Program afiliacyjny w ecommerce – przykłady rozwiązań z Zachodu

Data aktualizacji: 07.09.2022

Program afiliacyjny w Polsce staje się coraz popularniejszym narzędziem do zarabiania online. Afiliacja w e-commerce to inwestycja bardzo niskiego ryzyka zarówno dla reklamodawcy jak i wydawcy, za to nagroda może być zaskakująco wysoka.

 

Programy afiliacyjne – co możesz zyskać?

Programy afiliacyjne (programy partnerskie) to podstawa współpracy pomiędzy wydawcą a reklamodawcą. Wydawca, czyli np. bloger, YouTuber, influencer dołącza do programu partnerskiego reklamodawcy, czyli sklepu internetowego. Jako partner programu, wydawca ma dostęp do oferty sklepu i możliwości generowania linków afiliacyjnych, które umieszcza na swoich stronach. Linki te mogą prowadzić do sklepu, konkretnej kategorii czy produktu. Linki afiliacyjne umożliwiają zliczanie transakcji do panelu sieci afiliacyjnej, a każda sfinalizowana transakcja to prowizja dla wydawcy! W programie afiliacyjnym wygrywa każda – wydawca otrzymuje prowizję, a reklamodawca zwiększa obrót w swoim sklepie.

wydawca w programie afiliacyjnym

W programach afiliacyjnych rozliczenie następuje w dwóch modelach sprzedaży – CPS (Cost Per Sale) i CPL (Cost Per Lead).

CPS, czyli cost per sale to zdecydowanie najpopularniejszy model, na którym opiera się zdecydowana większość działań afiliacyjnych. Wydawca otrzymuje prowizję za sprzedaż, dopiero kiedy klient dokona zakupu, opłaci transakcję i nie zwróci towaru w ustawowym czasie. Jest to dla najbardziej pewna forma współpracy, ponieważ rozliczenie występuje, gdy produkt zostanie faktycznie sprzedany.

CPL, czyli cost per lead w tym modelu wydawca otrzymuje stałą prowizję za wykonanie jakieś akcji, może to być zapis do newslettera, wzięcie pożyczki, wypełnienie ankiety, rejestrację etc. CPL najczęściej dotyczy programów afiliacyjnych, które nie sprzedają fizycznych produktów, ale usługi – np. bankowe. Model ten stosuje się jednak znacznie rzadziej niż wspominany wyżej CPS.

Program afiliacyjny – trochę historii

Historia marketingu afiliacyjnego zaczęła się w Stanach Zjednoczonych. Pierwszy program afiliacyjny stworzyła w połowie lat 90. firma Amazon, czyli jeden z największych sklepów internetowych na świecie. Jeff Bezos, założyciel i prezes firmy w nowej strategii marketingowej postanowił wypróbować nowe możliwości, jakie daje wynagradzanie za polecanie produktów. Co ciekawe, Bezosa zainspirowały… rodzinne tragedie! Prezes Amazona poznał kobietę, która na swoim portalu chciała sprzedawać… książki o rozwodach. Postanowił on podpiąć jej stronę pod swoją i w zamian pobierać prowizję od sprzedanych egzemplarzy. Była to zupełna nowość, więc sporo osób podeszło nieufnie do pomysłu Amazona. Bardzo szybko jednak okazało się, że jest to bardzo proste i skuteczne rozwiązanie, afilianci nie musieli przecież robić nic więcej poza umieszczaniem linków do produktów na swoich stronach, a prowizje motywowały ich do dalszych działań. W ten sposób afiliacja stała się jednym z filarów marketingu internetowego w USA, gdzie korzysta z niej ponad 80% marek!

Wartość rynku e-commerce w Polsce na początku 2021 roku przekroczyła 100 miliardów złotych i cały czas rośnie. Liczba sklepów internetowych w Polsce niezmiennie rośnie od kilku lat. Ostatnie trzy lata to wzrosty o ponad 20% rocznie, co stawia Polskę wśród najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie.

Spośród ponad 50 tys. działających sklepów online w Polsce, tylko 5% korzysta z marketingu afiliacyjnego. Reklamodawcy w większości przypadków nie wykorzystują ogromnego potencjału tego kanału promocji swoich produktów, mimo że największą zaletą programu afiliacyjnego w sklepie internetowym jest rozliczanie tylko za efekty w postaci sprzedaży.

Sieć wydawców w programie afiliacyjnym

Uruchomienie programu afiliacyjnego w sklepie internetowym dzięki dzisiejszej technologii jest proste i szybkie. Jednak za sukces programu afiliacyjnego w sklepie internetowym w dużej mierze odpowiada rozbudowana sieć wydawców i dobre relacje z nimi.

Efektywność programu afiliacyjny w sklepie internetowym rośnie z upływem czasu. Najlepsze programy rozwijają się latami, tak jak wspomniany program afiliacyjny marki Amazon, który działa od ponad 25 lat z bardzo dobrymi wynikami.

W modelu rozliczeń Cost Per Sale to wydawcy przejmują ryzyko niepowodzenia reklamy sklepu internetowego, ponieważ reklamodawca wypłaca prowizję dopiero wtedy, gdy zweryfikuje odnotowaną transakcję. Współpraca tego typu wymaga wzajemnego zaufania, a żeby je zbudować, potrzebny jest czas. Jeśli wydawcy są uczciwie wynagradzani za efektywne polecenia, to przekonują się, że ich wysiłek nie idzie na marne. Rośnie ich zaangażowanie i o wiele chętniej promują kolejne produkty i marki reklamodawcy.

Program afiliacyjny w sklepie internetowym – budowanie sieci wydawców

Każdy reklamodawca, który uruchamia program afiliacyjny na naszej platformie, otrzymuje niezbędne w afiliacji zaplecze technologiczne, ale także dostęp do bazy wydawców. Wydawcy mogą sami zgłaszać się do programu, ale reklamodawca może też samodzielnie zapraszać wybranych wydawców do swojego programu w swoim panelu, w zakładce Affiliate Marketplace.

affiliate marketplace

Sieć wydawców można traktować jako przedłużenie zespołu sprzedażowego sklepu internetowego. Dlatego reklamodawca powinien zadbać o odpowiednią rekrutację wydawców, wykorzystując wszelkie możliwe media poza platformą afiliacyjną.

Dobrą praktyką jest informowanie o programie afiliacyjnym, gdzie tylko się da: w mailingu, na blogu czy na platformach społecznościowych. Ważne, by informacja o możliwości dołączenia do programu znalazła się także na stronie internetowej sklepu.

Każdy klient sklepu to potencjalny wydawca do programu afiliacyjnego. Każdy z nas często poleca produkt, z którego sam korzysta i jest z niego zadowolony. Klienci sklepu internetowego będą robić to jeszcze chętniej, jeśli przy okazji będą mogli na tym zarobić.

Przepis na efektywną współpracę reklamodawcy z wydawcą

Wysokie zaangażowanie reklamodawcy w rozwój programu i relacje z wydawcami, przekłada się na większą motywację do polecania oraz lepsze wyniki wydawców. Jeśli mowa o zaangażowaniu reklamodawcy, to w pierwszej kolejności chodzi o szybką reakcję na prośby wydawców o dołączenie do programu. Następnym krokiem w budowaniu silnej relacji z siecią wydawców jest brak opóźnień w weryfikacji zamówień i wypłacaniem prowizji.

Efektywną współpracę z całą pewnością wspiera komunikacja. Reklamodawcy powinni na bieżąco informować swoich wydawców o specjalnych okazjach, wyprzedażach, kodach rabatowych czy darmowych dostawach w sklepie internetowym. Dzięki argumentom w postaci ofert specjalnych wydawcy otrzymują większe możliwości w zachęcaniu swoich odbiorców do dokonywania zakupów w sklepie.

Program afiliacyjny – jak działają wydawcy

Wybraliśmy kilka, kreatywnych przykładów działań wydawców ze świata.  Zacznijmy do książkowego klubu Smart Passive Income od Patta Flynna.

program afiliacyjny - zrzut ekranu ze strony serwisu smart passive income

Aby zapisać się do klubu, wystarczy jedynie adres mailowy. Osoba, która postanowi do niego dołączyć, otrzyma dostęp do wielu ciekawych i ekskluzywnych treści oraz specjalnych promocji (oczywiście w ramach afiliacji). Poza tym Patt nie dzieli się swoimi opiniami od razu, co tworzy wrażenie pewnej ekskluzywności. Z tego powodu użytkownicy na pewno będą rozważać dołączenie, aby poczuć się wyjątkowo. Sam pomysłodawca klubu, dzięki takim działaniom, zwiększa swoją bazę mailingową. I chociaż czytelnik może już nigdy nie wrócić do klubu, to Patt dalej będzie mógł kontaktować się z nim mailowo, a dzięki regularnemu wysyłaniu książkowych sugestii, zapewnia sobie stały kontakt z odbiorcami (zarówno tymi aktywnymi, jak i nieaktywnymi). Proces ten z pewnością został zautomatyzowany za pomocą autonewslettera, pracę wykonał zatem tylko raz, a może zarabiać na niej bezustannie. Z kolei, cykliczność wiadomości doskonale cementuje jego relację z czytelnikami, dzięki czemu program afiliacyjny (lub programy), które promuje w swoim serwisie, gwarantują mu stały zysk.

Program afiliacyjny w wydaniu Michael Hyatt

Dobrym rozwiązaniem jest również podzielenie się wpisem, który rozwiązuje jakiś powszechny problem. Michael Hyatt obiecał, że w ciągu 20 minut pokaże jak postawić blog bez żadnego przygotowania. Popularność blogowania wcale nie maleje. Jednak często na przeszkodzie przyszłym blogerom stają problemy techniczne, takie jak konfiguracja czy wybór odpowiedniej platformy. Dlatego właśnie Michael stworzył odpowiedni poradnik, co okazało się strzałem w dziesiątkę!

program afiliacyjny - zrzut ekranu ze strony michaela hyatta dotyczącej stworzenia strony na wordpressie w mniej niż 20 minut poradnik krok po kroku

Rzeczywiście opisuje on wszystko starannie i zrozumiale, krok po kroku tak, aby cały proces zamknął się w owych 20 minutach. Rozwiązaniem, które zaproponował Michael Hyatt jest sieć hostingowa Bluehost, której serwery będą utrzymywały nowe blogi. Zatem każdy jest zadowolony, sieć pozyskała nowych klientów, czytelnicy mogą bez problemu założyć wymarzoną stronę, a program afiliacyjny, do którego dołączył pomysłodawca wpisu, wypłaca mu odpowiednią prowizję.

Program afiliacyjny – kuszenie przez strony www

Strony internetowe również są przykładem afiliacji. Niektóre witryny powstały tylko po to, żeby wabić klientów i prowadzić na strony swoich partnerów. W ten sposób zarabiają portale, które często przygotowują różne ranking produktów. Przykładowo, Money Crashers, czyli angielskojęzyczny blog finansowy. Spójrzmy na poniższy artykuł. Oto ranking najlepszych promocji bankowych. Autor opisuje 25 korzystnych dla nas produktów finansowych, podając oczywiście dokładne odnośniki kierujące do oferty, a nawet logo swojego partnera.

Czytelnik może nawet nie wiedzieć, ze nagle wpadł w klasyczny lejek sprzedażowy. Wydaje mu się, że czyta poradnik i jest przekonany o jego wiarygodności, jak i o tym, że wymienione w nim produkty są godne polecenia. I oczywiście może tak być! Autor stworzył subiektywny ranking, więc nie można od niego wymagać, że wziąć pod uwagę wszystkie promocje dostępne na rynku. Oczywiście każda oferta została odpowiednio podlinkowana, tak, żeby program afiliacyjny zbierał prowizje. 😉

Program afiliacyjny w porównywarkach cenowych na świecie

W Polsce połączenie afiliacji porównywarki cenowej nie jest niczym nowym. Nic nie przykuwa tak uwagi klienta jak cena, która jest zdecydowanie jednym z najważniejszych wyznaczników zakupów. W naszym kraju najpopularniejsze jest porównywanie w ramach tylko jednej dziedziny. Na świecie pomysł ten jest zdecydowanie bardziej rozwinięty, np. strona Gocompare.com oferuje opcję porównania, aż 9 kategorii!

Świetnym rozwiązaniem jest to, że skupiają się (poza ubezpieczaniem vanów, ale to wyjątek) na sprawach dotyczących życia codziennego. Jeśli przychodzi czas na zakup ubezpieczenia, strona pozwoli nam to zrobić nie wychodząc z domu. Naturalnie, jako pośrednik, otrzymują od każdej sprzedaży stosowną prowizję.

Program afiliacyjny – zaawansowana zakładka narzędzi

Wielu zachodnich blogerów opanowało tę sztukę do perfekcji. Wzorem do naśladowania może być na przykład strona Amy Portetfield. Amy jest amerykańską konsultantką do spraw marketingu internetowego. Jej strona z narzędziami jest przygotowana naprawdę wysokim poziomie. Już sam wygląd robi wrażenie, jest bardzo czytelny i elegancki.

program afiliacyjny - zrzut ekranu serwisu tools of the trade

Amy nie znalazła się jednak tutaj z powodu walorów estetycznych witryny, a raczej dzięki sposobowi, dzięki któremu zarabia w programie afiliacyjnym. Proste, acz genialne rozwiązanie, które oferuje, polega na segregacji kategorii na stronie. Zamiast wrzucić wszystko do jednego worka, licząc, że czytelnik znajdzie interesującą go treść, Amy postanowiła poprowadzić go za rękę. Podzieliła narzędzia na takie, które:

1] Można stosować, gdy rozpoczynamy przygodę w marketingu online

2] Rozwijamy naszą działalność

3] Skalujemy naszą firmę na dużą skalę.

Z każdą kolejną kategorią, porady stają się coraz bardziej specjalistyczne. W pierwszej, na przykład, nie znajdziemy narzędzi do komunikacji z naszym zespołem, bo początkujący biznes takowego mieć nie będzie. Dlatego taka treść znalazła się dopiero w trzeciej zakładce, gdy myślimy o skalowaniu naszego biznesu. Każde polecenie prowadzi oczywiście przez link afiliacyjny.

Program afiliacyjny i SEO – świetny duet

Zajmijmy się ostatnim już przykładem. Na Zachodzie dźwignią do wspierania afiliacji często jest dobre SEO, czyli organiczne wyszukiwanie. Ten sposób nie jest jeszcze popularny w Polsce, ale zachodni użytkownicy korzystają z niego już od jakiegoś czasu. Dzięki SEO można być nikomu nieznaną osobą, ale za to posiadać świetne wsparcie ze strony wyszukiwarek i zarabiać dzięki temu niezłe pieniądze. Niech zobrazuje to przypadek Luqmana Khana i tego jak promował program afiliacyjny Amazona.

program afiliacyjny amazon zrzut ekranu z informacją o możliwości zarabiania na polecaniu sklepu

Nie miał on żadnego ruchu, użytkowników ani znanego nazwiska, gdy startował ze swoim blogiem. Był anonimowym blogerem, który wiedział dużo o skutecznym pozycjonowaniu, a także pasjonował się elektroniką. Miał też pewien pomysł jak zarabiać na polecaniu w ramach programu partnerskiego Amazon. Pierwsze trzy miesiące nie przyniosły jednak spektakularnych sukcesów:

program afiliacyjny statystyki wzrostu ruchu SEOLuqman doskonale zdawał sobie sprawę, że SEO potrzebuje czasu i nie poddawał się. Robił wszystko, aby linkowano do niego z możliwie największej liczby stron, które wyszukiwarki traktowały jako godne zaufania. Działania te przyniosły naprawdę imponujące efekty, po czterech miesiącach od niecałego tysiąca unikalnych użytkowników miesięczne dobił do ponad trzynastu!

Blogowanie, wbrew pozorom, nie należy do najłatwiejszych. Wymaga ogromnego zaangażowania, regularności i pomysłowości w tworzeniu contentu oraz podtrzymywania pozytywnych relacji z czytelnikami. SEO potrafi świetnie współgrać z programem afiliacyjnym. Jeżeli komuś zależy jedynie na monetyzacji działalności w internecie, warto wówczas poświęcić więcej czasu na zgłębienie zasad pozycjonowania stron WWW w wyszukiwarce Google.

Program afiliacyjny – czy to wciąż dla nas nowość?

W Polsce rynek afiliacji działa już od wielu lat, jednak wciąż możemy się uczyć kreatywnych rozwiązań z Zachodu. Dlatego warto śledzić najnowsze trendy, podpatrywać, czerpać inspiracje, dzięki którym promowany przez program afiliacyjny osiągnie jeszcze lepsze wyniki! Afiliacja wymaga oryginalności i pomysłowości, które możemy znaleźć wszędzie. Wystarczy tylko uważnie szukać.

Zainteresował Cię ten temat? Sprawdź inne nasze wpisy:

Zarabianie przez internet, czyli o różnych sposobach na monetyzowanie działań w sieci, dowiedz się, na czym zarobisz najwięcej!

Wirtualny wydawca, sprawdź, na czym polega rola wydawcy w marketingu afiliacyjnym i jakie możliwości otwiera przed Tobą takie rozwiązanie.

Social media marketing, wydaje Ci się, że afiliacja bez bloga lub serwisu nie ma sensu? Nic bardziej mylnego! Przekonaj się, że istnieje wiele innych sposobów na wykorzystanie linków afiliacyjnych!

 

program afiliayjny