Zarobek w internecie, czyli monetyzacja marzeń
Data aktualizacji: 28.03.2022
Zarobek w internecie można osiągnąć na kilka sposobów! Niezależnie od tego, co chcesz zrobić, przyda Ci się kilka prostych tricków, które pomogą przekuć marzenia w pieniądze.
O zarabianiu w sieci dzięki afiliacji napisaliśmy już dużo. Dzięki sieciom afiliacyjnym takim jak nasza, z łatwością możesz zacząć zarabiać niemal natychmiast na polecaniu produktów z katalogu naszych programów partnerskich. Ale zdajemy sobie sprawę, że mnóstwo wydawców w czasie „afiliowania” zaczyna myśleć o wykorzystywaniu innych możliwości, jakie daje sieć internetowa i dzisiejsza technologia. Jeśli więc należysz do grona osób, które chcą, aby zarobek w internecie stał się głównym źródłem dochodu, ale jeszcze nie masz konkretnego pomysłu „jak zacząć”, to mamy dla ciebie kilka wskazówek. Może nasze doświadczenia tworzenia systemu afiliacyjnego i wnioski, do jakich cały czas dochodzimy, wykorzystasz przy budowie własnego biznesu online.
1. Zarobek w internecie, najpierw sprecyzuj swój cel
Zanim podejmiesz jakiekolwiek kroki, musisz wymyślić, czym chcesz się zajmować. Idealnie, jeśli już nas samym początku, określiłeś swój pomysł. Pamiętaj jednak, że w trakcie dalszych przygotowań, powinieneś liczyć się z jego ewentualną modyfikacją. To, co podoba się Tobie niekoniecznie odzwierciedla potrzeby rynku. Ale o tym, porozmawiamy za chwilę. Zarobek w internecie brzmi atrakcyjnie, pozostaje pytanie, jak się do tego zabrać?
Co w sytuacji, kiedy dzwoni, ale nie wiadomo, w którym kościele? Często zdarza się, że mamy jakiś pomysł na biznes, ale nie potrafimy go „wyłuskać”. Wtedy, z pomocą przychodzą różnego rodzaju techniki, takie jak mapy myśli, brainstorming czy ćwiczenia kreatywne. W sieci znajdziesz wiele ciekawych metod, które pobudzą szare komórki i pomogą Twoim koncepcjom nabrać kształtu. Wówczas, zarobek w internecie stanie się tylko kwestią czasu!
2. Badania to podstawa, jeżeli liczysz na zarobek w internecie
Wyobraźmy sobie, że masz już świetny pomysł, np. wymyśliłeś aplikację, która będzie informować użytkowników o opóźnieniach w komunikacji miejskiej, aby nie musieli czekać na przystanku w deszczowe popołudnie. Sam, chętnie skorzystałbyś z takiego narzędzia, ale nie zawsze inni będą podzielać Twój punkt widzenia!
Dlatego, tak ważne jest przeprowadzenie badań, na odpowiedniej grupie, aby przekonać się, czy dalszy rozwój tego pomysłu ma sens. Przede wszystkim, zastanów się, do jakich ludzi chcesz skierować tę aplikację, czy mają być to studenci, ludzie pracujący, emeryci… Kiedy zdecydujesz, na kogo stawiasz, pamiętaj, żeby przeprowadzić badania na tej właśnie grupie, nawet. Jeżeli zajmie Ci to znacznie więcej czasu. Zarobek w internecie i monetyzacja marzeń to długotrwały proces i nikt nie może zagwarantować, że od razu uzyskasz satysfakcjonujący przychód. Jednak im więcej informacji zbierzesz i badań przeprowadzisz, będziesz mógł łatwiej oszacować zyski.
3. Zarobek w internecie – insight, persona czy grupa docelowa?
Zanim przystąpisz do pracy, pomyśl też o swoim „typowym użytkowniku”. W marketingu, przez wiele lat, posługiwano się pojęciem grupy docelowej. Termin ten określa społeczność posiadającą pewne wspólne cechy, np. płeć, miejsce zamieszkania czy stan cywilny. Jednak doświadczenia pokazały, że badania grupy docelowej nie zawsze są miarodajne, dlatego warto ją mocniej sprecyzować, tworząc persony lub insighty. Im więcej wiesz o swoich klientach/użytkownikach, tym lepiej! Przecież to oni zagwarantują ci zarobek w internecie!
Persona, to po prostu wizualizacja właśnie „typowego” użytkownika Twojej aplikacji. Tworząc jego postać, staraj się wymyślić jak najwięcej charakteryzujących go szczegółów. To, pomoże Ci w dalszych pracach nad szczegółowym działaniem apki. Skup się na jej cechach charakteru, hobby, życiem towarzyskim, pracy etc. Stwórz również insight, czyli swoiste połączenie persony z grupą docelową, np. studenci studiów dziennych na politechnice, którzy spotykają się wieczorami grać w planszówki. Tworzenie insightu może wymagać dużo pracy i zaangażowania, ale ostatecznie wpłynie pozytywnie na efekty twojej pracy oraz pomoże w przyszłości wygenerować zarobek w internecie.
4. Zarobek w internecie, ogółem czy szczegółem?
Posługując się dalej przykładam aplikacji dla pasażerów komunikacji miejskiej, zastanówmy się nad wyciągnięciem wniosków z przeprowadzonych badań. Załóżmy, że przeprowadziłeś je w danej grupie, ale postanowiłeś powtórzyć też w innej, aby zobaczyć jaki rozdźwięk zaprezentuje porównanie wyników. Pierwszą grupą niech będą studenci, druga, pracownicy korporacji w centrum miasta. Grupa studentów, zachwycona Twoim pomysłem, zaproponowała również dodanie do aplikacji innych funkcji, np. społecznościowej, która umożliwiłaby czat między znajomymi. Atrakcyjne dla nich są również kupony rabatowe do restauracji oraz opcja wzajemnego ostrzegania przed kontrolerami biletów.
Mówimy tutaj więc o zjawisku znanym jako konwergencja, czyli po prostu o połączeniu w jednym miejscu kilku funkcji. Jest to zatem rozwiązanie bardziej ogólne, które zawiera w sobie wiele możliwości.
Zupełnie inne zdanie na ten temat miała druga grupa badanych. Pracownicy korporacji wskazali, że najbardziej zależy im na uszczegółowieniu aplikacji, tak, aby była dopasowana do ich miejsca pracy, przerzucała informacje na firmową chmurę, aby każdy miał do nich dostęp, informowała na bieżąco o zmianach, ostrzegała mailowo przed opóźnieniami. Szczegółowych wytycznych było oczywiście znacznie więcej! W zasadzie zostałeś poproszony o stworzenie wewnętrznej aplikacji dla swojej grupy badawczej! Taką specjalizację nazywamy dywergencją.
Masz zatem do wyboru, albo stworzyć wielozadaniową apkę, która nie tylko poinformuje o spóźnionym autobusie, ale także ułatwi tańszy obiad na mieście, albo skupić się jedynie na wymogach danej instytucji. Zanim zdecydujesz, na co postawisz, przemyśl, wszystkie za i przeciw! Konwergencja daje dużo możliwości, ale naraża cię również na sporą konkurencję. Dywergencja, natomiast, eliminuje element konkurencyjny, jednak nie pozwoli Ci w pełni rozwinąć skrzydeł. Dokonaj zatem mądrego wyboru, ponieważ w dużej mierze od tego uzależniony jest twój zarobek w internecie.
5. Zarobek w internecie – kto pierwszy ten lepszy
Jeżeli wciąż zastanawiasz się nad powyższymi opcjami, warto zacząć od dogłębnej analizy konkurencji. Być może na rynku dostępne są już podobne aplikacje do Twojej, albo takie, które posiadają pewne jej funkcje? Nie? Przyjrzyjmy się takiemu przypadkowi.
Tworząc nowość na rynku, masz tę przewagę, że to inni będą inspirować się Twoją pracą, nie na odwrót. I jeśli się postarasz, zostanie ona w świadomości użytkowników na dłużej! W biznesie bardzo ważne jest, żeby nie powielać innych rozwiązań, ale je ulepszać. Dlatego, nigdy nie osiadaj na laurach, bo pierwszeństwo, choć korzystne, nie może być Twoją jedyną zaletą. Zarobek w internecie to nie tylko stworzenie świetnego pomysłu, ale również jego stopniowa i dokładna realizacja.
Faktycznie, tworząc coś jako pierwszym, zyskujesz chwilową przewagę, ale jeżeli produkt się przyjmie, musisz liczyć się z konkurencją, która zrobi wszystko, aby przejąć Twoich użytkowników. Zasada kto pierwszy ten lepszy, nie jest zatem tak jednoznaczna, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Zatem musisz uważać, bo jeżeli nie będziesz śledził najnowszych trendów, stosował najświeższych rozwiązań technologicznych, Twoja aplikacja szybko zostanie tylko wspomnieniem.
6. Zarobek w internecie – gdzie szukać inwestorów?
Postawmy sprawę jasno, większości ludzi nie stać na samodzielną inwestycję w nowe technologie. Możesz mieć najlepszy pomysł, ale bez pieniędzy, nigdy nie wyjdzie on z Twojej sfery marzeń. Dlatego tak ważne jest dotarcie do potencjalnych inwestorów, którzy będą gotowi pomóc Ci rozwinąć skrzydła! Ale od czego zacząć?
Być może słyszałeś o tzw. teorii sześciu uścisków dłoni. To bardzo ciekawa hipoteza, która głosi, że każdy jest w stanie dotrzeć do dowolnej osoby na świecie za pomocą maksymalnie pięciu innych osób. Chociaż tezę tę obalono wielokrotnie, jej przytoczenie tu nie jest przypadkowe, zwłaszcza w dobie mediów społecznościowych.
Jeżeli myślisz o swoim biznesie, na pewno posiadasz konta na portalach, takich jak Linkedin lub GoldenLine. To najprostszy sposób, żeby zacząć rozglądać się za wsparciem finansowym dla Twojego projektu! Poprzez sieci kontaktów, które tworzysz w internecie znacznie łatwiej o znalezienie potencjalnych inwestorów. Twoi znajomi mają znajomych, znajomi Twoich znajomych, również. Nigdy nie wiesz, czy kuzynem najlepszej przyjaciółki dziewczyny Twojego kolesi z podstawówki nie jest jeden z najbogatszych Polaków? 😉 Często zdarza się, że nie zdajemy sobie sprawy, jakie mamy możliwości dzięki znajomościom, a w dzisiejszych czasach zarobek w internecie jest bardzo pożądany, dlaczego więc nie połączyć sił?
Oczywiście, poza posiłkowaniem się mediami społecznościowymi, możesz również próbować dostać się do inwestorów tradycyjnymi metodami, np. mailową Pamiętaj tylko, żeby przedstawić im swój biznesplan prosto i kompleksowo, dostają oni setki takich wiadomości, więc nikt nie będzie zastanawiał się, co chcesz przekazać. Możesz też jeździć na targi, konwencje, spotkania, aby poznać nowych ludzi i zaprosić ich do współpracy.
Jak generować skuteczny zarobek w internecie? Podsumowanie
W kilku powyższych punktach staraliśmy się przedstawić Ci jak rozpocząć przygodę, która pomoże zmonetyzować Twoje marzenia i sprawić, że zarobek w internecie stanie się poważną częścią Twojego budżetu. Często, sam pomysł to nie wszystko, choćby był naprawdę genialny. Musisz pamiętać, że potencjalni użytkownicy nie muszą podzielać tego zdania! Badaj rynek, wybieraj strategię, pozyskuj inwestorów, działaj! Droga do sukcesu jest długa i kręta, ale satysfakcja, która czeka Cię na końcu, wynagrodzi wszelkie niedogodności! 🙂