Blogi kulinarne – najlepsze blogi o gotowaniu

Data aktualizacji: 20.12.2024

Blogi kulinarne są jednymi z najpopularniejszych w sieci. Analizujemy jak stworzyć poczytny blog kulinarny podpatrując najlepszych blogerów w tej dziedzinie.

Blogi kulinarne – skąd się wzięły?

Blogi kulinarne są znane i uwielbiane na całym świecie. To, że możemy wpisać w wyszukiwarkę zapytanie o sposób przyrządzania jakiejś potrawy lub zajrzeć na stronę ulubionego twórcy, aby poszukać inspiracji na zbliżającą się imprezę, jest dla użytkowników Internetu naturalne jak czytanie codziennych wiadomości.

Przed erą blogosfery, jeśli ktoś chciał znaleźć sposób przyrządzania schabowego czy recepturę na idealne klopsiki, zaglądał do książek kucharskich, zeszytów udostępnionych przez członków swojej rodziny, przepytywał znajomych lub czerpał inspiracje z czasopism.! No właśnie, czasopisma, szczególnie te kierowane do kobiet, były skarbnicą różnego rodzaju przepisów i porad dotyczących gotowania.

Blogi kulinarne – internetowe początki w Nowym Jorku

Kiedy Internet zaczął się rozwijać, okazało się, że gotowanie to palący temat, a użytkownicy chętnie sięgają po takie treści nie tylko w formie papierowej, ale także online.

2 lipca 1997 roku pojawiło się pierwsze internetowe forum dyskusyjne poświęcone jedzeniu w Nowym Jorku. Nazywało się Chowbound. Na początku to ono zrzeszało miłośników kulinariów, którzy dzielili się poradami i przepisami. I to właśnie ono stało się podwaliną do powstawania blogów kulinarnych. Co więcej, Chowbound istnieje do dziś, choć obecnie zakres jego działania jest znacznie większy. To zaawansowany portal dotyczący jedzenia, w którym nadal funkcjonuje dział „Community”, czyli forum.

Pierwszą osobą, która założyła stronę internetową dotyczącą gotowania był David Lebovitz. Zrobił to w 1999 roku! Nie był to co prawda typowy blog, ale w pewnym stopniu już go przypominał. Julia Powell to także bardzo ważne nazwisko, jeśli chodzi o funkcjonowanie blogów kulinarnych. Prawdopodobnie jej blog był pierwszą witryną typu „cook-trough” w Internecie. Działał od 2002 roku. Czy rzeczywiście była ona prekursorką? Ciężko to ocenić, ponieważ sieć bardzo dynamicznie się rozwijała, aczkolwiek z całą pewnością blog Powell był wtedy jedną z nielicznych, a zarazem najpopularniejszą witryną tego typu.

Obecnie ilość blogów kulinarnych jest ogromna. Wynika to z faktu, że zaraz po Julii Powell w sieci zaczęło pojawiać się coraz więcej miłośników gotowania i dobrej kuchni, którzy chcieli dzielić się swoimi przemyśleniami z innymi użytkownikami Internetu. Dziś jest nieco trudniej prowadzić taką stronę, która gromadzi zaangażowaną społeczność. Jak to zrobić?

Blogi kulinarne – najlepsze blogi w Polsce

Trudno jest wyróżnić tylko kilka najlepszych blogów kulinarnych, ponieważ w sieci znaleźć można mnóstwo miejsc, oferujących różne ciekawe treści. W zależności od potrzeb, w Internecie dostępne są różne rankingi wskazujące miejsca, które warto odwiedzić. My wybraliśmy 5 najlepszych, które według nas koniecznie trzeba znać!

Kwestia Smaku

Kwestia Smaku to blog kulinarny, którego miłośnikom gotowania nie trzeba przedstawiać. Jeśli choć dwa razy w życiu szukałeś jakichś inspiracji na obiad czy też przepisu na popularne danie, z pewnością natknąłeś się na ten serwis. Jest tam całe mnóstwo receptur – od tych tradycyjnych, po intrygujące, nowoczesne, ciekawe. Przepisy, które są tam zawarte, są idealnie uporządkowane – mamy listę składników, recepturę krok po kroku, a także zdjęcia finalnego efektu i inspiracji do podania. Co ważne, każdy z przepisów przygotowano w wersji do wydruku, co ułatwia ich gromadzenie w domowym przepiśniku.

Jadłonomia

Jadłonomia to wegański blog kulinarny, koncept stworzony przez Martę Dymek. Autorka przedstawia pomysły z zakresu kuchni roślinnej, które całkowicie zmieniają postrzeganie tego typu jedzenia. Przekształca popularne polskie potrawy, np. bigos czy pierogi ruskie, na zupełnie wegańskie, a także wskazuje przepisy na roślinne dania z całego świata. To kopalnia inspiracji nie tylko dla osób niejedzących mięsa i produktów odzwierzęcych, ale także dla wszystkich fanów nowych, ciekawych rozwiązań w kuchni!

Moje Wypieki

Propozycja bloga kulinarnego na słodko! To idealne miejsce dla wszystkich łasuchów. Warto jednak dodać, że mimo iż nazwa wskazuje na co innego, znajdziesz tam przepisy nie tylko na pyszne ciasta, babeczki, torty i ciasteczka, ale także na inne desery, np. lody, leniwe pierogi czy puddingi. To, co wyróżnia tego bloga, to przepiękny design i zdjęcia posiłków, ale także fakt, że odnajdą się na nim zarówno zaawansowani cukiernicy, jak i amatorzy, którzy chcą po raz pierwszy przyrządzić coś słodkiego. Skąd taki wniosek? Wśród przepisów dostępny jest np. mus czekoladowy, składający się z trzech składników, który można wykonać w 2 minuty, a także Pavlova Toffi z cynamonem, kremem i figami, która wymaga już znacznie więcej czasu i umiejętności.

White Plate

White Plate to bardzo ciekawa opcja, jeśli chodzi o blogi kulinarne, gdyż autorka, oprócz przepisów, dodaje tam także pewne lifestylowe wpisy, przyciągające do niej odbiorców, którzy niekoniecznie kuchnią się interesują. Podstawą strony są jednak oczywiście posty z przepisami. Warto wspomnieć o technicznej części serwisu, który jest user-friendly. Podzielony jest on na komfortowe zakładki, ułatwiające wybór tego, co nas interesuje. Np. wchodząc w zakładkę przepisy, możemy wybrać czy chcemy trafić na kuchnię polską czy może na łatwe w przygotowaniu receptury. Blog jest bardzo minimalistyczny w swojej formie i zawiera przepiękne zdjęcia. Aż chce się patrzeć!

Make Cooking Easier

Ostatnia propozycja to Make Cooking Easier. Jest to blog kulinarny, który wiele osób uważa, za siostrzaną część całego projektu Make Life Easier, prowadzonego przez Katarzynę Tusk. Trzeba jednak zaznaczyć, że Make Cooking Easier to całkowicie osobny blog, który opracowuje Zofia Cudny, która rzeczywiście należy do teamu MLE, ale ten projekt przypisuje wyłącznie sobie. To, co zdecydowanie wyróżnia Make Cooking Easier to fakt, że lifestyle przeplata się tam z przepisami na różne posiłki. Jednak te treści, które nie dotyczą bezpośrednio gotowania, także mają sporo wspólnego z jedzeniem. Zofia relacjonuje bowiem swoje dni właśnie tropem posiłków, tworząc tzw. Daily Food Diary, w którym można podejrzeć co je kulinarna mistrzyni, kiedy np. jest na wakacjach. Oprócz tego na blogu pojawiają się czasami relacje z podróży.

Blogi kulinarne popularne są od wielu lat, a ich gwiazda nadal świeci pełnym blaskiem. Jeśli posiadasz taką przestrzeń lub planujesz ją stworzyć, koniecznie dołącz do naszej sieci i połącz pracę z pasją!

 

Blogi kulinarne – czy istnieje przepis na poczytny blog?

Prowadzenie bloga kulinarnego może wydawać się bardzo proste. Wiele osób myśli, że jeśli gotują na co dzień, to wystarczy, że spiszą kroki swojego postępowania, zrobią zdjęcie, a następnie umieszczą to we wpisie. Niestety nie jest to takie proste., Dziś prowadzenie bloga kulinarnego to dla tych najpopularniejszych blogerów pełnoetatowe zajęcie. Oczywiście, można prowadzić takie przestrzenie czysto amatorsko, hobbystycznie, ale mimo wszystko treści muszą być tworzone i podawane profesjonalnie, aby mogły zebrać grono odbiorców. Co więc zrobić, aby zostać zauważonym przez czytelników?

Blogi kulinarne – nowoczesna strona www to podstawa

Kiedy zaczynasz blogować, możesz robić to najprostszej witrynie lub na jednym z popularnych serwisów, pozwalających założyć swojego bloga. Dziś czytelnicy konsumują treści, które dostępne są dla nich szybko i w ładnej formie, dlatego warto zadbać o to, jak ostatecznie wygląda witryna. Szczególną uwagę poświęć na:

  • responsywność swojej strony 
  • techniczną optymalizację strony pod SEO
  • wdrożenie UX czyli zasad User Friendly
  • przejrzyste kategorie
  • piękne zdjęcia i grafiki 
  • unikalne treści
  • zakładka „O mnie”

Jeśli chcesz samodzielnie założyć bloga, koniecznie przeczytaj Jak założyć bloga na WordPressie.

Blogi kulinarne – znajdź swoją niszę i podążaj za trendami

Prowadząc bloga kulinarnego ważne jest, aby znaleźć swoją niszę. Chcąc wyróżnić się na tle blogerów kulinarnych, których w sieci jest już naprawdę dużo, istotne jest aby określić do której grupy docelowej chcesz trafić.

Ciekawym przykładem na to jest blog wroclawskiepodrozekulinarne.pl. To miejsce powstało z wyraźnej potrzeby osób mieszkających we Wrocławiu oraz turystów, którzy poszukiwali dobrych, ciekawych restauracji, kawiarni i barów, a niekoniecznie chcieli sugerować się tym, co podpowiada Google czy Facebook. Założyciel tego bloga Piotr Gładczak niejednokrotnie wspominał, że takiego miejsca w sieci po prostu nie było, więc wypełnił on tę lukę. Teraz jest znanym, szczególnie lokalnie, influencerem, którego blog uznawany jest przez wielu za absolutny must have, jeśli chodzi o recenzje różnych miejsc.

W blogosferze kulinarnej tak samo jak w każdej innej branży, funkcjonują pewne trendy i tendencje, które warto poznać, aby być na czasie i dostarczać użytkownikom takie treści, których aktualnie potrzebują. Bądź czujny na potrzeby czytelników.

Trendy w blogach kulinarnych – restauracja w domu

Pandemia Covid19 nie była najłaskawszym czasem dla gastronomii, gdyż większość lokali było długo zamkniętych ze względu na obostrzenia. Branża restauracyjna ucierpiała, ale dzięki temu ogromnie wzrosło zainteresowanie blogami kulinarnymi. Lockdown zamknął wiele osób w domu i sprawił, że postanowiły one spróbować samodzielnie gotować inaczej niż na co dzień. Wiele osób szukało inspiracji właśnie na blogach, a także recenzji sprawdzonych i polecanych restauracji. Jedzenie na wynos stało się niezwykle istotną częścią branży gastronomicznej, dzięki czemu wielu blogerów, poświęcających część swoich działań recenzjom miejsc i potraw, zyskało nowych czytelników.

Trendy w blogach kulinarnych –  ekologiczne podejście do jedzenia

Kwestia racjonalnego i ekologicznego podejścia do żywienia od lat zyskuje coraz większą grupę zwolenników. coraz więcej osób dba o to, aby nie marnować żywności, wybierać bioprodukty, bezpieczne dla planety i naszego zdrowia, a także ograniczać zakupy produktów w opakowaniach plastikowych, które zanieczyszczają środowisko. Blogi kulinarne promujące ekologiczny tryb życia i gotowania, są obecnie bardzo na czasie.

Prostepesto.pl to blog kulinarny, który uznawany jest za wzór, jeśli chodzi o stosowanie ekologicznych rozwiązań. Nie chodzi tutaj jednak tylko o gotowanie i promowanie przyjaznych naturze zachowań (choć jest to oczywiście podstawa), ale także o technologię do prowadzenia swojego serwisu. Twórcy bloga wybrali serwery napędzane odnawialną energią, a także stale przyspieszają działanie swojej witryny, aby mieć pewność, że użytkownik spędzi na ich stronie tylko tyle czasu, ile rzeczywiście potrzebują, aby skonsumować zawarte informacje.

Trendy w blogach kulinarnych – kuchnia roślinna coraz bardziej popularna

Kolejnym trendem, obserwowanym już od wielu lat, jest także kuchnia roślinna. Obecnie wiele osób stara się zmniejszyć ilość spożywanego mięsa lub całkowicie wyrzucić je ze swojej diety. Taka kuchnia jest jednak nie tylko ukłonem w kierunku wegan i wegetarian, ale także w kierunku osób z różnego rodzaju alergiami pokarmowymi, np. z uczuleniem na wszelkie produkty pochodzenia odzwierzęcego czy na nabiał. Przykładem na to, jak popularne są blogi dotyczące kuchni roślinnej, jest np. jadlonomia.com. To zdecydowanie jeden z najbardziej znanych blogów kulinarnych, a swoją popularność zyskał właśnie przez to, że dotyczył pewnej niszy. Obecnie Jadłonomia.com to już nie tylko blog ale rozpoznawalna marka. Jej twórcy wydają książki ze swoimi przepisami, które można dostać w najpopularniejszych księgarniach.

Trendy w blogach kulinarnych – gotowanie live w social media

Ogromną popularnością cieszy się teraz gotowanie online. Blogerzy organizują transmisje live, dzięki którym mogą gotować „na żywo”. Często do takich transmisji zapraszani są goście, np. inni znani blogerzy czy krytycy kulinarni. Ta forma gotowania w Internecie stała się tak popularna podczas lockdown’u. Mimo że w tym momencie można już swobodnie wychodzić do restauracji czy innych miejsc rozrywki, zainteresowanie takimi działaniami w Internecie nadal pozostaje na wysokim poziomie.

Blogi kulinarne – zadbaj o widoczność swoich przepisów

Użytkownicy nie będą wchodzić na Twojego bloga, jeśli nie będą wiedzieli, że on istnieje! Dlatego bardzo ważne jest aby  od samego początku tworzyć treści zgodne z zasadami SEO, dzięki czemu uzyskają one wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Więcej na temat organicznego pozycjonowania stron pisaliśmy w artykule Pozycjonowanie stron w Google – poradnik SEO od podstaw.

Blogi kulinarne – jak zbudować zaangażowaną społeczność?

Prowadzenie bloga jest równoznaczne z tworzeniem zaangażowanej społeczności wokół tematów, które są poruszane na blogu. Każdemu twórcy zależy na jak największej grupie odbiorców, gdyż po to właśnie tworzy, aby inni to czytali. Sposobów na docieranie do potencjalnych czytelników jest wiele, ale najpopularniejsze z nich to:

  • Twórz łatwo przyswajalnych treści, które prowadzą za rękę krok po kroku. Co to więc oznacza? Warto tworzyć wpisy, które nie są zbyt przeładowane treścią, a wszystko jest na tyle skondensowane, że np. bez trudu można to wydrukować i schować w domowym przepiśniku. Dodatkowo należy pamiętać, że użytkownicy Internetu lubią estetyczne przestrzenie. Piękne zdjęcia, zachęcające tytuły, ładna oprawa bloga – to wszystko przyciąga ich i sprawia, że zostają na dłużej, bo wiedzą, że twórca naprawdę się stara.
  • Aktywne profile w social media to już must have. Prowadzenie wyłacznie bloga kulinarnego nie wystarczy, aby powiększać grupę odbiorców. Niezwykle istotne jest, aby zdywersyfikować miejsca komunikacji z użytkownikami. Dlatego warto stworzyć profile w social media, które będą widocznie powiązane z prowadzonym przez Ciebie blogiem, ponieważ to znacząco ułatwi odnalezienie go w sieci.
  • Prowadzenie bloga kulinarnego nie wystarczy, jeśli chcesz dać się poznać i być w stałym kontakcie czytelnikami. Wielokrotnie w naszych wpisach dotyczących tego, jak budować społeczność czy prowadzić blogi, wspominaliśmy, że niezwykle istotne jest, aby zdywersyfikować miejsca komunikacji z użytkownikami. Dlatego warto stworzyć profile w social media, które będą widocznie powiązane z prowadzonym przez Ciebie blogiem, ponieważ to znacząco ułatwi odnalezienie go w sieci.
  • Stałe interakcje z użytkownikami i uatrakcyjnianie contentu to zdecydowanie podstawa. Dlatego, w przypadku blogów kulinarnych, świetnie sprawdzają się np. live ze wspólnego gotowania w social media, np. na Instagramie. Takie streamingi na żywo z przygotowywania posiłków wykorzystywane są nie tylko przez blogerów od jedzenia, ale także przez blogerów lifestylowych czy restauracje. Dlaczego? Ponieważ wspólne gotowanie zbliża, a jedzenie jest neutralnym, zazwyczaj przyjemnie odbieranym tematem. Transmisje live z kolei pozwalają na obustronny kontakt na żywo, tzn. oglądający piszą komentarze, a twórca może na nie na bieżąco odpowiedzieć. Daje to więc iluzję zwyczajnej rozmowy face to face. Jeśli więc prowadzisz bloga kulinarnego, musisz spróbować takiej formy kontaktu.

 

W działaniach blogerów nie może zabraknąć także różnego rodzaju spotkań z czytelnikami na żywo. W pandemicznych czasach znacznie trudniej jest je organizować, jednak jeśli masz taką możliwość, warto o to zadbać. Może być to zwykłe spotkanie z fanami, na którym porozmawiacie, zrobicie zdjęcia i spędzicie razem czas, ale może być to znacznie więcej. Wielu blogerów zarabia, organizując różnego rodzaju warsztaty z zakresu swojej dziedziny, którą się zajmują. W przypadku blogów kulinarnych mogą to być np. warsztaty z kuchni roślinnej, zero waste czy tradycyjnej polskiej w wersji nowoczesnej. Wszystko zależy od Ciebie! Pandemia otworzyła też ludzi na robienie warsztatów czy szkoleń online, które można odbyć bez wychodzenia z domu. To świetna opcja, gdyż zrzesza ludzi z całej Polski, a nawet różnych zakątków świata.

Warto wziąć pod uwagę kolaboracje z innymi blogerami. Jedną z rzeczy, która sprawdza się od dawna, jest oczywiście łączenie się różnych twórców, którzy wspólnymi siłami tworzą materiały. Nie jest to rzecz niezbędna, więc jeśli nie masz takich możliwości, to nie bierz tego za złą monetę. Jeżeli jednak masz możliwość pokazania swojego contentu u kogoś innego, przedstawienia się w ten sposób innej publiczności, to warto, bo w ten sposób przyciągasz nowych użytkowników. Takie wspólne treści są często zauważalne na Youtube, szczególnie w sferze beauty i lifestyle, ale warto wykorzystywać to także na blogach lub w działaniach na social media, które są codziennym wsparciem dla Twojej strony. Możesz też spróbować kolaboracji z różnymi restauracjami, co może znacznie wyróżnić Twój blog na tle innych.

Blogi kulinarne – pierwsze zarobki dzięki afiliacji

Osoby posiadające blogi kulinarne z pewnością powinny zainteresować się afiliacją. Dlaczego? Jest to świetny sposób na to, aby rozpocząć zarabianie na swojej pasji. Afiliacja to proces, w którym wydawcą nazywa się osobę, posiadającą jakąś przestrzeń w Internecie, np. bloga kulinarnego. Reklamodawca z kolei to właściciel sklepu internetowego. Całość spina sieć afiliacyjna webePartners, która dba o to, aby wszystkie podmioty były zaopiekowane, a także udostępnia niezbędne narzędzia. Jak wygląda takie zarabianie? Wydawca wchodzi do programu partnerskiego odpowiadających mu reklamodawców (w  przypadku blogerów kulinarnych mogą być to np. sklepy z rtv i agd, ekologiczną żywnością czy wegańskimi produktami), a następnie poleca konkretne produkty w swoich wpisach czy postach na social media. Robi to dzięki linkom afiliacyjnym, udostępnianym przez sieć afiliacyjną. Wydawca zarabia prowizję z każdej sprzedaży wykonanej z jego linków afiliacyjnych. Ważne jest jednak, że transakcja musi zostać zamknięta, a więc użytkownik musi wejść do sklepu, kupić produkt, zapłacić i go odebrać, aby została ona uznania. Więcej na temat działania afiliacji znajdziesz w innych artykułach na naszym blogu.

jak zarabiać w internecie

Jak zainteresować reklamodawców blogiem kulinarnym?

Chcesz spróbować swoich sił? Musisz wiedzieć, czego oczekują reklamodawcy od wydawców. Istotną kwestią jest fakt, że tak, jak wydawca może zdecydować, że chce przyłączyć się do jakiegoś programu partnerskiego, tak reklamodawca może taką kandydaturę odrzucić, jeśli uzna, że np. content danego wydawcy jest niespójny z przesłaniem marki czy zasięgi danego blogera są za małe. Jeśli jako wydawca chcesz być dobrze odbierany przez reklamodawców, musisz:

  • Publikuj regularnie

Dobry wydawca to taki, który pozostaje w stałym kontakcie ze swoimi użytkownikami. Jeżeli nie będziesz dodawał contentu regularnie, czytelnicy w pewnym momencie zapomną o Tobie lub zaczną korzystać z blogów kulinarnych innych osób, które stale dostarczają im nowych treści. Dzięki stałości publikacji budujesz zaufanie, a to niezwykle ważne.

  • Podążaj za trendami

Nie bez powodu umieściliśmy w tym wpisie trendy dotyczące kulinariów. Chociaż większość osób może pomyśleć, że są one przeznaczone bardziej dla branży gastronomicznej niż dla blogerów – nic bardziej mylnego! Jeśli chcesz prowadzić popularny serwis, musisz wiedzieć, co w trawie piszczy. Zeszły rok pokazał wszystkim jak bardzo zmienić się może życie w kilka chwil i jak niezwykle ważne jest, aby znać sytuację w swojej branży i generalnie na świecie, a także, aby trzymać rękę na pulsie, jeśli chodzi o tendencje pojawiające się w zachowaniu użytkowników Internetu.

  • Dbaj o użytkowników

Pamiętaj, że cała Twoja twórczość powinna opierać się na potrzebach użytkowników. Oczywiście, niezwykle ważne jest, abyś Ty jako generujący content, był z niego zadowolony, aby Twoja praca była także pasją. Nie zapominaj jednak, że bez zaangażowania ludzi, którzy czytają blogi kulinarne, inspirują się, nawiązują interakcje, itd. nie tylko nie będziesz atrakcyjny dla reklamodawców, ale także nie będziesz miał dla kogo tworzyć swoich treści.

  • Polecaj, a nie reklamuj

Afiliacja to zarabianie na polecaniu, a nie reklamowaniu. Jaka jest różnica? Otóż rekomendowanie czegoś polega na tym, że polecasz innym przetestowane i dokładnie sprawdzone przez siebie produkty, usługi czy miejsca. Afiliacja nie jest bezpośrednią reklamą zachęcającą do zakupu. Dlatego pamiętaj, aby bardzo dokładnie weryfikować program partnerski, do którego dołączasz pod kątem tego, czy pasuje do Twojego contentu. Jeżeli prowadzisz blog kulinarny, a nagle zaczniesz polecać kosmetyki czy samochody, to stracisz wiarygodność nie tylko w oczach swoich czytelników, ale także reklamodawców.

  • Subtelnie rekomenduj

Pamiętaj, że Twoje polecenia dla użytkowników, stanowią tylko wartość dodaną do wpisów, które oferujesz. Jeżeli np. poświęcisz cały artykuł, na to, aby opisać jeden produkt ze sklepu reklamodawcy, może zostać to odebrane jako nachalna reklama, której Twoi czytelnicy sobie nie życzą. jak więc wplatać linki afiliacyjne? Możesz np. tworzyć rankingi najlepszych Twoim zdaniem gadżetów do kuchni lub np. w przepisie linkować produkty, których użyto do przyrządzenia potrawy. Jeśli chodzi o afiliację, takie subtelne rekomendacje sprawdzają się zdecydowanie lepiej.

  • Stale współpracuj z affiliate managerami

Są to osoby, które czuwają nad programami partnerskimi i wszystkimi podmiotami biorącymi udział w procesie. Niejednokrotnie Affiliate Managerowie przekazują sugestie i porady zarówno wydawcom, jak i reklamodawcom. Korzystanie z ich pomocy sprawia, że współpraca przebiega sprawnie i bezproblemowo.

afiliacja-trudne słowo prosty zarbek