Posty na FB – czyli o tym, że lajki to nie wszystko
Data aktualizacji: 11.07.2024
Posty na FB to temat rzeka. Bardzo dużo mówi się o tworzeniu angażujących treści na tym portalu. Wśród wielu marketerów panuje wręcz przekonanie, że największą i jedyną siłą postów są lajki i reakcje użytkowników.
Choć jest w tym ziarno prawdy, to kiedy tworzy się posty na Fb, warto pamiętać, że nie zawsze liczba lajków świadczy o wartości posta i prawdziwym zaangażowaniu jego odbiorców.
Facebook jest jednym z najpopularniejszych mediów społecznościowych, gdzie możemy prowadzić działania afiliacyjne. Wiążę się to, przede wszystkim, z wieloma możliwościami umieszczenia tam linków afiliacyjnych. Jednak zanim zaczniemy zarabiać na polecaniu produktów, musimy zadbać o to, aby nasz profil przyciągał użytkowników wartościowymi treściami.
Jakiś czas temu pisaliśmy o tym, jak tworzyć dobry content, teraz zajmiemy się tym jak wzbudzić zaangażowanie użytkowników Facebooka, prezentując im jak najlepsze posty na FB.
Stary sposób na angażujące posty na FB
Większość z nas na pewno pamięta posty na FB, które prześcigały się w coraz to nowych zastosowaniach formaty „serce – lajk”. Za pomocą reakcji użytkownicy mieli zagłosować, która sukienka podoba im się bardziej, jaką zupę zjedliby na obiad albo, gdzie chcielibyśmy spędzić weekend, w górach czy nad morzem.
Do tego wszystkiego pojawiały się posty na FB w stylu „oznacz znajomego, który…” lub „polub/skomentuj, jeśli…”. Od jakiegoś czasu tego typu treści niemal zupełnie zniknęły z sieci. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego tak się stało?
Zarząd Facebooka szybko zareagował na posty opierające się jedynie na tzw. „żebrolajkach”, gdyż poprzez takie posty na FB, portal zaczął stawać się medium z bezwartościowym contentem. A przecież nie taki miał być kierunek rozwoju tej platformy.
Amerykański gigant postanowił ukrócić te działania i zaczął wyłączać tego typu angażujące posty. Walka z nimi zaczęła się już pod koniec 2017 roku, a w czerwcu 2018, objęła również Polskę. Ograniczenie, a w rezultacie, całkowite pozbycie się ,,żebrolajkowych” wpisów miało uciąć raz na zawsze nieautentyczne zaangażowanie odbiorców na rzecz zaangażowania w content, który niesie ze sobą wartość dla różnych grup docelowych.
Posty na FB nie powinny generować sztucznego i fałszywego ruchu, żeby podkręcać statystyki i zasięgi marki na profilu firmowym. Lekki i zabawny content jest oczywiście bardzo istotny, ale nie można zapominać, że nie musi być on tworzony za pomocą tak tanich sztuczek jak głosowanie reakcjami.
Jakie posty na FB mają rację bytu?
Chociaż mówi się o tym od dawna, wciąż wielu właścicieli fanpejdży nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważne w procesie tworzenia i publikowania treści jest myślenie o odbiorcach, do których kierujemy przekaz. Przygotowywanie contentu musi być świadome i analityczne, aby przełożenie go na posty na FB zainteresowało odbiorców. Ważne jest zarówno to, co chcemy przekazać, jak i to, czego nasza społeczność oczekuje.
Jeśli zależy nam na utrzymaniu i powiększaniu grupy docelowej, to należy konsekwentnie dostarczać treści, które będą dla niej atrakcyjne i użyteczne. Nie znaczy to oczywiście, że musimy wyzbyć się treści lekkich czy zabawnych. Na pewno nie, ale jeśli na taki styl komunikacji się zdecydujemy, ona również musi nieść za sobą wartość.
Mówienie o ważnych rzeczach w sposób przyjazny i łatwo przyswajalny dla odbiorcy, to wielka sztuka. Ten, kto ją posiada, może liczyć na pewny sukces w social media.
W komunikacji marketingowej najistotniejszy jest człowiek i jego potrzeby, dotyczy to również takich form jak posty na Facebooku. Dlatego, bez choćby podstawowej wiedzy na temat własnej grupy odbiorców, wszelkie działania nie przyniosą oczekiwanych efektów. Zwłaszcza gdy nie możemy już zasłonić się postami z reakcjami.
Oczywiście, są inne sposoby na przemycenie „żebrolajków”, pamiętajmy jednak, że za clickbaitami (czyli przyciągnięciem uwagi czytelnika za pomocą tytułów lub grafik, które wyolbrzymiają faktyczną treść) nic nie idzie.
Jeśli zależy Ci na budowaniu pozycji eksperta, tworząc posty na FB, przestań robić to wyłącznie dla liczby lajków. Twórz wartościowe treści. Korzystaj z różnych typów postów. Zacznij publikować posty video, z grafiką, a także sprawdź, jak wygląda zaangażowanie odbiorców w postach tekstowych. Istnieje wiele fanpage’ów, szczególnie firmowych, które niosą wartościowy i angażujący content dla odbiorców, choć nie podąża za tym liczba łapek i serduszek pod postem.
Rodzaje i wymiary posta na Facebooku
Posty na Fb można podzielić na trzy kategorie:
- wpisy ze zdjęciami, grafikami, filmami,
- posty przekierowujące użytkownika poza Facebooka – linkposty,
- tekstowe posty na fb.
Tworzenie postów na Facebooka ze zdjęciem, grafiką czy filmem w większości przypadków będą o wiele bardziej atrakcyjne dla obserwujących, niż te zawierające wyłącznie tekst. Jeśli chcesz pozyskać ruch na swojej stronie, to linkposty będą dobrym rozwiązaniem, jednak użytkownik wówczas opuści platformę Facebooka i spada szansa na pozostawienie lajka czy inną aktywną związaną z postem.
Wymiary postów z grafiką:
- kwadrat: 800 x 800 px, 1200 x 1200 px,
- prostokątny pionowy: 640 x 960 px,
- prostokątny poziomy: 900 x 1200 px.
Posty video:
- prostokątny: 1920 x 1080 px,
- kwadrat: 1×1.
A jeśli chcesz udostępnić post z linkiem, to pamiętaj, że wymiary takiego posta to 1200 x 628 px.
Posty na FB a tabloidyzacja treści
Chwytliwy tytuł lub nagłówek gwarantuje większą klikalność, to fakt. Ale użytkownik, który poświęci swój czas na wejście w treść, która jednak nie jest tym, co obiecywał mu nagłówek, wyjdzie zniesmaczony z naszego fanpejdża, a nie zachęcony do pozostawienia pozytywnej reakcji czy ponownego powrotu.
Dlatego obiecywanie z poziomu nagłówka czegoś, czego nie jesteśmy w stanie dostarczyć, nie zbuduje nam zaangażowanej społeczności.
Nieustannie wielu ludzi daje się nabierać na nagłówki typu: SZOK!, NIE UWIERZYSZ!, SPRAWDŹ, JAK… etc. Finalnie treść artykułu zazwyczaj wcale nie jest szokująca, ani tym bardziej nie do uwierzenia. Są to rozwiązanie krótkoterminowe, które nie przekładają się na zaangażowanie.
Dbajmy o nasze tytuły, aby były atrakcyjne i przede wszystkim prawdziwe! Tworząc posty na FB, które intrygują tylko tytułem, a nie przekazują żadnej wartościowej treści, po prostu oszukuje się czytelników.
Odbiorca po zapoznaniu się z nagłówkiem, podejmuje decyzję, czy dalej kryje się treść, która może go interesować. Jeśli stwierdza, że tak, klika „wyświetl więcej” lub w link odprowadzający, np. do całej treści na blogu. Możemy dodatkowo zachęcić go za pomocą call to action.
Ale najważniejsze, aby post lub wpis nie zawiódł jego oczekiwań!
Umieszczajmy więc w nagłówkach treści, które w jasny sposób komunikują, co znajduje się dalej, np.: najlepsze blogi 2018 – subiektywny ranking, 5 złotych zasad SEO, jak zwiększyć zasięgi na Instagramie – 10 prostych kroków. Postępujmy uczciwie, a na pewno zdobędziemy zaufanie użytkowników.
Lifestyle w postach na FB to podstawa
Musimy pamiętać, żeby dać użytkownikom możliwość utożsamienia się z proponowanymi przez nas treściami. Tylko kiedy odnajdą w nich siebie, będą mogli w stu procentach zaangażować się i zareagować na udostępnione przez nas posty. Do przygotowania tego typu contentu niezbędne jest wykorzystanie insightów! Zanim przejdziemy dalej, przedstawmy definicją tego pojęcia:
Insight to próba postawienia się na miejscu odbiorcy naszego komunikatu, aby dostosować do niego odpowiednią treść.
To dlatego, na przykład, w reklamach słodyczy często występują dzieci, które przeżywają najróżniejsze przygody. Najmłodsi odbiorcy widzą w nich swoje odbicie, dzięki czemu pragną zostać konsumentami danej marki. Pojęcie insightu jest bezpośrednio związane właśnie ze stylami życia. Odkrywając lifestyle konsumenta, możemy z łatwością dopasować do nich treści. Dlatego, warto śledzić popularne trendy w internecie, memy, wydarzenia etc. Warto też zwracać uwagę na RTM, czyli coś, co użytkownicy absolutnie uwielbiają! Posty na Facebooku nawiązujące do aktualnych wydarzeń mogą skutecznie przyciągnąć uwagę odbiorcy.
Stworzenie dobrego insightu nie jest najłatwiejsze, ale gdy ta sztuka się uda, użytkownicy pokochają naszą markę! Pamiętajmy, że nie powinniśmy sugerować im żadnej reakcji czy odpowiedzi. Po cichu rozpocznijmy dyskusję, ale dajmy ją dokończyć odbiorcom! Nie sugerujemy niczego, ale pozwólmy rozwinąć się wydarzeniom. Jeżeli, coś chwyci, fani sami zaczną lajkować, przekonają się do udostępniania postów i oznaczania znajomych, dlatego nie możemy im niczego narzucać. Bardzo często marki publikują posty na FB z wykorzystaniem insightów. Wśród nich warto wymienić, chociażby Netflixa, McDonald’s czy Durex.
Jak pisać posty na FB? Wzbudzaj pozytywne emocje!
Gra na emocjach użytkowników również pomoże zwiększyć ich zaangażowanie. Chyba wszyscy pamiętamy słynną świąteczną reklamę Allegro z dziadkiem, który uczy się angielskiego przed odwiedzinami u wnuczki? Zastosowano tutaj realne emocje, takie jak: tęsknota, przywiązanie, miłość, dzięki czemu, odbiorcy mogli znacznie lepiej utożsamić się z treścią. Sam fakt, że do tej pory pamiętamy o tej reklamie i rozmawiamy o niej, świadczy, że Allegro wykonało kawał dobrej roboty.
Emocje pozwalają nam łatwiej zapamiętywać treść posta, dlatego dobry storytelling jest niezbędny w przygotowaniu dobrej kreacji reklamowej. Oczywiście, nie mówimy tutaj tylko reklamie telewizyjnej, ale każdej innej, jak posty na Facebooka, zdjęcia na Instagramie. Dlatego twórzmy ciekawe, emocjonalne historie, bez zbędnego napięcia i sztuczności, a podbijemy serca wielu użytkowników!
Prosty sposób na post angażujący do działania
Jednostronna komunikacja marki nigdy nie była dobrym rozwiązaniem. W tym wypadku schemat nadawca – komunikat – odbiorca nie ma zastosowania, jeżeli chcemy tylko mówić, a nie słuchać. Pozwólmy zatem użytkownikom podejmować decyzje, dajmy im dojść do głosu!
Takie praktyki są wykorzystywane bardzo często, nie tylko w reklamie. Jakiś czas temu premierę miał pierwszy interaktywny film Netflixa, Black Mirror Bandersnatch, gdzie to widzowie decydowali, w jakim kierunku potoczy się fabuła. Było to rewolucyjne rozwiązanie, które utwierdziło tylko w przekonaniu, że aby zdobyć odbiorców, powinniśmy pozwolić im współtworzyć treści. Dlatego dobrym rozwiązaniem będą choćby transmisje live na Facebooku, YouTubie czy Instagramie, na których przebieg realny wpływ mają ludzie. Nie zapominajmy o tym, ponieważ jest to kolejny klucz do sukcesu w social media!
O czym należy pamiętać, tworząc posty na FB?
Tworząc posty na FB czy innego rodzaju content w sieci, powinniśmy w centrum postawić użytkownika. To zdanie obrazuje cały powyższy artykuł.
Poza tym pamiętajmy:
lajki to nie wszystko, za postami musi kryć się prawdziwe zaangażowanie fanów
clickbaity tylko zirytują użytkowników, twórz wartościowe treści
zastanówmy się nad insightem i lifestylem grupy
twórzmy ciekawe i emocjonalne historie, które na długo zapadną w pamięć
pozwólmy użytkownikom mieć większy wpływ na udostępniane przez nas treści
Angażujące posty na FB czy innych social mediach powinni bardzo dobrze znać wydawcy sieci afiliacyjnych. Dzięki takim treściom poszerzą oni grono fanów, zdobędą ich zaufanie, co na pewno przełoży się na lepsze wyniki transakcji z linków afiliacyjnych.