Plik xml (feed produktowy) – co to jest i jakie ma zastosowanie w afiliacji
Plik xml to jedno z najważniejszych narzędzi w świecie afiliacji. W poniższym wpisie dowiecie się o nim wszystkiego, co niezbędne.
Co to jest plik xml?
Plik xml (inaczej feed produktowy) to skrót, który pochodzi od angielskiego określenia Extensible Markup Language, co najłatwiej przetłumaczyć jako rozszerzalny język znaczników. Plik xml, czyli ten internetowy dokument, ma wiele zastosowań, jednak my skupimy się na tym jak bardzo niezbędny jest w działaniach afiliacyjnych.
W pliku xml reklamodawcy umieszczają cały asortyment swojego sklepu (czyli feed produktowy) wraz z cenami i konkretną specyfikacją. Jeżeli weźmiemy pod uwagę sklep z sukienkami, to pliku danych xml powinny znajdować się wszystkie produkty wraz z opisami i zdjęciami, rozmiarami, wariantami kolorystycznymi i cenami. Korzystają z nich najczęściej porównywarki cenowe oraz wyszukiwarki produktów. Dane w plikach xml są codziennie aktualizowane, więc masz pewność, że zawsze znajduje się w nich aktualna oferta sklepu.
Plik xml zawiera dane na temat konkretnych cech produktów. W pliku danych xml znajdziemy:
- zdjęcie lub zdjęcia produktu
- nazwa produktu
- cena produktu
- opis produktu
- dostępność produktu w sklepie

Plik xml a branża e-commerce
Feed produktowy jest niezbędny w sklepie internetowym. Plik xml przede wszystkim pomaga w automatyzacji procesów w sklepach i kontroli wszystkich niezbędnych aspektów oferty produktowej sklepu. Plik xml umożliwia współpracę pomiędzy sklepem a wydawcami, takimi jak pasaże internetowe, porównywarki cenowe, wyszukiwarki produktowe. Co więcej, dokument xml jest podstawowym narzędziem do przekazania wydawcom informacji o produktach dostępnych aktualnie w sklepie internetowym.
Sklepy internetowe udostępniają swoje pliki xml w różnych schematach. Schematy pliku xml tworzą najczęściej najwięksi wydawcy internetowi, np. Nokaut, Ceneo czy Okazje.Info. Każdy serwis ma przygotowaną specjalną instrukcję, która znacznie ułatwia proces przygotowania pliku danych xml. Oczywiście, przygotowanie pliku w jednym ze schematów nie oznacza, że będzie on dostępny tylko dla danego portalu. Jeżeli zostanie on poprawnie przygotowany, może z niego skorzystać każdy wydawca.
Schemat pliku xml
Warto zapamiętać, że nie ma jednego, uniwersalnego sposobu na stworzenie pliku xml. Jest to dokument, który można zapisać w różnych schematach. Najpopularniejsze schematy w Polsce to te związane z największym porównywarkami produktów: Nokaut, Ceneo czy Google Shopping.
Dlaczego należy optymalizować plik xml
Feed produktowy, czyli plik xml, zawiera szczegółową ofertę sklepu wraz z jej specyfikacją. Poniżej przedstawimy przykładowy opis produktu w jednym z naszych sklepów zajmujących się modą:
Każdy produkt w pliku xml musi być jak najdokładniej opisany. W tym przypadku podano konkretny rozmiar, kolor, opis i skład produktu, URL ze zdjęciem, nazwę producenta oraz kod producencki. Nie ma oczywiście uniwersalnych pól, które powinny się w nim znaleźć, ponieważ zależy to od specyfiki branży. W modzie ważne będzie zawarcie informacji o rozmiarze, a w przypadku książek numeru ISBN danej pozycji. Dzięki temu wydawcy będą mogli znacznie łatwiej publikować ofertę sklepu na swoich serwisach.
Plik xml daje wydawcom bezpośredni dostęp do opisów i cen milionów produktów. Dzięki temu mogą szybko wyszukiwać, filtrować i wyświetlać produkty na różne sposoby. Pozwala im to na porównywanie cen, codziennych ofert czy niszowych produktów. Dobrze przygotowany plik produktowy po prostu daje wiele możliwości wykorzystania tych danych do promowania produktów w serwisie czy kanale wydawcy.
Jak otworzyć dokument w formacie xml?
Produktowy plik xml najczęściej występuje w formacie xml (często spotykane jest również rozszerzenie csv) i można go otworzyć przy pomocy:
- przeglądarki internetowej (np. Chrome)
- edytora tekstu
- programu Excel
- czytnik xml
Plik xml w sieciach afiliacyjnych dla e-commerce
- Oto kilka najistotniejszych informacji, o których powinieneś pamiętać:
- Można je dowolnie wykorzystywać w systemach typu wyszukiwarki i porównywarki produktów.
- W postaci pliku xml można pobrać ofertę całego sklepu lub tylko wybrane kategorie.
- Są aktualizowane codziennie, dlatego zdjęcia produktów, ich opisy i ceny są zawsze obowiązujące.
- Można całkowicie zautomatyzować codzienną aktualizację plików xml w swoim serwisie.
- Każdy sklep zintegrowany z webePartners ma obowiązek udostępnienia aktualnego i działającego pliku xml.
- Nie ma ograniczeń co do liczby plików xml, jakie można pobrać z systemu webePartners.
Obok linków afiliacyjnych i banerów, plik xml to jedno z najistotniejszych narzędzi przy działaniach afiliacyjnych. Jest ono również najbardziej skomplikowane, gdyż wymaga przynajmniej minimalnej wiedzy z programowania czy tworzenia stron. Dlatego pamiętaj, że w przypadku błędów i niejasności możesz skontaktować się z nami. Zawsze chętnie pomożemy rozwiązać Twoje problemy i wątpliwości!
Jak wydawcy afiliacyjni korzystają z plików xml
Dzięki plikom xml wydawcy mogą przedstawić użytkownikom wybraną dla nich ofertę. Z plików xml korzystają różnego rodzaju porównywarki cen czy wyszukiwarki produktów. To właśnie dzięki nim możemy znaleźć interesującego nas laptopa w najbardziej atrakcyjnej cenie albo przejrzeć wiele podobnych produktów, aby porównać ich parametry.
Pliki xml są narzędziem dla zaawansowanych wydawców. Aby w pełni móc korzystać z tego typu plików, trzeba znać podstawy tworzenia stron internetowych lub mieć w zespole specjalistę, który zajmuje się takimi kwestiami. W plikach xml znajduje się dużo danych, dlatego sposób ich prezentacji powinien być jak najbardziej czytelny i atrakcyjny dla użytkowników.
Plik xml a API
Teraz kilka słów o narzędziu, które znacznie ułatwi nam pobieranie danych z plików xml. Mowa tu oczywiście o API, czyli programistycznym dostępie do danych naszego systemu. Po odpowiedniej konfiguracji będziemy mogli całkowicie zautomatyzować proces pobierania danych z różnych źródeł. API wykorzystamy nie tylko w przypadku plików xml, ale również kodów rabatowych czy okazji dnia. Każdy wydawca webePartners otrzymuje swoje unikalne dane do konfiguracji API. Wraz ze szczegółową instrukcją, znajdziemy je w panelu (zakładka Zaawansowane).