Marketing rekomendacyjny. Dlaczego warto go stosować?

Data aktualizacji: 20.03.2024

Marketing rekomendacyjny, czyli polecenia i opinie od osób, którym ufamy, w dzisiejszym świecie online to ogromna wartość.

Nie jest tajemnicą, że bardzo efektywnym narzędziem w przekonaniu klientów do danego produktu są polecenia, rekomendacje i dobre opinie. Prawdopodobne Ty również zastanawiając się nad zakupem czegoś, chętnie podpytujesz znajomych, rodzinę czy też przeglądasz, co na ten temat piszczy w Internecie. To działa bardziej niż reklama, na którą jesteśmy coraz bardziej wyczuleni i której unikamy.

To, w jaki sposób produkt zostanie opisany i zarekomendowany, może być skuteczną reklamą lub antyreklamą, dlatego tak wiele firm prosi o wystawienie oceny po zakupie. Polecenia i opinie pomagają wybić się wśród konkurencji. Jeżeli do tej pory nie brałeś pod uwagę możliwości wykorzystania marketingu rekomendacyjnego, to chcemy cię namówić do jego stosowania.

Marketing rekomendacyjny- dlaczego warto go wdrożyć w swoim sklepie online?

Marketing poleceń jest częścią marketingu szeptanego i jego działania są skierowane na rozprzestrzenianie informacji o konkretnym produkcie czy usłudze w gronie zainteresowanych osób, tym samym pozyskaniem nowych klientów. Jego przewagą jest skuteczność i mniejszy nakład finansowy w porównaniu do tradycyjnej reklamy.

Co zrobić, aby marketing rekomendacyjny działał w przypadku Twojej firmy?

Nawiązuj relacje!

Żyjemy w świecie, w którym technologia wkracza w każdą dziedzinę życia. Nie zmienia to jednak faktu, że wciąż najbardziej istotną rolę odgrywają relacje międzyludzkie. Dzieje się tak zarówno w codziennym życiu każdego z nas, jak i w biznesie. Im lepsze masz relacje z innymi, tym większe wzbudzasz zaufanie. I to jest klucz do sukcesu! Dlatego marki wchodzą w relację z klientami. To właśnie zaufanie, które budujemy wśród klientów, wspomaga sprzedaż i zwiększa ilość odbiorców danej usługi lub produktu. Jednak samo budowanie relacji nic nie wniesie, jeśli Klienci nie zdecydują się przekazać swojej opinii dalej. Warto więc, w ramach marketingu szeptanego, prosić swoich odbiorców o wystawianie ocen, umieszczanie w rankingach lub po prostu polecanie znajomym.

Zaangażuj swoich bliskich w recenzowanie swoich produktów

Jeśli zaczynasz prowadzić własną działalność lub realizujesz nowy projekt, to najlepiej, aby pierwszymi recenzentami byli twoi bliscy i znajomi. Warto pod ich opinię poddać usługę lub produkt, jaki oferujesz, aby otrzymać informację zwrotną, która pomoże Ci stawać się coraz lepszym w tym co robisz. To właściwie pierwszy etap w marketingu szeptanym, ponieważ pozwala Ci sprawdzić, czy produkt spodoba się osobom Tobie przychylnym. Jeśli tak, masz pewność, że znajdą się osoby, które będą zainteresowane. W przypadku, gdy większość Twoich bliskich uzna, że pewne rzeczy musisz dopracować, jest to sygnał, że produkt nie jest jeszcze gotowy do wystawienia go na krytykę osób obcych.

Poproś bliskich o zarekomendowanie Twoich produktów w Internecie

Możliwe, że zdarzyło Ci się polajkować fanpage kolegi, być pierwszym klientem w sklepie twojej znajomej, a nawet polecić usługę komuś z rodziny. Nie ma w tym nic złego. Bardzo dobrze, że właśnie tak się dzieje, bo każda dobra opinia jest wartościowa. Oceny i recenzje pomagają poprawiać niedociągnięcia, rozwijać produkt i poprawiać obsługę klienta. To najbardziej naturalna forma marketingu poleceń.


marketing poleceń czyli sposób na naturalne zdobycie klientów


Marketing rekomendacyjny – zasada nr1:

Testuj swój produkt i zdobywaj opinie od samego początku działalności

Gdy stawiamy pierwsze kroki w nowym biznesie, to naturalne jest, że popełniamy błędy. Dlatego grupa znajomych na tym etapie jest niezwykle ważna. Jeśli znajomi będą Twoimi pierwszymi klientami, to na ich przykładzie nauczysz się jak postępować, a czego nie wolno Ci robić. Brak doświadczenia może być powodem różnych problemów, które prawdziwego klienta mogą zniechęcić, natomiast znajomi, wiedząc, że to twoje początki, łatwiej wybaczą niedociągnięcia.

Jeżeli nie masz budżetu na reklamę, to zacznij właśnie od marketingu szeptanego, a dokładniej marketingu poleceń, który na początku jest rozwiązaniem zupełnie darmowym. Najważniejsze jest pozyskanie, jak najwięcej dobrych recenzji. Nie bój się prosić o opinie. W naszych czasach ludzie są już do tego przyzwyczajeni. Wystawiamy gwiazdki, oceniamy, opisujemy nasze wrażenia z wykorzystania jakiegoś produktu, lajkujemy, dzielimy się informacją. Stało się to częścią naszego życia. Dlatego kiedy nadejdzie ten moment, że będziesz posiadał już grono swoich zaufanych klientów to właśnie oni, dzięki marketingowi szeptanemu, mogą stać się dla ciebie następnym krokiem w rozwoju firmy.

Marketing rekomendacyjny – zasada nr2:

Buduj relacje z klientami, aby zyskiwać więcej poleceń

Jest dużo firm, które podchodzą do marketingu szeptanego, w tym przypadku poleceń, jak do narzędzia. Jest to ich główne źródło pozyskiwania nowych klientów. Bardzo często spotykamy reklamy czy konkursy, gdzie możemy dostać nagrodę, w zamian za polecenie, zaproszenie nowej osoby czy przekazanie informacji dalej. Tego typu działania niestety nie budują długotrwałej więzi. Jeżeli zależy Ci na zaufaniu i lojalności twoich odbiorców, stosuj marketing poleceń bardziej kompleksowo.

Staraj się budować profesjonalne relacje w przyjacielskiej atmosferze. Na ile możesz, pokazuj Klientom, że są ważni, że zależy ci na ich opinii, że mają wpływ na to, co robisz. Daje to znacznie większą szansę na polecenia. Warto przypominać Klientom, że oceny i opinie pomagają Ci poprawiać jakość produktów i usług. Youtuberzy są dobrym przykładem tego, jak działa marketing poleceń. Na końcu filmiku często proszą o „lajka” czy „suba”. Niektórym wydaje się to trochę nachalne, ale z drugiej strony jest to dla nich po prostu sygnał, że to, co robią, podoba się widzom.

marketing poleceń

DO ZAPAMIĘTANIA :

  • Znajomi – Twoja pierwsza grupa klientów i postaraj się, by od nich, jako pierwszych, otrzymać wiarygodne opinie na temat swojej usługi lub produktu.
  • Nie bój się krytyki i problemów – to pomoże Ci się rozwijać w dobrym kierunku.
  • Zawsze pamiętaj o tym, że dobre relacje z klientem – najlepsza reklama i budowanie wiarygodnego wizerunku.
  • Polecenia – to podziękowania za to co robisz, jeżeli uważasz, że na to zasłużyłeś, nie bój się o to poprosić.