Blogosfera to internetowa społeczność z ogromną siłą oddziaływania. Blogerzy stali się najbardziej pożądaną grupą wydawców, również afiliacyjnych. Podpowiadamy jak współpracować z blogosferą z korzyścią dla każdej, zaangażowanej strony.

Blogosfera – co to jest?

Blogosfera to wszystkie blogi, które tworzą unikalną społeczność. Wiele blogów jest połączonych między sobą, linkują do siebie. Ich autorzy czytają inne blogi i zostawiają na nich komentarze, umieszczają do nich linki, odnoszą się też w treści wpisów. Tak połączone blogi wytworzyły własne miejsce w sieci i wypracowały swój sposób funkcjonowania. Blogi są wciąż formą publikacji treści, natomiast blogosfera jest zjawiskiem społecznym, który ma realny wpływ na działania i decyzje podejmowane przez użytkowników Internetu.

Blogosfera – ciężka praca czy przyjemność?

Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że blogerzy prowadzą życie lekkie i przyjemne. Piszą teksty, wrzucają zdjęcia na profile w social mediach, współpracują z dużymi markami, ciągle podróżują… Nic bardziej mylnego! Blogosfera w większości tak nie działa. Tylko niewielki procent stanowią twórcy, którzy potrafią w pełni utrzymać się ze swojej działalności. Znaczna część blogerów traktuje swoją pracę w Internecie jako dodatkowy dochód i przede wszystkim przyjemność. Nie wolno jednak lekceważyć ogromu pracy, jaki w nią wkładają! Aby osiągnąć sukces, bloger musi poświęcić naprawdę bardzo dużo czasu na budowanie swojej pozycji w sieci, niekiedy inwestując w te działania własne pieniądze. Warto o tym pamiętać, zanim zaczniesz składać propozycje internetowym twórcom! Blogosfera potrafi być również wyjątkowo niewdzięczna. Trzeba być z nią stale na bieżąco i śledzić najpopularniejsze trendy. W przeciwnym razie bardzo łatwo wypaść z obiegu. Większość blogerów doskonale zdaje sobie z tego sprawę i dlatego należy docenić wysiłek, jaki wkładają, aby realizować swoją pasję.

Blogosfera to najlepsi wydawcy!

Dla wielu reklamodawców to właśnie blogerzy są najważniejszymi wydawcami afiliacyjnymi. Dzieje się tak z kilku powodów.

  1. WIZERUNEK –  blogerzy promujący daną markę nie poprzestają tylko na swoim blogu, ale rozszerzają działania o Facebooka, Instagrama czy Youtuba. Znacznie zwiększa to więc szanse na to, że Twoją markę poznają nowi klienci lub przypomnisz o sobie tym użytkownikom, którzy kiedyś dokonali u Ciebie zakupu lub takowy planowali. W przypadku długofalowej współpracy blogerzy wspominają o marce na różnego rodzaju wydarzeniach, a także polecają wybrane programy znajomym blogerom. Pamiętaj, że blogosfera bardzo dobrze zna się nawzajem, śledzą własne działania i przy każdej okazji rozpoczynają dyskusje o nowych pomysłach na zarabianie.
  2. WIARYGODNOŚĆ – współpraca z blogerami wpływa na wzrost wiarygodności Twojej marki! Najczęściej twórcy polecają produkty, omawiając ich działanie i prezentując jak z nich korzystają, dzięki czemu wzbudzają równocześnie zaufanie do marki wśród czytelników!
  3. WPŁYW NA DECYZJE – blogerzy generują duży przychód w każdej branży, w której liczy się ich autorytet. Mają realny wpływ na zachowania i decyzje zakupowe swoich czytelników i obserwatorów. Grono osób, które liczy się z opiniami i rekomendacjami zaufanych blogerów i influencerów rośnie z dnia na dzień.

 

BLOGOSFERA korzysci ze współpracy

Blogosfera a zarobki, czyli jak zarabiają blogerzy?

Twórcy blogów mają wiele sposobów na zarabianie w sieci. Najpopularniejszym jest współpraca na zasadzie artykułów sponsorowanych. W zamian za tekst polecający produkt lub usługę, otrzymują odpowiednie wynagrodzenie. Innym sposobem są działania afiliacyjne, które z perspektywy czytelnika są bardziej wiarygodne, gdyż bloger poleca mu sprawdzone produkty, z których korzysta! Nie otrzymuje zapłaty za samo umieszczenie linku, ale dopiero wówczas, gdy ktoś dokona zakupu z jego polecenia. Musi zatem odpowiednio zareklamować produkt, aby zachęcić swoich użytkowników do zakupu. Nie jest to najłatwiejsze zadanie, ponieważ blogosfera charakteryzuje się dużą konkurencją. Dlatego, każdy świadomy bloger będzie chciał włożyć jak najwięcej wysiłku, aby przyciągnąć czytelników i tak zareklamować produkt, żeby osiągnąć dobre wyniki.

Blogosfera – blogerzy w afiliacji

Dla reklamodawców afiliacja jest idealnym rozwiązaniem na współpracę z blogerami! Linki afiliacyjne są aktywne bardzo długo, dlatego pracują na korzyści reklamodawców do czasu, aż nie zostaną usunięte z publikacji na blogu. Z tego powodu świetnie sprawdzają się również w tzw. treściach wiecznie żywych. Jednocześnie są na tyle dyskretne, że czytelnicy bloga mogą nawet nie zorientować się, że klikają w reklamę.  

blogosfera afiliacja na blogach

Od czego zacząć współpracę z blogosferą?

Blogosfera w całej swojej rozciągłości, zdaje się być nie do okiełznania, a odnalezienie wartościowych blogerów to często niełatwe zadanie. Jednak nierzadko to blogerzy sami szukają nowych marek do współpracy, dlatego bardzo ważne jest, abyś na swojej stronie umieścił informacje o możliwości współpracy z Twoim sklepem internetowym w ramach programu partnerskiego. Przede wszystkim, dodaj informację o możliwości dołączenia do programu partnerskiego oraz szczegółowe dane dotyczące sieci, z którą współpracujesz. Wiadomość taką możesz umieścić w stopce swojej strony www, w zakładce współpraca lub kontakt, ale najlepiej stworzyć dedykowaną podstronę wraz z linkiem odsyłającym bezpośrednio do rejestracji w programie partnerskim,

Poniżej przykład dobrze zrealizowanej podstrony ze wszystkimi niezbędnymi informacjami na temat programu partnerskiego.

blogosfera - informuje o swoim programie partnerskim

W ten sposób blogosfera będzie mogła zapoznać się z Twoją ofertą, a także od razu dołączyć do programu partnerskiego, aby rozpocząć promocję Twoich produktów. Jest to tym atrakcyjniejsza forma współpracy, ponieważ nie wymaga żadnych dodatkowych formalności, nie muszą nawet kontaktować się z Tobą bezpośrednio.

Blogosfera w Polsce – poznaj i wyjdź z inicjatywą

Kolejnym krokiem angażowania blogerów jest rozeznanie wśród najpopularniejszych blogerów w Twojej branży. Warto systematycznie szukać informacji w sieci o blogerach piszących na tematy powiązane z produktami, jakie oferujesz. Wiedza na temat tego, którzy blogerzy mają największe zasięgi swoich kanałów i są najbardziej opiniotwórczy, jest niezwykle cenna. Następnie wystarczy zaproponować im współpracę. Możesz to zrobić samodzielnie lub przy pomocy affiliate managera sieci, z którą współpracujesz. Wystarczy, ze prześlesz listę blogów, które chciałbyś zaprosić do programu partnerskiego, a opiekun skontaktuje się z nimi i przedstawi im ofertę współpracy.

Jak zachęcić blogosferę do współpracy?

Nie ukrywajmy, że warunki programu partnerskiego są największym wabikiem dla blogerów. Im wyższą prowizję od sprzedaży produktów ustalisz, tym większe masz szansę, że chętniej rozpoczną z Tobą współpracę. Dobrym rozwiązaniem jest utworzenie specjalnego programu premium z większą stawką wygrodzenia i zaproszenie do niego blogerów, których działania najefektywniej przekładają się lub mogą przełożyć na Twoją sprzedaż. Dzięki temu zauważą, że doceniasz ich pracę i zaangażowanie. Możesz także udostępniać im ekskluzywne kody rabatowe, które przekażą swoim czytelnikom. Mimo że blogosfera to nie serwisy rabatowe, czytelnicy uwielbiają różnego rodzaju zniżki i rabaty. Działaj wraz z blogerami i dbaj o wzajemne relacje, to na pewno ci się opłaci!

Blogosfera a zarabianie na kodach rabatowych

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat pobudzania sprzedaży dzięki kodom rabatowym, koniecznie przeczytaj:  Zarabianie w Internecie dzięki kodom rabatowym.

Blogosfera a korzyści ze współpracy

Współpraca z blogosferą pomoże ci, przede wszystkim, w promocji Twoich produktów na najlepszych jakościowo stronach, które są powiązane tematycznie z Twoją branżą. Chociaż często to porównywarki cenowe lub serwisy rabatowe generują dużo większy ruch, to właśnie blogerzy są najbardziej pożądanymi wydawcami ze względów wizerunkowych. To oni kreują trendy i wpływają na decyzje zakupowe swoich wiernych czytelników, bo są dla nich autorytetem. Blogerzy bardzo aktywnie działają w social media, a więc Twoje produkty będą mogły trafić do osób nie tylko czytających, ale również obserwujących ich w mediach społecznościowych. Świetnym przykładem są wszelkie blogi kosmetyczne, na których twórcy umieszczają swoje polecenia czy np. rankingi produktów. Wiele osób ufa poleceniom danej osoby, ponieważ identyfikują się z nią, gdyż typ ich skóry czy włosów jest bardzo zbliżony lub np. efekty pokazanego makijażu okazujw się być pożądany przez dużą grupę odbiorców.

Blogosfera – analizuj i dobrze dobieraj współprace

Pamiętaj jednak, aby dobierać do współpracy tylko takich blogerów, którzy rzeczywiście odpowiadają profilowi Twojej działalności. Jeżeli jesteś właścicielem butiku z ekskluzywną odzieżą, a rozpoczynasz współpracę, np. z blogerem motoryzacyjnym lub z blogerem tworzącym treści skierowane do nastolatków, to możesz się spodziewać, że efekty nie będą spektakularne. Jeżeli natomiast wybierzesz kogoś w dojrzałym wieku, prowadzącego blog lifestylowy czy też twórcę skupionego na temacie mody, możesz być przekonany, że Twoje zyski ze współpracy będą wymierne.

Blogosfera a social media

No właśnie, jedną z głównych korzyści, które otrzymują reklamodawcy, decydujący się na współpracę z blogerami jest promocja na różnych kanałach. Internetowi twórcy to nie tylko blogi, ale także media społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram czy Youtube, gdzie również zbierają oni społeczność. Promocja w social media może być nawet efektywniejsza niż na blogu! Wszystko oczywiście zależy od specyfiki contentu danego blogera. Nie zmienia to jednak faktu, że dzięki umieszczaniu linków afiliacyjnych również w mediach społecznościowych, Twoje produkty mogą dotrzeć do wielu nowych odbiorców! Przed nawiązaniem współpracy z blogerem, warto prześledzić jego aktywność poza blogową. Dzięki temu możesz przekonać się, jakie działania będzie w stanie ci zaproponować. Choć blogerzy najczęściej generują mniejszy ruch niż duże serwisy tematyczne, to jednak jakość tego ruchu jest dużo wyższa, bo trafiają do precyzyjnie określonej grupy docelowej.

Jak utrzymać dobre relacje z blogosferą?

Pamiętaj, że współpraca z blogerami musi przynosić korzyść obu stronom. Aby wybrany twórca chciał angażować się w działania dla Ciebie, musi czuć się zaopiekowany, wyróżniony i przede wszystkim musi widzieć, że Ty także angażujesz się we współpracę. Jak więc współpracować z blogosferą?

Utrzymaj stały kontakt z blogosferą

W pierwszej kolejności zadbaj o regularny kontakt z blogerami. Kontaktuj się z twórcami w sprawie współpracy. Informuj kiedy idzie dobrze, a także wyjaśniaj kiedy prowizja nie zostaje wypłacona. To ważne, aby bloger dostawał regularny feedback odnośnie swojej pracy i prowadzonych działań. Tylko wtedy będziesz mógł poprawiać efektywność Waszej współpracy.

Udostępniaj extra materiały

Udostępniaj materiały promocyjne, przesyłaj kody rabatowe i kody ekskluzywne, pomagaj w rozwiązywaniu problemów. Warto, abyś zdawał sobie sprawę, że nie wyłącznie liczba transakcji, do jakiej bloger doprowadził w Twoim serwisie, jest najistotniejsza. Liczą się wszystkie działania wizerunkowe, które dzieją się niejako przy okazji. To zdecydowanie wartość dodana dla Twojej marki, jeśli chodzi o współpracę z blogosferą.

Twórz programy premium

Stwórz program partnerski premium z odpowiednią stawką, wysyłaj produkty do testowania, analizuj, które blogi generują największe możliwości. Jeżeli będziesz konsekwentnie wspierał i dbał o relacje z blogerami, na pewno odwdzięczą się oni promocją Twojego sklepu. Pamiętaj, że aby współpraca wypadła efektywnie, musi być obustronna! Nie możesz tylko wymagać, musisz także wiele dawać od siebie. To jest klucz do sukcesu!

Wejdź we współpracę z siecią afiliacyjną

Blogosfera może bardzo korzystnie wpłynąć na promocję Twojej marki. Blogerzy, którzy zdobyli już zaufanie czytelników, na pewno będą umieli zachęcić ich do zakupów w sklepie. Pamiętaj, że samodzielne poszukiwanie wartościowych blogów nie należy do najłatwiejszych. Dlatego, dobrym rozwiązaniem jest dołączenie do sieci afiliacyjnej, gdzie masz dostęp do ogromnej bazy wydawców, a affiliate manager z chęcią pomoże dopasować odpowiednich blogerów.

Współpracuj z affiliate managerami

Jeśli zdecydujesz się na współpracę z siecią afiliacyjną, skorzystaj z pomocy affiliate managerów i rozwijaj współpracę z internetowymi twórcami. Pracownicy sieci afiliacyjnej, którzy zajmują się Twoimi programami partnerskimi doskonale wiedzą, w jaki sposób działania blogerów przekładają się na sprzedaż reklamodawców. Wiedzą, jakich narzędzi użyć oraz w jaki sposób zmotywować blogosferę do większego zaangażowania. Warto więc skorzystać z ich porad i kierować się wskazówkami, których udzielają.

blogosfera dobre relacje z blogerami

Blogosfera w Polsce

Obecnie bloggerzy w Polsce i na świecie ustąpili nieco miejsca vlogerom i influencerom. Nie oznacza to jednak, że blogosfera upada, chociaż kilkukrotnie już wieszczono jej śmierć. Wielu twórców po prostu ewoluuje i dostosowuje się do oczekiwań współczesnego Internetu. Przykładem jest to, że większość twórców posiadających bloga, łączy ze sobą działania w social media lub na Youtube oraz blogowanie.
Jeżeli zastanawiasz się jaka tematyka jest obecnie na topie i jacy blogerzy są najpopularniejsi w Polsce, mamy dla Ciebie rozwiązanie tej zagadki.

Ranking najbardziej wpływowych osób w blogosferze

Jak co roku, na stronie JASONHAUNT, pojawił się ranking najbardziej wpływowych blogerów w 2020 r. Wyznaczono tam trzy kategorie – złotą, srebrną i brązową. Całość możesz zobaczyć klikając tutaj. My skupimy się jednak na pierwszej dziesiątce. Kto znalazł się na podium? Kolejność podawana jest alfabetycznie.

  1. Malwina Bakalarz-Trzcińska, bakusiowo.pl,
  2. Janina Bąk, janinadaily.com,
  3. Ewa Chojnowska-Lesiak, szpilkiwplecaku.pl,
  4. Kasia Koczułap, coztymseksem.pl,
  5. Anna Makowska, doktorania.pl,
  6. Kamil Nowak, blogojciec.pl,
  7. Jakub Roskosz, jakubroskosz.pl,
  8. Anna Skura, whatannawears.com,
  9. Agnieszka Trolese, tasteandtravel.pl,
  10. Katarzyna Woźniak, mamaistetoskop.pl.

blogosfera ranking 2020

Źródło: https://pl.jasonhunt.media/ranking-najbardziej-wplywowych-blogerow-2020-roku/

Jak więc widać, w zestawieniu znaleźli się zarówno Panowie, jak i Panie (w przewadze). To jednak niejedyne różnice, które można zauważyć. Tak naprawdę w pierwszej dziesiątce rankingu, znaleźć można blogerów z wielu branż. Bakusiowo.pl i blogojciec.pl to blogi parentingowe, jakubroskosz.com i whatannawears.pl dotyczą szeroko pojętego lifestyle’u, mamaistetoskop.pl, doktorania.pl czy coztymseksem.pl to z kolei blogi ukierunkowane na edukację dotyczącą zdrowia i psychiki. Nie zabrakło także przedstawicieli blogosfery podróżniczej, np. tasteandtravel.pl i edukacyjnej – janinadaily.pl Jaki wniosek z tego płynie? Nie ma określonej branży, która górowałaby nad innymi. Oczywiście, jeżeli zajmujesz się jakimś niszowym hobby, np. lepieniem z gliny, to nieco trudniej będzie Ci wejść do tego rankingu, ale wcale nie oznacza to, że jest to niemożliwe! Wręcz przeciwnie, wszyscy blogerzy umieszczeni w zestawieniu, to osoby, które ciężką, regularną pracą zyskały sobie zaufanie społeczności, którą tworzą, a to sprawia, że są wpływowi.

Najważniejsze postaci polskiej blogosfery

Ciekawą kwestią, na którą warto zwrócić uwagę jest także „Galeria Sław”. Jak opisują twórcy rankingu „galeria sław to kategoria w rankingu w całości składająca się z osób, które wywarły największy wpływ na rozwój blogosfery i social mediów w historii naszego kraju.”. Tutaj wyróżniono blogerów:

  1. Maciej Budzich, mediafun.pl,
  2. Ola Budzyńska, paniswojegoczasu.pl,
  3. Michał Kędziora, mrvintage.pl,
  4. Julia Kuczyńska, maffashion.pl,
  5. Karol Lewandowski i Ola Ślusarczyk, busemprzezswiat.pl,
  6. Jessica Mercedes, jemerced.com,
  7. Grzegorz Marczak, antyweb.pl,
  8. Przemysław Pająk, spidersweb.pl,
  9. Michał Szafrański, jakoszczedzacpieniadze.pl,
  10. Nicole Sochacki-Wójcicka, mamaginekolog.pl,
  11. Andrzej Tucholski, andrzejtucholski.pl.

blogosfera 2020

Źródło: https://pl.jasonhunt.media/ranking-najbardziej-wplywowych-blogerow-2020-roku/

Tutaj wniosek jest już nieco inny. Większość osób, które znalazły się w zestawieniu to blogerzy dzielący się jakąś merytoryczną wiedzą (np. paniswojegoczasu.pl, jakoszczedzacpieniadze.pl czy mamaginekolog.pl) lub tacy, którzy swoją pozycję w sieci zbudowali już lata temu (np.maffashion.pl, jemerced.pl). Znalezienie się w tej kategorii rankingu wymaga więc ogromnych nakładów pracy i zgromadzenia społeczności, która pozostaje lojalna przez długi czas. Trzeba jednak pamiętać, że również tym postaciom blogosfery nic nie spadło z nieba. W większości początki działań wymienionych powyżej osób w Internecie były początkami polskiej blogosfery.

Wschodzące gwiazdy blogosfery

Analizując wyniki rankingu na jasonhaunt.pl warto także zwrócić uwagę na „galerię wschodzących gwiazd”, czyli miejsce, gdzie zebrano aż 57 blogerów, którzy być może w przyszłym roku wskoczą do złotej, srebrnej lub brązowej kategorii. Przekrój blogów, których można tam znaleźć, jest ogromny, co tylko potwierdza naszą teorię, że nie tematyka ma znaczenie, ale zaangażowanie i umiejętność tworzenia relacji z użytkownikami. Co ważne kategoria ta rozwija się najszybciej. 10 lat temu wśród wchodzących gwiazd wymieniano kilkanaście osób, dziś jest to ponad 50 znaczących postaci w polskiej blogosferze.

blogosfera 2020 blogosfera w 2020 roku blogosfera wśród Polaków ranking w blogosferze rozwój blogosfera polska

Źródło: https://pl.jasonhunt.media/ranking-najbardziej-wplywowych-blogerow-2020-roku/

Na co zwracać uwagę analizując blogosferę?

Jaki jest więc wniosek z naszych rozważań? Jeśli chcesz współpracować z blogerami, z pewnością znajdziesz takich, którzy są związani z Twoją branżą, ponieważ ilość świetnie rokujących blogów jest ogromna. Istotne jest jednak, aby wybierać do współpracy osoby, które:

  • gromadzą zaangażowaną społeczność,
  • mają wpływ na swoich odbiorców,
  • tworzą regularnie,
  • są charyzmatyczne,
  • potrafią dostosowywać się do nowych warunków.

Jeżeli jesteś zainteresowany współpracą afiliacyjną, napisz do nas na bok@webepartners.pl lub wypełnij formularz kontaktowy na naszej stronie.

Absolwent dziennikarstwa, pasjonat literatury, teatru i muzyki rockowej. Praktycznie nie rozstaje się z klawiaturą, czy to w biurze, czy w domu. W webePartners opiekuje się wydawcami, dba aby ich współpraca z reklamodawcami na każdym etapie przebiegała sprawnie i efektywnie . W zespole webe znany z przygotowywania mocnej i pysznej kawy.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating / 5. Vote count:


Data publikacji: 20.03.2021
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments