Feed produktowy (data feed) i ich zastosowanie w sieciach afiliacyjnych
Data aktualizacji: 29.03.2022
Feed produktowy (data feed) ma duże zastosowanie w afiliacji dedykowanej e-commerce. Dlaczego?
Reklamodawcami w sieci afiliacyjnej dedykowanej e-commerce są sklepy internetowe, które dzięki afiliacji chcą zwiększać sprzedaż swoich produktów. Dlatego udostępniają bazy swoich produktów w postaci feedu produktowego, aby wydawcy mogli promować je na swoich serwisach.
Feed produktowy (data feeds) – co to jest?
Feed produktowy (inaczej plik XML od angielskiego Extensible Markup Language, co w wolnym tłumaczeniu oznacza Rozszerzalny Język Znaczników) to najpowszechniejszy format przekazywania informacji o produktach w kanałach wykorzystywanych w marketingu.
Feed produktowy to nic innego jak plik zawierający opis Twoich produktów podzielony na atrybuty, czyli asortyment Twojego sklepu internetowego, który wykorzystuje się w np. w reklamie Google Shopping. Reklama ta zyskuje przewagę nad reklamami tekstowymi, przyciągając wzrok użytkownika aspektem wizualnym – w końcu dysponuje ona obrazem, a jak wiadomo w dobie natłoku informacji, często właśnie dobre zdjęcie pozwalają się wyróżnić.
Feed produktowy – co zawiera?
Każdy produkt powinien zawierać następujące parametry (oznaczone * są opcjonalne):
- ID – unikalny numer identyfikacyjny (np. SKU);
- Label – wyświetlana nazwa produktu;
- URL – link do strony produktu;
- *Image URL – link do głównego zdjęcia, które zostanie wyświetlone;
- *Quantity – liczba dostępnych sztuk danego produktu;
- *Price – cena produktu;
- *Gender – płeć osoby, do której skierowany jest dany produkt (male, female albo unisex);
- *Fallback URL – link, który zajmie miejsce URL w przypadku, kiedy Quntity spadnie do 0.
Te informacje zapisane są w odpowiedniej formie. Feed produktowy został stworzony do przenoszenia danych, nie do ich prezentacji. Bardzo dużą zaletą feeda produktowego jest jego automatyczna aktualizacja z bazą danych reklamodawcy. Kiedy raz umieścimy plik w naszej witrynie www, to codziennie będziemy mieli dostęp do informacji o aktualnej cenie, dostępności, czy ofertach specjalnych.
Feed produktowy – zalety
- Wszystkie najważniejsze informacje o Twoich produktach znajdują się w jednym miejscu.
- Informacje o Twoich produktach są spójne w każdym kanale sprzedaży.
- Dobrze przygotowane feedy produktowe zwiększają widoczność Twoich produktów w różnych kanałach – dzięki temu sprzedajesz więcej.
- Feedy produktowe to łatwa i tania droga do rozpoczęcia sprzedaży wielokanałowej.
Feed produktowy – dostęp w sieci afiliacyjnej
Generator feedów produktowych dostępny w naszej sieci afiliacyjnej pozwala na pobranie oferty reklamodawcy w całości, lub tylko części wybranego przez nas asortymentu. Jeśli prowadzisz serwis tematyczny i interesuje cię konkretna grupa produktów, to nie musisz generować feeda produktowego z całym asortymentem sklepu a tylko z kategoriami produktów, które wybierzesz. Co najważniejsze, generowanie feeda produktowego jest bardzo proste i intuicyjne.
Poniżej film z samouczkiem, w którym przedstawiamy jak wygenerować feed produktowy:
Feed produktowy – gdzie jest wykorzystywany przez wydawców?
Jak widzicie, wygenerowanie takiego pliku nie jest trudne :). Jednak wybierając ten rodzaj narzędzia, należy pamiętać, że feed produktowy nie sprawdzi się u każdego. By ich używać, należy mieć przynajmniej podstawową wiedzę na temat tworzenia stron. Jest to niezbędne do prezentacji w odpowiedni sposób produktów z tych plików. Przy odpowiednich umiejętnościach można połączyć feedy ze swoją bazą i znacząco zwiększyć atrakcyjność swojej strony.
Feedy produktowe najlepiej sprawdzają się w porównywarkach cenowych, wyszukiwarkach produktów i innych serwisach prezentujących zestawienia produktowe, gdzie użytkownicy mogą wystawiać opinię. Warto pamiętać o tym, że prezentując użytkownikom konkretne produkty z aktualnymi cenami i danymi o tych produktach, dbamy o ich czas i pieniądze. To natomiast może w przyszłości zaowocować nam wzrostem naszej wiarygodności i lojalnością użytkowników.
Dowiedz się więcej o pozostałych narzędziach afiliacyjnych:
- Link afiliacyjny, czym jest i jak na nim zarabiać?
- Widgets (widgety produktowe) – narzędzie do zarabiania. Czym są i jak je tworzyć?
- Kody rabatowe – co warto o nich wiedzieć?