Marketing szeptany – jak prowadzić go skutecznie?
Data aktualizacji: 20.03.2024
Marketing szeptany to jeden ze sposobów promocji produktu, sklepu lub usługi, poniekąd bazujący na przysłowiu „nieważne jak mówią… byle mówili!”.
Marketing szeptany – co jest jego głównym celem?
Głównym celem marketingu szeptanego jest robienie „szumu” wokół produktu i marki z nim powiązanej. Ta gałąź marketingu zakłada, że najważniejsze jest pokazanie produktu i wywołanie dyskusji na jego temat, która to dyskusja ma spowodować, że jej uczestnicy będą chcieli dany produkt polecać dalej. Czy marketing szeptany jest skuteczny? Czy warto w niego inwestować? W jakich branżach sprawdza się najlepiej? O tym dowiesz się z poniższego artykułu.
Marketing szeptany – czyli marketing poleceń
Marketing szeptany (ang. buzz marketing) to sposób na naturalne wypromowanie swojej marki poprzez promocję produktu. Fenomen tego rodzaju reklamy polega na tym, że jest on bardzo nienachlany, gdyż jedyne, do czego skłania użytkowników, to dyskusja na temat danej marki i produktu, i dalszego ich polecania. Jeżeli jesteś aktywnym użytkownikiem Internetu, to dobrze wiesz, jak irytujące są reklamy w wyszukiwarce lub te, które przerywają oglądany przez Ciebie filmik na Youtube. W marketingu szeptanym nie znajdziesz takich rozwiązań, a wręcz przeciwnie! Niejednokrotnie nawet nie zauważysz, że właśnie trafiłeś na reklamę, bo tak naprawdę skorzystałeś wyłącznie z opinii lub polecenia innych Internautów.
Marketing szeptany – dyskusja
Podstawowym narzędziem w marketingu szeptanym to dyskusja. Dlatego też marketerzy muszą starać się dopasować opis zalet konkretnego produktu czy usługi, do kontekstu miejsca, w którym zamieszczane są treści. Zatem buzz marketing to np.:
- Komentarze na blogach i serwisach tematycznych
- Lokowanie produktów w odpowiednich miejscach
- Wprowadzanie ambasadorów marki
- Opinie w Internecie
- Wpisy na forach
- Polecenia znajomych
- Posty i komentarze w Social Media
Pamiętaj jednak, że marketing szeptany może być robiony dobrze, a przede wszystkim uczciwie, tylko wtedy, gdy wybierasz adekwatne miejsca do zamieszczania treści i linków.
Jeśli jesteś producentem kolczyków, a ambasadorem zostanie osoba, która nie ma nawet przekłutych uszu, to możesz być pewien, że Klienci zorientują się, że jest to zwykła reklama, a w dodatku uznają ją za nieudaną i niegodną zaufania. Jeżeli natomiast ambasadorem zostanie stylistka gwiazd, która często korzysta z biżuterii zarówno dla siebie, jak i dla innych, to prezentowana przez nią treść na pewno zadziała i nie zostanie odebrana jako nachalna promocja. Podobnie jest z komentarzami na blogach czy wpisami na forach. Jeśli pod postem dotyczącym karmienia rybek domowych, dodasz komentarz na temat stali zbrojeniowej, to z pewnością zostaniesz natychmiast zablokowany. Natomiast jeżeli dodasz post z najnowszymi klejami do glazury na forum dla budowlańców, to może on spotkać się z dużą aprobatą.
Marketing szeptany – polecenia i opinie
Jak wspomnieliśmy, marketing szeptany opiera się na opiniach i poleceniach. W tym rodzaju reklamy, ważne jest zbieranie opinii na temat marki, np. w social media oraz proszenie innych o to, aby rekomendowali nas swoim znajomym czy rodzinie. Oczywiście wszelkie tego typu oceny powinny być rzetelne i zgodne z prawdą, ponieważ nawet jeśli na początku zdobędziesz wiele pozytywnych opinii od najbliższych osób, to prędzej czy później pojawi się ktoś, kto skomentuje Twoją działalność zgodnie z prawdą. Dlatego tak ważne jest, aby przyjmować także głosy krytyczne, nawet jeśli na początku pochodzą od znajomych, i udoskonalać swoje produkty tak, aby odpowiadały potrzebom potencjalnych Klientów.
Marketing szeptany – największe zalety
Buzz marketing może wpłynąć nie tylko na zwiększoną sprzedaż, ale niesie za sobą także wiele innych pozytywnych zjawisk. Korzyści wynikające z marketingu szeptanego:
- Promocja produktu w sposób naturalny
- Zbudowanie zainteresowania marką
- Prowokowanie dyskusji na temat produktu
- Budowanie pozytywnego wizerunku marki
- Zbudowanie pozytywnych skojarzeń wokół produktu/usługi lub całej marki
- Stosunkowo niski koszt reklamy
- Może być stosowany niemalże w każdej branży
W jakich branżach warto stosować marketing szeptany?
Jak już wspomnieliśmy w korzyściach niesionych przez marketing szeptany, jest to bardzo uniwersalny sposób reklamy. Może być on stosowany w niemalże każdej branży, ale trzeba robić go zgodnie ze sztywnymi zasadami. Komentarze, wywołujące dyskusje muszą być prowadzone tylko na tych płaszczyznach w sieci, do których pasują. Ambasador musi rzeczywiście być powiązany z branżą, a lokowanie produktu powinno wyglądać jak najbardziej naturalnie. Dzisiaj klienci są niezwykle wymagający i potrafią zauważyć większość działań reklamowych. W marketingu szeptanym chodzi jednak o to, aby rzeczywiście zachęcić klienta do zakupu, poprzez podawanie rzeczywistych zalet konkretnego produktu czy usługi.
Marketing szeptany – kiedy nie działa?
Marketing szeptany nie zadziała, kiedy będzie prowadzony w sposób sztuczny. Najbardziej popularne błędy to:
- Rozpoczynanie dyskusji od linkowania.
- Publikowanie takich samych wpisów, komentarzy czy uwag na różnych forach, blogach czy profilach w social media.
- Używanie sztucznie wygenerowanych profili do tego, aby pojawiły się pozytywne recenzje na temat firmy.
- Szkalowanie konkurencji.
- Pisanie nieprawdy o usłudze/produkcie.
- Odpowiadanie na komentarze krytykujące, kilkoma pozytywnymi z fałszywych kont.
- Proszenie znajomych o nieprawdziwe opinie.
- Wybieranie ambasadorów niedopasowanych do branży.
- Lokowanie produktu w nieprzemyślanych źródłach.
Marketing szeptany – prowadź go dobrze, aby działał
Dobrze prowadzony marketing szeptany działa na zasadzie drobnych kroczków. W pierwszej kolejności informacje o firmie zaczynają pojawiać się w Internecie, na różnych płaszczyznach, dzięki czemu potencjalni Klienci mogą ją zauważyć. Następnie rozpoczyna się dyskusja, coraz więcej osób interesuje się produktami, wyraża swoje opinie, zadaje pytania. Pojawia się dyskusja, a stąd już o krok do pojawienia się pierwszych wejść na stronę i do zwiększenia sprzedaży. Spirala ta stale się nakręca, a zyski wzrastają. Później marketing szeptany działa już samoistnie, ponieważ zadowoleni Klienci polecają go swoim znajomymi, a oni zaczynają interesować się tematem i przekazywać informację dalej. Musisz jednak zadbać o to, aby pierwsi Klienci, którzy dokonają u Ciebie zakupu lub zamówią usługę, byli maksymalnie zadowoleni, ponieważ to oni są nośnikiem informacji na temat Twojej firmy.
Komu warto zlecać działania w zakresie marketingu szeptanego?
Jeśli nie wiesz jak zacząć z buzz marketingiem, warto zlecić to osobie, która dobrze zna temat. Często zdarza się, że do tzw. „szeptanki” zatrudniani są ludzie zupełnie nieznający mechanizmów tego rodzaju promocji. To najtańszy, ale też najbardziej zawodny sposób, który często generuje takie problemy, o których pisaliśmy wyżej. Osoba nieobeznana w tej dziedzinie, często proponuje Klientom opinie z fałszywych kont, ogromną ilość wpisów, ale wrzucaną na losowe fora czy sporo komentarzy na różnych blogach niezwiązanych z branżą osoby, która chce reklamować swoją markę. Zlecając komuś marketing szeptany, musisz więc sprawdzić, czy ma wiedzę nie tylko teoretyczną, ale także jak radzi sobie w praktyce. Najłatwiej jest zrobić to, oglądając portfolio, jednak czasami jest to niemożliwe. Wtedy warto poprosić o zaproponowanie kilku działań, które dana osoba wprowadziłaby w pierwszej kolejności.
Marketing szeptany – jak rozliczać skuteczne działania
Rozliczanie się z osobami prowadzącymi nasz buzz marketing może odbywać się na różne sposoby. Najpopularniejsze jednak są dwa:
- Za kliknięcia w link polecający. Jeżeli chodzi o kliknięcia linku, to jest to proste do zmierzenia, ponieważ wystarczy wygenerować odpowiedni URL, który zlicza statystyki.
- Za ilość opublikowanych tekstów/postów. W przypadku ilości napisanych tekstów musisz pamiętać, że wszystkie linki do nich prowadzące, powinny być zawarte w raporcie miesięcznym, tygodniowym czy dziennym. Bardzo istotne jest, aby dokładnie sprawdzać prowadzone przez specjalistów od „szeptanki” działania, ponieważ zdarzają się firmy nieuczciwe. Niejednokrotnie spotykana jest sytuacja, w której osoba zatrudniona wysyła każdego dnia kilkanaście czy kilkadziesiąt linków, ale kiedy sprawdzimy ich zawartość, okazuje się, że są one zupełnie nieadekwatne do naszych oczekiwań. Np. sprzedawca mebli znajduje posty o jego produktach na forum dla wędkarzy, a firma kosmetyczna pojawia się w komentarzach na blogu dotyczącym szycia ubrań.
Marketing szeptany a afiliacja
Afiliacja to zarabianie na polecaniu, a więc ma duże powiązanie z marketingiem szeptanym. Jest to bardzo naturalna i uczciwa forma reklamowania marki, ponieważ wydawcy rekomendują sprawdzone produkty, które rzeczywiście zostały przez nich przetestowane lub co do których mają pewność, że są warte polecenia. Dzieje się tak dlatego, że priorytetem wydawców jest dbanie o zaufanie społeczności, które udało im się zbudować wokół własnej marki.
Nie są to więc typowe kampanie promocyjne. Wydawca w sieci afiliacyjnej to osoba, która posiada swój kanał przekazu i zgromadzonych tam użytkowników. Może być to kanał na Youtube, blog, profil na Instagramie czy serwis internetowy. Afiliacja polega na tym, aby na tej płaszczyźnie, pojawiały się treści dotyczące jakiejś kategorii (np. uroda, motoryzacja czy gotowanie), które podobają się odwiedzającym. Autor podpowiada, co warto kupić z danej branży lub recenzuje wybrane produkty, ale do niczego nie namawia wprost. Jest to więc forma koleżeńskiej „rozmowy”, w której po prostu wyrażana jest opinia.
Wydawcy wykorzystują tylko te narzędzia i sposoby reklamowe, które są atrakcyjne dla odbiorców, np. rankingi na blogach czy Insta Stories, pokazujące jak działa konkretna rzecz. Osoby prowadzące kanały przekazu bardzo dokładnie analizują zachowania swoich społeczności i planują strategię komunikacyjną, aby nie stracić wiarygodności i nie stać się tzw. „słupem reklamowym”. Wyklucza to jeden z najczęściej popełnianych błędów w marketingu szeptanym, czyli dobieranie nieodpowiednich ambasadorów do branż. W przypadku afiliacji reklamodawca dokładnie zna profil wydawcy, dlatego też wybiera tych, którzy tworzą odpowiadający mu kontent. Warto także pamiętać, że dzięki takim narzędziom jak widżet produktowy czy link afiliacyjny, wydawcy mogą publikować naturalne, niewymuszone treści i subtelnie wplatać w nie działania reklamowe.
Jak więc widzisz, w marketingu szeptanym tkwi duży potencjał. Musisz tylko pamiętać, aby prowadzony był zgodnie z etyką i zasadami, a z pewnością Twoje zyski znacznie wzrosną.