Program partnerski (afiliacyjny) to nie szybka kampania, ale strategia działania. Sprawdź co możesz zyskać dzięki budowaniu zaangażowanej sieci wydawców.

Program afiliacyjny wielu osobom kojarzy się z szybką kampanią, która pomaga budować wysoką sprzedaż w ecommerce. Rzeczywiście, działania tego typu pozwalają na uzyskanie systematycznego wzrostu zawieranych transakcji, jednak musi być to zrobione zgodnie ze szczegółowo zaplanowaną strategią długofalowego działania. Program partnerski stanowi część kompleksowego planu marketingowego, prowadzonego dla konkretnego sklepu internetowego i stanowi jeden z podstawowych kroków, prowadzących do przedstawienia oferty coraz większej liczbie nowych klientom.

afiliacja co to jest

Program partnerski dla ecommerce – od czego zacząć?

Programy partnerskie wzbudzają ciekawość wszystkich osób działających w ecommerce. Wiąże się to jednak z szeregiem pytań, nasuwających się w związku z podjęciem takiego działania. Najczęściej pojawiające się pytania to:

  • jakie są modele współpracy?
  • kim są wydawcy?
  • jak ustalić warunki współpracy z wydawcami
  • jak w praktyce wygląda współpraca z wydawcami?
  • jakie są koszty uruchomienia programu ?

Poniżej znajdziesz opis  kluczowych zagadnień, które pozwolą Ci ocenić czy marketing afiliacyjny jest tym, czego potrzebujesz w swoim sklepie internetowym.

Program partnerski dla ecommerce – jak rozliczamy się w afiliacji?

W afiliacji dla ecommerce wyróżniamy kilka modeli rozliczeń, ale dwa podstawowe to: Cost Per Sale (CPS) i Cost Per Lead (CPL). Program partnerski może zostać uruchomiony dla:

  • sklepów internetowych (wówczas wdrażany jest model CPS)
  • serwisów oferujących różnego rodzaju usługi – np. finansowe czy hotelowe (wówczas wdrażamy model CPL).

Na czym polega różnica? W przypadku CPS (Cost Per Sale) rozliczamy się prowizyjnie od wartości zrealizowanej transakcji sprzedaży, natomiast w CPL za dostarczenie okreslonej akcji. Akcją może być:  wypełnienie ankiety, formularza, zapisanie do newslettera, a także wzięcie pożyczki czy zamówienie jazdy próbnej konkretnym modelem samochodu czy innej usługi. W modelu CPS, dzięki prowizji,  wypłacane kwoty wydawcom zwiększają się proporcjonalnie do kwoty zamówienia – im większa kwota transakcji, tym większe wynagrodzenie wydawcy. W modelu CPL kwota wynagrodzenia jest ustalana z góry,  jest stała i zostaje przyznana wydawcy za prawidłowe dostarczenie określonej wcześniej akcji.

Program partnerski ecommerce – kim są wydawcy

Afiliacja polega na współpracy reklamodawcy (właściciela sklepu internetowego) z wydawcami. Wydawców sieci afiliacyjnych może podzielić na dwie kategorie: contentowych i biznesowych. Wydawcy contentowi to np. blogerzy, a biznesowi to np. serwisy rabatowe czy porównywarki cenowe.

afiliacja wydawca afiliacyjny

Program partnerski dla sklepu internetowego – jak zacząć?

Zgłoś się do sieci afiliacyjnej, a kiedy to zrobisz, pozostaną tylko 3 kroki do zrealizowania, aby program mógł ruszyć:

  1. Podpisanie Umowy Współpracy z siecią afiliacyjną.
  2. Ustalenie warunków współpracy z wydawcami, czyli m.in. wysokości prowizji.
  3. Zintegrowanie sklepu z systemem śledzenia sprzedaży, aby generowany przez wydawców ruch i transakcje mogły być poprawnie zliczane.
  4. Dostarczenie pliku xml, który jest niezbędny w przypadku programu partnerskiego dla sklepów internetowych.

Ustalanie warunków współpracy z wydawcami należy do reklamodawcy. Do warunków programu partnerskiego należy:

1. Prowizja od sprzedaży

Najważniejsze jest ustalenie warunków finansowych, jakie będzie spełniał program partnerski dla sklepu. Reklamodawca musi określić wysokość prowizji dla wydawcy, biorąc pod uwagę fakt, że do prowizji wydawcy doliczana jest również prowizja dla sieci afiliacyjnej. Należy dobrze przemyśleć stawkę, która powinna być atrakcyjna dla potencjalnych wydawców i opłacalna dla reklamodawcy. Dobrym pomysłem jest przeanalizowanie bezpośredniej konkurencji, sprawdzenie, jak wygląda program partnerski sklepu konkurencyjnego, aby zaoferować prowizję na co najmniej takim samym poziomie.

2. Żywotność cookies

Określając warunki, równie ważne jest określenie długości życia cookies. Minimalny okres to 30 dni. Dlaczego właśnie taki? Klienci, wybierając towar online, często porównują oferty lub potrzebują więcej czasu na podjęcie ostatecznej decyzji zakupowej. Wydawca, z którego linku nastąpiło przejście do sklepu, ma pewność, że klient ma sporo czasu do namysłu i może zrobić zakupy wtedy, kiedy jest ich pewien. Dzięki temu jego działania promocyjne są opłacalne.

3. Sposób weryfikacji wydawców

Reklamodawca ma dwie możliwości – albo samodzielnie weryfikować zgłaszających się do programu partnerskiego ecommerce, albo ustawić automatyczną akceptację wszystkich wydawców. W przypadku wyboru pierwszej opcji reklamodawca ma 3 dni na przeanalizowane zgłoszenia, w tym czasie może je zaakceptować lub odrzucić. Jeżeli natomiast zdecyduje się na drugą możliwość, wówczas wszyscy zgłaszający się wydawcy zostaną od razu dołączeni do programu.

Program partnerski dla sklepu internetowego – ile to kosztuje?

Uruchomienie programu partnerskiego w naszej sieci zazwyczaj jest darmowe, czasami zostaje nałożona jednorazowa opłata instalacyjna, która ustalana jest indywidualnie z reklamodawcą. Podstawowym kosztem reklamodawcy, który posiada ecommerce, jest oczywiście prowizja od sprzedaży. Zanim jednak dojdzie do wypłaty prowizji, reklamodawca musi zweryfikować transakcje, które trafiły do sieci afiliacyjnej. Na zweryfikowanie transakcji ma on 30 dni. To czas, w którym klient może, na przykład, zwrócić towar. Wtedy taka transakcja powinna zostać anulowana przez reklamodawcę. Przypadków, w których transakcja może zostać odrzucona, jest znacznie więcej.

Tak jak już zostało wspomniane, w miarę wzrostu sprzedaży generowanej przez wydawców w programie, proporcjonalnie wzrasta również kwota prowizji. W modelu efektywnościowym nie możemy zakładać stałego budżetu w określonej kwocie, bo kwota zależy od zaangażowania wydawców w danym miesiącu. Niektórzy właściciele e-sklepów mogą pomyśleć, że przecież można spróbować pominąć te zasady, stosując niskie prowizje. Teoretycznie tak, ale ustalenie zbyt niskiej prowizji skutecznie zniechęci wydawców do rozpoczęcia promocji danego programu partnerskiego, więc działanie to nie przyniesie ostatecznie żadnych korzyści. Jeżeli reklamodawca decyduje się na dołączenie do sieci afiliacyjnej, musi uczciwie podejść do kwestii rozliczeń oraz pamiętać, że wydawcy również podejmują wysiłek, aby swoją prowizję otrzymać.

Program partnerski dla sklepu internetowego – korzyści dla reklamodawcy

Dlaczego warto przystąpić do sieci afiliacyjnej i uruchomić program partnerski dla sklepu? Oto 5 największych korzyści dla reklamodawców:

  • Wzrost ruchu – wydawcy programu będą promować produkty ze sklepu online na swoich stronach i serwisach, w związku z tym, nawet jeżeli nie dojdzie do transakcji, sklep stanie się bardziej rozpoznawalny wśród internautów, a ruch samoistnie wzrośnie.
  • Wzrost sprzedaży – wraz z wzrostem ruchu może nastąpić zwiększenie sprzedaży. Jeżeli wydawcy w umiejętny sposób przedstawią ofertę sklepu swoim użytkownikom, mogą mieć realny wpływ na ich decyzje zakupowe.
  • Wzrost rozpoznawalności marki – współpraca afiliacyjna pozwala też na budowanie większej świadomości marki wśród odbiorców, wszystko oczywiście uzależnione jest od działań wydawców oraz liczby użytkowników, do której są w stanie dotrzeć.
  • Promocja na różnorodnych stronach – jeżeli reklamodawca nawiąże współpracę z dużymi wydawcami contentowymi, którzy mają spore zasięgi i uważani są za ekspertów w swojej dziedzinie, ich użytkownicy chętnie zapoznają się z ofertą promowanych przez nich sklepów. Może to skutkować nie tylko wzrostem sprzedaży, ale również świetną promocją!
  • Wyłącznie prowizja od sprzedaży, która została zainicjowana dzięki promocji wydawców i pozytywnie zrealizowana. Towar musi więc zostać opłacony i odebrany przez kupującego.

Jak widać, program partnerski to świetne narzędzie marketingowe dla ecommerce. Niezależnie od branży, w której działasz, z pewnością znajdziesz wydawców, którzy znacząco wpłyną na rozpoznawalność Twojej marki i ruch na stronie, co widocznie przełoży się na sprzedaż.

jak promować sklep internetowy

 

W 2009 roku stworzyłam sieć afiliacyjną webePartners. Dbam o systematyczny rozwój sieci i dobre relacje wydawców z reklamodawcami. Za największy atut afiliacji uważam dobrowolność tej formy współpracy i możliwość monetyzacji każdego działania online. A prywatnie, przynajmniej raz w roku, podróżuję kamperem po Europie, w miejsca wolne od tłumów. W wolnych chwilach rysuję, kleję z papieru i tworzę "coś" z niczego :)

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę aby ocenić artykuł!

Średnia ocena / 5. Oddanych głosów:


Data publikacji: 16.05.2020