w postaci kuriera lub poczty, rezygnując z tańszych i dla niektórych wygodniejszych opcji dostawy np. do Paczkomatu lub odbioru osobistego (koniecznie bez dodatkowych opłat).

  1. Brak wybranych opcji płatności

Poszukujący najkorzystniejszych opcji zapłaty za towar mogą opuścić koszyk zakupowy, jeśli nie będą w nich uwzględnione możliwości zapłaty np. kartą kredytową, przy odbiorze lub też przy pomocy innych internetowych systemów płatności.

  1. Odmowa transakcji, brak środków na koncie

Przyczyną przerwania transakcji i opuszczenie koszyka zakupowego może być brak środków na wybranym koncie użytkownika i zbyt skomplikowany proces zmiany danych lub logowania się do innego systemu płatności.

Promocje, kupony rabatowe

  1. Dodatkowe informacje na etapie finalizowania zakupów

Dodatkowe promocje, informacje o ciekawych artykułach dostępnych w sklepie, które klient znajduje obok koszyka, mogą skutecznie odwrócić uwagę od transakcji i sprawić, że zdezorientowany klient zrezygnuje z zamówienia, ze względu na kolejne, pojawiające się okazje, nad którymi będzie się chciał zastanowić w bliżej nieokreślonej przyszłości.

  1. Problem z kuponami i kodami rabatowymi

Brak kuponu rabatowego lub też problem z jego wykorzystaniem mogą sprawić, że kupujący odłoży w czasie sfinalizowanie transakcji do czasu znalezienia w sieci zniżki lub lepszej oferty.

Przeglądanie ofert

  1. Przeglądanie oferty i porównywanie cen

Spora ilość porzuceń koszyka wiąże się również z faktem, że użytkownicy jedynie przeglądają ofertę, sprawdzając ile w danym sklepie musieliby wydać, by otrzymać dany towar. W przypadku odwiedzających sklep i rozglądających się za okazjami, jest duże prawdopodobieństwo, że nie zakończą oni transakcji, bo po prostu nie mają tego w planach.

  1. Odłożenie zakupów na później

Zdarza się, że użytkownicy w trakcie zakupów w sieci postanawiają przełożyć je w czasie lub zrezygnować z zakupów np. z braku odpowiedniej ilości wolnego czasu i wrócić do nich w innym okresie.

  1. Brak zaufania

Konsumenci obawiają się kontaktu z nieuczciwymi sprzedawcami, dlatego najczęściej wybierają znane i duże sklepy lub sprawdzają opinie w internecie. Dlatego regularnie sprawdzaj, co piszą o twoim sklepie klienci i przykładaj dużą wagę do obsługi klienta.

Zobacz, jak zmniejszyć liczbę porzucanych koszyków zakupowych w e-commerce.

W 2009 roku stworzyłam sieć afiliacyjną webePartners. Dbam o systematyczny rozwój sieci i dobre relacje wydawców z reklamodawcami. Za największy atut afiliacji uważam dobrowolność tej formy współpracy i możliwość monetyzacji każdego działania online. A prywatnie, przynajmniej raz w roku, podróżuję kamperem po Europie, w miejsca wolne od tłumów. W wolnych chwilach rysuję, kleję z papieru i tworzę "coś" z niczego :)

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę aby ocenić artykuł!

Średnia ocena / 5. Oddanych głosów:


Data publikacji: 11.02.2016