Influencer na traktorze – Magdalena Urbaniak

Data aktualizacji: 28.03.2022

Spis treści ukryj

Magdalena Urbaniak, brand manager w firmie Brand24, gdzie zajmuje się budowaniem relacji z ekspertami z całego świata, aby zwiększyć zaufanie do marki. Odpowiedzialna za powstanie branżowych spotkań Social Media Czwartki we Wrocławiu. W rozmowie z nami zdradza, dlaczego warto postawić na influencer marketing oraz opowiada o swojej innej pasji, którą jest… rolnictwo!

Pełnisz rolę brand managera w Brand24, ale oprócz tego zbudowałaś kilkudziesięciotysięczną społeczność fanów rolnictwa. Skąd się wzięło zainteresowanie tą dziedziną? Czy można Cię nazwać influencerką na traktorze?

Zainteresowanie traktorami wzięło się z zamiłowania do… pracy w public relations. Zajmowałam się budowaniem wizerunku jednego ze światowych producentów ciągników na polskim rynku. Przygotowując materiały, musiałam lepiej poznać nie tylko same ciągniki, ale też rolnictwo w szerszym ujęciu. To „musiałam” szybko zmieniło się w „chcę więcej”. Zafascynował mnie świat agro maszyn i po pewnym czasie postanowiłam pisać o nich pod własnym szyldem, czyli Tractormanii. Nie pokuszę się o nazywanie siebie samej influencerką, ale dziewczyną na traktorze – jak najbardziej.

Niedawno zakończyła się pierwsza edycja organizowanego przez Ciebie AgroCon. Wyjaśnij proszę, co to za wydarzenie. Czy zachęcasz rolników do porzucenia traktorów na rzecz YouTube?

AgroCon to konferencja zrzeszająca twórców filmów o tematyce rolniczej oraz osoby, które dopiero chcą rozpocząć kręcić filmy. Widząc, ilu mamy youtuberów w branży agro, a ile spotkań (a właściwie ich brak), w trakcie których mogą wymienić się wiedzą i doświadczeniem, wiedziałam, że takie wydarzenie musi powstać. Dobra wola oraz szybkie reagowanie prelegentów i partnerów (mediów, sponsorów), wsparcie organizacyjne przyjaciół, a do tego ogromna determinacja i AgroCon miał szansę nie tylko powstać, ale też odnieść spory sukces. Jego celem nie jest odrywanie rolników od maszyn, w końcu to w ich otoczeniu najczęściej powstają materiały. Nie chodzi o rezygnację z pracy, ale o aspekt influencer marketingu, który może zaowocować jeszcze lepszym i ciekawszym filmowaniem.

Śledząc Twoją aktywność w social mediach szybko można przekonać się, że sama również stajesz na mównicy. O czym ostatnio opowiadałaś podczas eventu I Love Marketing?

W trakcie ostatniej konferencji starałam się przekonać marketerów, że jeśli nie będziemy forsować i stosować regulacji dotyczących współprac w influencer marketingu, on przestanie działać. Dziś obserwujemy rozkwit współprac, angażuje się w nie coraz więcej firm i nowe branże. Jeśli nie zaczniemy regulować tego, jak reklamowane są produkty i usługi, influencer jako taki (a za nim marki) straci całą wiarygodność, która dzisiaj stanowi jeden z najmocniejszych filarów influencer marketingu.

A jak wrażenia z Twojego pierwszego meetup’u na arenie międzynarodowej podczas The Fundamentals of Digital Marketing w Pradze?

Wystąpienie na scenie wydarzenia organizowanego przez SEMrush to była ogromna przyjemność. Międzynarodowa publiczność i lineup mocno, bardzo pozytywnie mobilizuje.

Co sądzisz o młodych ludziach, którzy pragną zostać influencerami, którzy pragną zgłębić zasady influencer marketingu? Jak widzisz przyszłość tej profesji? Nie wydaje się być ona stąpaniem po cienkim lodzie?

To teraz temat bardzo na topie. Widzimy twórców internetowych, którzy podróżując od jednego pięknego miejsca do drugiego. W słońcu polecają kolejne produkty, za które otrzymują słone wynagrodzenie. Rzeczywistość wygląda nieco inaczej. Uważam, że jeśli ktoś rozpoczyna swoją działalność, obierając za główny cel wyłącznie stanie się rozpoznawalnym, może się szybko wypalić. To wbrew pozorom wcale nie jest takie proste. Nastawienie wyłącznie na wzbudzania zainteresowania dla samego zainteresowania, jest wyczuwalne, a ludzie kochają w obserwowanych przez nich osobach autentyczność i charyzmę. Szczególnie gdy mają coś ciekawego do powiedzenia. Oczywiście są osoby, którym po prostu udało się narobić wokół siebie szumu. Są też osoby, które specjalizują się w danym temacie, a teraz zdecydowały się mówić o nim głośno i zbierają wokół siebie rzesze zainteresowanych. Każdy ocenia to po swojemu. Wolność rządzi. Internet jest (jeszcze) bardzo otwarty.

influencer magdalena urbaniak na konferencji TEDx

Kto może zostać influencerem? Jakie cechy i predyspozycje powinien posiadać?

Myślę, że lista wymaganych cech może być nieco subiektywna. Z mojego punktu widzenia to determinacja, pracowitość, charyzma, wiedza w danym temacie, konsekwencja w działaniu. Trzeba mieć pomysł na siebie i koncepcję, jak będzie wdrażany. Dobrze też, jeśli influencer jest odporny na krytykę.

Co znaczy, że influencer marketing to biznesowy model win-win?

Dopóki współpraca jest prowadzona według jasnych zasad (zarówno dla partnerów biznesowych jak i odbiorców komunikatów), to zdecydowanie niesie ogromny potencjał dla biznesu, influencerów i potencjalnych klientów.

Działania różnych organizacji w sieci czy profili firmowych nastawione są na efekt i konkretny wynik. Możesz wskazać jakieś metody lub narzędzia, którymi zmierzymy współpracę z influencerem?

Wszystko zależy od celów, jakie zakładamy. Jeśli będzie to wzrost świadomości marki, skuteczność działań mierzymy przez ilość publikacji ich zasięgi, które wskaże narzędzie do monitoringu sieci i mediów tradycyjnych. Jeśli będzie to stricte zakup (co jest wyzwaniem w influencer marketingu) to efekty pokaże nam CRM, dział sprzedaży, ilość wykorzystanych kodów promocyjnych, ale też wzrost (lub brak) zapytań ofertowych. To, czy działamy skutecznie, wskaże nam też Google Analytics poprzez dane dotyczące ruchu na stronie. Mierzenie efektywności to złożony temat. Dlatego tak ważne jest określenia na samym początku działań, co jest naszym celem i o te założenia opierać weryfikowanie efektów końcowych.

Jesteś w branży od kilku lat, a Twoja kariera rozwija się dynamicznie. Co dotychczas nazwałabyś swoim największym sukcesem?

Mam nadzieję, że największe sukcesy dopiero przede mną. Do tej pory jedną z ciekawych rzeczy, które zrealizowałam wraz z zespołem, jest wydanie i zaprezentowanie na jednej z największych konferencji marketingowej w USA kolejnej raportu w oparciu o dane Brand24. Ze strony traktorów to zaś rosnąca świadomość, jak naprawdę wygląda rolnictwo. Coraz większe zainteresowanie maszynami, już nie tak bardzo stereotypowe. Ogromnie cieszy mnie też występ na konferencji TedX.

A co oprócz marketingu? Masz jakąś odskocznię? Może relaksujące zajęcie po pracy? 😉

Nic tak nie relaksuje jak dobra, kilkunastokilometrowa przejażdżka na rolkach! 😊

 

Sprawdź inne nasze wywiady z ekspertami!

O tym, że prezentacja nie autopromocja i jak należy przygotować się do wystąpień publicznych, opowiada Piotr Bucki.

Anna Ledwoń-Blacha dzieli się z nami swoją wiedzą o social media oraz zdradza jak zacząć przygodę z marketingiem.

Czym jest marka osobista i ile potencjału drzemie w podcastach, opowiada Joanna Cieślak-Ospalska.