Jak zarabiać na influencer marketingu?
Data aktualizacji: 23.04.2024
Influencer marketing daje możliwość zarabiania na swojej twórczości w Internecie. Co zrobić, aby móc porzucić pełnoetatową pracę dla prowadzenia konta na Instagramie lub YouTube? Poznaj nasze porady!
Kim jest influencer?
Jeszcze kilkanaście lat temu nikt nie znał słowa influencer. Tym bardziej nikt nie śnił o tym, że będzie można zarabiać swoją obecnością w Internecie. Dziś coraz mniej osób jest zaskoczonych tym faktem. Jednak istnieje jeszcze całkiem duża grupa osób, nieumiejących określić, w jaki sposób zarabianie dużych pieniędzy na publikowaniu zdjęć czy filmów jest w ogóle możliwe.
„Książkowa” definicja mówi, że influencer to osoba wpływowa, rozpoznawalna, która swoją popularność zdobywa w sieci (głównie w social mediach). Mówiąc prościej, są to wszystkie osoby posiadające duże grono obserwatorów, wielotysięczne wyświetlenia postów czy filmów i mnóstwo reakcji pod każdym postem, które spotykasz na Instagramie, YouTube, Facebooku, Twitterze czy TikToku.
Influencerzy tworzą treści na określone tematy i w ten sposób budują trwałe relacje z użytkownikami, którzy odwiedzają ich profile. Można by to przyrównać do relacji, jaka nawiązuje się między fanami a aktorami czy piosenkarzami. Jednak influencerzy to grupa bardziej „dostępna”, która chętnie rozmawia ze swoimi obserwatorami. Często pokazują się w swoich mediach społecznościowych i aktywnie uczestniczą w życiu toczącym się na ich profilach.
Influencer marketing – na czym polega ta praca?
Praca influencerów i ich obowiązki to kwestia bardzo zróżnicowana, ponieważ zależy m.in. od tego, na jakich platformach działają, jak wiele mają współprac, czy prowadzą działalność dodatkową, czy współpracują z agencją influencerów itp. Ich głównym zadaniem jest jednak tworzenie wartościowego contentu dla swoich odbiorców.
Czym jest taki wartościowy content? To także zależy od charakteru ich działalności. Mogą być to np.:
- treści służące rozrywce (Make Life Harder na Instagramie),
- lifestylowe (np. JBanaszewska na Instagramie),
- edukacyjne (Jacek Bilczyński na YouTube),
- beauty (np. Maxineczka na YouTube).
Inne zadania influencerów to np.:
- sesje Q&A, w których odpowiadają na pytania swoich obserwatorów,
- tworzenie materiałów sponsorowanych,
- odpisywanie na wiadomości komentarze,
- bywanie na eventach,
- negocjowanie umów o współpracy (jeśli nie posiadają managera),
- działania przy kolaboracjach (np. w przypadku branży beauty, jest wspólne tworzenie produktów kosmetycznych ze znanymi markami).
Czy firmy chcą korzystać z influencer marketingu?
W lutym 2021 roku platforma ReachABlogger.pl zaprosiła do badania reklamodawców, którzy korzystają z usług influencerów. Wyniki, otrzymane w jego ramach, okazały się być bardzo interesujące, również z perspektywy osób, które zastanawiają się czy warto spróbować swoich sił jako twórca. Oto najciekawsze wnioski:
Aż 69,9% marketerów samodzielnie wyszukuje influencerów do współpracy za pomocą Google lub mediów społecznościowych. Oznacza to więc, że świadomość istnienia takich osób i miejsc, gdzie można ich szukać, jest bardzo duża, a marketerzy doskonale wiedzą, gdzie powinni się udać.
36,5 % uczestników badania współpracowało z 1-2 influencerami w ostatnim półroczu, 27% nie współpracowało z nimi wcale, 16,2 współpracowało z 3-5 influencerami, a 9,5% współpracowało z liczbą od 21 do 50 influencerów w ciągu 6 miesięcy. Jak więc widzisz, jedna firma może zaproponować współpracę wielu twórcom, dlatego nie wahaj się samodzielnie kontaktować z markami, których produkty Cię interesują.
Źródło: reachabloger.pl
Najczęściej wybierane przez reklamodawców platformy społecznościowe to Instagram – 70,8%, Facebook – 46,2%, blogi webowe – 33,8%, YouTube – 15,4%, TikTok – 6,2%. To ważne z perspektywy osób, które dopiero chcą zacząć swoją przygodę z twórczością online i nie wiedzą, jaki serwis byłby dla nich najbardziej odpowiedni.
Źródło: reachabloger.pl
Rok 2021 był specyficzny, jeśli chodzi o biznes, ze względu na pandemię. Wiele osób musiało zamknąć swoje przedsiębiorstwa, inne znacząco zmieniły swoje profile działalności, a jeszcze inne odnotowały ogromny wzrost zainteresowania produktami czy usługami.
Jeśli chodzi o wydatki na influencer marketing w 2020, względem 2019, to 38,4% reklamodawców nie zmieniło ich wysokości. 13,7% zwiększyło je o 30%, 8,2% zwiększyło je 50%, również 8,2% ankietowanych zwiększyło je z kolei o 10%. Co ciekawe tylko 8,2% reklamodawców zmniejszyło je aż o 90%.
Szacuje się, że rynek influencer marketingu wzrośnie o kolejne 19% do 16,4 miliarda dolarów w 2022 roku.
Źródło: Influencer Marketing Hub
Jak więc widzisz, potencjał zarobkowy influencerów jest ogromny, nawet w tak trudnym okresie jak pandemia, dlatego jeśli masz pomysł na ciekawy content, nie wahaj się spróbować!
Jak znaleźć influencera dla swojej marki?
Influiencerów można znaleźć m.in.:
- w raportach i rankingach (zwykle znajdują się w nich najpopularniejsi influencerzy z danych kategorii),
- na platformach współpracy tj.: Reachablogger, Whitepress, Snapstars, Hash.fm, LifeTube,
- poprzez narzędzia do monitorowania social media (Unamo Social Media, Brand24, SentiOne),
- przy pomocy narzędzi do wyszukiwania i analizy influencerów (Influtool, Socialblade, IQhashtags).
Czy praca influencera jest wymagająca?
Wiele osób dziwi się, że na byciu influencerem można legalnie i uczciwie zarobić duże pieniądze. Często podawane są argumenty, że przecież zrobienie kilku zdjęć czy nagrywanie się do telefonu to zajęcie na kilka minut, które powinno być przyjemnością, hobby, ale na pewno nie zajęciem pełnoetatowym, które przynosi kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie. Musisz jednak wiedzieć, że działania z zakresu influencer marketingu od strony twórcy nie są tak prostą pracą, jak może się wydawać.
Osoby, które wybrały sobie taki sposób zarabiania, spędzają wiele godzin na pracy kreatywnej, wymyślając i tworząc content dla swoich widzów, co stanowi najprzyjemniejszą część ich obowiązków. Później przychodzą godziny przed telefonem czy komputerem, kiedy to muszą ten wymyślony pomysł wcielić w życie.
Myślisz, że to już koniec? Absolutnie nie! Stworzony, obrobiony i opublikowany content nie może zostać pozostawiony bez „opieki”. Influencer musi odpisywać na komentarze i wiadomości, zapisywać pytania i pomysły na content, o który prosi społeczność, kontaktować z zainteresowanymi współpracą firmami i robić wiele innych „zakulisowych” rzeczy, o których my odbiorcy często nie mamy pojęcia.
Dlaczego influencer marketing działa?
Influencer marketing opiera się na silnych podstawach zaczerpniętych psychologii zachowań społecznych. Są to reguły wpływu społecznego, o których mówił psycholog Robert Cialdini, jeden z najwybitniejszych ekspertów w tej dziedzinie.
Influencer marketing a społeczny dowód słuszności
Jedną z zasad, która działa w tym przypadku, jest tzw. społeczny dowód słuszności, która mówi o tym, że ludzie podejmują takie wybory, jak większość grupy. Poglądy czy decyzje innych osób, które są w większości, determinują więc w zasadniczej większości przypadków decyzje i poglądy mniejszości. Zatem np. gdy znajdziemy pozytywne opinie w Internecie o jakimś produkcie, to będziemy bardziej skłonni go kupić. W przypadku influencer marketingu chodzi więc o to, że jeśli wielu influencerów (szczególnie takich, którym ufamy) poleci jakąś rzecz, to jest bardziej prawdopodobne, że zdecydujemy się na jej zakup.
Influencer marketing – jak działa reguła lubienia i sympatii?
Reguła lubienia i sympatii także działa w influencer marketingu. Mówi ona o tym, że częściej ulegamy prośbom osób, które znamy i lubimy. Wpływa na to kilka czynników:
- zauważamy między sobą a drugą osobą podobieństwo,
- mamy z nią pozytywne skojarzenia,
- mamy wspólny cel lub ta druga osoba prawi nam komplementy,
- ta osoba docenia nas lub jest dla nas miła.
Jak odnosi się to do pracy influencerów?
Zazwyczaj osoby, które obserwujemy w social media to te, które w jakiś sposób są do nas podobne lub po prostu je lubimy. Nierzadko, mimo iż nigdy nie mieliśmy z nimi bezpośredniego kontaktu, czujemy, jakbyśmy znali ich od lat. Właśnie dlatego jesteśmy skłonni kupić produkty z ich polecenia czy skorzystać z rekomendowanych przez nich usług. Ten aspekt sprawia, że profesjonalne firmy bardzo skrupulatnie dobierają influencerów do współpracy, bo wiedzą, że trafiają wtedy do odpowiedniej grupy potencjalnych klientów.
Znaczenie autorytetu w influencer marketingu
Niezwykle istotna w influencer marketingu jest także reguła autorytetu. Według niej jesteśmy bardziej skłonni słuchać wskazań i zaleceń osób, które postrzegamy jako autorytety w danej dziedzinie. Oznacza to więc, że jeśli ufamy wiedzy i poleceniom influencerki zajmującej się branżą beauty, to znacznie chętniej kupimy nie tylko produkty kosmetyczne z jej polecenia, ale także chętnie sięgniemy po produkty stworzone przy współpracy znanej marki z tą twórczynią czy też po te, które stworzyła ona na własną rękę.
Świetnym przykładem jest Paulina Beker znana na YouTube i Instagramie jako Czarszka. Wiele osób uważa ją za autorytet, jeśli chodzi o naturalne kosmetyki. Nic więc dziwnego, że jej sklep z tego typu produktami świetnie się rozwija i ma sporo klientek pochodzących z grona jej obserwatorów.
Influencer marketing a reguła wzajemności
Warto także wspomnieć o regule wzajemności, która nierzadko ma zastosowanie w influencer marketingu. Mówi ona o tym, że za każdym razem, kiedy otrzymamy od kogoś jakąś przysługę, czujemy, że powinniśmy się za nią odwdzięczyć. Zatem skoro otrzymujemy od influencerów jakieś wartościowe treści, to chcemy odwdzięczyć im się np.:
- aktywnością pod postami czy filmami,
- kupowaniem polecanych przez nich produktów,
- odpowiadaniem na zadane pytania.
Influencer marketing – zarobki influencerów
Influencerzy zarabiają na swojej pracy na wiele sposobów, co jest dobrą informacją dla wszystkich osób, które chciałyby zacząć działać w tej branży. Dzięki dywersyfikacji źródeł przychodu, twórcy internetowi nie muszą obawiać się to, że przyjdzie w ich życiu czas, który pozbawi ich całkowicie możliwości zarobkowania. Jak więc zarabiają influencerzy?
Treści sponsorowane – podstawa influencer marketingu
Pierwszą i zarazem tą najbardziej popularną opcją zarabiania jako influencer jest oczywiście współpraca z różnymi markami. Na czym to polega? Influencer w zamian za określone wynagrodzenie, np:
- nagrywa wideo na swój kanał,
- tworzy post na Instagram,
- przygotowuje TikToka.
To jakiej formy przekazu użyje influencer, jak ostatecznie będzie wyglądało zdjęcie czy film i w jaki sposób pojawi się lokowanie produktu w publikacji, zależy od wspólnych ustaleń, które odbywają się jeszcze przed podpisaniem umowy.
Jeśli rozpoczynasz działania w influencer marketingu, to musisz wiedzieć, że obecnie dla użytkowników niezwykle ważna jest autentyczność. Warto więc do współpracy wybierać tylko takie marki, które:
- wpisują się w rodzaj tworzonego przez Ciebie contentu,
- zasługują na Twoją rekomendację
- faktycznie znasz i używasz ich produktów.
Jeśli będziesz polecać marki, których produktów nie testowałeś lub co gorsza, nie sprawdziły Ci się, możesz na zawsze stracić zaufanie swoich odbiorców, a to przecież dzięki nim możesz zarabiać w social mediach.
Influencer marketing – ile marki płacą za współpracę?
Zastanawiasz się, ile można zarobić na reklamie sponsorowanej? Wszystko zależy od tego:
- jak dużą społeczność gromadzi konkretny twórca,
- ile ma wyświetleń,
- ile aktywności w postaci komentarzy czy lajków itd.
Zwykle stawka za jeden film na YouTube to od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Podobnie jest z postami na Instagramie, TikToku czy z relacjami InstaStories.
Czasami zdarzają się też oferty współpracy barterowej, jednak jest to praktyka, od której odchodzi się już w influencer marketingu. Dlaczego? Praca ta jest takim samym zajęciem, jak kasjer, pisarz, kominiarz czy handlowiec, więc powinna być wynagradzana w odpowiedni sposób.
Źródło: Instagram @szafasztywniary
Kolaboracje z dużymi firmami
Kolejna opcja zarabiania poprzez influencer marketing to wspólne działania z różnymi markami. Takie kolaboracje polegają na:
- wspólnym tworzeniu produktów,
- uczestnictwie w eventach organizowanych przez daną markę
- przyjeżdżaniu do siedziby firmy w celu sprawdzenia na własne oczy jak powstają produkty.
Np. youtuberka znana pod pseudonimem Lamakeupabella, jakiś czas temu stworzyła w kolaboracji z marką Glam Shop swoją kolekcję kosmetyków. Zresztą marka ta znana jest ze współprac z różnymi twórczyniami internetowymi, np. z Adrianną Grotkowską, Zmalowaną czy MsDoncellita. Świetnym przykładem są także lody EKIPA. To owoc kolaboracji między Karolem Frizem Wiśniewskim, jego przyjaciółmi tworzącymi projekt Ekipa a firmą Koral. Swego czasu było o nich niezwykle głośno, gdyż były rozchwytywane i znikały z lodówek kilka minut po otwarciu sklepów.
Takie współprace także nie mają żadnych widełek, jeśli chodzi o wynagrodzenie influencerów. Kwoty sięgają bowiem nawet kilkuset tysięcy za jeden wspólnie stworzony produkt. Często twórcy otrzymują także procent od każdej sprzedanej sztuki.
Własne sklepy stacjonarne i internetowe
Wielu influencerów decyduje się także na otwarcie swoich własnych sklepów internetowych czy stacjonarnych.
Na przykład Marta Grzegorzak, prowadząca popularne konto beauty na Instagramie, tworzy i sprzedaje ebooki dotyczące pielęgnacji.
Twórczyni profilu nieladnierysuje na Instagramie, Kamila Szczesniak, stworzyła z kolei sklep z gadżetami, na których znajdują się ilustracje jej autorstwa, a youtuberka Julia Kostera posiada sklep z biżuterią Beauyou. Ladygugublog, czyli Kinga Stępień, także może być dobrym przykładem. Prowadzi ona dwa sklepy – MukkeBags z torebkami oraz Lenanto z ubraniami.
Youtuberka Boogiesilver z kolei jest przykładem na to, że influencerzy mogą założyć także sklep stacjonarny połączony ze sklepem online (Boogiebaby). Jak więc widzisz, nie ma właściwie żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o asortyment, który mogą sprzedawać influencerzy.
Oprócz produktów fizycznych świetnie sprzedają się także produkty elektroniczne, takie jak wspomniane wcześniej ebooki, a także kursy online czy webinary. To, co jest ważne przy wypuszczaniu swoich produktów, to pewność, że znajdzie się grupa odbiorców skłonnych do skorzystania oferty.
Influencer marketing a zarabianie na afiliacji
Influencer marketing świetnie współgra także z afiliacją, na której influencerzy (wydawcy afiliacyjni) mogą zarobić duże pieniądze. Na czym polega taki proces? Otóż influencer na swoich kanałach przekazu poleca wybrane produkty z programów partnerskich w swoich postach czy filmach. Następnie zamieszcza linki afiliacyjne do polecanych produktów w opisie konkretnego wideo.
Jeżeli odbiorca kupi coś z linku afiliacyjnego, twórca otrzyma z góry określoną prowizję od sprzedaży. Prowizję można otrzymać tylko i wyłącznie za w pełni dokonaną transakcję. Co to oznacza? Użytkownik musi kupić produkt, zapłacić za niego, odebrać go i zachować.
Programy afiliacyjne są atrakcyjne dla influencerów z kilku powodów. Są to:
- dowolność sposobu polecania produktów,
- możliwość otwartego zachęcać do kupna wybranych produktów,
- możliwość polecania produktów w subtelny sposób,
- brak deadlinów,
- brak wyznaczonej ilości publikacji z zawartością linków afiliacyjnych,
- płatność za efekt,
- różne możliwości umieszczania linków (link tradycyjny, banner, widget).
Ile influencerzy zarabiają na afiliacji?
Zarobki na afiliacji w influencer marketingu mogą wynosić od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko zależy od tego, do ilu osób trafią Twoje polecenia i ile z nich zdecyduje się kupić coś za sprawą Twojej rekomendacji. W afiliacji jesteś wynagradzany za efekt, czyli za wygenerowaną z Twojego linku pełną sprzedaż. Nie ma więc szansy, abyś nie otrzymał swoich pieniędzy, jeśli doprowadzisz do skutecznego polecenia.
Jak zacząć zarabiać na influencer marketingu?
Czujesz, że bycie influencerem może okazać się idealną drogą zawodową dla Ciebie, ale nie wiesz, od czego zacząć? Oto 5 kroków, które pozwolą Ci wystartować!
Zastanów się, jaki content możesz zaoferować odbiorcom.
W dzisiejszych czasach ilość treści, które trafiają do Internetu, jest ogromna i użytkownicy mogą wybierać te, które odpowiadają im najbardziej. Trzeba więc wyróżnić się czymś spośród tłumu, aby to właśnie Twoje treści były chętnie konsumowane. Co może stać się takim wyróżnikiem na tle innych? Może być to np. niszowa tematyka, ciekawa forma publikowanych treści, wyjątkowe zdjęcia, itp.
Wybierz platformy, na których chcesz działać.
TikTok, Instagram, YouTube, Twitter, Facebook… Możliwości jest sporo, dlatego warto wybrać ten serwis, który Ci najbardziej Ci odpowiada pod kątem formy contentu. YouTube to świetne miejsce dla osób, które lubią dłuższe formy wypowiedzi, pozwalające na szerszego omówienie tematu. Instagram z kolei to dobra platforma, jeśli lubisz robić zdjęcia i być w ciągłym stałym kontakcie ze swoimi odbiorcami. Twitter to propozycja dla twórców, którzy uwielbiają bardzo krótkie, skondensowane formy i stałą interakcję z innymi użytkownikami.
Facebook co prawda mógłby wydawać się nieco zapomnianym medium. Jednak żaden inny serwis nie sprawdza się tak dobrze, jeśli chodzi o tworzenie elitarnych społeczności. Jest to możliwe dzięki grupom. TikTok natomiast pozwala w pełni uwolnić kreatywność, wypróbować swoje umiejętności aktorskie i przekazać w formie krótkiego wideo ciekawe treści. Oczywiście śmiało możesz łączyć działania na różnych serwisach. Większość youtuberów czy tiktokerów ma także konta na Instagramie czy Facebooku i świetnie im się to sprawdza.
Wymyśl chwytliwą nazwę
Chwytliwa nazwa to pierwszy krok do sukcesu, ponieważ pozwoli Ci wzbudzić zainteresowanie odbiorców. Warto mieć na uwadze to, że nazwa powinna w pewien sposób nawiązywać do contentu, który znajdzie się na Twoim profilu, ale nie być zbyt dosłowna. Takie ciekawe nazwy działających w Polsce influencerów to np. krystynoniedenerwujmatki, jedenrysunekdziennie, jedynytakidomek, kosmetycznahedonistka czy ulapedantula. Oczywiście możesz wykorzystać swoje imię i nazwisko, co pozwoli Ci już od początku budować markę osobistą, ale nie będzie aż tak zwracające uwagę, a co za tym idzie na początku nie przyniesie Ci odbiorców. Decyzja należy do Ciebie.
Załóż i przygotuj konta
Żeby w ogóle móc działać, musisz nie tylko założyć konta w interesujących Cię serwisach, ale przede wszystkim dobrze przygotować je do działania. Pamiętaj o tym, aby w opisach zawrzeć wszystkie niezbędne informacje dotyczące zarówno osoby, która prowadzi konto, jak i samego contentu, który będzie się na pojawiał w ramach Twojej działalności online. Bardzo ważne jest także zdjęcie profilowe, które wbrew pozorom może przyciągnąć użytkownika.
Działaj!
Wiemy, że pierwsze dodane zdjęcie, nagrany film czy wrzucona relacja, to duży stres. Rzeczywiście pokazywanie się publicznie w Internecie może wydawać się nieco przerażające, ponieważ wystawiasz się na ocenę innych ludzi. Jednak warto się przełamać i spróbować. Gwarantujemy, że jeśli jest to coś dla Ciebie, z każdym kolejnym krokiem będzie Ci łatwiej, aż w końcu nabierzesz wprawy jak topowi twórcy.
Zostań influencerem i przekonaj się, że na pasji i obecności w Internecie naprawdę można zarobić duże pieniądze!