Jak promować się w internecie bez budżetu reklamowego?
Data aktualizacji: 20.03.2024
Brak funduszy, nieznajomość branży digital marketingu, czy inne ograniczenia często sprawiają, że nie przeznaczamy dużych środków na reklamę w internecie. Niezależnie jednak od powodu istnieje wiele alternatywnych sposobów reklamy w sieci, które możemy wykorzystywać bez ponoszenia ryzyka, dużych kosztów i testować je praktycznie za darmo. Są one również niezwykle skuteczne i w dużej części pozwalają uzyskać podobne efekty co płatne kampanie reklamowe. W tym tekście przedstawiam kilka najciekawszych sposobów na tanią reklamę w sieci.
Prowadzenie profili w mediach społecznościowych
Pierwszym sposobem na darmową reklamę w internecie jest prowadzenie profili w mediach społecznościowych. Jest to wbrew pozorom bardzo skuteczny i zaawansowany sposób pozyskiwania klientów z internetu za darmo. Przeważnie nie doceniamy go i nie wykorzystujemy jako pełnego potencjału. Do prowadzenia profilu nie potrzebujemy żadnych środków, a jedynie czas, chęci i trochę umiejętności.
Prowadząc profil marki na Facebooku, Twitterze czy Instagramie, a także na innych platformach społecznościowych będziemy mogli przede wszystkim zwiększyć zasięg naszej firmy. Wiele osób dowie się o naszej marce, gdyż obecnie użytkownicy wykorzystują social media do wyszukiwania produktów i usług. W ten sposób będziemy mogli również kreować nasz pozytywny wizerunek, a także bezpośrednio zwiększać sprzedaż proponując zakup swoich usług lub produktów na tych platformach.
Chcąc promować się za darmo, poprzez prowadzenie profili w mediach społecznościowych, powinniśmy zwrócić uwagę, aby robić to jakościowo. Tylko profesjonalne i ciekawe profile będą przyciągały użytkowników, gdyż na rynku panuje spora konkurencja.
Powinniśmy nasze profile prowadzić również regularnie, pamiętając o cotygodniowych lub krótszych aktualizacjach. Musimy też dodawać jakościowy content, a także angażować odbiorców poprzez przeprowadzenie konkursów, ankiet czy pytań otwartych.
Nasze profile możemy promować zarówno w sieci jak i na samych portalach społecznościowych, aby zgromadzić wokół nich duże ilości odbiorców. Do kolejnych elementów, o które musimy zadbać, należą odpowiednia prezentacja oferty i reklama wewnętrzna. Oferta musi być jasna, czytelna i konkretna. Co do promocji marki na Facebooku może być to promowanie się na grupach, a na Instagramie czy Twitterze używanie hasztagów.
Content marketing
Drugim bardzo podobnym, ale znacznie bardziej rozbudowanym sposobem promocji w internecie, który możemy wykorzystywać za darmo, jest content marketing. Jest to marketing, który polega na umieszczaniu w sieci wartościowych treści. Ich zadaniem jest przyciąganie uwagi odbiorców, którzy będą mogli również stać się naszymi klientami. Aby wykonywać content marketing samodzielnie, potrzebny jest nam jedynie czas oraz przynajmniej średnio zaawansowana wiedza z danej kategorii tematycznej.
Ten sposób promocji będzie polegał na tworzeniu i umieszczaniu w internecie wartościowych, przydatnych i jakościowych treści. Mogą być to zarówno treści pisane, takie jak wpisy blogowe, posty, artykuły eksperckie, czy poradniki. Możemy również dodawać content w innej formie, takiej jak zdjęcia, nagrania wideo, materiały interaktywne, animacje czy prezentacje. Treści powinniśmy dodawać w tych wszystkich miejscach, gdzie mogą znajdować się nasi potencjalni odbiorcy.
Same treści powinny być wysokojakościowe, a także merytoryczne i neutralne. Mogą być opisane jedynie w zauważalnym miejscu nazwą naszej marki, czy linkiem do naszej strony internetowej. Powinno być to jednak subtelne zachęcanie i danie możliwości przejścia odbiorców na naszą witrynę, a nie otwarte ich nagabywanie.
Pierwszym plusem content marketingu jest fakt, iż nie musimy dbać o unikalność treści. Raz stworzony poradnik możemy publikować w wielu miejscach i robić to przez długi czas, gdyż nie zależy nam głównie na pozycjonowaniu treści w wyszukiwarce Google. Dzięki dodaniu jednego materiału możemy również bardzo prosto dotrzeć do bardzo dużej grupy odbiorców np. w social mediach, czy na forach tematycznych.
Raz dodany materiał będzie również generował długotrwale i pasywnie odbiorców, nawet jeśli nie będziemy go aktualizować i wkładać jakiejkolwiek w pracy w jego obsługę. To bardzo ważna zaleta, gdyż budując odpowiednio szeroki zasięg naszych materiałów, będziemy mogli czerpać profity z takich treści przez bardzo długi czas.
Założenie i pozycjonowanie wizytówki na Google Maps
Kolejnym praktycznie darmowym sposobem na reklamę w internecie naszego biznesu jest również tworzenie i pozycjonowanie wizytówki na Google Maps. Jest to sporo łatwiejsze, aniżeli pozycjonowanie strony internetowej, czego przeważnie nie wykonamy samodzielnie.
Założenie samej wizytówki jest darmowe, a także proste i polega na wypełnieniu formularzy o naszej marce, a także zlokalizowaniu naszej firmy na mapie. Następnie powinniśmy zająć się działaniami pozycjonującymi, do których możemy zaliczyć pozyskiwanie opinii i ocen, dodawanie postów aktualizacyjnych, dodawanie materiałów w formie zdjęć i wirtualnych spacerów czy uaktualnianie danych.
Po krótkim zapoznaniu się z pozycjonowaniem wizytówki Google Maps będziemy mogli wykonywać ten proces samodzielnie. Zdecydowanie warto być obecnym na mapie Google ze swoim biznesem i gdyż duża ilość osób właśnie tam kieruje pierwsze kroki w poszukiwaniu punktów naziemnych czy nawet usług cyfrowych. Samo promowanie się na mapach Google nie jest skomplikowane, a także daje dużo większą szansę na wybicie się na wysokie pozycje w rankingu wizytówek w porównaniu do pozycjonowania stron internetowych – szczególnie w najpopularniejszych kategoriach, które posiadają największą konkurencję.
Marketing szeptany
Marketing szeptany to kolejny sposób darmowego reklamowania się w internecie. Jest on jednym z najłatwiejszych i najprostszych sposobów promocji marki w sieci, ale który też ma duży potencjał. Możemy wykonywać go samodzielnie, czerpiąc te same korzyści, co firmy przeznaczające duże środki na masowe działania wizerunkowe w sieci.
Marketing szeptany polega na dodawaniu w internecie – w różnych miejscach sieci pozytywnych informacji na temat naszej marce. Mają one za zadanie zainteresować potencjalnych odbiorców, a także przekonać ich do zakupu. Głównym celem wpisów polecających naszą firmę jest jednak dotarcie do bardzo dużej grupy odbiorców, w której siłą rzeczy część osób zdecyduje się na zakup.
Wpisy polecające najczęściej mają długość kilku zdań. Zawierają one nawiązanie do tematu, w którym są dodawane lub cała ich treść dotyczy naszej marki. Mogą być stylizowane na polecenie naszej marki przez nas samych, polecenie zadowolonych użytkowników, czy osób, które słyszały o naszej firmie. Chcąc je dodawać, przede wszystkim musimy zwrócić uwagę, aby były unikalne i niepowiązane ze sobą, by użytkownicy nie odnosili wrażenia natrętnej reklamy. Muszą być również bezbłędne, a także zawierać link do naszej strony internetowej czy nazwę marki, którą promujemy.
Wpisy możemy dodawać na forach internetowych, w mediach społecznościowych, na stronach z możliwością komentowania np. na blogach czy YouTube, a także wszędzie tam, gdzie możemy polecić naszą markę.
Szeptanka będzie miała podobne plusy do content marketingu. Przede wszystkim będziemy mogli dodawać wpisy, które raz opublikowane generują korzyści dla naszej marki przez długi czas. Możemy również samodzielnie decydować, w jakim stylu działamy, a także działać na szeroką skalę. Plusem marketingu szeptanego w porównaniu z content marketingiem jest bardziej bezpośrednia forma, dzięki której mocniej zachęcamy odbiorców do podjęcia decyzji zakupowej.
Inbound marketing
Kolejnym sposobem — tym razem nieco mniej rzucającym się w oczy na darmową reklamę w internecie jest inbound marketing. Jest to tzw. marketing przyzwolenia czy marketing przychodzący. Polega on na umieszczeniu w internecie danych naszej marki w taki sposób, aby były łatwo odnajdywane przez potencjalnych odbiorców. Inbound marketing nie wykorzystuje wychodzenia z reklamą do klientów i nie jest tradycyjnym typem reklamy. Bazuje on na jakości, gdyż wiele osób nie chce być atakowanych przez nachalne reklamy i agresywne przekazy reklamowe.
Chcąc wdrażać ten sposób darmowej reklamy w internecie, przede wszystkim powinniśmy zwiększać widoczność marki w sieci. Będzie to np. posiadanie własnej strony internetowej, posiadanie profili w social mediach (nawet nieaktywnych w formie wizytówkowej), dodawanie wizytówek w katalogach biznesowych czy prezentacja danych kontaktowych w social mediach. To wszystko ma za zadanie umożliwić łatwe odnajdywanie naszej firmy przez potencjalnych odbiorców, którzy zdecydowanie wolą samodzielnie wyszukiwać produkty i usługi na rynku, aniżeli być zasypywani wieloma ofertami.
Do plusów inbound marketingu przede wszystkim możemy zaliczyć mały wysiłek, który musimy włożyć do pozostawiania w różnych miejscach w sieci informacji o naszej marce. Działania takie będą również bardzo korzystne wizerunkowo, gdyż naszą markę odbiorcy będą postrzegali jako profesjonalną. Innym plusem inbound marketingu jest również duża skuteczność, gdyż internet jest obecnie głównym miejscem, gdzie potencjalni klienci szukają konkretnych produktów, towarów i usług.
Social selling
Sprzedaż społecznościowa to jeden z darmowych i najbardziej zaawansowanych sposobów promocji marki w sieci. Polega on na nawiązywaniu bezpośrednich kontaktów z innymi osobami w sieci lub stawanie się popularnym w danym środowisku. Social selling jest sprzedażą B2C i zakłada kierowanie naszych działań marketingowych bezpośrednio do konkretnej osoby lub grupy osób, a nie emisji reklamy na masową skalę.
Chcąc działać w ten sposób, możemy nawiązywać rokujące znajomości z konkretnymi osobami lub stawać się rozpoznawalnym w danym środowisku. Założeniem social sellingu jest fakt, iż klienci wolą kupować od osób znajomych, które już kojarzą lub z którymi utrzymują regularny kontakt, aniżeli od obcych i anonimowych marek.
Jest to bardzo silna preferencja potwierdzona przez wiele badań i statystyk. Możemy zatem wykorzystywać ten fakt i inwestować w sprzedaż w taki sposób. Jeśli staniemy się rozpoznawalni w danej grupie odbiorców np. w grupie na Facebooku, będzie nam znacznie łatwiej sprzedawać nasze usługi wśród osób, które znamy i z którymi codziennie rozmawiamy, aniżeli w internecie wśród anonimowych odbiorców.
O autorze
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl.