10 najczęstszych błędów reklamodawców w afiliacji
Data aktualizacji: 29.03.2022
Marketing afiliacyjny to szansa na zwiększenie sprzedaży w Twoim sklepie online. Szansa, którą niezwykle łatwo zaprzepaścić. Proste błędy reklamodawców potrafią pogrążyć najlepszy program partnerski. Sprawdź, czego się wystrzegać planując kampanię afiliacyjną i poznaj dobre praktyki.
Ważne jest twoje świadome podejście do prowadzenia działań w sieci afiliacyjnej. Model CPS (Cost Per Sale) nęci wielu właścicieli sklepów online. Płatność za efekt sprzedaży, zero ryzyka i stałe koszty. Nic więc dziwnego, że staje się coraz bardziej popularny. Ale powodzenie kampanii nie jest wynikiem wyłącznie działań wydawców i wsparcia pracowników sieci. Sukces programu partnerskiego zależy przede wszystkim od twojego zaangażowania i chęci poznania podstaw performance marketingu.
W końcu afiliacja oznacza partnerstwo – pozytywną współpracę przy zaangażowaniu każdej ze stron. Dlatego nie bez powodu na pierwszym miejscu na liście błędów znajduje się…
1. Brak zaangażowania we współpracę
Sytuacje, w których nie reagujesz od razu na wiadomości z systemu, zdarzają się każdemu. Prowadzisz firmę i masz sporo obowiązków. Dlatego system wysyła przypomnienia, np. dotyczące terminów rozliczeń. Jednak, co innego kiedy brak jest jakiegokolwiek przepływu informacji, np. organizujesz akcję, o której nie informujesz. Wtedy wydawcy nie wiedzą o możliwości dołączenia do kampanii afiliacyjnej, nie mają więc szans na jej skuteczne komunikowanie. W ten sposób tracisz możliwość łatwego zarobku.
Poza tym nie wystarczy, że wydawca zapisze się do programu partnerskiego. Jako twój partner potrzebuje informacji o nowych produktach czy akcjach promocyjnych, aby na czas dobrać skuteczne narzędzia reklamowe i uruchomić działania afiliacyjne. Dobrą praktyką jest wysyłanie listy bestsellerów. Wtedy wydawca wie, które produkty warto szczególnie promować.
Idealną sytuacją jest stały kontakt z siecią afiliacyjną. Możesz do tego celu wyznaczyć osobnego pracownika lub po prostu odbierać powiadomienia z serwisu, które zawsze są zasadne, np. dotyczą akceptacji wydawcy. Zainwestuj swój czas, a sprzedaż w sklepie wzrośnie.
2. Odrzucanie skutecznych wydawców
Nie tylko brak kontaktu z siecią i wydawcami potrafi zmarnować szanse na lepsze wyniki kampanii afiliacyjnej. Niektórzy nie wykorzystują nowych możliwości zwiększenia efektów działań. Pracownicy sieci wspierają reklamodawców – podają na tacy gotowe rozwiązania, np. informują o nowym wydawcy, dopasowanym do profilu sklepu lub podpowiadają, jak zoptymalizować kampanię. Zdarza się, że reklamodawcy z góry nie są zainteresowani ulepszeniem swoich działań. Bez konkretnego powodu przepadają nowe zamówienia.
Dlatego bądź otwarty na sugestie pracowników sieci. Korzystaj z ich wiedzy i wsparcia merytorycznego, nie tylko technicznego. Jeśli sam masz jakiekolwiek pytania, nie wahaj się skontaktować z obsługą sieci. Wspólnie jesteście w stanie skutecznie zoptymalizować kampanie.
3. Oferowanie nieatrakcyjnych prowizji
Aby program partnerski przyniósł oczekiwane efekty, konieczne jest ustalenie atrakcyjnych prowizji dla wydawców. Wtedy przyciągniesz więcej partnerów i wzrośnie sprzedaż w twoim sklepie. Jednak pozorna chęć oszczędności sprawia, że wielu reklamodawców ustala bardzo niskie prowizje. To właśnie na prowizji od sprzedaży opiera się model CPS, dlatego zaniżanie jej zniechęci najbardziej wartościowych wydawców lub obniży zapał do działań afiliacyjnych tych partnerów, którzy mimo wszystko zaakceptowali takie warunki płatności.
Jeśli nie jesteś pewien, jaka stawka jest atrakcyjna dla wydawców, zapytaj swojego opiekuna z sieci afiliacyjnej. On znajdzie kompromis między twoim budżetem a potrzebami wydawców.
4. Obniżanie prowizji w trakcie kampanii
Takie praktyki prowadzą do rezygnacji wydawców z uczestnictwa w programie afiliacyjnym. Tracisz wtedy wartościowe przekierowania na stronę swojego sklepu, a wydawcy zrażają się do współpracy z tobą. Lepszym rozwiązaniem jest ustalenie na początku niższej prowizji, aby zorientować się, jak działa twój kanał partnerski i ile kosztuje pozyskanie klientów. Stawki zawsze możesz podnieść w trakcie kampanii, znając jednocześnie faktyczny koszt pozyskania klienta.
5. Brak elastyczności w wyborze modelu rozliczania
Zdarza się, że niektórzy reklamodawcy upierają się na jeden wybrany model rozliczania kampanii afiliacyjnej, który niekoniecznie pasuje do danego programu partnerskiego. Nie ma jednego słusznego modelu dla wszystkich. Wszystko zależy od celu, jaki chcesz osiągnąć. Dlatego bądź otwarty na sugestie pracowników sieci afiliacyjnej. Znając Twoje potrzeby oraz branżę afiliacji doradzą najbardziej odpowiedni model, nawet jeśli trudno ci określić cel kampanii lub dopiero zaczynasz swoją przygodę z performance marketingiem. Czasem warto połączyć CPS i CPL lub korzystać z nich zamiennie.
6. Nieskuteczna strona docelowa
Jeśli strona docelowa, np. landing page, nie jest spójna z przekazem reklamowym wydawcy lub po prostu jest zaprojektowana z błędami, wtedy tracisz cenny ruch, a co za tym idzie potencjalnych klientów. Dlatego przetestuj stronę docelową zanim uruchomisz program partnerski. Wykorzystaj do tego celu testy A/B lub testy wielowymiarowe oraz narzędzia do śledzenia ruchu gałek ocznych. Równie ważna jest komunikacja na stronie. Pamiętaj też o tym, aby na stronie docelowej podkreślić te same korzyści, które są widoczne na reklamie.
Sprawdź, jak przygotować skuteczny landing page, czyli taki, który sprzedaje. Jeśli zadbasz o wysoką konwersję, to przyciągniesz do programu atrakcyjnych wydawców, którzy zmonetyzują ruch.
7. Utracone konwersje
Wiesz, że aż 7 na 10 klientów nie finalizuje transakcji? Jeśli otrzymasz od wydawcy wartościowego klienta, który nie kupuje od razu, przypomnij mu się. Jak to zrobić? Właśnie do tego celu służy e-mail remarketing.
Oprogramowanie przechwytuje adres e-mail kupującego pozostawiony w trakcie składania zamówienia. Jeśli nie dokończy on transakcji, otrzymuje spersonalizowanego e-maila. W efekcie powraca do sklepu i opłaca zamówienie. E-mail remarketing sprawia, że aż 46% klientów wraca do Twojego sklepu, by dokończyć zakupy. Działania wydawców mają wtedy dodatkowe wsparcie do lepszej konwersji. Każdy kanał marketingu, który przynosi pewny zysk, jest dobrym wyborem. Dlatego warto już na początku planowania programu partnerskiego poszerzyć go o usługę e-mail remarketingu.
Poznaj powody opuszczania koszyków zakupowych przez klientów.
8. Za mało testów kreacji reklamowej
Kolejny często pomijany czynnik skuteczności kampanii afiliacyjnej. Zwiększasz szanse sprzedaży, jeśli dostarczysz wydawcom już przetestowaną kreację reklamową. To prawda, że niektórzy wydawcy sami testują je na swoich stronach, ale po pierwsze – niektórzy, a po drugie – wydłuża to czas zwrotu z kampanii. Dlatego najpierw przetestuj kreacje w swojej kampanii reklamowej, a potem prześlij wydawcom te, które najlepiej konwertowały. Wtedy szybciej będą dla ciebie zarabiać.
9. Banery w nieprzydatnych rozmiarach
Wydawcy potrzebują banerów w optymalnych rozmiarach. Zbyt niestandardowe zginą w gąszczu informacji lub nie będą pasować do powierzchni reklamowej i nie zostaną wykorzystane. Dlatego projektując banery uwzględnij standardowe rozmiary i przygotuj ok. 5-6 kreacji w różnej rozdzielczości. Najczęściej spotykane wymiary to:
- 250 x 250 px
- 250 x 300 px
- 400 x 240 px
- 600 x 160 px
- 600 x 300 px
10. Przesyłanie kreacji reklamowych po terminie
Masz już przygotowane materiały reklamowe z ofertą e-sklepu. Teraz pamiętaj o tym, by dostarczyć je wydawcom z wyprzedzeniem, np. w przypadku mailingów wystarczą 3 dni robocze. Nie czekaj z tym na ostatnią chwilę. Im wcześniej wyślesz kreacje reklamowe, tym więcej osób ma szanse użyć ich w swoich kanałach sprzedaży. Wydawcy również potrzebują czasu, aby zorganizować przemyślane działania afiliacyjne. Niestety dosyć często reklamodawcy przesyłają materiały zaledwie dzień przed akcją lub w trakcie jej trwania. Trudno wtedy oczekiwać efektów sprzedaży.
Jak widzisz, najczęstsze błędy reklamodawców w afiliacji wynikają z prostych powodów. To dobra wiadomość, bo naprawienie ich zależy wyłącznie od chęci. Jeśli z czymkolwiek masz problem, nie obawiaj się poprosić o radę swojego opiekuna klienta w sieci afiliacyjnej.