Wirtualny wydawca – jak zarabiać więcej dzięki afiliacji?
Data aktualizacji: 21.03.2024
Jak monetyzować ruch i zostać wartościowym wirtualnym wydawcą, o którego zabiegają reklamodawcy? Oto kilka podstawowych informacji i sprawdzonych protipów jak zarabiać przez Internet.
Zarabianie przez internet na świecie jest możliwe już od prawie 30 lat. Pierwsi wirtualni wydawcy pojawili się w Stanach Zjednoczonych w latach 90. Obecnie w USA z wirtualnymi wydawcami dzięki afiliacji zarabia ponad 80% marek. Ten kanał sprzedaży rozwija się dynamicznie na całym świecie. Dzięki rozpowszechnieniu Internetu wirtualnym wydawcą może zostać praktycznie każdy użytkownik online. Choć w Polsce pierwsi reklamodawcy afiliacyjni zaczęli pojawiać się dopiero po roku 2000, to u nas również ten model zarabiania przez Internet zdobył już dziesiątki tysięcy zwolenników.
Ważne, aby zaznaczyć, że wirtualni wydawcy przyczyniają się nie tylko do rozwoju marketingu afiliacyjnego, ale do rozwoju wszelkiego rodzaju działalności online. Jeśli myśli jesteś na etapie rozwijania swojego biznesu online, aby przekuć go w dochodowe źródło, koniecznie przeczytaj Zarobek w internecie, czyli monetyzacja marzeń
Wirtualny wydawca – kto to jest?
Wirtualny wydawca, to każdy podmiot działający online (osoba lub firma), który zarabia na polecaniu produktów lub usług oferowanych przez reklamodawców w ramach ich programów partnerskich (programów afiliacyjnych).
Kto może zostać wirtualnym wydawcą afiliacyjnym?
Wydawcą może zostać każdy, kto w jakimkolwiek zakresie działa online i chce na tym zarabiać. Aby zostać wirtualnym wydawcą, nie musisz działać jako firma, wystarczy, że:
- prowadzisz serwis tematyczny,
- piszesz bloga,
- prowadzisz konto w social media (Facebook, Instagram, Snapchat, Pinterest),
- masz kanał na YouTube,
- masz serwis rabatowy lub cashbackowy,
- posiadasz wyszukiwarkę produktów lub porównywarkę cen,
- posiadasz legalną bazę mailingową,
- działasz w branży SEO,
- komunikujesz się z odbiorcami lub znajomymi przez maila i komunikatory online.
Wydawcą może zostać każdy, kto chce polecać swojej grupie odbiorców wybrane produkty i zarabiać na tych poleceniach dzięki narzędziom afiliacyjnym. Ale każdy wirtualny wydawca musi zdawać sobie sprawę, że zarabianie na afiliacji to znacznie więcej niż umieszczenie linków i reklam na swoim miejscu w sieci.
Wirtualny wydawca – darmowa rejestracja i nieograniczony dostęp do wszystkich narzędzi afiliacyjnych
Aby zostać wirtualnym wydawcą, nie trzeba ponosić żadnych kosztów. Rejestracja jako wydawca w sieci afiliacyjnej jest darmowa (była i będzie), tak samo jak dostęp do wszystkich narzędzi promocyjnych i pełnej funkcjonalności platformy afiliacyjnej.
Dlaczego wydawca nie musi ponosić żadnych kosztów, aby móc od razu zacząć zarabiać? Bo najistotniejsze dla reklamodawców i sieci afiliacyjnej jest to, aby współpracować z wydawcami długofalowo, aby współpraca systematycznie rozwijała się, nawet jeśli na początku nie przynosi wymiernych korzyści dla nikogo. Obarczanie wydawców kosztami korzystania z narzędzi afiliacyjnych spowodowałoby, że większość z nich nie przystąpiłaby do współpracy w ogóle lub zakończyła ją, zanim przychody przewyższyłyby koszty.
Dzięki darmowemu dostępu do pełnych możliwości, jakie daje współpraca z reklamodawcami na platformie afiliacyjnej, wydawcy afiliacyjni mogą spokojnie testować, które narzędzia afiliacyjne są dla nich optymalne, które lubią najbardziej, które powierzchnie lub media online konwertują najlepiej, a przede wszystkim, z którym reklamodawcą współpraca online przynosi im największe zarobki.
Jakie narzędzia może wykorzystywać wirtualny wydawca w swojej pracy?
Mamy kilka podstawowych narzędzi, które mogą wykorzystywać wydawcy: linki afiliacyjne, widgety produktowe, banery i pliki XML. Ale co bardzo istotne, te 4 narzędzia dają ogromną ilość możliwości na sposoby ich wykorzystywania. Co najistotniejsze, promowanie produktów dzięki tym narzędziom może być dyskretne, nienachalne a dzięki temu dużo bardziej skuteczne.
Aby odnosić sukcesy i coraz większe zarobki jako wirtualny wydawca, trzeba wykazać się kreatywnością w sposobie promowania wybieranych produktów. Dzisiaj promocja nie ogranicza się wyłącznie do umieszczenie banera na stronie, choć banery są nadal skutecznym sposobem na wspomaganie akcji promocyjnych. Dzisiaj użytkownicy są dużo bardziej wymagający, gdyż ilość bodźców, z jakimi muszą mierzyć się codziennie, sprawia, że przestają reagować na typowe chwyty sprzedażowe. Dlatego należy tak umiejętnie wpleść treści promocyjne w swój kanał komunikacji, aby użytkownicy nie odebrali ich jako agresywnej reklamy, tylko jako dobre rady eksperta w danym temacie.
Jeśli chcesz poznać pomysły na nieinwazyjne formy reklamy, koniecznie przeczytaj: Zarabianie na reklamach w sieci afiliacyjnej – sposób na dochód pasywny
Link afiliacyjny – podstawowe narzędzie wydawcy
Link afiliacyjny to najprostsze narzędzie afiliacyjne. To unikalny adres URL do dowolnej strony internetowej reklamodawcy, który przetworzony w systemie afiliacyjnym, staje się linkiem afiliacyjnym, gdzie zaszyfrowany zostaje unikalne ID wydawcy.
Dzięki linkom afiliacyjnym na konto wydawcy zliczamy:
- każde kliknięcie w ten link i przejście na stronę reklamodawcy
- akcje/sprzedaże, które dochodzą do skutku z kliknięcia w ten link
- prowizje od tych akcji/ sprzedaży
To jeden z najprostszych sposobów na zarabianie w internecie, stworzenie linku to zaledwie kilka sekund, a po umieszczeniu go na stronie, nigdy nie wygasa i nie dezaktualizuje się. Dzięki temu, na jednym linku możesz zarabiać przez miesiące i lata.
Linki afiliacyjne można swobodnie wykorzystywać na blogach, stronach i serwisach tematycznych, na YouTube i w innych serwisach społecznościowych, rabatowych, cashbackowych czy wyszukiwarkach produktów. O tym, jakie są możliwości wykorzystywania linków afiliacyjnych wraz z przykładami, dowiesz się z artykułów Generator linków afiliacyjnych – najprostsze narzędzie do zarabiania online oraz Link afiliacyjny, czym jest i jak na nim zarabiać?
Wirtualny wydawca – sztuka dobierania programów partnerskich
Często zdarza się, że wirtualny wydawca chciałby złapać wszystkie sroki za ogon i polecać jak najwięcej produktów na swoich stronach. Jednak nie tędy droga! Kluczem do sukcesu jest wybór odpowiedniego programu partnerskiego, czyli takich, które są spójne z tematyką strony lub prowadzonego profilu. Jeśli jako wirtualny wydawca piszesz o zdrowiu, wybierz programy dotyczące suplementów, zdrowego odżywiania czy aktywności fizycznej. Czytelnicy często pytają, gdzie mogą kupić omawiane na stronie lub na blogu produkty. Zamiast odpowiadać każdemu osobno w komentarzach, umieść linki afiliacyjne do przedstawianych produktów, dzięki którym otrzymasz prowizję za polecenie, a czytelnicy od razu będą wiedzieć, gdzie mogą kupić interesujący ich asortyment.
Warto pamiętać, aby nie zamieniać swojego bloga czy serwisu w jedną wielką reklamę. W ten sposób tylko zniechęcisz użytkowników do siebie i nie zaufają ci na tyle, żeby skorzystać z promowanych przez ciebie produktów. Zanim umieścisz linki przekierowujące do produktów, zastanów się, czy kontekstowo pasują do tematyki wpisu, nie dodawaj ich, jeżeli nie ma takiej konieczności. Upewnij się, że polecasz sprawdzone produkty z najlepszych sklepów. Jako wirtualny wydawca musisz pamiętać jak łatwo stracić wiarygodność w oczach czytelników, proponując im coś tylko po to, żeby zarobić.
Wirtualny wydawca – dbaj o rozwój i trzymaj rękę na pulsie
Jeśli pragniesz zarabiać jako wirtualny wydawca, zdobywaj wiedzę z zakresu marketingu efektywnościowego, sprzedaży czy pozycjonowania. Zapoznaj się z ofertą sklepów, które masz zamiar promować – im więcej wiesz na temat oferowanych produktów, tym więcej ich sprzedasz. Pamiętaj, że afiliacja daje bardzo dużo możliwości! Linki afiliacyjne możesz umieszczać nie tylko na blogu czy serwisie, ale także w swoich social mediach, na Facebooku, Instagramie czy YouTubie. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach, jakie daje marketing afiliacyjny oraz poszerzyć swoją wiedzę o wiele przydatnych informacji, koniecznie zapoznaj się z naszą serią wpisów blogowych #affiltips!
Wirtualny wydawca powinien pamiętać, że rozwój strony, zdobywanie nowych odwiedzających i ponowne przyciąganie czytelników to podstawa, aby zainteresować również potencjalnych reklamodawców i wynegocjować lepszy warunki współpracy (wyższą prowizję od sprzedaży). Strona powinna być atrakcyjna wizualnie i koniecznie musi dostarczać treści, jakich oczekują odbiorcy danego tematu. Wiedza, jaką możesz się pochwalić przy okazji polecania wybranych produktów to na pewno wartość dodana, która sprawi, że korzystający z internetu będą na nią często zaglądać.
Przyda się tu z pewnością korzystanie z możliwości content marketingu. Im więcej ciekawych, inspirujących treści, atrakcyjnych grafik, przyciągających uwagę informacji, tym lepiej dla rozwoju twojej strony. Błędem początkujących jest brak uaktualnień i rozwoju przy jednoczesnym oczekiwaniu dobrych wyników sprzedaży.
Oto kilka praktycznych porad, które każdy wirtualny wydawca powinien wziąć sobie do serca:
- Publikuj regularnie, to absolutna podstawa, jeżeli będziesz dostarczał swoim użytkownikom wartościowy content ze stałą częstotliwością, na pewno wzbudzisz ich zaufanie
- Podążaj za trendami, internet zmienia się przez cały czas, dlatego warto śledzić nowinki, trendy i najpopularniejsze tematy, aby zawsze być na bieżąco. Użytkownikom nie przydadzą się nieaktualne informacje.
- Zawsze stawiaj użytkowników na pierwszym miejscu, przede wszystkim swoje treści tworzysz dla kogoś, dlatego musisz stawiać go w centrum uwagi. Na dalszy plan powinny zejść własne ambicje czy chęć zarobku.
- Polecaj, nie reklamuj, wirtualny wydawca musi wiedzieć, że działając w afiliacji, powinien polecać produkty, które sam sprawdził i przetestował. Afiliacja to nie bezpośrednia reklama zachęcająca do zakupu!
Optymalizuj, czyli cały udoskonalaj swoje wirtualne działania
Jeśli coś nie działa – zmień to lub zrezygnuj. Sprawdzaj, które kampanie przynoszą Ci największe zyski i postaraj się mocniej zaangażować w ich promocję. Regularnie sprawdzaj poprawność linków afiliacyjnych, dbaj o aktualizowanie reklam, wychodź z promocją poza swoją stronę, tak by maksymalizować zyski. Korzystaj z marketingu w wyszukiwarkach, działaj w sieciach społecznościowych, na forach czy w listach mailingowych. Jeśli chcesz zarabiać jako wirtualny wydawca, musisz być aktywny i dbać o ciągły rozwój swojej strony.
Niezmiernie ważne jest również odświeżanie raz na jakiś czas designu i funkcjonalności strony. Nie ukrywajmy, nawet najlepsze treści nie zdobędą uznania, jeżeli przedstawisz je w nieatrakcyjnej formie graficznej. Jeżeli sam nie czujesz się na siłach, żeby zmienić wygląd strony, skorzystaj z poradników internetowych lub skontaktuj się ze specjalistą. Będzie to z pewnością inwestycja, która zwróci się bardzo szybko. Jako wirtualny wydawca musisz dbać o każdy detal, aby użytkownicy jeszcze chętniej odwiedzali twój blog, serwis, czy profil społecznościowy.
Nie jesteś sam – możesz liczyć na Affiliate Managera
Jeśli dopiero rozpoczynasz współpracę z sieciami afiliacyjnymi lub chcesz rozwinąć swoje możliwości jako wydawca, skontaktuj się Affiliate Managerem danej sieci. To wyspecjalizowani pracownicy, którzy chętnie podzielą się z tobą niezbędną wiedzą na temat afiliacji, rozwieją niejasności, a także pomogą rozwiązać problemy techniczne. Affiliate Manager dobierze odpowiednie programy partnerskie, doradzi, jak możesz najlepiej wykorzystać potencjał swojej strony, aby więcej zarabiać na afiliacji. Dlatego bardzo ważne jest, aby utrzymywać z nimi stały kontakt. Dobre relacje z Affiliate Managerem na pewno wpłyną pozytywnie na twoją działalność w sieci partnerskiej.
Działaj i czekaj na efekty, przyjdą na pewno!
Każdy wirtualny wydawca musi pamiętać, że współpraca afiliacyjna nie przyniesie od razu ogromnych zysków. Nie zniechęcaj się, jeśli od razu wciąż nie widzisz zysków z prowadzonych działań. Marketing efektywnościowy to długoterminowe kampanie. Dlatego efekty przychodzą z czasem i zależą od zaangażowania każdej ze strony: wydawców, reklamodawców i pracowników sieci afiliacyjnej. Jeśli chcesz więcej zarabiać na afiliacji, szukaj przyczyny niskich zarobków – testuj różnorodne narzędzia, aktualizuj stronę, korzystaj ze wsparcia merytorycznego pracowników sieci. Powodzenia!