Call To Action! Czy nadal skutecznie zachęca do działania?
Data aktualizacji: 19.03.2024
Co to jest Call To Action?
Call to Action (CTA) to istotny element marketingu. Jest on niezbędną składową każdej strony internetowej. Niezależnie od celu istnienia strony, przycisk Call to Action zawsze odgrywa główną rolę – skłania klienta bądź użytkownika do konkretnego działania – akcji. Prawidłowo zaprojektowane wezwanie pozwala zwiększyć zainteresowanie, sprzedaż lub liczbę odwiedzin strony. W przypadku braku jasnego CTA dla użytkownika kolejny krok działania może być nieoczywisty. Dlatego potrzebujemy odpowiedniego hasła (przycisku), które doprowadzi go do celu.
Gdzie i jak umieścić przycisk Call To Action
Dobre hasło powinno opierać się na mocnym i pobudzającym do działania słownictwie. Najczęściej spotykane CTA to: Sprawdź! Wypróbuj za darmo! Kup teraz! Zapisz się do newslettera i zgarnij rabat! Radzimy jednak wychodzić poza schematy i dopasowywać CTA do treści swojego bloga lub strony.
Call To Action – kilka wskazówek:
- ikona musi być łatwa do zauważenia i powinna zwracać na siebie uwagę. Nie zapominajmy przy tym o oprawie graficznej i dopasowaniu do naszej witryny.
- ważnym elementem jest odpowiednie miejsce. Hasło musi znajdować się ponad linią załamania mailingu, temu obszarowi odbiorcy poświęcają 80% swojej uwagi.
- w celu zwiększenia ilości klików, możemy umieścić CTA na początku i na końcu treści, w formie przypomnienia.
- gdy stosujesz call to action jako część tekstu, to podkreśl ten fragment (co zasugeruje hiperłącze), zwiększ rozmiar czcionki i jej kolor.
- w przypadku stosowania CTA jako przycisku, powinien kontrastować on z tłem treści i być umieszczony na jasnej i wolnej od tekstu przestrzeni, co zwiększy jego widoczność.
- przycisk powinien być odpowiedniej wielkości, aby dostosować się do różnych rozmiarowo urządzeń.
- przycisk call to action powinien samym sobą informować odbiorcę, gdzie ten zostanie przekierowany lub do czego doprowadzi kliknięcie.
- zwracanie się do użytkowników w pierwszej osobie liczby pojedynczej zwiększa klikalność. Na przykład: „kupuję” zamiast „kup”.
- wielu ludzi przekonuje komunikat odnoszący się do czasu, podkreślający ekskluzywność i ograniczoną dostępność.
Skuteczny Call to Action
Jaki CTA jest skuteczny? Przede wszystkim, należy jasno określić, czego oczekujemy od użytkownika. Jeżeli chcemy, żeby kliknął w przycisk, zamieszczamy komunikat: „Kliknij tutaj”, „Zobacz szczegóły” lub „Więcej”. Efektywnym posunięciem jest wymienienie korzyści, które użytkownik będzie miał, gdy wykona polecenie.
Chcąc jak najbardziej zachęcić potencjalnych klientów do kliknięcia, nasz Call to Action musi być możliwie przejrzysty i zachęcający. Należy więc podkreślić korzyści skorzystania z naszego wezwania. Musimy przekonać odbiorcę, że dobrze postępuje. Zapisując się do newslettera, otrzyma cenne i użyteczne dla siebie informacje a kupując produkt za pomocą naszego linku, dokona najlepszej z możliwych decyzji.
Jest kilka sposobów na zdobycie klienta. Pierwszy z nich, to dołączenie zwięzłego opisu głównej korzyści oferty. Drugim jest umieszczenie obrazu produktu bądź rezultatu obok przycisku. Oczywiście, jeżeli możemy, warto pochwalić się ekskluzywnością oferty: „Ponad 1000 osób skorzystało z oferty” czy „Promocja kończy się za 5 godzin”.
Testuj Call To Action!
Nie zapominajmy o badaniu skuteczności przycisków! Pomogą nam w tym testy A/B, gdzie można porównać kilka różnych CTA oraz sprawdzić, w które z nich odbiorcy klikają najchętniej i które powodują największą ilość oczekiwanych działań.
Może przydać się również takie narzędzie, jak Omniconvert, gdzie bez wiedzy specjalistycznej przetestujemy swoje Call To Action.
Call To Action w afiliacji
Afiliacja daje wiele możliwości, jeżeli chodzi o sposoby promowania produktów reklamodawców. Jednym z nich jest oczywiście call to action. Jednak, w tym przypadku, warto korzystać z tego rozwiązania rozsądnie. Jeżeli będziemy stale komunikować zdania w stylu kup teraz!, kliknij i kup! etc. możemy zrazić użytkowników naszej strony. Największą zaletą linków afiliacyjnych jest to, że nie rzucają się one w oczy i nie namawiają bezpośrednio do zakupu. Dlatego, warto przemyśleć jaki komunikat dodać, chcąc zachęcić użytkowników do skorzystania z polecenia. Call to action sprawdzi się, na przykład, idealnie na grafikach promujących kody rabatowe! Wtedy jak najbardziej uzasadnione będą hasła Sprawdź, Skorzystaj z rabatu, Kup taniej! Najważniejsze jest dopasowanie CTA do kontekstu reklamy, tak aby był jej integralną częścią, a nie jedynie zachęcenie do zakupów.