Landing page – jak działa i jaki ma wpływ na wzrost sprzedaży?

Data aktualizacji: 20.03.2024

Landing page to forma uznawana za konieczną na etapie zintegrowanego lejka sprzedażowego w e-commerce. Skąd wzięła się taka opinia? Czy w każdej branży ma on zastosowanie? Jak go stworzyć, aby przynosił wymierne efekty? Odpowiedź na te i inne pytania, znajdziesz w poniższym artykule.

Landing page – co to jest?

Landing page to inaczej strona lądowania, czyli dedykowana witryna internetowa, która ma zmobilizować użytkownika do wykonania określonego działania, np. wypełnienia formularza, rejestracji, pozostawienia swojego adresu e-mail lub innych danych w celu późniejszego kontaktu, zakupu konkretnego produktu finansowego/szkolenia lub pozostawienia informacji o zainteresowaniu tym produktem/szkoleniem itp. 

Jeśli ta definicja niewiele Ci mówi, nie musisz się martwić! Gwarantujemy, że niejednokrotnie spotkałeś się z taką propozycją i z pewnością wiesz, jak działa typowy landing page. Wyobraź sobie, że na Facebooku wyświetla Ci się reklama szkolenia, które Cię interesuje. Klikasz w nią i zostajesz przeniesiony na witrynę konkretnego sprzedawcy. Jak się jednak okazuje, nie jest to strona główna miejsca szkoleniowego, a przestrzeń poświęcona wyłącznie temu jednemu szkoleniu, które wpadło Ci w oko. Możesz znaleźć tam opis kursu, lokalizację, terminy, filmiki promujące, opis podmiotu szkolącego, dane kontaktowe, itd. Masz możliwość także kliknąć w aktywny przycisk, który przeniesie Cię od razu do strony zakupu. To właśnie jest landing page, czyli strona, na której „lądujesz”, kiedy zainteresuje Cię konkretny produkt. Musisz jednak pamiętać, że karta produktu w e-commerce nie jest tym samym, co landing page. Lading page jest osobnym miejscem, dedykowanym konkretnemu elementowi sprzedaży.

Landing page – dobre praktyki

Platforma Spotify to bardzo popularne szwedzkie medium strumieniowe oferujące dostęp do muzyki oraz podcastów na licencji freemium. Serwis prezentuje społecznościowe podejście do słuchania i odkrywania nowej muzyki. Co istotne, Spotify to nie tylko serwis dla słuchaczy, ale również dla twórców podcastów, którzy mogą poprzez ten kanał docierać do nowych grup odbiorców.

Aby pozyskać jak najwięcej twórców podcastów, Spotify stworzyło dedykowaną landing page, która zawiera wszystkie istotne elementy dla tej grupy docelowej:

  1. buttony wzywające do działania (rejestracji jak Podcaster), czyli Call To Action
  2. video przedstawiające korzyści ze współpracy oraz sposób dodawania podcastów
  3. zwięzłe teksty punktujące korzyści ze współpracy wraz z estetycznymi grafikami
  4. rekomendacje użytkowników korzystających ze Spotify for Podcasters
  5. cała strona wygląda estetycznie i jest spójna graficznie

landing_page_Spotify_short


Landing page – jak stworzyć?

Tworzenie strony lądowania może odbywać się na różne sposoby. Oto 5 najczęściej stosowanych:

  • Zaprojektowanie nowego landing page w PHP
  • Wykorzystanie gotowego szablonu WordPress
  • Użycie witryn, które umożliwiają stworzenie prostej strony internetowej (część z nich jest darmowa, np. WIX)
  • Wykorzystanie wtyczki, którą można zainstalować na stronie (np. InstaBuilder)
  • Zastosowanie projektora Divi dla WordPress

Landing page – czym różni się od głównej strony internetowej firmy?

Landing page nie jest główną witryną internetową firmy, która stanowi wizytówkę. Nie jest także e-sklepem. Strona lądowania to dedykowane miejsce, w którym znajdują się informacje na temat jednego produktu lub usługi. Jakie inne różnice można zauważyć między tymi dwoma przestrzeniami online?

Landing page, czyli one-page

Główna strona firmy podzielona jest na różnego rodzaju zakładki, kategorie i sekcje. Landing page jest natomiast witryną typu one-page, czyli taką, na której znajduje się tylko jedna strona. Nie ma rozbudowanego menu, wielu różnorodnych treści ani żadnych dodatkowych funkcjonalności.

Landing page, czyli ściśle określony jeden cel

Cele posiadania strony internetowej firmy są nieco inne niż te, które przyświecają tworzeniu stron lądowania. Jeśli chodzi o witrynę internetową, to jej główne zadania to:

  • przedstawienie marki i budowanie jej świadomości wśród klientów,
  • udostępnienie niezbędnych informacji klientom, np. o firmie, sposobie jej działania, o procedurze zwrotu, reklamacji, o dostawach, o aktualnych godzinach otwarcia itp.,
  • komunikowanie się z klientami,
  • pozyskiwanie nowych klientów, 
  • przeglądanie dostępnych produktów w sklepie internetowym z możliwością dokonywania zakupów.

Strona internetowa realizuje kilka celów jednocześnie, natomiast cele landing page są bardziej precyzyjne i najlepiej gdy ma jeden cel dopasowany jest do jednej strony lądowania. Jakie cele możemy osiągnąć dzięki dedykowanym landing page’om?

  • pozyskiwanie leadów, czyli kontaktów osób zainteresowanych produktem/usługą
  • budowanie i powiększanie bazy mailowej/odbiorców newslettera
  • sprzedawanie konkretnego produktu/usługi

Oczywiście strona internetowa również może realizować te cele, jednak w przypadku landing page możemy skupić się na jednym konkretnym produkcie czy usłudze i znacznie precyzyjniej docierać do zainteresowanych osób.

Landing page, czyli doprecyzowana grupa docelowa

Grupą docelową, do której kierowana jest strona główna firmy, są wszyscy stali klienci, a także nowi użytkownicy zainteresowani jakąś branżą. W przypadku landing page grupa jest znacznie bardziej zawężona, ponieważ dotyczy tylko osób, które zainteresować może konkretny produkt lub usługa. Dzięki temu cały proces komunikacyjny może być bardziej precyzyjny.

Landing page, czyli zwięzłe komunikaty i Call To Acion

Treści na głównej stronie internetowej znacznie różnią się od tych, zawartych na landing page. Komunikaty na witrynach lądowania są bardziej zwięzłe, skonkretyzowane na osiągnięciu założonego celu. Do tego dotyczą tylko jednej kwestii i zwykle zakończone są (a czasami również kilkukrotnie przerwane) przez Call to Action, nawołujące do wykonania oczekiwanej akcji, np. kup teraz, zostaw swój adres e-mail, przejdź do wyboru usługi, itp. 

Landing page a stroną główna – podobieństwa

Strona główna i landing page mają także kilka wspólnych aspektów, o których warto pamiętać. Są to:

  • Dobra optymalizacja (szybkość działania witryny, treści stworzone pod SEO, łatwe poruszanie się po stronie itd.)
  • Wysoka jakość części graficznych strony
  • Pojawiające się CTA
  • Wyeksponowany kontakt
  • Cele (mimo że realizowane są nieco inaczej)
  • Stale mierzone statystyki

Skuteczny landing page – niezbędne elementy



Skuteczność stron lądowania jest niewątpliwa, jednak, aby rzeczywiście przynosiły takie efekty, które Cię usatysfakcjonują, musisz zadbać o ich wykonanie. Każda z tego typu witryn powinna posiadać konkretne elementy, pozwalające użytkownikom na sprawne z nich korzystanie. Komunikacja musi być przeprowadzona w sposób spójny i interesujący, aby klienci nieprzekonani w pełni, zdecydowali się na dokonanie oczekiwanej akcji. 

1. Zdefiniuj jasny cel i określ grupę docelową

Konieczne jest dopasowanie ich nie do całej branży, w której pracujesz czy specjalizacji całej firmy, ale do jednego konkretnego produktu lub usługi. 

2. Przedstaw korzyści w zwięzłych komunikatach

Kilka słów o usłudze na wstępie i kilka zdań poniżej wystarczy. Istotniejsze jest co napiszesz, a nie ilość tekstu. Zawrzyj tylko najistotniejsze kwestie. Dobrze sprawdzają się także formaty wideo, infografiki, animacje i zdjęcia, którymi można zastąpić tekst, aby użytkownik bez większego zaangażowania zrozumiał, czego od niego oczekujesz.

3. Zadbaj o design

 Ciekawy graficznie landing page przyciąga klientów. Nie tylko zostaną dłużej, aby poznać produkt, ale chętniej z niego skorzystają jeśli zadbasz o ich odczucia estetyczne.

4. Pamiętaj o Call to Action

Najważniejsze jest, aby na całym landing page wezwania takie miały ten sam charakter, tzn. nawoływały do jednego działania, np. zakupu czy pozostawienia kontaktu. Buttony przekierowujące bezpośrednio do zakupu, formularze do wpisania swojego maila (jeśli to jest celem), prosta ścieżka od landing Page do zakupu to tzw. elementy user friendly, czyli wszystkie udogodnienia dla użytkowników strony, które pozwalają im szybko się po niej poruszać i dokonywać transakcji.

5. Dodaj „social proof” czyli opinie zadowolonych klientów 

Ciekawym zabiegiem jest dodanie różnego rodzaju rekomendacji, recenzji, ocen użytkowników, którzy już mają Twój produkt. Nic tak nie wzbudza zaufania jak dobra rekomendacja.

Znaczenie landing page dla e-commerce

Strony lądowania są bardzo często wykorzystywane w sklepach internetowych. Nic w tym dziwnego, ponieważ to jedna z najprostszych, a zarazem najbardziej skutecznych strategii. Przekierowuje uwagę użytkownika na konkretny produkt, pozwala mu pozyskać informacje bezpośrednio o nim, bez szukania i przeklikiwania się po wielu kategoriach w sklepie, a oprócz tego umożliwia niemalże natychmiastowy zakup.

Landing page produktu w sklepie internetowym

Warto zadbać, aby każdy produkt w sklepie internetowym był dobrze opisany, a dedykowana mu strona, była przejrzysta, intuicyjna i zawierała wszystkie elementy skutecznego landing page, które zostały wymienione wcześniej. Dobrze przygotowany landing page produktu, z unikalnymi, szczegółowymi opisami tego produktu, to gwarancja win win, w której klient znacznie oszczędza czas, a sklep zarabia, bo dzięki takiej stronie produkty są dużo częściej wyszukiwane w Google.

Landing page można także użyć do pozyskania adresów e-mail potencjalnych klientów, aby później móc wysyłać im newslettery informujące o kodach rabatowych, przecenach czy innych akcjach promocyjnych. W takiej sytuacji musisz jednak pamiętać, że nikt nie poda swoich danych „za darmo”. Sklep musi zaoferować coś w zamian, np. ciekawego ebooka, kod rabatowy na pierwsze zakupy czy darmową dostawę. Landing page jest szczególnie przydatny w różnego rodzaju reklamach, np. Google Ads czy Facebook Ads, kiedy to chcesz przedstawić konkretny produkt i zależy Ci, aby dzięki reklamie klient trafił od razu na konkretny produkt lub określoną grupę produktów.

Skuteczny landing page w afiliacji


landing page przykład

 


Afiliacja jest działaniem skoncentrowanym na dostarczaniu konkretnych rezultatów, tak więc dobrze przygotowany landing page jest podstawowym narzędziem, które pomaga te rezultaty dostarczać. Zoptymalizowana strona lądowanie ma decydujące znaczenie w finalizacji określonych celów przez trafiającego na nią klienta. Jeśli nie zachęci ona użytkownika do podjęcia oczekiwanego działania, to cały wysiłek wydawców zostaje, mówiąc wprost, zmarnowany.

O tym jak przygotować skuteczny landing page dla wydawców, pisaliśmy w osobnym wpisie Skuteczny landing page w afiliacji – 10 kroków.

Tego typu landing page’s najlepiej sprawdzają się w kampaniach nastawionych na pozyskiwanie leadów, czyli rozliczanych w modelu Cost Per Lead. W tym modelu wydawca otrzymuje wynagrodzenie za dostarczenie konkretnej akcji, zrealizowanej przez klientów, których odesłał do tej landing page:

  • wypełnienie ankiety
  • pozostawienie danych kontaktowych
  • zapisanie się do newslettera, na webinar lub szkolenie
  • pobranie ebooka
  • zakup szkolenie lub kursu online
  • aplikowanie o pożyczkę lub kredyt
  • zapisanie na jazdę testową 
  • i wiele innych akcji, dostosowanych do potrzeb reklamodawcy

Czy warto budować landing page? 

Oczywiście, że warto! Landing pages potrafią generować ogromne konwersje oraz sprzedaż, dlatego w dzisiejszych czasach ich tworzenie to absolutny must have każdej firmy usługowej czy sklepu internetowego. Pamiętaj jednak, że lepiej jest przyłożyć się do zbudowania jednej, konkretnej i dopracowanej strony lądowania niż dziesięciu takich, które nie będą dobrze funkcjonowały. Musisz także mieć na uwadze, że zanim nauczysz się tworzyć dobre landing page minie trochę czasu. Konieczne będzie nauczenie się budowania grup docelowych, poznanie zachowań konsumentów i dopasowywanie do nich przekazów. Najważniejsze jest więc, aby każdy landing page miał panel zliczający jego statystyki. Można podpiąć go pod Google Analytics lub jakikolwiek inny serwis dedykowany analityce online. Jeżeli korzystasz z wtyczek do budowania stron lądowania, to zwykle są one także wyposażone we własne statystyki. Liczby zbierane w takich panelach pozwolą Ci na analizę tego, co poszło zgodnie z planem, a który landing page nie wygenerował oczekiwanej sprzedaży.

Teraz wiesz już wszystko o stronach lądowania. Wypróbujesz je u siebie? A może masz już z nimi doświadczenie i chcesz podzielić się z nami swoimi odczuciami?


link afiliacyjny jak zarabiać