Influencer – jak zarabiać na małych zasięgach
Data aktualizacji: 31.01.2025
Influencer marketing daje możliwość zarabiania na swojej twórczości w Internecie. Influencer to dzisiaj zawód, który może przynieść popularność, duże pieniądze i okazać się pracą marzeń. Co zrobić, aby móc zarabiać nawet na małych zasiekach w swoich mediach społecznosciowych?
Kim jest influencer?
Jeszcze kilkanaście lat temu nikt nie znał słowa influencer. Tym bardziej nikt nie śnił o tym, że będzie można zarabiać swoją obecnością w Internecie. Dziś coraz mniej osób jest zaskoczonych tym faktem. Jednak istnieje jeszcze całkiem duża grupa osób, nieumiejących określić, w jaki sposób zarabianie dużych pieniędzy na publikowaniu zdjęć czy filmów jest w ogóle możliwe. Influencer to stosunkowo nowy zawód. Nic dziwnego, skoro sam Internet pojawił się w Polsce dopiero w 1991 roku. Dziś jednak niemalże nikogo nie dziwi, że na działaniach online można zarobić duże pieniądze.
To, co jest niezwykle ważne w pracy influencera, to budowanie i podtrzymywanie relacji z osobami, które go obserwują na jego kanałach społecznościowych.
Influencerzy tworzą treści na określone tematy i w ten sposób budują trwałe relacje z użytkownikami, którzy odwiedzają ich profile. Można by to przyrównać do relacji, jaka nawiązuje się między fanami a aktorami czy piosenkarzami. Jednak influencerzy to grupa bardziej „dostępna”, która chętnie rozmawia ze swoimi obserwatorami. Często pokazują się w swoich mediach społecznościowych i aktywnie uczestniczą w życiu toczącym się na ich profilach.
Mikroinfluencer czyli jak monetyzować mały ruch
W sieci przybywa mikroinfluencerów, czyli osób prowadzących niewielkie konta w mediach społecznościowych, kanały YouTube czy blogi, które przyciągają mniejsze, ale za to bardzo zaangażowane społeczności. Dzięki wartościowym treściom zyskują stałe grupy odbiorców. Dla tego typu serwisów najlepszym sposobem monetyzacji jest afiliacja.
W webePartners Influencerzy mają możlwość zarabiania w kilku modelach wynagradzania:
Cost Per Sale | Barter | Flat Fee |
---|---|---|
prowizja od sprzedaży | w zamian za produkty | za z góry określoną stawkę |
Zarabianie na programach afiliacyjnych jest bardzo proste i daje duzo wolności każdemu Influencerowi. Influencer, czyli wydawca afiliacyjny sam decyduje z którymi markami współpracuje oraz co i dlaczego poleca. Listę dostępnych programów partnerskich w sieci webePartners znajdziesz TUTAJ
Zawód Influencer – na czym polega ta praca?
Praca influencerów i ich obowiązki to kwestia bardzo zróżnicowana, ponieważ zależy m.in. od tego, na jakich platformach działają, jak wiele mają współprac, czy prowadzą działalność dodatkową, czy współpracują z agencją influencerów itp. Ich głównym zadaniem jest jednak tworzenie wartościowego contentu dla swoich odbiorców. Czym jest taki wartościowy content? To także zależy od charakteru ich działalności. Mogą być to np.:
- treści służące rozrywce (Make Life Harder na Instagramie),
- lifestylowe (np. JBanaszewska na Instagramie),
- edukacyjne (Jacek Bilczyński na YouTube),
- beauty (np. Maxineczka na YouTube).
Tak naprawdę nie ma żadnych ograniczeń i schematów, którymi kierować się powinni twórcy. Cały proponowany przez nich content powinien być dopasowany do odbiorców. Konieczne jest, aby treści odpowiadały na frustracje, oczekiwania, wątpliwości i potrzeby użytkowników, ponieważ tylko wtedy możliwe jest zbudowanie lojalnej społeczności, która będzie korzystała z poleceń danej osoby i będzie aktywnie uczestniczyła w tworzeniu danego profilu. Inne zadania influencerów to np.:
- sesje Q&A, w których odpowiadają na pytania swoich obserwatorów,
- tworzenie materiałów sponsorowanych,
- odpisywanie na wiadomości komentarze,
- bywanie na eventach,
- negocjowanie umów o współpracy (jeśli nie posiadają managera),
- działania przy kolaboracjach (np. w przypadku branży beauty, jest wspólne tworzenie produktów kosmetycznych ze znanymi markami).
Czego potrzebujesz jako influencer? – checklista
Praca jako Influencer daje wiele możliwości i niejednokrotnie pozwala przekuć pasję w pracę, przynoszącą duże zarobki. Trzeba jednak mieć pewne kompetencje, cechy i możliwości, aby sprostać temu zadaniu. Są to:
- Kreatywność, otwarty umysł i charyzma
Kreatywność to podstawa praca influencera. Niezależnie od tego, czy chcesz pokazywać ludziom jak sprzątać w domu, jak piec ciasta, jak się malować czy jak remontować mieszkania, musisz robić to w taki sposób, aby zaciekawić odbiorców. Powinieneś więc stale wymyślać i tworzyć interesujący, pomocny content, nawet jeśli dotyczy on prostych czynności życia codziennego. Natomiast charyzma to cecha, która jest dość pomocna w pracy influencerów, ponieważ pozwala im zatrzymywać przy sobie ludzi.
- Dyscyplina w pracy i dobra organizacja czasy
Taka praca w wolnym zawodzie, jakim jest influencer, ma pewne zalety, które czasami mogą przekuć się w wady. Są to np. brak szefa i nienormowane godziny pracy. Jeśli nie jesteś odpowiednio zdyscyplinowany i nie potrafisz zorganizować swojej pracy ta, aby publikacje ukazywały się regularnie, a skrzynka odbiorcza zawsze opróżniana była na czas, nie masz szans odnieść sukcesu.
- Wiedza i merytoryczne wypowiedzi
Jeżeli chcesz tworzyć content merytoryczny w jakiejś dziedzinie, musisz być ekspertem. Pamiętaj, że influencer to zawód, który bazuje na zaufaniu. Ludzie będą powtarzać Twoje słowa i będą w nie wierzyć, dlatego jeśli chcesz czegoś uczyć, musisz mieć pewność, że Twoja wiedza na dany temat jest odpowiednio szeroka.
- Stałe śledzenie trendów
Trendy w Internecie zmieniają się bardzo szybko. Musisz mieć tego świadomość, jeśli chcesz efektywnie działać w social media. Szczególnie tę dynamikę widać na TikToku. Nie będąc jego aktywnym użytkownikiem, nie masz szans, na tworzenie contentu, który wpisuje się w obecnie panujące trendy, ponieważ nowe propozycje pojawiają się codziennie. Tworzenie filmów trendowych z opóźnieniem lub pomijanie większości popularnych treści sprawia, że influencerzy nie tylko nie są chętnie oglądani, ale także są pomijani przez algorytm.
Podział Influencerów ze względu na zasięgi i specjalizacje
Influencerzy dzielą się na kilka kategorii, w zależności od swojego zasięgu i specjalizacji:
- Mikroinfluencerzy – mają od 1 000 do 50 000 obserwujących. Często są bardziej angażujący i mają bliższy kontakt ze swoją społecznością.
- Makroinfluencerzy – mają od 50 000 do 500 000 obserwujących. Posiadają większy zasięg, ale mogą mieć nieco mniejszy poziom zaangażowania w porównaniu do mikroinfluencerów.
- Mega – czyli celebryci-influencerzy – mają powyżej 500 000 obserwujących. Są najbardziej rozpoznawalni, ale ich zaangażowanie może być niższe, a koszt współpracy z nimi wyższy.
- Branżowi influencerzy – są specjalistami w konkretnej dziedzinie i cieszą się dużym zaufaniem w swojej niszy.
- Nano-influencerzy – mają poniżej 1 000 obserwujących, ale są bardzo zaangażowani i mają silne relacje z niewielką, ale lojalną społecznością.
Różne rodzaje influencerów oferują różne korzyści dla marek, w zależności od ich potrzeb i celów marketingowych. Warto zatem zrozumieć różnice między nimi, aby wybrać odpowiednią strategię influencer marketingu.
Influencer – inspiracje z różnych branż
Tak jak wspomnieliśmy, influencerzy mogą działać w różnych branżach, dlatego każdy z pewnością znajdzie jakąś opcję dla siebie. Poniżej znajdziesz kilku twórców internetowych z różnych branż, którymi możesz zainspirować się, podczas tworzenia swojego miejsca w sieci.
Beauty | Lifestyle | Rozrywka |
---|---|---|
RedLipstickMonster Maxineczka Zmalowana | LadyGuguBlog Janina Daily | MakeLifeHarder Tu_Okuniewska JedenRysunekDziennie |
Jedzenie | Podróże | Sprzątanie |
---|---|---|
WroclawskiePodróżeKulinarne WybierajZdrowo MałaCukierenka | Traveliciouspl TheTravellingOnion BusemPrzezŚwiat | ArchitektPorządku UlaPedantula |
Oczywiście, wymieniliśmy tylko kilka branż i kilku reprezentantów, natomiast jest ich znacznie więcej. Niemniej, można zauważyć, że przekrój i możliwości są ogromne.
Czy opłaca się być influencerem?
Zastanawiasz się, czy warto zostać influencerem? Nie każdy zdaje sobie sprawę, że nie jest to wcale łatwa praca. Wielu osobom wydaje się, że polega ona na zrobieniu zdjęcia czy wrzuceniu InstaStories. Jest to jednak tylko niewielki wycinek pracy influencerów. Głównym zadaniem osób pracujących w taki sposób jest tworzenie wartościowego contentu dla swoich odbiorców. No właśnie… Ta wartość ma tutaj największe znaczenie. W dzisiejszych czasach użytkownicy Internetu bombardowani są ciągle różnymi treściami od rozrywkowych zaczynając, na tych dotyczących zdrowia czy polityki kończąc. Mając przed sobą tak wiele opcji, starają się więc wybrać te, które odpowiadają na ich indywidualne potrzeby lub po prostu w jakiś sposób wzbudzają zainteresowanie. Dlatego tworzony content musi być na najwyższym poziomie, aby ktokolwiek zwrócił na niego uwagę. Oprócz tworzenia treści różnego rodzaju influencerzy muszą także dbać o swoją społeczność. Odpowiadają więc w ramach swojej pracy na komentarze i wiadomości, organizują sesje Q&A, w których odpowiadają na pytania swoich obserwatorów, pokazują urywki swojego życia, zadają pytania użytkownikom, itd. Poza tym influencerzy często współpracują z różnymi markami, więc do ich pracy dochodzą także obowiązki związane z tworzeniem materiałów sponsorowanych, negocjowaniem i podpisywaniem umów, bywaniem na eventach czy wspólnej pracy z firmą przy produktach.
Czy praca influencera jest wymagająca?
W pracy Influencera ważne są umiejętnościtechniczne i znajomośc programów do obróbki zdjęć i monowania filmów. Wszystkie podejmowane działania muszą oczywiście dziać się z wyprzedzeniem, aby dodać content w odpowiednim momencie, np. w określonym dniu, który obiecano obserwującym.Trzymanie się terminów jest także szczególnie ważne, jeśli chodzi o współpracę z markami, ponieważ podpisywane umowy zawierają zwykle deadliny. Jest to więc praca wymagająca dobrej organizacji czasu. Myślisz, że to już koniec? Absolutnie nie! Stworzony, obrobiony i opublikowany content nie może zostać pozostawiony bez „opieki”. Influencer musi odpisywać na komentarze i wiadomości, zapisywać pytania i pomysły na content, o który prosi społeczność, kontaktować z zainteresowanymi współpracą firmami i robić wiele innych „zakulisowych” rzeczy, o których my odbiorcy często nie mamy pojęcia.

Jak zarabia Influencer
Influencerzy zarabiają na swojej pracy na wiele sposobów, co jest dobrą informacją dla wszystkich osób, które chciałyby zacząć działać w tej branży. Dzięki dywersyfikacji źródeł przychodu, twórcy internetowi nie muszą obawiać się to, że przyjdzie w ich życiu czas, który pozbawi ich całkowicie możliwości zarobkowania. Jak więc zarabiają influencerzy?
Treści sponsorowane – podstawa zarobków Influencera
Pierwszą i zarazem tą najbardziej popularną opcją zarabiania jako influencer jest oczywiście współpraca z różnymi markami. Na czym to polega? Influencer w zamian za określone wynagrodzenie, np:
- nagrywa wideo na swój kanał,
- tworzy post na Instagram,
- przygotowuje TikToka.
To jakiej formy przekazu użyje influencer, jak ostatecznie będzie wyglądało zdjęcie czy film i w jaki sposób pojawi się lokowanie produktu w publikacji, zależy od wspólnych ustaleń, które odbywają się jeszcze przed podpisaniem umowy. Jeśli rozpoczynasz działania w influencer marketingu, to musisz wiedzieć, że obecnie dla użytkowników niezwykle ważna jest autentyczność. Warto więc do współpracy wybierać tylko takie marki, które:
- wpisują się w rodzaj tworzonego przez Ciebie contentu,
- zasługują na Twoją rekomendację
- faktycznie znasz i używasz ich produktów.
Jeśli będziesz polecać marki, których produktów nie testowałeś lub co gorsza, nie sprawdziły Ci się, możesz na zawsze stracić zaufanie swoich odbiorców, a to przecież dzięki nim możesz zarabiać w social mediach.
Ile marki płacą za współpracę z Influencerem?
Wszystko zależy od tego:
- jak dużą społeczność gromadzi konkretny twórca,
- ile ma wyświetleń,
- ile aktywności w postaci komentarzy czy lajków itd.
Zwykle stawka za jeden film na YouTube to od kilkuset do kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Podobnie jest z postami na Instagramie, TikToku czy z relacjami InstaStories. Często zdarzają się też oferty współpracy barterowej, szczególnie w takich kategroriach jak moda czy kosmetyki.
Kolaboracje z dużymi firmami
Kolejna opcja zarabiania poprzez influencer marketing to wspólne działania z różnymi markami. Takie kolaboracje polegają na:
- wspólnym tworzeniu produktów,
- uczestnictwie w eventach organizowanych przez daną markę
- przyjeżdżaniu do siedziby firmy w celu sprawdzenia na własne oczy jak powstają produkty.
Np. youtuberka znana pod pseudonimem Lamakeupabella, jakiś czas temu stworzyła w kolaboracji z marką Glam Shop swoją kolekcję kosmetyków. Zresztą marka ta znana jest ze współprac z różnymi twórczyniami internetowymi, np. z Adrianną Grotkowską, Zmalowaną czy MsDoncellita. Świetnym przykładem są także lody EKIPA. To owoc kolaboracji między Karolem Frizem Wiśniewskim, jego przyjaciółmi tworzącymi projekt Ekipa a firmą Koral. Swego czasu było o nich niezwykle głośno, gdyż były rozchwytywane i znikały z lodówek kilka minut po otwarciu sklepów. Takie współprace także nie mają żadnych widełek, jeśli chodzi o wynagrodzenie influencerów. Kwoty sięgają bowiem nawet kilkuset tysięcy za jeden wspólnie stworzony produkt. Często twórcy otrzymują także procent od każdej sprzedanej sztuki.
Własne sklepy internetowe
Wielu influencerów decyduje się także na otwarcie swoich własnych sklepów internetowych czy stacjonarnych. Na przykład Marta Grzegorzak, prowadząca popularne konto beauty na Instagramie, tworzy i sprzedaje ebooki dotyczące pielęgnacji. Twórczyni profilu nieladnierysuje na Instagramie, Kamila Szczesniak, stworzyła z kolei sklep z gadżetami, na których znajdują się ilustracje jej autorstwa, a youtuberka Julia Kostera posiada sklep z biżuterią Beauyou. Ladygugublog, czyli Kinga Stępień, także może być dobrym przykładem. Prowadzi ona dwa sklepy – MukkeBags z torebkami oraz Lenanto z ubraniami. Youtuberka Boogiesilver z kolei jest przykładem na to, że influencerzy mogą założyć także sklep stacjonarny połączony ze sklepem online (Boogiebaby). Jak więc widzisz, nie ma właściwie żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o asortyment, który mogą sprzedawać influencerzy. Oprócz produktów fizycznych świetnie sprzedają się także produkty elektroniczne, takie jak wspomniane wcześniej ebooki, a także kursy online czy webinary. To, co jest ważne przy wypuszczaniu swoich produktów, to pewność, że znajdzie się grupa odbiorców skłonnych do skorzystania oferty.

Jak zostać influencerem? – instrukcja krok po kroku
Aby zostać influencerem, należy postępować zgodnie z poniższymi krokami:
Wybierz swoją niszę – Znajdź temat, który Cię pasjonuje i w którym się specjalizujesz. Nisza powinna być interesująca dla innych ludzi, ale także wystarczająco wąska, aby wyróżnić się w tłumie.W dzisiejszych czasach ilość treści, które trafiają do Internetu, jest ogromna i użytkownicy mogą wybierać te, które odpowiadają im najbardziej. Trzeba więc wyróżnić się czymś spośród tłumu, aby to właśnie Twoje treści były chętnie konsumowane. Co może stać się takim wyróżnikiem na tle innych? Może być to np. niszowa tematyka, ciekawa forma publikowanych treści, wyjątkowe zdjęcia, itp.
Buduj swoją społeczność – Zacznij od założenia konta na wybranych platformach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook, Twitter, YouTube czy TikTok. Możliwości jest sporo, dlatego warto wybrać ten serwis, który Ci najbardziej Ci odpowiada pod kątem formy contentu. YouTube to świetne miejsce dla osób, które lubią dłuższe formy wypowiedzi, pozwalające na szerszego omówienie tematu. Instagram z kolei to dobra platforma, jeśli lubisz robić zdjęcia i być w ciągłym stałym kontakcie ze swoimi odbiorcami. Twitter to propozycja dla twórców, którzy uwielbiają bardzo krótkie, skondensowane formy i stałą interakcję z innymi użytkownikami. Facebook co prawda mógłby wydawać się nieco zapomnianym medium. Jednak żaden inny serwis nie sprawdza się tak dobrze, jeśli chodzi o tworzenie elitarnych społeczności. Jest to możliwe dzięki grupom. TikTok natomiast pozwala w pełni uwolnić kreatywność, wypróbować swoje umiejętności aktorskie i przekazać w formie krótkiego wideo ciekawe treści. Oczywiście śmiało możesz łączyć działania na różnych serwisach. Większość youtuberów czy tiktokerów ma także konta na Instagramie czy Facebooku i świetnie im się to sprawdza.
Zdobywaj obserwujących – Konsekwentnie publikuj oryginalne, interesujące treści, angażuj się z swoją społecznością, odpowiadaj na komentarze i bądź aktywny na innych kontach związanych z Twoją niszą. Pamiętaj o tym, aby w opisach zawrzeć wszystkie niezbędne informacje dotyczące zarówno osoby, która prowadzi konto, jak i samego contentu, który będzie się na pojawiał w ramach Twojej działalności online. Bardzo ważne jest także zdjęcie profilowe, które wbrew pozorom może przyciągnąć użytkownika.
Współpracuj z innymi influencerami – Obserwuj i nawiązuj kontakty z innymi influencerami w swojej dziedzinie, aby zdobyć nowe pomysły, wzajemnie się wspierać i zwiększyć zasięg.
Działaj!
Wiemy, że pierwsze dodane zdjęcie, nagrany film czy wrzucona relacja, to duży stres. Rzeczywiście pokazywanie się publicznie w Internecie może wydawać się nieco przerażające, ponieważ wystawiasz się na ocenę innych ludzi. Jednak warto się przełamać i spróbować. Gwarantujemy, że jeśli jest to coś dla Ciebie, z każdym kolejnym krokiem będzie Ci łatwiej, aż w końcu nabierzesz wprawy jak topowi twórcy. Zostań influencerem i przekonaj się, że na pasji i obecności w Internecie naprawdę można zarobić duże pieniądze!