Co dokładnie kryje się pod pojęciem performance marketingu? 

Tradycyjne kampanie reklamowe oznaczają najpierw zainwestowanie budżetu, a potem oczekiwanie na efekty, które nie zawsze przychodzą. Dlatego reklamodawcy szukają rozwiązań, które gwarantują skuteczność. Najlepiej takich, w których płaci się wylącznie za dostarczone efekty. Performance marketing, zwany też marketingiem efektywnościowym, wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. 

Performance marketing – zorientowanie na rezultaty

performance = wydajność = skuteczność

To model reklamy, który różni się od innych form marketingu wyłącznie sposobem rozliczania. W performance marketingu nie płaci się za liczbę odsłon czy kliknięć w reklamę, a wyłącznie za konkretne działania, które następują w efekcie kliknięcia w reklamę (logo, grafikę, aktywny link itd.). Czyli, jeśli użytkownik kliknie w reklamę, ale nie wykona określonej czynności, to reklamodawca nie ponosi kosztów tych działań marketingowych.

Performance marketing to marketing nastawiony na dostarczanie konkretnych efektów. Nie ma tutaj miejsca na żadne niejasności. Reklamodawca płaci wyłącznie wtedy, gdy konsument wykona zamierzone przez niego działanie, np.:

  • zarejestruje się w serwisie
  • zapisze się do newslettera
  • dokona zakupu w sklepie internetowym
  • wypełni ankietę
  • dołączy do fanów marki w social media
  • przejdzie na wybraną stronę (np. landing page)

Do zadań performance marketingu nie należy budowa wizerunku marki, lecz przełożenie wypracowanego już wizerunku na pożądane działania odbiorców. Charakterystyczny w marketingu efektywnościowym jest tzw. efektywnościowy model rozliczeń czyli rozliczenie za osiągnięcie pożądanej akcji.

Istotą performance marketingu są działania długofalowe, szczególnie jeśli chodzi o sprzedaż produktów (model Cost Per Sale), które w perspektywie wieloletniej współpracy owocują stale rosnącymi przychodami. Najlepszym narzędziem do przeprowadzania długoterminowych kampanii w modelu performance jest program partnerski. Uruchamiając program partnerski mamy na celu budowanie i stałe rozwijanie własnej, lojalnej sieci wydawców, którzy angażują swój czas i potencjał na realizację wyznaczonych celów. W modelu Cost Per Sale wydawcy wynagradzani są prowizyjnie za pozytywnie zakończone sprzedaże, które zostały zrealizowane za ich pośrednictwem.

Modele rozliczeń w performance marketingu


ważne zapamiętaj  CPS (Cost Per Sale) – prowizja za sprzedaż produktów w sklepie internetowym

ważne zapamiętaj  CPL (Cost Per Lead) – stała stawka za odzyskanie kontaktów do potencjalnych klientów

ważne zapamiętaj  CPA (Cost Per Action) – stała stawka za dowolną akcję: zapisanie do newslettera, rejestracja w serwisie, wypełnienie ankiety itd.

ważne zapamiętaj  CPO (Cost Per Order) – stała stawka za złożenie zamówienia w sklepie internetowym

ważne zapamiętaj  Model hybrydowy: np. CPC+CPO, CPC+CPL i inne – kombinacje wszelkich modeli efektywnościowych z modelem Cost Per Clik (płatność za unikalne kliknięcie w reklamę)


Formy reklamy w performance marketingu

Nie ma ograniczeń do form reklamowych w rozliczeniach za skuteczność. Każda akcja promocyjna, niezależnie od sposobu reklamowania, może być rozliczana za efekty. Miarą sukcesu kampanii w modelach efektywnościowych jest wskaźnik konwersji (czyli stosunek wykonanych akcji do ilości kliknięć w nośnik reklamowy), który pozwala zorientować się jak wielu z nich zrealizowało oczekiwane przez nadawcę czynności. Aby można było dostarczyć konkretne dane zawierające wskaźnik konwersji, warunkiem jest podpięcie systemu śledzącego ruch i wygenerowane akcje z tego ruchu.

Po podpięciu kodów śledzących pod dowolne nośniki reklamowe, każda kampanie i działanie promocyjne może być rozliczane za konkretne efekty:

  • kampanie banerowe
  • wpisy na blogach i innych serwisach zawierające linki afiliacyjne
  • kampanie w social media: Facebook, Instagram, YouTube
  • zintegrowanie oferty z wyszukiwarkami produktów lub porównywarkami cenowymi
  • oferta na serwisach rabatowych
  • e-mailing
  • retargeting
  • i każde inne działanie, które można zmierzyć dzięki kodom śledzącym

Sieć afiliacyjna – profesjonalna obsługa programów partnerskich w modelu performance

Najlepszą opcją dla reklamodawcy jest wykorzystanie jak największej ilości narzędzi, czyli współpraca z jak największą liczbą różnorodnych wydawców w modelu performance, dzięki którym reklamodawca nie tylko zwiększy sprzedaż, ale również rozpoznawalność swojej marki.  Najszybszy sposób aby to osiągnąć to dołączenie do sieci afiliacyjnej, która umożliwia dostęp do szerokiej bazy wydawców i różnorodnych narzędzi wspomagających działania performance marketingu.

Sieć afiliacyjna zapewnia osiągnięcie wzrostu sprzedaży dzięki szerokiej bazie wydawców, którzy chętnie podejmują działania w modelach efektywnościowych. Dzięki afiliacji reklamodawca ma szansę na skuteczne działania poprzez współpracę z wybranymi wydawcami oferującymi różnorodne formy reklamy. Oferta reklamodawcy pojawia się w setkach serwisów jednocześnie. Reklamodawca nie musi samodzielnie pozyskiwać wydawców do współpracy, co jest jednym z największych atutów we współpracy z siecią afiliacyjną.

Na świecie performance marketing jest świadomie wykorzystywany i rozwijany. W Polsce ma jeszcze niewykorzystany potencjał, choć rośnie świadomość marketerów, firm i wydawców, którzy chcą widzieć konkretne rezultaty działań i zależy im przede wszystkim na byciu skutecznym.

dołącz do programu partnerskiego i zarabiaj na sprzedaży produktów w performance marketingu

W 2009 roku stworzyłam sieć afiliacyjną webePartners. Dbam o systematyczny rozwój sieci i dobre relacje wydawców z reklamodawcami. Za największy atut afiliacji uważam dobrowolność tej formy współpracy i możliwość monetyzacji każdego działania online. A prywatnie, przynajmniej raz w roku, podróżuję kamperem po Europie, w miejsca wolne od tłumów. W wolnych chwilach rysuję, kleję z papieru i tworzę "coś" z niczego :)

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę aby ocenić artykuł!

Średnia ocena / 5. Oddanych głosów:


Data publikacji: 05.01.2016