Plik xml (feed produktowy), co to jest i jakie ma zastosowanie w afiliacji?
Plik xml to jedno z najważniejszych narzędzi w świecie afiliacji. W poniższym wpisie dowiecie się o nim wszystkiego, co niezbędne.
Co to jest plik xml?
Plik xml (inaczej feed produktowy) to skrót, który pochodzi od angielskiego określenia, Extensible Markup Language, co najłatwiej przetłumaczyć jako Rozszerzalny Język Znaczników. Plik XML, czyli ten internetowy dokument ma wiele zastosowań, jednak my skupimy się na tym jak bardzo niezbędny jest w działaniach afiliacyjnych. W pliku XML reklamodawcy umieszczają cały asortyment swojego sklepu (czyli feed produktowy) wraz z cenami i konkretną specyfikacją. Jeżeli, np. weźmiemy pod uwagę sklep z sukienkami, to w XMLu powinny znajdować się wszystkie produkty wraz z opisami i zdjęciami, rozmiary, warianty kolorystyczne i ceny. Korzystają z nich najczęściej porównywarki cenowe oraz wyszukiwarki produktów. Dane w plikach XML są codziennie aktualizowane, więc masz pewność, że zawsze znajduje się w nich aktualna oferta sklepu.
Plik XML zawiera dane na temat konkretnych cech produktów. Są to takie informacje jak:
zdjęcie lub zdjęcia produktu
nazwa produktu
cena produktu
opis produktu
dostępność produktu w sklepie

Plik XML a branża e-commerce
Plik XML, czyli feed produktowy jest niezbędny w sklepie internetowym. Przede wszystkim, plik XML pomaga w automatyzacji procesów w sklepach i kontroli wszystkich niezbędnych aspektów oferty produktowej sklepu. Plik XML umożliwia współpracę pomiędzy sklepem a wydawcami, takimi jak pasaże internetowe, porównywarki cenowe, wyszukiwarki produktowe. Plik XML podstawowym narzędziem do przekazania wydawcom informacji i produktach dostępnych aktualnie w sklepie internetowym.
Sklepy internetowe udostępniają swoje pliki XML w różnych schematach. Schematy pliku XML tworzą najczęściej najwięksi wydawcy internetowi, np. Nokaut, Ceneo czy Okazje.Info. Każdy serwis ma przygotowaną specjalną instrukcję, która znacznie ułatwia proces przygotowania feedu. Oczywiście, przygotowanie pliku w jednym ze schematów nie oznacza, że będzie on dostępny tylko dla danego portalu, jeżeli zostanie on poprawnie przygotowany, może z niego skorzystać każdy wydawca.
Tak jak zostało wspomniane powyżej, plik XML zawiera szczegółową ofertę sklepu wraz z jej specyfikacją. Poniżej przedstawimy przykładowy opis produktu w jednym z naszych sklepów zajmujących się modą:
Jak widać, każdy produkt w XML musi być jak najdokładniej opisany. W tym przypadku znajduje się dokładny rozmiar, kolor, opis i skład produktu, URL ze zdjęciem, nazwa producenta oraz kod producencki. Nie ma oczywiście uniwersalnych pól, które powinny się w nim znaleźć, ponieważ zależy to od specyfiki branży. W modzie ważne będzie zawarcie informacji o rozmiarze, a w przypadku książek, numeru ISBN danej pozycji. Dzięki temu wydawcy będą mogli znacznie łatwiej publikować ofertę sklepu na swoich serwisach.
Jak pobrać plik XML w panelu wydawcy?
Reklamodawca przekazuje plik XML sieci afiliacyjnej, która udostępnia go wydawcom danego programu. Wydawca może pobrać plik XML w swoim panelu, aby potem umieścić ofertę sklepu na swojej stronie.
Aby wygenerować plik XML, należy zalogować się do panelu wydawcy i tam w zakładce Narzędzia Wydawcy, wybrać opcję Pliki XML/Datafeeds. Możemy tam pobrać pliki dla całego asortymentu sklepu lub wybranej kategorii.
Najpierw dodajemy programy, dla których chcemy utworzyć plik XML, wartość liczbowa podana przy nazwie sklepu to liczba produktów, które są dostępne w jego asortymencie.
Następnie nadajemy nazwę dla pliku, opcjonalnie możemy również go opisać, co może ułatwić pracę, kiedy korzystamy z wielu feedów. Wybieramy również schemat pliku XML, zgodny ze schematem, jaki obsługuje nasz serwis. W webePartners udostępniamy nasz autorski schemat oraz dodatkowo 4 najpopularniejsze schematy: Ceneo, Nokaut, Okazje.Info i Google Shopping.
Zaznaczając opcje Pozwól mi wybrać kategorie produktów, możemy skoncentrować się na jednej lub kilku interesujących nas kategoriach, jeżeli nie potrzebujemy całego asortymentu sklepu.
Zaznaczenie opcji Automatycznie dodawaj kategorie do pliku XML, oznacza, że wszystkie kategorie podrzędne, przypisane do kategorii nadrzędnej, będą pojawiały się w XMLu automatycznie.
Klikając przycisk Zapisz plik XML, nasz plik zostanie zapisany w panelu wydawcy i możemy wrócić do niego w każdej chwili, wybierając opcję Moje pliki XML, która pojawia się w narzędziach wydawcy po rozwinięcie zakładki Pliki XML/Datafeeds.
Zaletą naszego generatora plików XML jest to, że do pliku możemy dodać wszystkie produkty z oferty wybranego sklepu lub tylko interesującą nas grupę produktów. Przykładowo, wybieramy księgarnię internetową, gdzie kategorią główną będą powieści kryminale, a podkategorią – kryminały skandynawskie. Wówczas, będziemy mieć pewność, że tylko takie produkty znajdą się w naszym pliku. Potem wystarczy kliknąć przycisk Wygeneruj link i gotowe! Tak przygotowany link, możemy pobrać i umieścić go na swoim serwisie.
Gdzie wykorzystać plik XML?
Dzięki plikom XML możemy przedstawić naszym użytkownikom wybraną dla nich ofertę. Tak jak wspominaliśmy wcześniej, głównie korzystają z nich różnego rodzaju porównywarki cen czy wyszukiwarki produktów. To właśnie dzięki nim możemy znaleźć interesującego nas laptopa w najbardziej atrakcyjnej cenie albo przejrzeć wiele książek, aby wybrać coś odpowiedniego na prezent. Należy pamiętać, że aby w pełni móc korzystać z tego typu plików, należy znać podstawy tworzenia stron internetowych lub mieć w zespole specjalistę, który zajmuje się takimi kwestiami. W XMLach często znajduje się bardzo dużo danych, dlatego sposób ich prezentacji powinien być jak najbardziej czytelny i atrakcyjny dla użytkowników.
Plik XML a API
Teraz kilka słów o narzędziu, które znacznie ułatwi nam pobieranie danych z plików XML. Mowa tu oczywiście o API, czyli programistycznym dostępie do danych naszego systemu. Po odpowiedniej konfiguracji będziemy mogli całkowicie zautomatyzować proces pobierania danych z różnych źródeł. API wykorzystamy nie tylko w przypadku plików XML, ale również kodów rabatowych czy okazji dnia. Każdy wydawca webePartners otrzymuje swoje unikalne dane do konfiguracji API. Wraz ze szczegółową instrukcją, znajdziemy je w panelu (zakładka Zaawansowane).
Schemat pliku XML
Warto zapamiętać, że nie ma jednego, uniwersalnego sposobu na stworzenie pliku XML. Jest to dokument, który może zostać zapisany w różnych schematach. Najpopularniejsze schematy w Polsce, to te związane z największym porównywarkami produktów. Dlatego właśnie udostępniamy do wyboru schematy Nokaut, Ceneo czy Okazje.Info.
Co charakteryzuje plik XML w sieciach afiliacyjnych?
Oto kilka najistotniejszych informacji, o których powinieneś pamiętać:
można je dowolnie wykorzystywać w systemach typu wyszukiwarki i porównywarki produktów
w postaci pliku XML można pobrać ofertę całego sklepu lub tylko wybrane kategorie
są aktualizowane codziennie, dlatego zdjęcia produktów, ich opisy i ceny są zawsze obowiązujące
można całkowicie zautomatyzować codzienną aktualizację plików XML w swoim serwisie
każdy sklep zintegrowany z webePartners ma obowiązek udostępnienia aktualnego i działającego pliku XML
nie ma ograniczeń co do ilości plików XML, jakie można pobrać z systemu webePartners
Obok linków afiliacyjnych i banerów, plik XML to jedno z najistotniejszych narzędzi przy działaniach afiliacyjnych. Jest ono również najbardziej skomplikowane, gdyż wymaga przynajmniej minimalnej wiedzy z programowania czy tworzenia stron. Dlatego pamiętaj, że zawsze możesz skontaktować się z nami, w przypadku błędów i niejasności. Zawsze chętnie pomożemy rozwiązać Twoje problemy i wątpliwości!