Baza mailingowa jest niezbędna aby słać mailingi, czyli realizować promocyjne kampanie mailingowe. Przybliżamy  jak wykorzystać potencjał wydawców mailingowych w działaniach afiliacyjnych sklepów internetowych!

Mailing to nie tylko jedna z najpopularniejszych form dzisiejszego marketingu. Mailingi można również realizować poprzez program partnerski i rozliczać w modelach efektywnościowych Cost Per Sale i Cost Per Lead, dzięki wydawcom mailingowym.

Mailing (kampania mailingowa) i baza mailingowa – trochę historii

Zacznijmy od początku, a na początku było słowo… pisane! Każdy z nas pamięta z pewnością, wpadające do skrzynki pocztowej katalogi zakupowe, gazetki z promocjami, listy, konkursy, propozycje prenumerat. Wszystkie te materiały były oczywiście elementem strategii marketingowej, zwanej Post Mail Marketing, czyli, po prostu, marketingiem pocztowym. I chociaż te czasy mamy dawno za sobą (choć nadal do naszych skrzynek pocztowych wpadają różne materiały reklamowe) to należy o nich wspomnieć, aby nakreślić rys historyczny powstania mailingu. Mailing i baza mailingowa to po przeniesie tradycyjnej wysyłki pocztowej na grunt elektroniczny.

Kiedy poczta elektroniczna zaczęła wypierać papierową, marketingowcy postanowili wykorzystać potencjał, który za tym idzie. Wysyłka mailingu miała o wiele zalet, nie wymagała kosztów związanych z drukowaniem materiałów, projektowaniem ich i dystrybucją. Rozwój e-maila niwelował wszystkie te problemy. Wysłanie go było darmowe, a elektroniczne materiały wymagały jedynie zaprojektowania. Szybko okazało się, że jest to strzał w dziesiątkę. Według danych zebranych przez Internet Live Stats 2017 roku, co sekundę wysyła się 2,5 mln maili!

Chociaż poczta elektroniczna rozwijała się najbardziej od drugiej połowy lat 90-tych, to pierwsza historyczna wysyłka mailingu marketingowego przypadła na 1978! Digital Equipment Corp rozesłało wtedy swoją ofertę do kilkuset klientów. Firma zarobiła na tym działaniu niebagatelne 13 milionów USD! Jednak dopiero niekomercyjna popularność poczty elektronicznej rozwinęła email marketing, który znamy dzisiaj. Dlatego pojęcie mailingu należy rozważać w bardziej współczesnych kategoriach.

Mailing (kampania mailingowa) to po wysyłka wiadomości marketingowych do określonej bazy mailingowej.

Baza mailingowa to zbiór adresów e-mail, pozyskanych przez dany podmiot, do których kieruje on treści marketingowe za pomocą poczty elektronicznej.

Wydawca mailingowy w afiliacji to (najczęściej) firma, posiadająca zbiór baz mailingowych, która realizuje kampanie mailingowe na rzecz reklamodawców w ramach programu partnerskiego sklepu internetowego.

Baza mailingowa – jak przeprowadzić kampanię mailingową?

Aby przeprowadzić kampanię mailingową (mailing) potrzebujemy jednej podstawowej rzeczy – bazy mailingowej, czyli adresów e-mail użytkowników, do których chcemy wysłać nasz przekaz promocyjny. Co do zasady, każda kampania promocyjna, w tym przypadku realizowana poprzez mailing, ma doprowadzić do określonych akcji. W przypadku sklepów internetowych, bo na nich się w tej chwili skupiamy, oczekiwaną reakcją na promocję, jest zakup  sklepie. 

Baza mailingowa, czyli zbiór adresów e-mail,  może być tworzona samodzielnie przez sklep internetowy. Można to robić na różne sposoby:

  • zapisując adresy e-mail osób, które już dokonały zakupu w sklepie i zaakceptowały regulamin, w którym jest informacja o zapisaniu do newslettera
  • prosząc o zapis do newslettera (bazy mailingowej) użytkowników odwiedzających sklep internetowy, którzy nie dokonali jeszcze zakupu
  • oferując użytkownikom i klientom wymierne korzyści w zamian za zapisanie się do newslettera (bazy mailingowej)

Jest to mozolna droga budowania bazy mailingowej, ale na pewno warto takie działania prowadzić, bo klienci, którzy już odwiedzili naszą stronę, chętniej na nią wrócą gdy im o nas przypomnimy. Pozyskanie maili nie jest łatwe, większość użytkowników coraz bardziej niechętnie wyraża chęć otrzymywania cyklicznych wiadomości. Po ogromnym nagłośnieniu i wejściu w życie uchwały o ochronie danych osobowych RODO, coraz więcej osób skutecznie broni się przed otrzymywaniem niechcianych wiadomości. Dlatego ważne jest, aby nie nakłaniać do pozostawiania swoich danych zbyt nachalnie, bo zazwyczaj przynosi to odwrotny skutek.

Alternatywą dla samodzielnego przeprowadzenia kampanii jest zlecenie mailingu firmie, która profesjonalnie zajmuje się wysyłaniem kampanii mailingowych. Taka forma wysyłki ma wiele zalet, przede wszystkim, firmy tego typu posiadają szerokie bazy mailingowe, odpowiednio pogrupowane według przeróżnych kryteriów: wiek, płeć, zainteresowania, miejsce zamieszkania, aktywności, wykonywane zawody itp. Dzięki temu możemy dokładnie określić na jaką grupę odbiorców, czyli na jaką grupę docelową, chcemy wysłać nam mailing.

Firmy posiadające bazy mailingowe są jedną z grup wydawców afiliacyjnych. Potocznie w działaniach afiliacyjnych nazywane są wydawcami mailingowymi. Wydawcy mailingowi dołączają do programów partnerskich w sieci afiliacyjnej na ogólnych zasadach programu partnerskiego. Najczęściej jednak, kampanie mailingowe są realizowane z tymi wydawcami na indywidualnych warunkach. Oznacza to, że affiliate manager koordynuje kampanię mailingową realizowaną przez wydawców, ustalając wcześniej dokładnie wysokości stawek CPS, CPL i ewentualnie CPC.

Firmy posiadające szerokie bazy mailingowe mają obowiązek budowania tych baz tylko i wyłącznie w sposób określony przez RODO. Jeśli dochodzi do zakupu lub sprzedaży bazy mailingowej, również firmy te muszą dokonać wszelkich formalności, aby pozyskanie lub przekazanie danych odbyło się zgodnie z prawem.  W działaniach afiliacyjnych, cała odpowiedzialność realizowanych kampanii mailingowych spoczywa po stronie wydawcy mailingowego, dlatego najczęściej jest to najlepsze rozwiązanie dla reklamodawcy, który chce promować się dzięki zewnętrznym bazom mailingowym.

Własna baza mailingowa – w jaki sposób ją zbudować?

Nie jest tajemnicą, że internauci niechętnie dzielą się swoimi danymi osobowymi. Dlatego warto zaoferować im korzyści jakie otrzymają za, np. subskrypcję newslettera, czyli zapisanie się do naszej bazy mailingowej. Newsletter jest najprostszym sposobem komunikacji z klientami, dlatego warto wykorzystać każdą okazję aby lista maili w bazie cały czas rosła. Użytkownik znacznie chętniej kliknie przycisk „zapisz się”, jeżeli otrzymam w zamian realną korzyść. Często jest to kod rabatowy, który może wykorzystać na zakupy w sklepie. Dzięki temu, zarówno ty jak i twój klient czerpiecie korzyści – ty zyskujesz kolejnego subskrybenta, a użytkownik rabat do wykorzystania w dowolnym momencie.

Oferowanie kodów zniżkowych jest najpopularniejsze w sklepach internetowych. Jednak kod zniżkowy to nie wszystko, możemy zainteresować użytkowników również oferując dodatkowe materiały, które mogą być dla nich interesujące:

  • darmowy e-book,
  • dostęp do ekskluzywnych treści dostępnych tylko dla subskrybentów,
  • informacje o pre-orderach, nowościach czy wyprzedażach
  • oferty specjalne wyłącznie dla zapisanych do newslettera

Wiele zależy od specyfiki działalności i naszej kreatywności! Sposobem na zachęcenie do subskrypcji mogą być komentarze. Coraz więcej serwisów daje możliwość komentowania tylko zarejestrowanym użytkownikom lub tym, którzy potwierdzili chęć otrzymywania newslettera. Jeżeli, któryś z nich chce podzielić się swoją opinią lub wziąć udział w dyskusji, z całą pewnością zapisze się, aby otrzymać taką możliwość.

Jednak największą tajemnicą skutecznego zwiększenia subskrybentów jest… wysokiej jakości newsletter! Badania wykazują, że do newsletterów zapisują się osoby, które, po prostu, lubią daną markę. Spraw, żeby polubili ją jeszcze bardziej i skup się, tworząc treści do wysyłki mailingowej na tym, aby przekazać im jak najwięcej ważnych informacji. Jeżeli twoja forma newslettera spodoba się użytkownikom, na pewno będą polecać go innym.

Kampania mailingowa – jak wygląda wysyłka?

Wysyłka mailingu, którego adresatem jest konkretna baza mailingowa odbywa się za pomocą specjalnych serwisów. Jeżeli przygotowujesz wysyłkę na własną rękę, wówczas musisz założyć sobie konto na jednym z nich. Jeżeli zlecasz ją firmie zewnętrznej, nie musisz przejmować się kwestiami technicznymi. Jedyne, co musisz przygotować to kreacja mailingowa w postaci kodu html, która zostanie przekazana w mailu. Format html jest jedynym akceptowalnym przez serwisy zajmujące się e-mail marketingiem. Kreacja mailingowa powinna zawierać:

 

baza mailingowa przykład kreacji html

Przykład kreacji mailingowej w formacie HTML

Czerwonym kolorem zaznaczony został link przekierowujący (najczęściej oznaczony systemem śledzącym UTM, aby można było w łatwo sposób pozyskać statystyki), żółtym, kreacja graficzna, co istotne, zawsze musi ona mieć format jpg. Na samym dole, na zielono, zaznaczono tekst, który wyświetli się w wiadomości.

Oto kilka praktycznych porad, których zastosowanie sprawi, że mailing będzie bardziej skuteczny:

  • zadbaj o wagę mailingu, który powinien mieć maksymalnie 50-60 kb, w przeciwnym razie, zwiększa się prawdopodobieństwo, że wiadomość trafi do spamu
  • wybierz odpowiednią szerokość mailingu, standardowo wynosi ona pomiędzy 600 a 640 px, stosując ją masz pewność, że wiadomość zawsze wyświetli się prawidłowo na każdym urządzeniu
  • przemyśl tytuł, słowa typu: promocja, okazja, wyprzedaż, zniżka mogą sprawić, że mailing wyląduje w spamie. Pamiętaj, tytuł decyduje czy odbiorca w niego kliknie
  • nie przesadzaj z liczbą grafik, przeładowanie kreacji mailingowej obrazkami może spowodować, że również trafi do folderu „spam”

Kampania mailingowa w działaniach afiliacyjnych

Dobrze działające sieci afiliacyjne oferują swoim reklamodawcom realizowanie w ramach programu partnerskiego kampanii mailingowych. Wśród tysięcy wydawców zarejestrowanych w sieci afiliacyjnej są również wydawcy mailingowi, którzy zajmują się e-mail marketingiem. Oferują oni dobrze pogrupowane bazy mailingowe, dzięki czemu nie jest żadnym problem dobranie tej odpowiedniej dla konkretnej ofert reklamodawcy. Mailing w afiliacji opiera się na linkach afiliacyjnych, które zastępują zwykłe linki przekierowujące w kreacjach mailingowych. Dzięki temu możemy śledzić ruch i transakcje, które są generowane dzięki mailingowi. Jest bardzo istotne, ponieważ zarówno wydawca mailingowy jak i reklamodawca mogą na bieżąco analizować wyniki.

Współpraca przy kampanii mailingowej w ramach programu partnerskiego jest niezwykle prosta. Jako reklamodawca masz możliwość zdecydowania, z którymi wydawcami mailingowymi chcesz współpracować. Następnie ustalane są warunki kampanii mailingowej z wydawcą i jeśli każda ze stron je zaakceptuje, pozostaje tylko przygotowanie kreacji mailingowej. Wydawcy mają najczęściej w swojej ofercie przygotowywanie kreacji mailingowych, ale można również kreację przygotować i dostarczyć samodzielnie.

Przed wysyłką mailingu do określonej bazy, otrzymasz do akceptacji mail testowy, aby zweryfikować finalny wygląd kreacji mailingowej. Przy realizacji kampanii mailingowej w ramach programu partnerskiego, współpraca reklamodawca – wydawca jest koordynowana przez affiliate managera, do którego zawsze możesz zwrócić się w przypadku jakichkolwiek wątpliwości.

Kampania mailingowa – w jakim modelu jest rozliczana?

Bardzo istotną kwestią jest sposób rozliczenia kampanii mailingowej pomiędzy reklamodawcą a wydawcą. Nie ukrywajmy, że wydawcy najchętniej działaliby w modelu CPC (cost per click), w którym otrzymują wynagrodzenie za każde kliknięcie w link afiliacyjny zamieszony w mailu. Taka forma współpracy jednak jest ryzykowana z perspektywy reklamodawcy, ponieważ nie ma gwarancji, że mailing przyniesie zamierzony skutek. Dlatego w ramach programu partnerskiego można realizować kampanie mailingowe w modelach efektywnościowych. Najczęściej stosowane są hybrydowe modele rozliczania: CPS + CPC i CPL + CPC.

Zdarza się coraz częściej, w przypadku znanych marek sklepów odzieżowych, że kampanie mailingowe są realizowane w modelu czysto efektywnościowym cost per sale, czyli CPS – wówczas reklamodawca płaci tylko za zrealizowane zamówienia, które zostaną zrealizowane na skutek mailingu. Natomiast, kiedy mamy do czynienia z mniej znanymi sklepami, stawiamy na rozwiązanie kompromisowe, a więc hybrydę modeli CPS, CPL i CPC. W ten sposób, wydawca mailingowy, oferuje bardzo korzystną stawkę CPC, ale ma pewność, że płatność za kliknięcia pokryje koszty wysyłki a prowizja ze sprzedaży będzie jego zarobkiem. Z kolei reklamodawca, ma pewność, że koszty kampanii mailingowej nie przekroczą zysków. Nawet, jeżeli mailing nie przełoży się od razu na wyniki sprzedażowe, marka trafi do świadomości nowej grupy odbiorców, co zaowocuje w przyszłości. Taka hybryda jest zatem korzystna dla obydwu podmiotów.

Kampania mailingowa – najpopularniejsze systemy do wysyłki mailingów

Wspominaliśmy już, że mailing najczęściej odbywa się poprzez specjalne systemy wysyłkowe. Na rynku ich nie brakuje, ale przyjrzyjmy się tym najpopularniejszym.

Freshmail

Jedna z najpopularniejszych platform do wysyłki mailingów i z pewnością jedna z najbardziej kompleksowych. Pozwala stworzyć wiele różnego rodzaju wiadomości do subskrybentów, od newsletterów po autorespondery. Sklepy internetowe na pewno chętnie skorzystają z możliwości umieszczenia w wiadomościach kodów QR, prowadzących np. do zniżek i promocji. Możesz też na bieżąco kontrolować i analizować wysyłki, dzięki rozwiniętemu panelowi statystyk. Freshmail, jak znaczna część tego typu platform nie jest bezpłatna. Cena jest uzależniona od planu taryfowego, który wybierzesz. Polecamy również zapoznanie się z ciekawymi artykułami na blogu Freshmail, gdzie znajdziesz wiele przydatnych informacji o e-mail marketingu.

baza mailingowa freshmail blog zrzut ekranu

Na blogu Freshmail znajdziesz wiele ciekawych artykułów, dotyczących e-mail marketingu

MailChimp

Kolejna platforma mailingowa, oprócz tradycyjnej wysyłki daje również możliwość stworzenia reklamy dla mediów społecznościowych, takich jak Instagram czy Facebook. Jej niewątpliwą zaletą jest również aplikacja mobilna, która pozwoli ci w łatwy sposób przygotować wysyłkę za pomocą smartfona czy tabletu. Wykorzystać możemy darmowy pakiet – pozwala on wysłać wiadomości do bazy 2000 użytkowników, sześć razy w miesiącu, czyli bezpłatnie możemy rozesłać 12 tys. maili miesięcznie. Jeżeli to nie wystarczy, można skorzystać z wyboru planu taryfowego, ceny wahają się od kilkunastu do niemal dwustu euro miesięcznie.

baza mailingowa mailchimp zrzut ekranu strony głównej

MailChimp to jedna z najpopularniejszych platform do wysyłek mailingowych

MailJet

MailJet obecny jest na rynku od 2010 roku i zyskał popularność w wielu krajach na całym świecie. Serwis występuje zarówno w chmurze, jak i w przeglądarkach internetowych. Założenie darmowego konta na platformie pozwala na wysyłkę nawet 6 tys. maili miesięcznie. Tak jak w przypadku MailChimp, MailJet udostępnia aplikację mobilną na smartfony i tablety. Jak na razie jednak, dostępna jest tylko dla systemu Android.

mailing platforma mailjet screenshot

GetResponse

To polska platforma zajmująca się mailingiem. Nie można tu wybrać wersji darmowej, nie licząc 30-dniowego okresu próbnego. Do wyboru są 4 pakiety, ceny zaczynają się już od 50 zł miesięcznie. GetResponse pozwala też użytkownikom na tworzenie Facebook i Instagram Ads oraz kreowanie wiadomości z powitaniem lub podziękowaniem.

mailing getresponse screenshot

CleverReach

Współpracuje z wiodącymi markami, takimi jak Spotify, Levi’s czy Unicef. Platforma oferuje darmową wysyłkę 1000 maili w miesiącu do 250 odbiorców. Ceny pakietów płatnych zaczynają się od 15 euro. CleverReach można zintegrować z najpopularniejszymi platformami, takimi jak WordPress, Magento, Ebay czy Presta Shop.

mailing cleverreach screenshot

 

Mailing jest częścią marketingu afiliacyjnego, chociaż wielu reklamodawców (nawet od dawna działający w sieciach afiliacyjnych) nie zdaje sobie z tego sprawy. Dlatego jeżeli do tej pory nie otrzymałeś oferty takich działań od swojego affiliate managera, poproś o nią. Przeprowadź kilka testów mailingowych i podejmij decyzję, czy ten kanał promocyjny jest dla ciebie.


sieć partnerska dołącz i zarabiaj

Absolwent dziennikarstwa, pasjonat literatury, teatru i muzyki rockowej. Praktycznie nie rozstaje się z klawiaturą, czy to w biurze, czy w domu. W webePartners opiekuje się wydawcami, dba aby ich współpraca z reklamodawcami na każdym etapie przebiegała sprawnie i efektywnie . W zespole webe znany z przygotowywania mocnej i pysznej kawy.

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę aby ocenić artykuł!

Średnia ocena / 5. Oddanych głosów:


Data publikacji: 06.02.2020