Content marketing – czyli o największych korzyściach marketingu treści
Data aktualizacji: 20.03.2024
Content marketing to jeden z najskuteczniejszych sposobów na promocję firmy. Wartościowe treści okazują się drogą nie tylko do portfeli klientów, ale także do zbudowania długotrwałych relacji i zaufania.
Czym jest content marketing?
Content marketing inaczej nazywany marketingiem treści. Według definicji polega na regularnym tworzeniu oraz publikowaniu atrakcyjnych i przydatnych treści, które mają za zadanie zainteresować i utrzymać ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców, tak aby nakłonić ich do działania. Często content marketing nazywany jest także sztuką komunikacji, ponieważ pomaga zidentyfikować problemy użytkowników i podsuwa odpowiednie rozwiązania. Content marketing pomaga w zawieraniu z klientem długoterminowych relacji w celu zdobycia jego zaufania i lojalności, aby finalnie skorzystał z oferty, którą mu proponujemy. Poprzez treści skierowane do klientów i potencjalnych klientów, możemy tworzyć z nimi silną więź i zyskać w nich aktywnych zwolenników marki. W kolejnym etapie najbardziej zadowoleni klienci stają się ambasadorami marki i świadomie lub nie, zaczną ją samodzielnie promować.
Innymi słowami, content marketing to wychowywanie sobie klientów. Chodzi o to, żeby przyciągnąć uwagę odbiorców darmowymi treściami, a później zaoferować im coś, co też mogłoby im się przydać, ale za co trzeba już będzie zapłacić.
Content marketing a content – jaka jest różnica w definiowaniu?
Wiele osób myli podstawowe pojęcia dotyczące content marketingu. Jeżeli chcesz precyzyjnie wypowiadać się w tym temacie, pamiętaj, że content to nie to samo co content marketing, a content marketing to nie strategia content marketingowa. Content marketing opiera się na produkcji treści (czyli contentu właśnie) w oparciu o insight konsumencki i wyznaczone cele strategii. Bardzo istotnym jego elementem jest także pomiar efektywności działań. Strategia content marketingowa z kolei, to długoterminowy plan dotyczący przygotowania i dystrybucji treści poprzez różnorodne media online i offline.
Podstawowe działania content marketingu sprowadzają się do:
- tworzenia i publikowania wartościowych i interesujących treści,
- przyciągnięcia uwagi wybranej grupy potencjalnych klientów i utrzymania uwagi już pozyskanych klientów,
- budowania zaangażowania oraz lojalności klientów
Treści tworzone na rzecz promowania marki mogą przybierać różną formę:
- artykułów na własnego bloga
- artykułów na serwisy zewnętrzne
- filmów i podcastów
- ebooków
- webinariów i case study
- prezentacji multimedialnych
Coraz większe znaczenie ma forma publikowanych treści, ale ważna jest także sama treść i merytoryczna. Content marketing może być realizowany także poza Internetem. Wartościowe treści mogą być dostarczane klientom za pomocą prasy branżowej, gazetek, folderów czy ulotek podczas konferencji, targów czy spotkań biznesowych.
Content marketing – największe korzyści
Korzyści płynących z inwestycji w content marketing jest wiele. Każdy biznes odnotuje z pewnością inne, jednak niezależnie od branży warto produkować treści wartościowe dla użytkowników. Główne benefity to:
- Zwiększenie rozpoznawalności marki
- Budowanie relacji z użytkownikami, wzrost zaufania
- Zwiększenie ruchu na witrynie
- Wzrost widoczności w wyszukiwarkach
- Promocja produktów i usług
- Zwiększenie sprzedaży
- Wyjście na pozycje lidera w branży
- Budowanie wizerunku eksperta
- Działanie długofalowe, szczególnie w przypadku treści uniwersalnych i ponadczasowych
Content marketingu – zasady które gwarantują sukces
Content marketing działa na podobnej zasadzie co marketing szeptany. Poprzez publikowanie wartościowych treści, specjaliści od marketingu starają się nakłonić klientów, aby skorzystali z produktów danej firmy, uznali jej ofertę za wartościową oraz polecili ją kolejnym znajomym. Im wartościowsze dla odbiorcy treści, tym większa szansa na dalsze się ich rozprzestrzenienie. Dlatego skuteczność content marketingu jest bardzo wysoka, gdyż jego idea opiera się w dużej mierze na rekomendacjach i poleceniach. Ale aby osiągnąć maksymalną skuteczność z treści, jakie zostaną stworzone i publikowane na rzecz marki, należy pamiętać o podstawowych zasadach skutecznego content marketingu.
Jeśli chcesz poznać content marketing „od kuchni” to polecamy „Content marketing po Polsku”, książkę Barbary Stawarz, która jest przydatnym poradnikiem dla osób zarządzających marketingiem małych i średnich firm. Doskonale pokazuje świat content marketingu w kontekście firm, które odniosły ogromny sukces i na których warto się wzorować. Często w małych i średnich firmach panuje przekonanie, że dobry content marketing wiąże się z dużymi kosztami pieniężnymi. Książka obala mity na ten temat, ponadto daje wskazówki jak zrobić (i zarobić) więcej, wydając mniej (kup tutaj).
1. Content marketing – odbiorca najważniejszy
Zacznijmy od podstawowej zasady: content powinien być tworzony z myślą o użytkownikach, nie dla algorytmów i systemów reklamowych. Jeśli nie będzie opracowany z należytą starannością i poprawnością, może okazać się, że nakład pracy zostanie zmarnowany, bo użytkownicy nie będą konsumowali treści tak chętnie, jak twórca przewidywał. Zanim więc przystąpisz do tworzenia artykułu, webinaru, ebooka czy filmu na dany temat, spróbuj wejść w buty potencjalnego członka Twojej grupy docelowej. Odpowiedz na pytania:
- Co go interesuje?
- Jakie są jego potrzeby i oczekiwania?
- Jaka forma treści będzie dla niego najwygodniejsza?
- Jak wiele czasu może poświęcić na konsumpcję treści?
- Jakim językiem powinieneś się zwracać?
Tylko skupiając się na potrzebach swojego odbiorcy możesz tworzyć content, który rzeczywiście okaże się dla niego pomocny, a tym samym zaowocuje zaufaniem do Twojej marki. Miej również na uwadze, że inaczej prowadzić należy komunikację do młodych osób, szukających np. produktów sportowych (wtedy możesz np. zrobić transmisję live na Instagramie), a inaczej do osób doświadczonych w konkretnej gałęzi biznesie, którym zależy na pozyskaniu specjalistycznej wiedzy (wówczas lepiej sprawdzi się webinar lub podcast).
2. Content marketing – przyciągnij tytułem i nagłówkiem
Tworząc treści na potrzeby content marketingu głównym celem jest, aby dotrzeć do jak największej ilości odbiorców. Choć treść jest najistotniejsza, to również bardzo ważny jest tytuł, a następnie nagłówek zachęcający do kliknięcia i zobaczenia, co kryje się dalej. Dziś Internet zalewany jest w każdej sekundzie nowym contentem, dlatego zwrócenie uwagi czytelnika jest coraz trudniejsze, a dobry tytuł odgrywa najczęściej kluczową rolę. Nawet jeżeli zgromadzisz stałe grono osób przyjmujących Twoje treści, musisz mieć świadomość, że jeśli to, co opublikujesz, nie zaciekawi ich już w trakcie czytania tytułu, to tylko niewielki odsetek przejdzie dalej. Pozyskanie nowych odbiorców będzie jeszcze trudniejsze.
Tytuł powinien obiecywać konkretną korzyść z przeczytania tekstu. Najlepiej w postaci rozwiązania jakiegoś problemu. Bardzo dobrze sprawdzają się tutaj tytuły napisane w formie wyliczanek typu „10 sposobów na…”. Czytelnik otrzymuje obietnicę, że przeczytanie tekstu pomoże mu w rozwiązaniu konkretnego problemu. Tytuły obiecujące korzyść lub pobudzające ciekawość to również dobra droga. Warto zasugerować czytelnikowi, że nasz tekst zawiera informacje, które nie są powszechnie znane, np.: „Poznaj tajemnice skutecznej kampanii Google Adwords”.
3. Content marketing – dbaj o czytelny przekaz i estetykę
Forma, w jakiej podajesz odbiorcy swoje treści, również ma ogromne znacznie. W przypadku artykułów należy dzielić tekst na akapity i rozdzielać je czytelnymi nagłówkami. Aby tekst wyglądał zachęcająco, dobrze jest wplatać cytaty, pogrubiać najistotniejsze kwestie, używać kursywy czy podkreśleń. Zdjęcia, grafiki, infografiki i wszelkiego rodzaju kreacje nie tylko wzbogacą treść, ale również wpłyną na jej lepszą pozycję w Google. Idealnie jest, jeśli artykuł można uzupełnić filmem lub prezentacją multimedialną.
W przypadku publikacji w mediach społecznościowych czy serwisach zewnętrznych estetyka publikacji jest również bardzo istotna. Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie szablonu, który nie tylko usystematyzuje sposób powadzenia narracji, ale równocześnie ułatwi utrzymanie spójnej identyfikacji wizualnej naszej marki.
4. Content marketing – buduj wizerunek eksperta i zachowaj naturalność
Dobry content to taki, który dostarcza merytorycznej wartości odbiorcom. Dlatego ważne jest, aby twórca posiadał rozległą wiedzę na tematy, które podejmuje. Zaufanie zyskują osoby i marki potrafiące dzielić się rzetelną i profesjonalną wiedzą. Dzięki takiemu podejściu można zbudować wizerunek eksperta, na którego opinie będą powoływali się inni. Oczywiście nie jest tak, że każdy content musi być merytoryczny, lżejsze treści również są oczekiwane i mile widziane, ale zawsze powinny być spójne z wizerunkiem i branżą firmy.
Publikowanie informacji z branżowymi nowinkami pokazuje, ze nie tylko znamy solidne podstawy naszej działalności, ale jednocześnie nadążamy nad zmianami i wszelkimi nowinkami. Nie chodzi wyłącznie o udostępnianie zewnętrznych linków – dobrze jest ustosunkować się do przytoczonej informacji lub dodać jakiś komentarz od siebie. Przykład? Jeżeli interesujesz się marketingiem z pewnością znasz bloga Rysuję Fejsbuki. Jego autor, Tomek Brusik, świetnie komentuje marketingowe nowinki, wzbogacając je rysunkami swojego autorstwa.
Ekspert dzieli się wiedzą i równie chętnie pomaga. Dlatego odpowiadaj na wszystkie pytania potencjalnych klientów – również te, które nie dotyczą bezpośrednio Twojej oferty, ale są przynajmniej pośrednio związane z marką lub branżą. W ten sposób pokażesz, że zależy ci na odbiorcach, zachęcisz innych do zaangażowania i dodasz kolejną cegiełkę do budowania eksperckiego wizerunku wokół swojej marki.
Budowanie wizerunku eksperta wymaga zaangażowania i cierpliwości – efekty nie pojawią się z dnia na dzień. Pamiętaj jednak, że umiejętne dzielenie się swoją wiedzą to kluczowy element w content marketingu i z czasem przyniesie wiele korzyści – od większego zaufania po wzrost sprzedaży.
5. Content marketing – pierwsze wrażenie najważniejsze, zasada 5 sekund
Zasada pięciu słów to także reguła, która bardzo pomaga w tworzeniu ciekawego contentu. Wzięła się ona z tego, iż badania wykazują, że człowiek w ciągu pierwszych 5 sekund jest w stanie stwierdzić czy dana osoba go zainteresowała czy nie. W przypadku tekstu przekłada się to na pierwsze 5 użytych wyrazów, w przypadku treści wideo to pierwsze 5 sekund! Oczywiście nie zawsze trzeba zmieścić się w 5 słowach czy 5 sekundach, ale ważne jest, aby zaczynać treść z wysokiego C.
Tekst zawsze zaczyna się zajawką (czyli pierwszymi 200-300 znakami). Trzeba starać się napisać ją w ciekawy, intrygujący sposób, ponieważ to ona jest skrótem i punktem zaczepienia odnośnie tego, o czym jest cały tekst. Im szybciej przekonasz użytkownika, że to właśnie takich informacji szukał, tym większa pewność, że przeczyta do końca. W przypadku materiałów wideo ta zasada również ma zastosowanie, ale jest jeszcze trudniejsza do wykonania. O ile tekst łatwo przeskrolować w poszukiwaniu ciekawych informacji, o tyle w wideo pierwsze sekundy są kluczowe w utrzymaniu uwagi oglądającego. Jeśli nie zainteresujemy go na tyle, że zostanie z nami na dłużej, nie będzie on niestety przewijał filmu w poszukiwaniu ciekawszych fragmentów.
Content marketing a działania SEO
Pozycjonowanie stron, czyli SEO (ang. Search Engine Optimization) to jedna z najczęściej wykorzystywanych gałęzi marketingu internetowego. Nic w tym dziwnego, ponieważ akurat widoczność w Google istotna jest dla podmiotów z każdej branży. Content marketing jest nieodłącznie związany z SEO, gdyż dobrze prowadzony, bezpośrednio wpływa na wyniki organicznego pozycjonowania strony w Google. Wyszukiwarki, a szczególnie Google, z której w Polsce korzysta ponad 90% użytkowników, kochają wysokiej jakości treści. Nie chodzi tylko o treści pisane, ale także o formaty wideo, grafiki czy zdjęcia. Właściciele Google mają swój cel w promowaniu wartościowego contentu, gdyż zależy im aby dostarczać użytkownikom dokładnie to, czego szukają. Im lepiej dopasują wyniki wyszukiwania na pierwszej stronie Google, tym chętniej internauci będą korzystali z tej wyszukiwarki. Tym samym zmuszają każdego, komu zależy na wysokich wynikach w Google, aby publikował treści wartościowe, urozmaicone i dostosowane do wymagań Google. Właśnie dlatego tak ważne jest w dzisiejszych czasach, aby na swojej witrynie umieszczać tylko unikalny content, który będzie odpowiadał na potrzeby i oczekiwania użytkowników – to podstawowa zasada dobrego SEO.
Związek content marketingu i SEO
Content marketing oferuje pozycjonerom bardzo wiele. To dzięki niemu można podciągnąć witrynę w SERP (Search Engine Result Page). Wszystko to za sprawą słów kluczowych, linkowania, odpowiedniej optymalizacji tekstu, niskiego współczynnika odrzuceń i dłuższego czasu spędzanego na witrynie (co wiąże się nieodłączenie z ciekawymi treściami).
Tworzenie contentu zgodnie z zasadami SEO
Jeżeli chcesz tworzyć content zgodny z zasadami SEO musisz w pierwszej kolejności poznać słowa kluczowe, na które chcesz pozycjonować swoją witrynę, a następnie zasady tworzenia treści zgodnie z wytycznymi dobrego SEO. W Internecie już powstało i ciągle powstają narzędzia, które ułatwiają poprawianie widoczności stron w Internecie. Więcej szczegółów o polecanych narzędziach dowiesz się z artykułu Narzędzia SEO – jak wypozycjonować stronę w Google.
Content marketing – dystrybucja i różnorodność treści
Stworzenie dobrej jakości contentu pisanego, mówionego, czy graficznego to dopiero początek w drodze do pełnego sukcesu w content marketingu. Aby miał on szansę trafić do odpowiedniej grupy odbiorców, musi zostać opublikowany w Internecie. Ważnym aspektem jest dobranie odpowiednich przestrzeni do typu contentu oraz grupy docelowej, która ma te treści odbierać. Do wyboru jest dużo możliwości, od serwisów internetowych, blogów i postów w social media, przez YouTube, platformy typu Spotify po newslettery i mailing.
Content marketing na własnym blogu
Blog to jedno z podstawowych przestrzeni do publikowania treści i już „must have”, jeśli chcesz prowadzić działania content marketingowe. Prowadzenie bloga firmowego to najlepsze miejsce do przekazywania swojej wiedzy branżowej i prezentowania produktów, a także dzielenia się zakulisową stroną działania biznesu. Na blogu można poruszać również tematy, które wiążą się z daną branżą, choć nie bezpośrednio, ale są ciekawym uzupełnieniem. Publikując artykuły na blogu, oprócz wysokiej wartości merytorycznej, należy pamiętać, że teksty muszą być odpowiednio zoptymalizowane pod pozycjonowanie w Google (zgodnie z zasadami SEO), ponieważ ma to znaczący wpływ na widoczność tekstów w wyszukiwarkach.
Przykładem bloga, który jest kopalnią wiedzy na temat biznesu, a przy tym miejscem, w którym reklamowane są produkty, jest blog Pani Swojego Czasu. Znajdziesz na nim zarówno artykuły, które mówią o budowaniu marki osobistej, jak i wpisy pokazujące wykorzystanie produktów ze sklepów, np. do stworzenia bullet journal. Z kolei np. nasz blog www.webepartners.pl/blog to miejsce, w którym dzielimy się wiedzą dotyczącą marketingu internetowego, bo afiliacja jest ważnym elementem całej strategii marketingowej online. Jako że prowadzimy sieć afiliacyjną to sporo u nas treści dotyczących programów partnerskich, ale to nie wszystko, co oferujemy naszym użytkownikom. Na naszej witrynie znajdziesz m.in. artykuły na temat reklam na Facebook’u, korzystania z Instagrama w ramach programów partnerskich, Youtube’a czy działań marketingowych dla ecommerce.
Social media to kolejne miejsce, które warto uwzględnić planując publikację contentu. Każdy serwis społecznościowy ma swoją specyfikę, określoną grupę użytkowników i sposób komunikacji z nimi. Dlatego nie jest łatwo zaistnieć w wielu mediach społecznościowych jednocześnie, gdyż nie każde będzie dobrym miejsce dla naszej branży. Dlatego należy spokojnie przeanalizować potencjał każdego medium i wybrać te, które pasują najlepiej i w których my sami będziemy czuli się komfortowo.
LinkedIn i Facebook wykorzystywany jest najczęściej przy różnego rodzaju biznesach usługowych, a także w celach edukacyjnych. Działa się tam zwykle tekstem i linkami przekierowującymi do innych miejsc w sieci, w których wiedza jest pogłębiana, np. do blogów firmowych. Świetnym przykładem skutecznego działania w tych mediach są Daniel Bossy czy Fast Tony.
Instagram z kolei to miejsce, w którym głównie działa obraz. Ludzie dodają tam zdjęcia i filmy, dzięki którym mogą przekazać różnego rodzaju komunikaty swoim odbiorcom, ale zawsze w lekkiej formie. Nawet merytoryczne treści są podawane w bardzo naturalny, łatwo przyswajalny sposób, aby użytkownik nie czuł się zmęczonych i przytłoczony nadmiarem informacji. Instagram to miejsce, w którym możemy w nieskończoność prezentować produkty, pod warunkiem, że ich zdjęcia będą piękne i odpowiednio przefiltrowane. Jest to również najlepsze miejsce, aby ujawniać kadry z zakulisowej pracy, ale najlepiej odpowiednio obrobione i zainscenizowane. Instagram jest dobrym miejscem do budowania marki produkujące czekoladki, modę damską, dziecięcą czy ekskluzywne zegarki, gorzej natomiast sprawdzi się producent wózków widłowych
Do innych, najbardziej popularnych mediów należą Tik Tok, Twitter, Snapchat czy Wykop, jednak są to miejsca specyficzne i rodzaj contentu, który jest tam wrzucany, pasuje tylko do niewielkiego wycinka branż, skierowanych do konkretnych osób. Rzecz jasna trzeba trzymać rękę na pulsie, ponieważ media społecznościowe stale się rozwijają i może się okazać, że niebawem profil danego medium się zmieni. Świetnym przykładem jest Tik Tok, który do niedawna uznawany był za miejsce dla bardzo młodych użytkowników, jednak od rozpoczęcia pandemii, mówi się o tym, że coraz starsze grono osób korzysta z tej aplikacji.
Content marketing na YouTube
YouTube to platforma, która także jest uznawana za medium społecznościowe, jednak opisujemy je oddzielnie, ponieważ sposób prowadzenia działań contentowych na YouTube znacznie różni się od tych stosowanych na Instagramie czy Facebooku. Na tym serwisie pojawiają się przedstawiciele różnych branż (od kosmetycznej, przez odzieżową, gastronomiczną, budowlaną, psychologiczną, marketingową, biznesową, aż po erotyczną czy bieliźniarską), ponieważ jest to platforma, z której korzysta bardzo szeroki przekrój użytkowników.
W 2020 roku z YouTube korzystało 1,78 miliarda osób, zgodnie z prognozami w 2021 r. będzie to 1,86 miliarda użytkowników. Przyczyn takiego wzrostu użytkowników jest wiele, m.in., fakt, że treści w formie wideo są coraz chętniej konsumowane przez użytkowników Internetu, a także, że Google coraz bardziej faworyzuje wideo i treści pisane, które zawierają również wideo. Dlatego YouTube jest bardzo dobrą szansą na zdobycie nowych klientów dla firmy. Jeśli chcesz być widoczny na YouTube musisz znaleźć swoją niszę, tworzyć unikatowy content lub po prostu mieć na tyle charyzmy, aby zyskać widzów, którzy będą chcieli oglądać to, co dla nich przygotowujesz.
Co ciekawe YouTube to nie tylko miejsce, w którym można wypromować firmę, ale także źródło powstawania nowych biznesów. Wielu twórców, którzy zaczynali od kanału na YouTube, teraz posiadają swoje sklepy internetowe czy inne biznesy, które pozwalają im zarabiać na życie. Swoje profile wykorzystują więc jako część planu content marketingowego. Przykładem jest Paulina z kanału Czarszka, która to zaczynała od nagrywania filmów na temat pielęgnacji naturalnej, a teraz prowadzi dobrze prosperujący ecommerce właśnie z takimi produktami. Innym przykładem jest Karolina z kanału Stylizacjetv, która także prowadzi swój własny sklep z biżuterią i gadżetami. Jego nazwa jest taka sama jak kanału na YouTube, ponieważ ten ecommerce był owocem pracy na YouTube.
Podcasty to też content
Podcasty zyskują coraz większą popularność. Szczególną siłą podcastów jest to, że można słuchać ich niemalże wszędzie. Są na tyle niewymagające skupienia, że można przy nich biegać, sprzątać, prowadzić samochód czy wystawiać faktury. Zdobywanie wiedzy w taki sposób jest więc bardzo wygodne i nie wywołuje konieczności wygospodarowania czasu tylko na tę jedną czynność. Dużym plusem podcastów jest także to, że tutaj znacznie lepiej sprawdzają się dłuższe formy. Większość słuchających nie ma nic przeciwko godzinnym czy nawet dwugodzinnym odcinkom, ponieważ najczęściej wysłuchują takich treści, wykonując różne obowiązki.
Trzeba jednak pamiętać, że treść i formuła podcastu muszą być na tyle ciekawe, aby rzeczywiście użytkownik miał ochotę spędzić ten czas, słuchając właśnie Twojego nagrania. Ważne jest także to, aby podcasty udostępniać na wielu różnych platformach. Szczególnie istotne jest to, aby można było ich słuchać na zablokowanym ekranie, ponieważ np. umieszczenie podcastu tylko na YouTube może skutkować tym, że ludzie zrezygnują z jego słuchania w aucie czy podczas joggingu. Jednak miej na uwadze, że chociaż YouTube nie jest najlepszym miejscem na odsłuchiwanie podcastów, warto je tam zamieścić, ponieważ dzięki obecności na tej platformie wiele osób może szybciej je znaleźć i przejść do ich odsłuchiwania w innym miejscu.
Żywy content, czyli webinary i transmisje live
Webinary to jeden z najłatwiejszych sposobów na zebranie dużej grupy użytkowników, którzy zainteresowani są Twoim contentem. Jeżeli ktoś świadomie zapisuje się na prelekcję, która dotyczy biznesu, mody czy makijażu, to z pewnością jest już w jakiś sposób zaangażowany w tę tematykę lub chce ją zgłębić. Webinary w kontraście do podcastów często wymagają wygospodarowania czasu tylko na nie, ponieważ prowadzący często posługuje się np. prezentacją multimedialną, którą warto widzieć. Musisz więc pamiętać, że na webinarze konieczne jest dawanie ludziom „mięsa”, czyli wiedzy, którą wykorzystają później w swoim życiu, rozwiązań, których potrzebują i odpowiedzi, których poszukują. W przypadku transmisji Live np. na Instagramie czy Facebooku formuła nie musi być tak konkretna. Często takie transmisje są luźnymi sesjami Q&A lub, co często zauważalne jest w sklepach odzieżowych funkcjonujących na Facebooku, pokazem nowych modeli dostępnych na stronie. Zarówno webinary, jak i live to świetny sposób na budowanie relacji z użytkownikami.
Ebook – content płatny lub darmowy
Ebooki to także forma contentu, która obecnie jest bardzo popularna. Możesz w ten sposób dystrybuować swoje treści dotyczące konkretnego tematu. Obecnie na rynku dostępne są ebooki z niemalże każdej kategorii. Niektórzy twórcy czy firmy udostępniają je zupełnie za darmo, inni za niewielkie kwoty, a jeszcze inni za naprawdę duże pieniądze, które pozwalają im generować przychody rzędu kilku czy kilkunastu tysięcy miesięcznie.
Dobrym przykładem budowania marki dzięki ebookom jest Joanna Banaszewska prowadząca firmę InstaAcademy. Na jej stronie można znaleźć wiele produktów elektronicznych, których ceny są wysokie, jednak wynika to z faktu, że dzieli się ona w nich swoją wiedzą na temat prowadzenia Instagrama. Są to więc podręczniki, naszpikowane informacjami, za które warto zapłacić. Innym przykładem jest Daria, w sieci znana jako Kosmetyczna Hedonistka, która sprzedaje ebooki dotyczące pielęgnacji włosów. Wiele początkujących firm decyduje się jednak na wypuszczenie darmowych e-książek, które można otrzymać w zamian za zapis do newslettera. Np. u nas znajdziesz taką opcję!
Content marketing – współpraca zewnętrzna
Nie tylko Twoje kanały przekazu są dobrym miejscem do publikowania contentu. Publikacja na zewnętrznych serwisach jest świetną opcją pozyskania nowych użytkowników i budowania dobrej pozycji w Google. Jednak musisz pamiętać, że wiąże się to z pewnymi ograniczeniami. Zewnętrzne serwisy mogą narzucać tematy lub oczekiwać spełnienia jakichś warunków, jeśli chodzi o formę wypowiedzi. Musisz liczyć się też z tym, że za większość tego typu współprac trzeba zapłacić. Ale mimo to warto takie relacje nawiązywać. Pośród osób, które podejmują wyłącznie płatne współprace contentowe na pewno znajdziesz takie, które zamieszczą u siebie tekst za darmo, lub na zasadzie wymiany linków. Można też skorzystać z platform pośredniczących we współpracy z serwisami zewnętrznymi, dzięki którym będziesz mieć możliwość opublikowania tekstów na stronach branżowych. Jedną z takich platform jest np. WhitePress.pl.
Jedną z metod, które świetnie się sprawdzają, jeśli chodzi o dystrybuowanie treści, stricte związanych z funkcjonowaniem firmy, jest zamieszczanie informacji prasowych. Możesz rozsyłać je do różnych portali lub… przygotowywać je na własnej witrynie. Np. Żabka czy Rossmann takie informacje zamieszczają w swoim biurze prasowym online, do którego kierują na innych kanałach przekazu.
Wiele osób uważa, że newslettery przechodzą do lamusa i chociaż rzeczywiście nie jest to źródło generujące największą sprzedaż, to ma jedną podstawową zaletę – Ty jesteś w posiadaniu kontaktów. Jeżeli serwery Facebooka nie wytrzymają lub ktoś zhakuje Twoją stronę, Ty będziesz w posiadaniu maili swoich użytkowników, których poinformujesz o zaistniałej sytuacji. Dodatkowo warto pamiętać, że wiele osób zapisuje się do newsletterów z rozwagą i rzeczywiście czekają na to, co otrzymują na swoją skrzynkę. Miej na uwadze jednak, że dobrze prowadzony mailing to taki, który potrafi zaciekawić użytkowników, a przy tym ich nie przytłacza. Wysyłanie codziennie wiadomości czy wyłącznie informowanie o promocjach lub nowych produktach w sklepie nie jest zachęcającą opcją.
Płatny content marketing, czyli reklama
Do strategii content marketingowej trzeba włączyć także wszystkie przygotowywane kreacje reklamowe. Niezależnie od tego, czy płacisz za dystrybucję contentu czy nie, wciąż jest to treść, którą chcesz przekazać użytkownikom (nowym lub powracającym). Możesz skorzystać m.in. z systemu Google Ads, Facebook Ads lub LinkedIn Ads. To najpopularniejsze sposoby, ale nie zapominaj także o działaniach z zakresu influencer marketingu. O reklamach na Facebooku pisaliśmy więcej na naszym blogu.
Content marketing – jak stworzyć strategię?
Stworzenie strategii content marketingowej można rozpisać w sześciu krokach. Oto one:
1. Zdefiniowanie celów
Po pierwsze cele, które chcesz osiągnąć dzięki marketingowi treści, powinny być spójne z celami biznesowymi Twojej firmy. Pamiętaj, że content, który tworzysz, jest częścią wizerunku całej marki, więc nie możesz ustalić celów, które będą od niego znacząco różne. Oprócz tego warto definiować cele precyzyjnie, zgodnie z zasadą smart. Oznacza to, że muszą być one konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie. Jak więc wygląda dobrze wyznaczony cel? Najlepiej podzielić go na główny i na pośrednie tzn.:
Cel główny
zwiększyć sprzedaż ebooka o 30% w ciągu najbliższego półrocza.
Cele pośrednie
Zwiększyć liczbę użytkowników wchodzących na stronę o 100% w ciągu półrocza Zmniejszyć liczbę porzuceń koszyka o 50% Zmienić opis produktu na stronie internetowej na bardziej szczegółowy.
2. Analiza konkurencji
Każdy rodzaj marketingu wymaga od nas analizy konkurencji. Rynek jest ogromny, więc trudno teraz o biznes, który nie ma wokół siebie żadnych podmiotów mogących odbierać mu klientów. W strategii bardzo ważne jest, aby wiedzieć, kim jest Twoja konkurencja. Najłatwiej jest to zrobić, wpisując frazy związane z Twoją branżą w wyszukiwarkę i sprawdzając, kto pojawia się na pierwszych pozycjach (TOP10). Wypisz je wszystkie starannie, a później określ benchmark, czyli stronę, która jest liderem w Twojej branży, zarówno pod względem sprzedaży, jak i ruchu. Pomoże Ci w tym profesjonalny audyt SEO. O tym jak go przeprowadzić i jakich narzędzi używać pisaliśmy w artykule Narzędzia SEO – jak wypozycjonować stronę w Google
Kiedy już wiesz wszystko na temat pozycji w wyszukiwarce, przejdź do analizy oferty produktowej, grup docelowych, kanałów komunikacji i sposobu dystrybucji treści, które wykorzystuje Twoja konkurencja. Zwróć też uwagę na politykę cenową i obszar działania.
3. Analiza własna
Trzeci krok zakłada własną analizę. Musisz dokładnie ocenić sytuację w swojej firmie pod kątem dwóch obszarów: pozycjonowania i contentu (w tym social media). Musisz sprawdzić, na ile Twoja witryna jest z optymalizowana pod kątem SEO, jaka jest dynamika strony, jak wygląda kwestia linków wewnętrznych i zewnętrznych, a także jak oceniana jest widoczność w Google. Później przeanalizuj swój content. Czy kierowany jest on do Twoich rzeczywistych grup docelowych, jakie są kanały dystrybucji Twoich treści, czy zdjęcia, grafiki, video i audio są dobrej jakości i dopasowane są do konkretnego miejsca publikacji. Nie zapominaj w tym wszystkim o zasadach user experience, ponieważ najważniejsze w tym wszystkim jest, aby użytkownicy dobrze czuli się na Twojej witrynie i bez żadnych problemów znajdowali na niej to, czego potrzebują.
4. Zdefiniowanie grupy odbiorców
Jeżeli nie wiesz, do kogo konkretnie kierujesz treści, nie ma szans, abyś mógł tworzyć wartościowy content. Zanim zaczniesz więc cokolwiek pisać czy nagrywać, warto zbudować persony, czyli idealne, wymyślone profile odbiorców, które pozwolą Ci znacznie lepiej określić potrzeby, oczekiwania i problemy użytkowników, którzy konsumują stworzone przez Ciebie treści. Możesz stworzyć z generatorów person, zawartych poniżej:
5. Ustalenie budżetów, zasobów i możliwości
Budżet to jedna z podstawowych kwestii, jeśli chodzi o jakikolwiek marketing. Co z tego, że założysz wielkie plany, jednak może okazać się, że nie masz funduszy na przeprowadzenie działań lub Twój zespół nie ma wystarczających kompetencji? Zacznij od finansów i zastanów się jakimi pieniędzmi dysponujesz. Budżet dzieli się na trzy typy:
- Niezbędny, czyli taki który pozwala uporządkować komunikację i procesy.
- Optymalny, czyli ten, dzięki któremu osiągniesz cele, jeśli dobrze rozplanujesz je w czasie i w przestrzeni.
- Lidera, czyli duże finanse, które pozwolą Ci wysunąć się na czołówkę w swojej branży w dość szybkim czasie.
Jeżeli chodzi o zasoby, nie zapomnij o przeanalizowaniu zasobów ludzkich. Czy masz w swoim teamie osoby, które potrafią pisać? Czy jest ktoś, kto zajmie się Instagramem lub Facebookiem? Czy masz kogoś, kto potrafi zoptymalizować witrynę pod SEO? Jeśli nie, konieczne będzie wysłanie zespołu na szkolenia lub zatrudnienie nowych pracowników/agencji/freelancerów.
6. Realizacja i ewaluacja
Na koniec przychodzi konkretne planowanie tego, w jaki sposób zrealizujesz swój plan content marketingowy. Musisz stworzyć sobie opis, na podstawie którego stworzysz później kalendarz wydawniczy. W opisie zawrzyj odpowiedzi na pytania:
- Jaki rodzaj treści zastosujesz? (np. artykuły, posty w social media, wideo)
- Do kogo pokierujesz konkretną treść? (dopasuj personę do konkretnej jednostki contentowej)
- Dlaczego dopasowujesz konkretny content do konkretnej persony?
- Kto stworzy dane treści?
- Kiedy zostaną stworzone treści, a kiedy opublikowane?
- Gdzie opublikujesz daną treść oraz czy będzie to na kanałach własnych czy zewnętrznych?
- Jakie środki finansowe będą Ci potrzebne do publikacji konkretnych jednostek contentowych?
Jeśli masz już odpowiedź, pozostaje Ci tylko jedno. Stałe sprawdzanie i ocenianie działań, które wykonujesz. Błędy same w sobie nie są niczym złym. Popełniając je, uczysz się i nanosisz poprawki w swojej strategii. Jednak niewyłapane, wciąż powtarzane błędy sprawią, że będziesz tracić pieniądze i czas, a efekty nie będą zadowalające. Dlatego tak ważna jest stała ewaluacja za pomocą odpowiednich narzędzi.
Content marketingu – case study Kadromierz.pl
Aby zobrazować jakie efekty można osiągnąć dzięki content marketingowi, przedstawimy case study wykonane przez Setugo dla Kadromierz.pl (źródło Marketer+)
Zdecydowano się na wdrożenie działań z zakresu marketingu treści na blogu firmowym. Działania, jakie podjęto:
- Ustalenie grupy docelowej. Zauważono, że większość artykułów na stronie kierowanych jest do osób zarządzających firmami, zajmujących się sprawami kadrowymi, a także do menadżerów. Znaleziono więc trop, którym zdecydowano się podążać.
- Analiza słów kluczowych. Sporządzono listę fraz, na które pozycjonuje się konkurencja. Po wnikliwej analizie stwierdzono, które konkretnie słowa pasują do strony kadromierz.pl najlepiej.
- Przygotowanie tematów artykułów (system comiesięczny)
- Realizacja i publikacja treści, wraz z autorskimi grafikami.
Stworzono 72 artykuły na konkretne frazy, które ukazały się na blogu. Przełożyło się to na wzrost widoczności w Google o średnio 300% oraz uzyskanie 36 tysięcy nowych użytkowników, którzy odwiedzili bloga. Co ważne, ruch ten osiągnięto tylko za pomocą contentu, więc był to ruch organiczny i nie wynikał z płatnej reklamy Google Ads.
Content marketing – pomocne narzędzia
Na koniec przygotowaliśmy dla Was jeszcze kilka narzędzi, które przydają się podczas realizowania strategii content marketingowych. Są to zarówno narzędzia wspierające tworzenie tekstów czy obrazów, jak i takie, które ułatwią Ci wyszukiwanie fraz, optymalizację strony oraz mierzenie efektów.
Lan guage Tool– ocenia tekst pod kątem ortografii, interpunkcji i stylu.
Ortograf.pl – sprawdza błędy ortograficzne.
Jasnopis – sprawdza, czy teksty są napisane zrozumiałym językiem.
Canva.com – pozwala tworzyć różnego rodzaju grafiki bez umiejętności graficznych.
Pixabay – stąd pobierzesz darmowe zdjęcia, które wykorzystać możesz na różnych kanałach.
Google Trends – pomaga sprawdzić, czym interesują się użytkownicy Internetu.
Google keyword planner – wesprze Cię w poszukiwaniu słów kluczowych.
Źródło: ads.google.com
Senuto – pozwala monitorować widoczność fraz.
Źródło: senuto.com
Google Analytics – pomaga mierzyć efektywność działań (np. ilość konwersji, ruch na stronie).
Mobile-Friendly Test oraz PageSpeed Insights – pozwalają sprawdzić, czy Twoja strona jest dynamiczna.