Rosnąca popularność marketingu afiliacyjnego sprawia, że na rynku pojawia się coraz więcej sieci afiliacyjnych. Zajmują się one łączeniem reklamodawców z wydawcami w modelu efektywnościowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się jakie profity przynoszą programy afiliacyjne, jak wybrać odpowiednią sieć do współpracy, ten wpis jest dla Ciebie.

Programy afiliacyjne – do jakich programów dołączać

Kluczem do sukcesu w marketingu afiliacyjnym są odpowiednio dobrane programy afiliacyjne. Dzięki temu, że wydawca dołączy do programów korespondujących z tematyką jaką porusza na swoich kanałach komunikacyjnych, będzie wiarygodny w oczach swoich odbiorców. Jest to więc podstawowa rzecz, o jaką należy zadbać na początku współpracy afiliacyjnej, aby osiągać z niej korzyści.

Co to znaczy dobrze dobrane programy afiliacyjne?

Przede wszystkim programy afiliacyjne w jakich uczestniczymy muszą być spójne z tematyką bloga, kanału YouTube, fanpage’a czy jakiegokolwiek innego serwisu jaki prowadzimy.

Jeśli publikujemy treści na temat sportu, to powinny nas interesować programy afiliacyjne, które umożliwiają promowanie produktów i usług właśnie powiązanych ze sportem: wszelki sprzęt sportowy, ubrania i buty sportowe, ale także produkty spożywcze dla sportowców, odżywki czy karnety na siłownię.

Jednak sport to pojęcie bardzo szerokie i bardzo często zdarza się, że jesteśmy specjalistami w konkretnej dziedzinie sportowej, np. w górskiej jeździe na rowerze. W takim przypadku programy afiliacyjne w jakich uczestniczymy powinny dawać możliwość polecania produktów, na których znamy się najlepiej, czyli: rowerów górskich, sprzętu i części do tych rowerów, odzieży na rower czy gadżetów rowerowych.

Natomiast jeśli specjalizujemy się w podróżach rowerowych po campingach w Europie, dodatkowo powinny nas interesować wszelkie programy afiliacyjne oferujące sprzęt outdoorowy, specjalistyczne plecaki, namioty, śpiwory i inne produkty przydatne podczas takich wycieczek. Bardzo dobre w takim przypadku będą również programy afiliacyjne księgarni, bo one oferują poradniki, przewodniki czy mapy. Jeśli natomiast zajmujemy się tematami dalekich podróży z rowerem, to bardzo prawdopodobne, że programy afiliacyjne różnego rodzaju przewoźników (linie lotnicze, promy, linie kolejowe), którzy dają możliwość transportowania rowerów, również świetnie wpasują się w konkretne wpisy, posty czy filmy.

Możliwości współpracy afiliacyjnej są bardzo szerokie, nawet dla bardzo wąskich i niszowych tematów można łatwo znaleźć spójne tematycznie programy afiliacyjne. Wystarczy kreatywnie podejść do tematu a produktów i usług do polecania, na których możemy zarobić, na pewno nam nie zabraknie.

Narzędzia w programach afiliacyjnych

Dobrze dobrane programy afiliacyjne to pierwszy krok we współpracy afiliacyjnej, ale o sukcesie decyduje jeszcze kilka innych czynników. W zależności od tego w jaki sposób działasz lub chcesz działać jako wydawca, musisz odpowiednio dobrać narzędzia jakich będziesz używać aby polecać produkty w ramach programów afiliacyjnych. Narzędzia determinują sposób w jaki wplatasz polecenia i reklamy na swoich powierzchniach, dlatego tak istotne jest dobranie odpowiednich narzędzi do swoich działań. A jako wydawca do wyboru posiadasz:

Linki afiliacyjne

Linki afiliacyjne to najprostsze i najbardziej popularne narzędzie w programach afiliacyjnych. Linki afiliacyjne można wykorzystywać na bardzo wiele sposobów. Świetnie sprawdzają się na każdej powierzchni online: na blogach, w serwisach tematycznych i rabatowych, na kanałach YouTube, Facebooku, Instagramie i wszystkich innych mediach społecznościowych. Link afiliacyjny można publikować jako aktywny link lub podpinać pod dowolny tekst, grafikę czy logo. Można również przesyłać w mailach czy poprzez dowolne komunikatory. O wszystkich możliwościach linków afiliacyjnych dowiecie się z wpisu na temat zarabiania na linkach afiliacyjnych.


blogi a programy afiliacyjne

Przykład z bloga Olgi Pietraszeskiej, gdzie pod zestawem graficznym są dodane linki afiliacyjne.

Widżety

To drugie bardzo proste narzędzie, które można wykorzystywać na blogach i we wszelkich serwisach internetowych. Szczególnie świetnie sprawdzają się w serwisach tematycznych, gdzie mogą być ciekawym uzupełnieniem graficznym strony. Widżety są świetną alternatywą dla banerów.

Widżetów natomiast nie możemy implementować na serwisach, gdzie nie mamy dostępu do kodu strony. Nie wkleimy więc widżeta na YouTube, Facebooku czy Instagramie. Więcej szczegółów na temat widżetów znajdziecie we wpisie o zarabianiu na widzetach.


widżet programy afiliacyjne

Przykład wykorzystania widżetów na blogu o wystroju wnętrz

Banery

Banery nadal są bardzo chętnie wykorzystywane w programach afiliacyjnych, w szczególności banery wspierające wszelkie akcje promocyjne organizowane przez reklamodawców. Jeśli umiejętnie wkomponujemy baner w publikowane treści na naszej stronie, to staje się on ich atrakcyjnym uzupełnieniem. Trzeba natomiast pamiętać, aby nie przeładować strony banerami, gdyż przyniesie to zawsze odwrotny skutek od zamierzonego, czyli przede wszystkim zniechęci użytkowników do klikania w nie. Najprawdopodobniej sprawi również, że szybko opuszczą naszą stronę. O tym jak umiejętnie stosować banery dowiecie się z wpisu na temat zarabiania na banerach.

Plik xml

Pliki xml to już nieco bardziej zaawansowane narzędzie, które jest wykorzystywane głównie przez wyszukiwarki i porównywarki produktów. Dzięki plikom xml można przedstawić pełną ofertę produktową zawartą w programach afiliacyjnych. Aby móc korzystać z plików xml, niezbędne jest posiadanie systemu informatycznego, który przetworzy plik xml w obraz graficzny na stronie internetowej, czyli w zdjęcie produktu wraz z jego nazwą, ceną, pełnym opisem i cechami szczególnymi.

Co decyduje o sukcesie w programach afiliacyjnych

Mamy więc wybrane programy afiliacyjne, które są spójne z naszymi zainteresowaniami oraz wiemy, za pomocą których narzędzi będziemy promować oferty programów afiliacyjnych. Ale to jeszcze nie decyduje o pełnym sukcesie we współpracy afiliacyjnej. Aby odbiorcy treści odwdzięczali się za wiedzę jaką otrzymują i kupowali polecane produkty ( bo dzięki temu otrzymamy prowizję od sprzedaży) należy pamiętać o jeszcze takich kwestiach jak: wiarygodność, zaufanie, spójność i zaangażowanie.

Programy afiliacyjne – wiarygodność

Wiarygodność w oczach odbiorców treści, to najistotniejszy element życia w siec. Bez niej nie będziemy w stanie zbudować zaangażowanej grupy odbiorców, a bez zaangażowania odbiorców nie zmonetyzujemy naszych powierzchni.

Wiarygodność budujemy stopniowo, dzięki publikacji treści, które wyczerpująco wyjaśniają tematy jakimi się zajmujemy. Budując pozycję eksperta w danym obszarze, systematycznie zyskujemy właśnie na wiarygodności. Nasi odbiorcy nabierają przekonania, że mogą nam wierzyć i już nie muszą przekopywać innych serwisów w poszukiwaniu odpowiedzi na nurtujące pytania, bo znajdują je u nas. Dlatego jeśli decydujemy się na współpracę w programach afiliacyjnych, musimy pamiętać, że nadal najważniejszy jest nasz odbiorca i wychodzenie naprzeciw jego oczekiwaniom. Nie można więc zacząć polecać wyłącznie produktów czy usług w ramach programów afiliacyjnych, na których zarobimy prowizję, bo to może wzbudzić podejrzenia naszych czytelników. Nadal warto analizować i podpowiadać wszelkie możliwe rozwiązania i produkty, nawet te, na których bezpośrednio nie zarobimy. Warto użytkownikom pozostawić wybór, z której oferty skorzystają i tylko dyskretnie sugerować, co jest najlepsze w naszej ocenie. Lepiej jest głośny krzyk zamienić w stonowane podpowiadanie. Dzięki temu nie stracimy na wiarygodności, zyskamy na zaufaniu i tym samym na efektywności w programach partnerskich, bo odbiorcy, którzy mają do nas zaufanie, na pewno do nas wrócą po kolejne wskazówki.

Programy afiliacyjne – zaufanie

Zaufanie nie przychodzi z dnia na dzień, budujemy je mozolnie przez miesiące i lata. Ale tym nie wolno się zniechęcać, bo w ten sposób zbudowane zaufanie procentuje i pracuje na nas również w programach afiliacyjnych przez kolejne lata. A prawdziwe zaufanie osiągniemy wówczas, gdy przekonamy odbiorców, że naszym nadrzędnym celem jest dostarczanie im rzetelnych, sprawdzonych i popartych faktami informacji, oczywiście w temacie, w jakim poruszamy się na naszym serwisie, blogu czy kanale YouTube. Dzięki pracy jaką wykonamy, nasi odbiorcy nie muszą poświęcać już czasu na samodzielne szukanie informacji w sieci na dany temat, bo znajdują je u nas. Oszczędzają więc czas, a czas to dzisiaj najcenniejsza waluta. Wszyscy mają go za mało. Jeśli więc dzięki naszemu rzetelnemu przekazywaniu wiedzy, nasi czytelnicy zaoszczędzają czas, to możemy liczyć na to, że obdarzą nas pełnym zaufaniem i bez zastanowienia ulegną naszym sugestiom i poleceniom.

Programy afiliacyjne – spójność

Chcąc być dzisiaj influencerem, musimy działać kompleksowo. Zazwyczaj nie ograniczamy się do jednego medium, ale jednocześnie działamy w kilku mediach społecznościowych i piszemy bloga czy prowadzimy kanał YouTube lub prowadzimy serwis tematyczny. Dzieje się tak dlatego, że dzięki każdemu kanałowi możemy dotrzeć do innej grupy odbiorców. Choć tematycznie dostarczamy takich samych treści, to sposób ich podania jest inny w poszczególnych kanałach.

Najważniejsze jest aby się nie pogubić i zachować spójność komunikatów jakie przekazujemy. W odniesieniu do programów afiliacyjnych, produkty jakie polecamy w poszczególnych kanałach również powinny pochodzić z tej samej grupy produktów, jeśli polecamy produkty z kilku programów afiliacyjnych. Najlepszym rozwiązaniem w takim przypadku jest tworzenie tematycznych zestawień produktowych. Dzięki takiemu podejściu do polecania produktów, unikniemy sytuacji, że odbiorcy zarzucą nam, iż w każdym kanale polecamy inne produkty, co może zostać odebrane jako brak konsekwencji i kierowanie się wyłącznie chęcią zysku.

Programy afiliacyjne – zaangażowanie

Zaangażowanie naszych odbiorców mierzymy ilością i jakością ich reakcji na publikowane treści. Im większą pozycję eksperta zbudujemy, tym większym zaufaniem obdarzą nas nasi użytkownicy i tym chętniej będą aktywnie reagować na to co zamieszczamy w sieci. Im więcej będą reagować, tym szerszym echem poniesie się to, co publikujemy i co polecamy, a jest to najważniejsze aby osiągnąć sukces w programach afiliacyjnych czyli aby zarabiać na współpracy afiliacyjnej.

Testuj narzędzia i umiejscowienia kreacji

I już ostatni, ale również bardzo ważny czynnik wpływający na efekty osiągane w programach afiliacyjnych. Duży wpływ na efektywność ma umiejscowienie działań afiliacyjnych (czyli linków, widżetów czy banerów) w publikowanych treściach. Bardzo często niewielkie zmiany potrafią przynieść ogromne korzyści. Dlatego ważne jest, aby testować formę podania produktów/usług jakie polecamy i miejsce, w jakim je polecamy. Nigdy nie należy zniechęcać się po pierwszych nieudanych próbach. Testując różne formy i miejsca tak naprawdę sprawdzamy naszych odbiorców, uczymy się ich nawyków i testujemy ich oczekiwania.

Jeśli nasi użytkownicy są przyzwyczajeni do dużej ilości treści na naszej stronie i głównie spędzają czas na czytaniu, to najlepiej wplatać linki afiliacyjne właśnie w tekst. Jeśli skupiamy się na przekazie graficznym, to linki afiliacyjne można podpinać pod dowolne grafiki czy zdjęcia. Możemy również dodać przycisk CTA : „sprawdź”, „zobacz” czy „kup” i podpiąć pod niego link aktywacyjny. Można dodać opis do zdjęcia lub kolażu składającego się z produktów, i w opisie zamieścić linki afiliacyjne. Można w treść wkomponować statyczny lub dynamiczny widżet z produktami, lub zamieścić baner w prawej czy lewej kolumnie serwisu. Można stworzyć dedykowaną podstronę z produktami polecanymi w ramach programów afiliacyjnych. Można również zamieszczać linki afiliacyjne w mediach społecznościowych, bo być może ten kanał będzie generował największe przychody.

Możliwości jest bardzo dużo, dlatego nie warto ograniczać się w swoich działaniach. Warto przetestować wszystkie możliwości i wybrać te, które okażą się najskuteczniejsze.


programy afiliacyjne na facebooku

Przykład wykorzytanie linków afiliacyjnych na Facebooku

Programy afiliacyjne – czym kierować się przy wyborze sieci afiliacyjnej

Przed decyzją, w której sieci uczestniczyć jako wydawca, warto zainteresować się stażem działania poszczególnych sieci afiliacyjnych. Te, które istnieją dłużej, z reguły wypracowały już sobie szeroką współpracę z reklamodawcami, a także mają sprawdzone, często autorskie narzędzia do promocji produktów w ramach programów afiliacyjnych.

Koniecznie sprawdź jak dużo i jakiego rodzaju programy oferuje sieć afiliacyjna, bo większość sieci ma sprecyzowany profil działania. Są sieci specjalizujące się w finansowych programach afiliacyjnych, inne w programach wyłącznie rozliczanych w modelu Cost Per Lead, czy takie jak nasza, które działają na rynku e-commerce i obsługują głównie programy afiliacyjne sklepów internetowych.

Warto zapoznać dla jakich konkretnie reklamodawców prowadzone są programy afiliacyjne, aby upewnić się, że znajdziemy tam marki spójne z tematami, jakimi się zajmujemy.

Warunki wynagradzania w programach afiliacyjnych

Warunki wynagradzania wydawców w ramach programów afiliacyjnych zawsze określa reklamodawca, nie sieć afiliacyjna. W zależności od modelu rozliczania jaki oferuje reklamodawca, wydawca może otrzymywać stałą stawkę za wygenerowaną akcję, na przykład za zachęcenie użytkowników do wypełnienia formularza rejestracyjnego na stronie reklamodawcy. W takim przypadku będzie to model CPL (Cost Per Lead). W naszej sieci afiliacyjnej głównym modelem rozliczania jest CPS (Cost Per Sale), czyli wydawca wynagradzany jest za prowizję od sprzedaży, do której dojdzie z polecenia wydawcy.

Istnieje wiele hybrydowych modeli wynagradzania, to znaczy modeli, które łączą kilka sposobów wynagradzania. Bardzo często, jeśli osiągamy dobre wyniki w programach afiliacyjnych. Możemy poprzez sieć afiliacyjną, negocjować warunki wynagradzania, czyli otrzymywać wyższe wynagrodzenie niż to, standardowo określone w warunkach programu afiliacyjnego.

Działanie w internecie to sieć czynników połączonych, jedne wynikają z drugich i nic nie dzieje się bez przyczyny. Nie ma jednaj recepty na sukces w programach afiliacyjnych, bo nie ma jednej recepty na jakikolwiek sukces. Sukces to również pojęcie względne. Są wydawcy, dla których kilka tysięcy złoty w skali miesiąca nadal nie jest wynikiem satysfakcjonującym i ciężko pracują aby zarabiać więcej na programach afiliacyjnych. Dla innych kilkaset złotych to bardzo zadowalająca kwota, bo traktują ten sposób zarabiania jako hobby. Niemniej niezależnie od tego jakie oczekiwania mamy wobec zarabiania w internecie, jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie wymienione czynniki i sukcesywnie będziemy je rozwijać, możliwe jest osiągnięcie wyników jakie zakładamy, w ramach własnych możliwości.

 

W 2009 roku stworzyłam sieć afiliacyjną webePartners. Dbam o systematyczny rozwój sieci i dobre relacje wydawców z reklamodawcami. Za największy atut afiliacji uważam dobrowolność tej formy współpracy i możliwość monetyzacji każdego działania online. A prywatnie, przynajmniej raz w roku, podróżuję kamperem po Europie, w miejsca wolne od tłumów. W wolnych chwilach rysuję, kleję z papieru i tworzę "coś" z niczego :)

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę aby ocenić artykuł!

Średnia ocena / 5. Oddanych głosów:


Data publikacji: 27.04.2019