Program afiliacyjny w sklepie internetowym – sekrety sukcesu

Data aktualizacji: 28.09.2024

Program afiliacyjny w sklepie internetowym to inwestycja bardzo niskiego ryzyka, za to nagroda może być zaskakująco wysoka, ponieważ płacisz wydawcom tylko wtedy, gdy doprowadzą do sprzedaży.

Przystępując do sieci afiliacyjnej i uruchamiając program afiliacyjny w sklepie internetowym, otrzymujesz dostęp do oprogramowania, dzięki któremu możesz łatwo zarządzać swoim programem i rozliczać reklamy w modelu Cost Per Sale. Współpraca z siecią afiliacyjną umożliwia Ci korzystanie z systemu trackingowego. Dzięki niemu możesz śledzić ruch i sprzedaż wygenerowane przez wydawców w Twoim programie. System afiliacyjny zlicza transakcje i prowizje, które należą się wydawcom. Każdy reklamodawca i wydawca ma dostęp do szczegółowych statystyk, które pozwalają optymalizować współpracę i zwiększać sprzedaż.

Program afiliacyjny w sklepie internetowym – jak to się wszystko zaczęło?

Afiliacja to jeden z filarów marketingu internetowego w Stanach Zjednoczonych i stało się tak za sprawą firmy Amazon. To właśnie jej właściciel, Jeff Bezos, uruchomił pierwszy program afiliacyjny w 1996 roku. Opierał się on na modelu prowizyjnym – Cost Per Sale. Mimo trudnych początków, z czasem okazało się, że jest to bardzo skuteczny sposób na zwiększanie sprzedaży.

Dziś już niemal każda duża marka amerykańska ma uruchomiony swój program afiliacyjny, a z raportu firmy Forrester możemy wyczytać, że w 2017 roku już ponad 80% amerykańskich reklamodawców korzystało z marketingu afiliacyjnego i przeznaczyło na ten kanał około 10% swojego budżetu marketingowego. W Europie znajomość programów afiliacyjnych została wykorzystana najszybciej przez Brytyjczyków. Większość tamtejszych reklamodawców traktuje programy afiliacyjne jako podstawę działań marketingowych firmy.

Wartość rynku e-commerce w Polsce na początku 2021 roku przekroczyła 100 miliardów złotych i cały czas rośnie. Liczba sklepów internetowych w Polsce niezmiennie rośnie od kilku lat. Ostatnie trzy lata to wzrosty o ponad 20% rocznie, co stawia Polskę wśród najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie.

Spośród ponad 50 tys. działających sklepów online w Polsce, tylko 5% korzysta z marketingu afiliacyjnego. Reklamodawcy w większości przypadków nie wykorzystują ogromnego potencjału tego kanału promocji swoich produktów, mimo że największą zaletą programu afiliacyjnego w sklepie internetowym jest rozliczanie tylko za efekty w postaci sprzedaży.

Program afiliacyjny w sklepie internetowym – zasady działania

Program afiliacyjny określa zasady współpracy reklamodawcy z wydawcą. Reklamodawca, czyli właściciel sklepu internetowego, chce zwiększyć sprzedaż swoich produktów. Wydawca, czyli np. bloger, YouTuber, użytkownik mediów społecznościowych, ale też serwisy tematyczne oraz rabatowe, porównywarki cenowe i wyszukiwarki produktów, poleca te produkty i zarabia prowizję od każdej sprzedaży, którą wygenerował.

wydawca w programie afiliacyjnym

Program afiliacyjny w sklepie internetowym – warunki i modele rozliczeń

W warunkach programu afiliacyjnego określa się wysokość prowizji za pozytywnie zakończoną transakcję, żywotność plików cookies oraz niedozwolone słowa kluczowe, których wydawcy nie mogą używać do promocji produktów objętych programem afiliacyjnym.

Reklamodawca wybiera również model rozliczenia z wydawcą. Najczęściej stosowane są modele Cost Per Sale, Cost Per Lead i Cost Per Click. W modelu Cost Per Sale reklamodawca płaci wydawcy prowizję za sprzedaż, którą została dokonana z polecenia wydawcy. Model Cost Per Lead oznacza wynagradzanie wydawcy za pozyskanie leada sprzedażowego np. w postaci zapisu do newslettera, wypełnienia formularza czy podania danych kontaktowych. Jeśli reklamodawcy zależy na wygenerowaniu dużego ruchu na stronie swojego sklepu, to może skorzystać z modelu Cost Per Click. Wówczas reklamodawcy płaci wydawcy za każdy klik przekierowujący na stronę reklamodawcy.

Sieć wydawców w programie afiliacyjnym

Uruchomienie programu afiliacyjnego w sklepie internetowym dzięki dzisiejszej technologii jest proste i szybkie. Jednak za sukces programu afiliacyjnego w sklepie internetowym w dużej mierze odpowiada rozbudowana sieć wydawców i dobre relacje z nimi.

Efektywność programu afiliacyjny w sklepie internetowym rośnie z upływem czasu. Najlepsze programy rozwijają się latami, tak jak wspomniany program afiliacyjny marki Amazon, który działa od ponad 25 lat z bardzo dobrymi wynikami.

W modelu rozliczeń Cost Per Sale to wydawcy przejmują ryzyko niepowodzenia reklamy sklepu internetowego, ponieważ reklamodawca wypłaca prowizję dopiero wtedy, gdy zweryfikuje odnotowaną transakcję. Współpraca tego typu wymaga wzajemnego zaufania, a żeby je zbudować, potrzebny jest czas. Jeśli wydawcy są uczciwie wynagradzani za efektywne polecenia, to przekonują się, że ich wysiłek nie idzie na marne. Rośnie ich zaangażowanie i o wiele chętniej promują kolejne produkty i marki reklamodawcy.

Program afiliacyjny w sklepie internetowym – budowanie sieci wydawców

Każdy reklamodawca, który uruchamia program afiliacyjny na naszej platformie, otrzymuje niezbędne w afiliacji zaplecze technologiczne, ale także dostęp do bazy wydawców. Wydawcy mogą sami zgłaszać się do programu, ale reklamodawca może też samodzielnie zapraszać wybranych wydawców do swojego programu w swoim panelu, w zakładce Affiliate Marketplace.

affiliate marketplace

Sieć wydawców można traktować jako przedłużenie zespołu sprzedażowego sklepu internetowego. Dlatego reklamodawca powinien zadbać o odpowiednią rekrutację wydawców, wykorzystując wszelkie możliwe media poza platformą afiliacyjną.

Dobrą praktyką jest informowanie o programie afiliacyjnym, gdzie tylko się da: w mailingu, na blogu czy na platformach społecznościowych. Ważne, by informacja o możliwości dołączenia do programu znalazła się także na stronie internetowej sklepu.

Każdy klient sklepu to potencjalny wydawca do programu afiliacyjnego. Każdy z nas często poleca produkt, z którego sam korzysta i jest z niego zadowolony. Klienci sklepu internetowego będą robić to jeszcze chętniej, jeśli przy okazji będą mogli na tym zarobić.

Przepis na efektywną współpracę reklamodawcy z wydawcą

Wysokie zaangażowanie reklamodawcy w rozwój programu i relacje z wydawcami, przekłada się na większą motywację do polecania oraz lepsze wyniki wydawców. Jeśli mowa o zaangażowaniu reklamodawcy, to w pierwszej kolejności chodzi o szybką reakcję na prośby wydawców o dołączenie do programu. Następnym krokiem w budowaniu silnej relacji z siecią wydawców jest brak opóźnień w weryfikacji zamówień i wypłacaniem prowizji.

Efektywną współpracę z całą pewnością wspiera komunikacja. Reklamodawcy powinni na bieżąco informować swoich wydawców o specjalnych okazjach, wyprzedażach, kodach rabatowych czy darmowych dostawach w sklepie internetowym. Dzięki argumentom w postaci ofert specjalnych wydawcy otrzymują większe możliwości w zachęcaniu swoich odbiorców do dokonywania zakupów w sklepie.

Program afiliacyjny w sklepie internetowym

Z reguły reklamodawcy mają dostęp do szczegółowych statystyk dotyczących sprzedaży ich produktów. Wiedzą, który produkty warto reklamować w sezonie letnim czy zimowym albo które produkty mają najlepsze opinie wśród kupujących. Czasami te informacje mogą mijać się z odczuciami wydawców. Dlatego dostarczenie takich informacji wydawcom ma kluczowe znaczenie w rozwijaniu współpracy i zwiększeniu sprzedaży.

Ostatnia sprawa – nic tak nie motywuję do działania jak nagroda. Wyższe stawki prowizji dla najlepszych wydawców to świetna zachęta do większego zaangażowania w promocję produktów reklamodawcy. Nagradzać można też świeżo upieczonych wydawców w programie, oferując wyższą stawkę za pierwszą wygenerowaną transakcję. Inwestycja w takie nagrody może się szybko zwrócić i to z dużym zyskiem.