Real Time Marketing i jak wykorzystać go w afiliacji
Data aktualizacji: 28.03.2022
Bycie na bieżąco z najciekawszymi wydarzeniami i trendami jest niezmiernie ważne w każdej działalności internetowej. Dziś porozmawiamy o tym, jak umiejętnie wykorzystać real time marketing, aby przyniósł wymierne korzyści w afiliacji.
Co to jest real time marketing?
Real time marketing, w skrócie RTM, to po prostu zestaw działań, które stanowią marketingową reakcję na bieżące wydarzenia kulturalne, sportowe, polityczne etc. Będzie to, na przykład, facebookowy post o zwycięstwie Kamila Stocha na profilu znanej marki sportowej albo zabawny mem nawiązujący do kinowej premiery długo oczekiwanego blockbustera. RTMy, możemy zatem podzielić na dwie podstawowe kategorie:
– zaplanowane, czyli dotyczące wszystkich spodziewanych wydarzeń, których nadejście mamy pewność, np. pojawienie się nowej książki poczytnego autora czy zaćmienie Słońca
– niezaplanowane, które są kwestią przypadku i mogą zaskoczyć odbiorców, może to być sytuacja meczu polskiej reprezentacji, gdzie Lewandowski strzeli siedem bramek albo polski film niespodziewanie otrzyma Oscara
Z punktu widzenia specjalistów od marketingów, dużo ważniejsza jest ta druga kategoria. Dzięki sprawnemu i kreatywnego reagowaniu na najnowsze wydarzenia, odbiorcy widzą, że marka jest na bieżąco z tym, co dzieje się na świecie. Wzmaga to sympatię użytkowników, zwłaszcza jeżeli RTM dotyczy sytuacji, którą się oni interesują.
Gdzie wykorzystujemy real time marketing?
Głównym źródłem udostępniania przez markę treści RTMowych są media społecznościowe. Wynika to przede wszystkim z tego, że to social media na bieżąco reagują na aktualne wydarzenia. Tweety podczas meczów, selfie z kina czy komentarze dotyczące wyborów prezydenckich, to właśnie dzieje się na Facebooku, Instagramie czy Twitterze. Dlatego też, marki, aktywnie działają na swoich profilach, zaskakując fanów ciekawymi reakcjami. Real time marketing to jednak nie tylko marki, ale również różnego rodzaju organizacje pozarządowe czy charytatywne. Doskonale poradził sobie społeczność RatujemyZwierzaki, która zorganizowała zbiórkę na schronisko, wykorzystując nawiązanie do jednego z odcinków serialu Gra o Tron. Ostateczna kwota zabrana przez organizację pobiła absolutny rekord. W sumie, użytkownicy wpłacili ponad 25 tys. zł!
Co marka może zyskać na real time marketing?
Wspomniana sympatia użytkowników i uznanie branży reklamowej to jednak nie wszystko. RTMy są doskonałym działaniem długofalowym, ponieważ bardzo pozytywnie wpływają na wizerunek danej marki i pokazują, że doskonale radzi sobie z reagowaniem na aktualne trendy i wydarzenia.
Działania RTM-owe nie są jednak przypisane tylko dla dużych i znanych firm. Z powodzeniem mogą korzystać z nich również blogerzy, instagramerzy czy inni użytkownicy social media, którzy budują swoją własną markę. Dla nich jest to niebywała okazja, żeby pokazać, jak bardzo zaangażowani są w budowanie ciekawych i aktualnych treści. Dlatego, jeżeli zastanawiasz się, czy tworzenie tego typu treści ma sens, gdy nie posiada się setek tysięcy fanów, odpowiedź brzmi TAK! 🙂
Real time marketing a afiliacja
Z tego połączenia, zdecydowanie może wyjść wiele korzyści dla wydawców! Wystarczy, że przemyślisz, które bieżące wydarzenia warto podpiąć działania afiliacyjne. Wpis w dniu premiery nowej powieści Dana Browna z linkami afiliacyjnymi księgarni, na pewno, będzie stanowił zachętę dla czytelników. Z kolei, post facebookowy przypominający o zbliżającym się meczu reprezentacji opatrzony piłkarskimi gadżetami w super cenach, zdecydowanie przyciągnie kibiców.
Afiliacja idzie w parze z każdą formą marketingu, dlatego warto przetestować różne możliwości i sprawdzić jak przełożą się one na wyniki sprzedaży. W przypadku RTMów jest to korzystne rozwiązanie, z jednego prostego powodu – użytkownicy je uwielbiają! Kreatywne reakcje na aktualne wydarzenia to często jedne z najlepszych treści w social mediach, najchętniej komentowane przez fanów.
Real time marketing, co warto zapamiętać?
W przypadku RTMów liczy się jedna zasada, czyli szybkie reagowanie. Jeżeli uda Ci się zareagować w odpowiednim czasie, wówczas masz pewność, że dany wpis czy post osiągnie sukces. Pamiętaj natomiast, że żywotność pewnych wydarzeń jest ograniczona i to, czym sieć żyje dzisiaj, za tydzień będzie wyblakłym wspomnieniem. Dlatego, gdy minęło zbyt dużo czasu, lepiej nie nadrabiać trendu na siłę, ponieważ tym samym, użytkownicy mogą pomyśleć, że nie działasz na bieżąco. Czas reakcji jest absolutnym kluczem do sukcesu real time marketing, im szybciej nawiążemy do jakiegoś wydarzenia, łatwiej będzie przekuć naszą treść w sukces.