Wydawca czy reklamodawca? Oto jest pytanie! Prowadzisz poczytnego bloga o tematyce parentingowej, gdzie reklamujesz produkty znanego sklepu z zabawkami, czy w takim wypadku jesteś reklamodawcą? A może chcesz dołączyć do sieci afiliacyjnej, aby zwiększyć sprzedaż na swojej platformie i sądzisz, że w tej sytuacji powinieneś założyć konto wydawcy? W tym wpisie przedstawimy podstawowe różnice między wydawcami a reklamodawcami, gdyż te dwa pojęcia często sprawiają dużo kłopotów.

Jak działa sieć afiliacyjna?

Sieci afiliacyjne zrzeszają wydawców i reklamodawców. W ogromnym skrócie, chodzi o to, że wydawcy promują na swoich stronach produkty reklamodawców. Wydawca dołącza do programu partnerskiego założonego przez reklamodawcę, tam generuje linki afiliacyjne do sklepu lub jego konkretnych produktów. Za każdą sfinalizowaną transakcję ze swojego linku otrzyma odpowiednią prowizję.

Sieć afiliacyjna nadzoruje współpracę między poszczególnymi podmiotami, aby zarówno wydawca jak i reklamodawca czerpali z niej jak najwięcej korzyści.

Kim jest wydawca?

Zacznijmy od początku. Zanim zdecydujesz się na dołączenie do sieci partnerskiej, musisz sprecyzować swoją działalność w internecie. Jesteś blogerem, youtuberem, a może prowadzisz fanpage na Facebooku? Niezależnie od tego czym się zajmujesz, jeżeli chcesz reklamować na swoich stronach produkty czy usługi kogoś innego, twoja rola w afiliacji to wydawca.

Aby w pełni zrozumieć to zagadnienie, zilustrujmy je przykładem:

Ania prowadzi bloga, na którym opisuje przygody jej ukochanego psa rasy beagle. Postanawia dołączyć do sieci afiliacyjnej, aby promować produkty sklepów zoologicznych, jak np. obroże, smycze czy karmy. Ania umieszcza na swoim blogu reklamy tych produktów, a jeżeli jej czytelnicy klikną w link i dokonają zakupu, wówczas otrzyma ona prowizję za polecenie sklepu.

Słowem podsumowania, wydawca, to po prostu osoba, która zarabia na polecaniu swoim użytkownikom (czytelnikom/fanom) produktów ze sklepów internetowych. Aby zostać wydawcą, nie trzeba spełniać żadnych szczególnych wymagań ani podpisywać umowy. Wystarczy zarejestrować się w sieci afiliacyjnej i zaakceptować regulamin. Nie wiążę się to z poniesieniem żadnych kosztów. Praca, którą wydawca podejmuje zależy tylko od niego. Nie ma obowiązku, na przykład stałego generowania linków czy umieszczania nowych ofert na swojej stronie. Wydawca ma również dostęp do szeregu statystyk, aby śledzić dokumentację swoich działań.

Kto może zostać wydawcą?

Najczęściej w kontekście wydawców mówimy o twórcach internetowych, takich jak blogerzy, ale to oczywiście nie wszystko.

Zatem, wydawcą mogą zostać:

  • blogerzy
  • youtuberzy
  • właściciele fanpejdży na Facebooku
  • użytkownicy wszelkich social media: Instagram, Snapchat, Pinterest
  • influencerzy
  • serwisy tematyczne
  • serwisy rabatowe
  • porównywarki cenowe
  • wyszukiwarki produktów
  • właściciele baz mailingowych
  • specjaliści SEO i marketerzy

Kim jest reklamodawca?

Zajmijmy się teraz kwestią reklamodawców. Oni też prowadzą działalność on-line, ale, w przeciwieństwie do większości wydawców, czysto komercyjną. Reklamodawcą może zostać sklep z obuwiem sportowym, biuro podróży czy instytucja oferująca usługi finansowe. Innymi słowy, każdy kto chce, żeby jego produkty były promowane na różnych stronach w sieci.

Tutaj również posłużymy się przykładem:

Pan Adam jest właścicielem sklepu zoologicznego ,,Animal House”, który oprócz kilku punktów stacjonarnych posiada również możliwość zakupów on-line. Pan Adam postanawia dołączyć do sieci afiliacyjnej, ponieważ zależy mu na dotarciu do dużej liczby blogerów, którzy w zamian za prowizję, będą promować jego produkty na swoich stronach. Dzięki pozyskanym przez sieć wydawcom, może dotrzeć do nowych klientów, zainteresowanych asortymentem jego sklepu.

Reklamodawca to osoba, która prowadzi komercyjną działalność internetową i któremu zależy na promocji jego towarów lub usług na stronach wydawców. Reklamodawca uruchamia w sieci swój program partnerski, do którego następnie dołączają wydawcy. Aby program mógł działać w afiliacji, konieczne jest zintegrowanie sklepu z systemem sieci afiliacyjnej. Tylko dzięki temu zamówienia złożone za pomocą linków afiliacyjnych zliczą się na konto wydawców.

Reklamodawca dołącza do sieci afiliacyjnej zupełnie inaczej niż wydawca. Zanim jego konto zostanie utworzone, musi ustalić warunki współpracy, podpisać umowę i zintegrować sklep z systemem śledzenia sprzedaży. Zdarza się, że reklamodawcy przez nieuwagę zakładają konto wydawcy, myśląc, że w ten sposób udostępniają swój sklep innym. Nie jest to jednak takie proste. Zostanie reklamodawcą wymaga odpowiednich formalności.

Do obowiązków reklamodawcy należy m.in.:

  • weryfikacja wydawców do programu
  • weryfikacja zamówień wygenerowanych przez wydawców
  • wypłacanie prowizji za zaakceptowane zamówienia
  • udostępnienie wydawcom narzędzia, dzięki którym mogą promować program partnerski

Co powinieneś zapamiętać?

Na koniec, krótkie podsumowanie podstawowych różnic pomiędzy wydawcami a reklamodawcami:

WYDAWCA:

ważne zapamiętaj  promuje na swoich stronach produkty reklamodawcy

ważne zapamiętaj  otrzymuje prowizję za każdą sfinalizowaną transakcję

ważne zapamiętaj  nie musi prowadzić działalności gospodarczej

ważne zapamiętaj  może dołączyć do sieci afiliacyjnej bez żadnych formalności

REKLAMODAWCA:

ważne zapamiętaj  tworzy program partnerski aby wydawcy mogli polecać jego produkty

ważne zapamiętaj  wypłaca prowizję wydawcy za każdą sfinalizowaną transakcję

ważne zapamiętaj  musi prowadzić działalność gospodarczą

ważne zapamiętaj  musi zintegrować sklep z systemem śledzenia sprzedaży i podpisać umowę współpracy

 

Mamy nadzieję, że rozwialiśmy wszelkie wątpliwości!

Jeśli chcesz zostać wydawcą zacznij już teraz, zapraszamy do rejestracji 🙂

 

zarabiaj na polecaniu produktów

 

Absolwent dziennikarstwa, pasjonat literatury, teatru i muzyki rockowej. Praktycznie nie rozstaje się z klawiaturą, czy to w biurze, czy w domu. W webePartners opiekuje się wydawcami, dba aby ich współpraca z reklamodawcami na każdym etapie przebiegała sprawnie i efektywnie . W zespole webe znany z przygotowywania mocnej i pysznej kawy.

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę aby ocenić artykuł!

Średnia ocena / 5. Oddanych głosów:


Data publikacji: 27.09.2017