Program afiliacyjny – praktyczne porady jak wykorzystać potencjał afiliacji
Data aktualizacji: 25.07.2024
Program afiliacyjny to najbardziej popularny sposób na zwiększanie sprzedaży w sklepie internetowym przy zachowaniu optymalnych wydatków na reklamę.
W samych USA istnieje już ponad 200 sieci afiliacyjnych. Nic więc dziwnego, że ponad 80% sklepów e-commerce za oceanem jest dziś zapoznana z afiliacją a do tego, aż 16% całej sprzedaży online pochodzi z programów afiliacyjnych!
Pozycja marketingu afiliacyjnego jako sposobu na wzrost sprzedaży online stale wzrasta. Wciąż jednak obecnych jest na polskim rynku wiele firm, które nie znają bądź nie rozumieją potencjału programu afiliacyjnego. Wbrew pozorom, nie jest to wcale skomplikowany proces a wykorzystanie możliwości, które daje program afiliacyjny, może znacznie podnieść dochody firmy. Angażując się w afiliację, warto wziąć pod uwagę kilka wskazówek.
Po pierwsze – zostań reklamodawcą i stwórz własny program afiliacyjny
Wiele właścicieli sklepów internetowych myśli o stworzeniu programu afiliacyjnego, ale mają świadomość, że wiąże się to z dodatkowymi kosztami.
Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że we współpracy z siecią afiliacyjną można stworzyć własny program partnerski. A warto to zrobić, z kilku powodów!
Przede wszystkim, sieć afiliacyjna zapewnia zaplecze technologiczne. W jego skład wchodzi system trackingowy, który śledzi ruch i sprzedaż; narzędzia dla wydawców, którzy będą promować program afiliacyjny, a także statystyki pomocne w optymalizacji kampanii. Oprócz tego sieć afiliacyjna to również kompleksowy system rozliczeń, zarówno z wydawcami, jak i reklamodawcami. Ponadto, dołączając do sieci afiliacyjnej, zyskuje się dostęp do bazy zarejestrowanych w niej wydawców, którzy współpracują w modelach efektywnościowych (w sieci afiliacyjnej webePartners ta baza liczy już ponad 10 000 osób!). Reklamodawca może sam przeglądać bazę wydawców sieci i wybierać tych, z którymi chciałby współpracować; ale może również poprosić sieć afiliacyjną o pomoc w znalezieniu wydawców odpowiadających jego profilowi. Doświadczenie sieci partnerskiej jest więc ogromnym wsparciem w tworzeniu sukcesywnego programu.
Analizuj źródła ruchu
Statystyki oraz źródła konwersji sprzedaży to potężna dawka informacji dla sklepu internetowego. Współpracując z Account Managerem w ramach sieci afiliacyjnej, warto testować różne kanały sprzedaży. Poszczególne kanały sprzedaży charakteryzują się różnymi typami klientów, mniej lub bardziej odpowiadających ofercie produktowej danego sklepu. Oczywiście, sieć afiliacyjna pomaga zmierzyć kliknięcia, wyświetlenia i konwersję uzyskanej w programie partnerskim sprzedaży. A co jest mierzalne? Między innymi, można udostępnić kody rabatowe i zobaczyć, które z nich cieszą się największym powodzeniem. Kolejną możliwość daje również przygotowanie mailingu, by następnie zbadać konwersję, którą wygenerowała taka akcja. Skutecznym pomysłem jest również zaangażowanie konkretnych wydawców, na przykład blogerów. Można więc zorganizować promocję na sprecyzowany produkt (bądź też kategorię) i sprawdzić, u jakiego typu blogerów taka promocja przynosi największe zyski.
Możliwości jest wiele i każda pomaga lepiej określić potencjał marketingowy danego biznesu. Posiadając wiedzę na temat tego, gdzie i jak najlepiej sprzedaje się asortyment sklepu, można skuteczniej pokierować działaniami marketingowymi, tym samym zwiększając dochody z działalności e-commerce.
Buduj wizerunek i świadomość swojej marki
Należy zauważyć, że branding (czyli budowanie świadomości marki) to dziedzina, która cieszy się coraz większym zainteresowaniem, a jednocześnie generuje wysokie koszty i jest czasochłonna. Stworzenie w umyśle odbiorcy takiego wizerunku marki, który cieszy się zaufaniem i staje się pierwszym wyborem klienta, jest niezwykle ważne dla zwiększenia ruchu. Klienci kupują z zasady w tych sklepach, które lubią i którym ufają.
Marketing afiliacyjny może w tym pomóc. Tworząc program partnerski, dociera się do większej ilości osób, poprzez współpracę z siecią afiliacyjną i jej wydawcami. Reklamodawca może przekazywać sieci afiliacyjnej kreacje graficzne typu banery, organizować w jej ramach promocje i udostępniać kody rabatowe dla wydawców swojego programu w ramach sieci partnerskiej. Wszystkie te działania przede wszystkim zwiększają zasięg sklepu, ale także budują zaufanie klientów, którzy regularnie otrzymują pozytywne informacje o sklepie i organizowanych przez niego akcjach z wielu różnych źródeł.
Poszukuj nowych klientów i daj im się znaleźć
Program partnerski to sposób na to, by nie tylko utrzymać dotychczasowych klientów zadowolonych z usług firmy, ale także przyciągać nowych. Jednakże dotarcie do nowych, wartościowych klientów, bez nakładu dużych środków finansowych i odpowiedniej wiedzy, może być niezwykle trudne.
Właśnie tu z pomocą przychodzi sieć afiliacyjna.
Blogi, kanały social media i portale internetowe wymagają nie tylko poświęcenia im czasu i pieniędzy, ale także sukcesywnej realizacji strategii założonej przez firmę, głównie poprzez odpowiednią komunikację. Dzięki doświadczeniu sieci afiliacyjnej i bazie jej wydawców, wszelkie reklamy oraz promocje, będą miały szansę szybciej i skuteczniej dotrzeć do użytkowników zainteresowanych konkretną firmą i jej asortymentem.
Stanie się tak dlatego, że sieć afiliacyjna doskonale wie, jakich wydawców wybrać do promowania danego programu i jakie kanały komunikacji okażą się w danym przypadku najbardziej skuteczne. Na portalach internetowych oraz blogach pojawią się zarówno kreacje graficzne, jak i linki partnerskie odprowadzające do sklepu. Będą im towarzyszyły teksty zachęcające do zakupów w sklepie danego reklamodawcy. Oczywiście, wydawcom, którzy za swoje działania otrzymują prowizję, zawsze należy na jak najbardziej efektywnej reklamie produktu.
Tym sposobem, sklep dotrze do nowych klientów, którzy wygenerują mu sprzedaż. Jednocześnie, jedynym nakładem finansowym okaże się tu prowizja, ustalona wcześniej z siecią afiliacyjną.
Każdego dnia w Internecie pojawiają się kolejni influencerzy, nowe portale i strony internetowe, które chcą zarabiać. Wiedzą, że najlepszym sposobem na to jest dołączenie do programu partnerskiego. W ramach sieci afiliacyjnej będą mogli promować spójne z ich treściami reklamy, bez tworzenia wielu umów z poszczególnymi reklamodawcami.
Dla sklepu internetowego dotarcie do wszystkich tych portali indywidualnie również jest dość syzyfową pracą. Dlatego właśnie sieci afiliacyjne cieszą się coraz większym zaufaniem – współpraca z nimi bezpośrednio zwiększa i ułatwia sprzedaż, przy stosunkowo niewielkich kosztach.
Skorzystaj z nowych technologii
Rynek e-commerce obfituje w wiele narzędzi, które mają jeden cel: zwiększyć sprzedaż. Niektóre pozwalają na rozliczanie się w modelu CPC lub za pomocą różnych form abonamentu, jednak najwygodniejszym rozwiązaniem jest bezpośrednia współpraca z siecią afiliacyjną.
Warto zwrócić przede wszystkim uwagę na dwie możliwości, które sieci afiliacyjne obsługują: e-mail remarketing oraz retargeting. Mogą one być rozliczane w modelu CPS. W tym momencie sieć afiliacyjna staje się zarówno pewnego rodzaju łącznikiem pomiędzy reklamodawcą i wydawcą, jak również bierze na siebie obowiązki związane z rozliczeniami oraz obsługa technologiczną. Jednocześnie, staje się dla swoich partnerów afiliacyjnych źródłem informacji na temat trendów, które panują w świecie e-commerce.
Retargeting pozwala dotrzeć do tych użytkowników, którzy odwiedzili już daną stronę bądź witrynę. W sieci pojawiają im się później reklamy sklepu, które mogą zachęcić do powrotu do odwiedzonego sklepu i dokonania w nim zakupów.
W przypadku e-mail remarketingu pojawia się dodatkowa opcja. Jeżeli klient wejdzie na stronę sklepu i umieści w wirtualnym koszyku produkty ze sklepu, ale opuści stronę, nie finalizując transakcji, może otrzymać maila. Znajdzie w nim dane o zawartości swojego koszyka i zachętę do tego, by wrócić do sklepu i dokończyć rozpoczęty proces transakcji.
Sieci afiliacyjne z powodzeniem stosują remartketing, dzięki czemu sklep ma dostęp do najnowszych technologii, a to wszystko w modelu rozliczeń, który jest dla niego bezpieczny, ponieważ obejmuje prowizję tylko za sfinalizowane transakcje.
Bądź atrakcyjny dla wydawców i klientów
Sieć afiliacyjna webePartners liczy ponad 10 000 wydawców. Mają oni do wyboru wiele sklepów, z którymi mogą współpracować. Warto więc motywować ich do tego, by wybrali konkretny. Im częstsze i ciekawsze jakościowo oferty oraz promocje, tym lepiej!
Dywersyfikacja promocji daje wydawcom więcej możliwości działania, pozwalając im stworzyć atrakcyjniejsze reklamy, co jeszcze bardziej zachęci ich do promowania produktów danego sklepu. Nie oznacza to oczywiście, że trzeba wciąż tworzyć nowe banery reklamowe. Czasami wystarczy kod rabatowy albo interesująca promocja, aby zwiększyć ruch na stronie i zyski.
Im bardziej opłaca się wydawcy współpraca z danym reklamodawcą, tym chętniej się w nią angażuje.
Znajdź partnera, z którym dojdziesz szybciej i dalej
Marketing potrafi pochłonąć wiele czasu. Dotarcie do wielu portali bądź nawet indywidualnych klientów, kosztuje nie tylko pieniądze, ale i czas, za którym w prężnie rozwijającej się branży e-commerce niełatwo nadążyć. Dzięki współpracy z siecią afiliacyjną można prowadzić komunikację marketingową sprawniej i szybciej.
Sieć afiliacyjna potrafi kompleksowo dotrzeć do wszystkich swoich wydawców. A ci, tworząc wartościowe treści reklamowe, przekazują informacje o sklepie czy jego akcji promocyjnej wszystkim swoim czytelnikom. W ten sposób dociera się do wartościowych klientów i można uzyskać zyski ze źródeł, których wcześniej nawet nie planowało się!
Marketing afiliacyjny jest przyszłością, w którą warto inwestować
Znaczenie i popularność marketingu afiliacyjnego stale wzrasta. Pojawiają się wciąż nowe możliwości i narzędzia, o których sieci afiliacyjne dowiadują się w pierwszej kolejności. Co za tym idzie, długofalowo największy sukces w branży e-commerce osiągają te sklepy, które angażują się we współpracę z siecią afiliacyjną. Doświadczenie oraz wiedza sieci afiliacyjnej, a także partnerska postawa reklamodawcy to przepis na zwiększenie sprzedaży swojego sklepu online!