Jak zarabiać online na afiliacji? Zostań wydawcą i zarabiaj na polecaniu
Data aktualizacji: 19.12.2024
Wydawca afiliacyjny, czyli wirtualny wydawca, wie, jak zarabiać online. To nowy zawód zyskujący coraz większą liczbę zwolenników. Tym bardziej że można zarabiać online, zostając pełnoetatowym wydawcą lub traktować tę pracę jako hobby.
Afiliacja rozwija się intensywnie od ponad 20 lat i stwarza możliwości zarabiania online każdemu użytkownikowi internetu. O możliwościach i atutach pracy online pisaliśmy już wiele razy. W tym artykule skupimy się na tym, jak zarabiać online i korzyściach wynikających z bycia wydawcą afiliacyjnym.
Jak zarabiać online – pierwszy wydawca afiliacyjny
Pierwsi wydawcy afiliacyjni pojawili się w Stanach Zjednoczonych w latach 90. w odpowiedzi na propozycję współpracy online w ramach programów afiliacyjnych przez takie marki jak:
- PC Flowers & Gifts.com (październik 1994)
- AutoWeb.com (październik 1995)
- Kbkids.com/BrainPlay.com (styczeń 1996)
- EPage (kwiecień 1996)
Obecnie w USA na afiliacji zarabia ponad 80% marek!
W Polsce pierwsze programy afiliacyjne na większą skalę zaczęły pojawiać się dekadę później. Choć początki zarabiania online w programach afiliacyjnych nie były łatwe, to obecnie afiliacja przeżywa prawdziwy rozkwit. Coraz więcej wydawców wie jak zarabiać online i generować wysokie przychody.
Jak zarabiać online – afiliacja, czyli… współpraca wydawców z reklamodawcami
Afiliacja w dosłownym tłumaczeniu z łacińskiego (łac. affiliatio) to usynowienie, włączenie do rodziny. W praktyce to zachowanie polegające na nawiązaniu i podtrzymaniu pozytywnych kontaktów i współpracy przez jednostkę, grupę lub z innymi grupami i organizacjami.
Współpracujące strony w afiliacji to reklamodawcy (firmy chcące zwiększać sprzedaż produktów i usług poprzez promocję na różnorodnych serwisach www, i chcące dzielić się prowizją) i wydawcy (różnorodne serwisy internetowe, blogerzy, YouTuberzy, Influencerzy, użytkownicy mediów społecznościowych i każdy, kto chce zarabiać na polecaniu produktów z ofert reklamodawców).
Zarabianie online na afiliacji polega więc na tym, że wydawca poleca wybrane produkty lub usługi na swoich powierzchniach online (stronie www, blogu, na YouTubie, w mailu, dowolnym komunikatorze itp.) i otrzymuje określone wynagrodzenie, gdy osoba, której polecił dany produkt lub usługę, dokona zakupu na stronie reklamodawcy.
Jedynym warunkiem, aby wynagrodzenie za polecenia było naliczone i wypłacone, jest to, że polecenie musi nastąpić poprzez link afiliacyjny, widżet produktowy lub baner pobrany z tego programu afiliacyjnego (programu partnerskiego).
Jak zarabiać online – przykład:
Blogerka pisząca na temat naturalnych kosmetyków poleca produkty wybranego sklepu. Robi to, wstawiając baner reklamowy na bloga lub opisując wybrany produkt, w którym to wpisie podlinkowuje istotne frazy/zdjęcia linkiem afiliacyjnym do wybranego produktu.
Dzięki takiej współpracy zyskuje każda ze stron:
- Blogerka, bo zarobi prowizję od zakupów każdego użytkownika, który kliknie w baner, lub link afiliacyjny i przejdzie na stronę sklepu, a następnie dokona tam dowolnego zakupu
- Reklamodawca, bo zarobi więcej, bo dzięki poleceniom Wydawczyni sprzeda więcej
- Kupujący, bo zyska czas (a często również rabat), gdyż dzięki rekomendacji Blogerki, której ufa, nie traci czasu na przeglądaniu tysięcy ofert w Internecie
Jak zarabiać online – ile można zarobić na afiliacji jako wydawca?
Odpowiedź na pytanie, ile można zarobić jako wydawca, prawdopodobnie Cię nie zaskoczy, bo… to zależy głównie od Ciebie.
Jeśli zdecydujesz się na „pełnoetatowe” podejście do tematu, stworzysz (lub już masz) zaangażowaną grupę odbiorców, będziesz mieć pomysł na ciekawe zaprezentowanie promowanego produktu lub usługi, przekonasz o ich przydatności i atrakcyjności swoich odbiorców, a także postawisz na systematyczność i konsekwencję – dobre wyniki przyjdą szybko.
Będą one jeszcze lepsze, jeśli wykażesz się kreatywnością, nie ograniczysz się tylko do jednego kanału komunikacji, a przede wszystkim będziesz testował różne narzędzia, formy podania swoich rekomendacji i ich umiejscowienie.
Mówiąc bardziej konkretnie, na afiliacji można zarobić od kilku złotych do kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie.
Jak zarabiać online – modele wynagradzania wydawców w afiliacji
We współpracy afiliacyjnej wydawca otrzymuje wynagrodzenie za określone działanie osoby zachęconej jego poleceniem. Może to być oczywiście zakup produktu czy usługi na stronie reklamodawcy, ale równie dobrze mogłoby to być wypełnienie formularza kontaktowego albo po prostu kliknięcie linku i przejście na konkretną stronę.
1. CPS (Cost Per Sale ), czyli prowizja od sprzedaży
CPS jest najczęściej stosowanym model w afiliacji dla e-commerce, ponieważ stanowi rozsądny kompromis korzyści dla wydawców i reklamodawców. W tym wypadku kwota prowizji zostaje naliczona gdy dochodzi do zakupu w sklepie reklamodawcy.
Dla wydawców model CPS jest atrakcyjny, gdyż polecając produkty, które są dobrze dobrane do ich grup odbiorców, osiągają wysokie konwersje sprzedaży. Oznacza to, że mała liczba kliknięć i przejść do sklepu reklamodawcy skutkuje zakupem określonych produktów i naliczenie należnej prowizji.
2.CPL – Cost Per Lead (stawka za dostarczenie określonej akcji)
Inaczej niż CPS wygląda model CPL. Tutaj reklamodawca nie płaci prowizji od sprzedaży, ale stałą stawkę za wykonanie konkretnej akcji (pozyskanie leada), która jest dokładnie określona w warunkach programu partnerskiego. Akcje te mogą być bardzo różne: wypełnienie formularza na stronie, rejestracja do serwisu, zapis do newslettera czy pobranie pdfa.
Najczęściej model ten stosuje się w sprzedaży różnego rodzaju usług, korzystają z niego instytucje finansowe lub ubezpieczeniowe, serwisy oferujące gry online, szkolenia czy kursy.
3. CPC – Cost Per Click (stała stawka za kliknięcie w reklamę)
Kolejnym, ale zdecydowanie najrzadszym już we współpracy afiliacyjnej modelem rozliczenie jest CPC. W tym modelu reklamodawca płaci wydawcy stałą kwotę za każde kliknięcie w reklamę, które przenosi użytkownika na stronę reklamodawcy. Nie musi tu dojść do sprzedaży czy wypełnienia leadu, ale wystarczy samo kliknięcie, żeby otrzymać wynagrodzenie.
Ten model w afiliacji najczęściej jest uzupełnieniem modeli hybrydowych, w których do określonych stawek CPS i CPC dodawana jest jednocześnie stawka CPC. Najczęściej modele hybrydowe w afiliacji stosuje się w mailingach.
Jak zarabiać online – jak zacząć?
Wejście we współpracę z reklamodawcami to nic skomplikowanego. Polega to na założeniu konta jako wydawca, dzięki czemu uzyskujesz dostęp do programów partnerskich skupionych w ramach sieci afiliacyjnej.
Niezwłocznie po rejestracji jako wydawca otrzymujesz dostęp do:
- listy programów partnerskich wraz z warunkami wynagradzania
- wszystkich narzędzi afiliacyjnych
- kodów rabatowych i akcji specjalnych organizowanych przez reklamodawców
- statystyk generowanych w czasie rzeczywistym
- wsparcie affiliate managera, który pomaga w doborze programów partnerskich i produktów do polecania
Czy warto spróbować zarabiać na afiliacji?
Na to musisz odpowiedzieć sobie sam, ale jak nie spróbujesz, to się nie dowiesz 🙂
Jeśli więc tworzysz content w internecie i masz wierną grupę odbiorców, warto przetestować ten potencjał. Nie ma niczego nagannego w fakcie, że chcesz zarobić na polecaniu produktów, co do których masz pewność, że są tego warte.
Najprawdopodobniej codziennie coś komuś polecasz, dzielisz się swoją wiedzą i doświadczeniem. Monetyzacja swojej wiedzy to coś, o czym marzy chyba każdy.
Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów o zarabianiu na afiliacji, a także innych sposobach monetyzowania swojego ruchu, koniecznie przeczytaj:
Zarabianie przez Internet: to możliwe! Analizujemy najpopularniejsze możliwości.
Zarabianie na afiliacji to pierwszy krok w kierunku monetyzacji twórczości online. Krok bardzo łatwy, bez ryzyka utraty środków finansowych, bo inwestujesz tylko swój czas.