Feed produktowy (data feed) i ich zastosowanie w sieciach afiliacyjnych
Plik xml (inaczej feed produktowy) to skrót, który pochodzi od angielskiego określenia Extensible Markup Language, co najłatwiej przetłumaczyć jako rozszerzalny język znaczników. Plik xml, czyli ten internetowy dokument, ma wiele zastosowań, jednak my skupimy się na tym jak bardzo niezbędny jest w działaniach afiliacyjnych.
Feed produktowy (data feed) ma duże zastosowanie w marketingu afiliacyjnym
Reklamodawcami w sieci afiliacyjnej dedykowanej e-commerce są sklepy internetowe, które dzięki afiliacji chcą zwiększać sprzedaż swoich produktów. Dlatego udostępniają bazy swoich produktów w postaci feedu produktowego, aby wydawcy mogli promować je na swoich serwisach.
Feed produktowy (data feeds) – co to jest
Feed produktowy to nic innego jak plik zawierający opis Twoich produktów podzielony na atrybuty, czyli asortyment Twojego sklepu internetowego, który wykorzystuje się w np. w reklamie Google Shopping. Reklama ta zyskuje przewagę nad reklamami tekstowymi, przyciągając wzrok użytkownika aspektem wizualnym – w końcu dysponuje ona obrazem, a jak wiadomo w dobie natłoku informacji, często właśnie dobre zdjęcie pozwalają się wyróżnić.
Feed produktowy – co zawiera
Każdy produkt powinien zawierać następujące parametry (oznaczone * są opcjonalne):
- ID – unikalny numer identyfikacyjny (np. SKU);
- Label – wyświetlana nazwa produktu;
- URL – link do strony produktu;
- *Image URL – link do głównego zdjęcia, które zostanie wyświetlone;
- *Quantity – liczba dostępnych sztuk danego produktu;
- *Price – cena produktu;
- *Gender – płeć osoby, do której skierowany jest dany produkt (male, female albo unisex);
- *Fallback URL – link, który zajmie miejsce URL w przypadku, kiedy Quntity spadnie do 0.
Te informacje zapisane są w odpowiedniej formie. Feed produktowy został stworzony do przenoszenia danych, nie do ich prezentacji. Bardzo dużą zaletą feeda produktowego jest jego automatyczna aktualizacja z bazą danych reklamodawcy. Kiedy raz umieścimy plik w naszej witrynie www, to codziennie będziemy mieli dostęp do informacji o aktualnej cenie, dostępności, czy ofertach specjalnych.
Feed produktowy – zalety
- Wszystkie najważniejsze informacje o Twoich produktach znajdują się w jednym miejscu.
- Informacje o Twoich produktach są spójne w każdym kanale sprzedaży.
- Dobrze przygotowane feedy produktowe zwiększają widoczność Twoich produktów w różnych kanałach – dzięki temu sprzedajesz więcej.
- Feedy produktowe to łatwa i tania droga do rozpoczęcia sprzedaży wielokanałowej.
Feed produktowy – gdzie jest wykorzystywany przez wydawców
Feed produktowy nie sprawdzi się u każdego. By ich używać w afiliacji, należy mieć przynajmniej podstawową wiedzę na temat tworzenia stron. Jest to niezbędne do prezentacji w odpowiedni sposób produktów z tych plików. Przy odpowiednich umiejętnościach można połączyć feedy ze swoją bazą i znacząco zwiększyć atrakcyjność swojej strony.
Feedy produktowe najlepiej sprawdzają się w porównywarkach cenowych, wyszukiwarkach produktów i innych serwisach prezentujących zestawienia produktowe, gdzie użytkownicy mogą wystawiać opinię. Warto pamiętać o tym, że prezentując użytkownikom konkretne produkty z aktualnymi cenami i danymi o tych produktach, dbamy o ich czas i pieniądze. To natomiast może w przyszłości zaowocować nam wzrostem naszej wiarygodności i lojalnością użytkowników.
Dowiedz się więcej o pozostałych narzędziach afiliacyjnych:
- Link afiliacyjny, czym jest i jak na nim zarabiać?
- Widgets (widgety produktowe) – narzędzie do zarabiania. Czym są i jak je tworzyć?
- Kody rabatowe – co warto o nich wiedzieć?