Reklama w Internecie – najtańsze i skuteczne sposoby promocji online

Data aktualizacji: 05.04.2024

Reklama w Internecie to już niemalże 43% „tortu reklamowego” w Polsce i przewiduje się jej ciągły wzrost. Czy warto korzystać z reklamy online?

Reklama w Internecie – czym jest?

O reklamie w Internecie słyszał pewnie każdy, kto kiedykolwiek interesował się marketingiem, choćby w jego najprostszej formie. Według Encyklopedii Zarządzania, reklama w Internecie to rodzaj kontraktu zawartego między użytkownikami Internetu a reklamodawcami. W szczegółowym ujęciu opisuje reklamę internetową jako formę treści komercyjnej, którą zaprojektowano w celu poinformowania potencjalnych nabywców o produkcie czy usłudze.

B. Borusiak w jednej ze swoich książek napisał, że „reklama internetowa jest to proces, który oparty jest na Internecie, a poprzez który reklamodawcy komunikują i wstępują w interakcje z potencjalnymi odbiorcami, czyli użytkownikami Internetu, a który daje możliwość na zwiększenie świadomości marki i utworzenie preferencji dla niej”.

reklama w Internecie sposoby promocji

W prostych słowach więc reklama w Internecie to wszystkie przekazy komercyjne, które do Ciebie docierają, a które stworzono po to, aby zapoznać Cię z produktem i przekonać do jego zakupu.

Reklama w Internecie – rynek online w Polsce

Rynek reklamy internetowej w Polsce stale wzrasta. Według raportu przygotowanego przez interaktywnie.com w 2007 roku wartość polskiego rynku reklamy internetowej wynosiła 0,7 miliona złotych. W 2020 roku było to 4,9 miliona złotych (dane IAB/PwC AdEx). Liczby mówią zatem bardzo dużo.

reklama w internecie

Źródło: interaktywnie.com „Raport Reklama w Internecie” (za AdReport)

Co prawda pandemia Covid-19 nie oszczędziła także i tej branży. W pierwszym półroczu 2020 roku wydatki na reklamę w Internecie wyniosły 2,287 miliarda złotych. Był to wynik o 4,5% mniejszy w stosunku do danych z analogicznego okresu w 2019 roku. Był to pierwszy spadek odnotowany w raporcie interaktywnie.com od kiedy takowe badania są prowadzone. Oczywiście wpływ na taką sytuację miało zamrożenie budżetów marketingowych podczas najtrudniejszych miesięcy.

Skutki epidemii widać było nie tylko na początku roku, ale także w trzecim kwartale. Według interaktywnie.com (za AdReport) liczba kampanii internetowych wzrosła rok do roku o 18%, ale ich wartość była znacznie niższa (aż o 28% w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim). Pełny raport pobierzesz ma Interaktywnie.com 

reklama w internecie online

Źródło: interaktywnie.com „Raport Reklama w Internecie” (za AdReport)

Reklama w Internecie – prognozy na kolejne lata

Według agencji mediowej Zenith, 2021 rok to czas odmrażania wydatków reklamowych. Szacowana dynamika wzrostu to aż 8,5%. Różnica pomiędzy wydatkami w 2019 roku, a 2020 to 85 milionów złotych, więc poniżej 1%. Bardzo ważną informacją jest fakt, że taki wzrost sprawi, iż reklama w Internecie to aż 42,6% z całego tortu reklamowego.

Agencja Zenith wydała także szereg prognoz na najbliższy czas, zgodnie z którymi wydatki na reklamę w Internecie przekroczą w tym roku ostatecznie wynik sprzed pandemii o 6%. Dodatkowo cała reklama cyfrowa obejmie 58% udziałów w rynku w 2021 roku, w porównaniu z rokiem 2019, w którym wynik ten wynosił 48%. Więcej informacji na ten temat znajdziesz na zanithmedia.pl

reklama w internecie

Reklama w Internecie – dostępne opcje i ich skuteczność

Możliwości, jeśli chodzi o reklamę w Internecie, jest mnóstwo. Na naszym blogu często poruszaliśmy ten temat, dlatego też poniżej opiszemy tylko krótko różne opcje i wskażemy nasze artykuły, w których rozłożyliśmy każdą z nich na czynniki pierwsze.

Reklama w Internecie – afiliacja 

Jednym ze sposobów na reklamę w Internecie jest oczywiście afiliacja, czyli reklama internetowa polegająca na polecaniu produktów przez wydawców, w zamian za prowizję od sprzedaży, którą wypłacają Reklamodawcy.

reklama w Internecie - filiacja

Wydawca zarabia prowizje od sprzedaży polecanych online produktów ze sklepu reklamodawcy, a reklamodawca zarabia, bo sprzedaje więcej, dzięki poleceniom wydawcy.

Jest to więc bardzo bezpieczna forma reklamy w Internecie, gdzie reklamodawca płaci za efekty w postaci sprzedaży. Więcej na temat korzyści, jakie przynosi wszystkim stronom marketing afiliacyjny dowiesz się z artykułu Afiliacja, co to jest? Odpowiadamy na najczęstsze pytania o afiliację

Reklama w Internecie – pozycjonowanie czyli SEO

Pozycjonowanie, inaczej SEO, to jeden z najpopularniejszych sposobów na reklamę w Internecie. To kompleksowe działania, które prowadzą do uzyskania wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

marketing w internecie pozycjonowanie _korzyści

Strony, które naturalnie (organicznie) pojawiają się na wysokich pozycja w wyszukiwarce Google, są tam pozycjonowane przez Google ze względu na zawartość, jaką posiadają i sposób, w jaki są zbudowane. Algorytm Google ocenia, które strony są najbardziej wartościowe pod kątem wpisanej frazy przez użytkownika i wyświetla je najwyżej, czyli na pierwszej stronie wyszukiwań, od góry te najbardziej wartościowe. Pozycjonowanie jest jednym z podstawowych działań w marketingu internetowym.

Reklama w Internecie – Google Ads

Google Ads to jedna z najpopularniejszych form reklamy internetowej, gdyż dotyczy nie tylko samej wyszukiwarki, ale także mnóstwa portali zewnętrznych będących partnerami Google, a także platformy YouTube. Reklama w Internecie poprzez reklamy Google Ads polega na płatności za każde kliknięcie w opublikowaną przez Google reklamę. Reklama ta może wyświetlać się na stronach partnerskich, na YouTube lub po prostu w wyszukiwarce po wpisaniu danej frazy.

reklama w Internecie
Przykład płatnych wyników dzięki GoogleAds

Reklama w Internecie – Social Media

Facebook Ads i pozostałe media społecznościowe to kolejna propozycja, jeśli chodzi o reklamę w Internecie. Reklama na Facebooku, Facebook Ads czy Linked Ads udostępniający możliwość stworzenia płatnych kreacji promocyjnych, które później pojawiają się w tych mediach. Możesz wybrać tam cel swojej reklamy, sprecyzować grupę docelową i przygotować odrębne treści dla każdej z nich.

Samo prowadzenie profili w Social Media może stanowić formę reklamy w Internecie, chociaż najczęściej działa ona pośrednio poprzez budowanie relacji z odbiorcami. Aby dotrzeć ze swoją ofertą do szerszego grona odbiorców w social media, płatna reklama jest już konieczna.

Czy warto z niej korzystać? Dane mówią same za siebie. Według serwisu Sproutsocial w 2020 roku 6 na 10 użytkowników Instagrama loguje się tam codziennie, a 21% raz w tygodniu. Średnio internauci spędzają na Instagramie 53 minuty dziennie, a więc przez ten czas docierają do nich różne reklamy. Czyż nie jest to przekonujące?

Reklama w Internecie – współpraca z Influencerami

Influencer Marketing to jedna z tych odnóg reklamy w Internecie, która ciągle zyskuje na popularności. Promocja tego typu opiera się na współpracy firm i influencerów. Tego typu reklamy można zobaczyć na blogach, kanałach YouTube i we wszystkich mediach społecznościowych, od Facebooka, poprzez TikToka do LinkedIna.

Jak to wygląda?

Firma podpisuje z influencerem umowę, w której zawarte są konkretne działania, które musi on wykonać, aby otrzymać wynagrodzenie. Np. firmy kosmetyczne wybierają vlogerki beauty, których zadaniem jest przygotowanie filmiku „poranna rutyna”, w którym to pojawią się produkty tejże marki. Jest to całkowicie legalny proces oczywiście, gdyż influencer jest na ten moment zawodem takim samym jak sprzedawca czy lekarz.

Reklama w Internecie – content marketing

Content marketing to obecnie absolutny must-have, jeśli chodzi o reklamę w Internecie. Nie bez powodu w sieci można znaleźć hasła „Content is the King”. Rzeczywiście, dobre treści są świetnym wabikiem na potencjalnych klientów. Co więcej, odpowiednio przygotowane mogą nawet bezpośrednio sprzedawać.

Content marketing pozwala budować wizerunek firmy jako eksperta w swojej dziedzinie. Klienci doceniają fachową obsługę i merytoryczne treści, dzięki którym mogą lepiej poznać produkt lub całą branżę. Dzięki wysokiej jakości materiałom pozyskujesz nowych klientów, a także system poleceń, bo dobre treści są chętnie udostępniane dalej. Blog firmowy i merytoryczna współpraca z serwisami branżowymi to najlepsze punkty wyjścia dla działalności contentowej.

Reklama w Internecie – e-mail marketing

E-mail marketing – czy nadal działa? Często słyszy się, że przechodzi już do lamusa i nie ma sensu go stosować. Nic bardziej mylnego! Wysyłanie trafnych wiadomości do ściśle określonej grupy odbiorców, wciąż skutkuje wysoką konwersją. Warto więc zadbać o dobrą, własną bazę mailingową lub korzystać ze sprawdzonych serwisów.

Wysyłka mailingu, którego adresatem jest konkretna baza mailingowa, odbywa się za pomocą specjalnych serwisów. Jeżeli przygotowujesz wysyłkę na własną rękę, wówczas musisz założyć sobie konto na jednym z nich. Jeżeli zlecasz ją firmie zewnętrznej, nie musisz przejmować się kwestiami technicznymi. Jedyne, co musisz przygotować to kreacja mailingowa w postaci kodu HTML, która zostanie przekazana w mailu.

Format HTML jest jedynym akceptowalnym przez serwisy zajmujące się e-mail marketingiem. Kreacja mailingowa powinna zawierać:

 

baza mailingowa przykład kreacji html
Przykład kreacji mailingowej w formacie HTML

Czerwonym kolorem zaznaczony został link przekierowujący (najczęściej oznaczony systemem śledzącym UTM, aby można było w łatwo sposób pozyskać statystyki). Kolorem żółtym jest oznaczona kreacja graficzna, co istotne, zawsze musi ona mieć format .jpg. Na samym dole, na zielono, zaznaczono tekst, który wyświetli się w wiadomości.

Oto kilka praktycznych porad, których zastosowanie sprawi, że mailing będzie bardziej skuteczny:

  • zadbaj o wagę mailingu, który powinien mieć maksymalnie 50-60 kb. W przeciwnym razie, zwiększa się prawdopodobieństwo, że wiadomość trafi do spamu
  • wybierz odpowiednią szerokość mailingu, standardowo wynosi ona pomiędzy 600 a 640 px, stosując ją, masz pewność, że wiadomość zawsze wyświetli się prawidłowo na każdym urządzeniu
  • przemyśl tytuł, słowa typu: promocja, okazja, wyprzedaż, zniżka mogą sprawić, że mailing wyląduje w spamie. Pamiętaj, tytuł decyduje czy odbiorca w niego kliknie
  • nie przesadzaj z liczbą grafik, przeładowanie kreacji mailingowej obrazkami może spowodować, że również trafi do folderu „spam”.

Reklama w Internecie – największe korzyści

Pierwszą kwestią są oczywiście zasięgi. Dzięki reklamie internetowej można dotrzeć do ogromnych ilości osób, do których trudno byłoby dotrzeć, np. za pomocą billboardu czy rozdawania ulotek.

Reklama w Internecie pozwala precyzować grupy odbiorców. Jest to coś, co znacząco odróżnia ją od reklamy telewizyjnej. Decydując się na spot w telewizji, nie jesteś w stanie określić, do kogo konkretnie zostanie on skierowany. Oczywiście stacje posiadają pewne dane dotyczące demografii oglądających, ale nie są one tak precyzyjne, jak te udostępniane przez różnego rodzaju internetowe systemy reklamowe. Przykładem jest tutaj Facebook Ads, który umożliwia kierowanie kreacji reklamowych do osób o różnej płci, wieku, zawodzie, miejscu zamieszkania, zainteresowaniach, stanie cywilnym itd.

Kampanie online możesz całkowicie dopasować do swoich potrzeb. Nie chodzi tylko o grupę docelową i budżet przeznaczony na reklamę w Internecie, ale także o narzędzia, którymi się posłużysz, miejsca wyświetlania, itp.

Reklama w Internecie działa wielotorowo

Dzięki temu, że możesz wpływać na potencjalnych klientów za pomocą social media, własnej strony i zawartego na niej contentu, systemów reklamowych Google, e-mail marketingu, influencerów czy afiliacji masz znacznie większą szansę na to, że dotrzesz do osób rzeczywiście zainteresowanych Twoim produktem czy usługą. Możesz też dopasować sposób i miejsce dystrybucji treści do grupy docelowej.

Reklama w Internecie może być tańsza niż inne opcje

Oczywiście to, ile pieniędzy przeznaczysz na działania online, zależy od Twoich możliwości. Jednak możesz zacząć, nawet jeśli nie dysponujesz dużymi kwotami. Reklama w telewizji to koszt kilkudziesięciu czy nawet kilkuset tysięcy złotych za krótki czas emisji. Reklamę w Internecie możesz rozpocząć już od kilkuset złotych. Korzystając z opcji takich jak content marketing czy afiliacja, możesz zacząć właściwie bez żadnego wkładu początkowego

Internetowe opcje promowania biznesu bardzo szybko się rozwijają. Algorytmy są ciągle aktualizowane, systemy reklamowe wyposażane są w coraz większą ilość narzędzi, a co za tym idzie, są coraz bardziej precyzyjne. Ta dynamika sprawia, że skuteczność reklam w Internecie ciągle wzrasta i przynoszą one rewelacyjne efekty.

Nawiązując do skuteczności, trzeba wspomnieć o tym, że rzeczywiście reklamy internetowe przynoszą wymierne korzyści dla reklamodawców. W sieci znajdziesz wiele różnego rodzaju case studies, które mówią o tym, jak działają reklamy w Internecie. Np. agencja Verseo w czerwcu bieżącego roku przygotowała taki artykuł dotyczący klienta z branży meblowej.

Wyniki korzystania z Google Ads mówią same za siebie. W pierwszym miesiącu działania każda złotówka wydana na kampanię przynosiła klientowi 14,5 zł przychodu. Natomiast kilka miesięcy później było to 22 zł na każdą wydaną złotówkę, co dało łącznie wzrost rzędu 50%. Całe case study znajdziesz tutaj: https://verseo.pl/case-study-branza-meblowa/.

Reklamę w Internecie możesz poprowadzić samodzielnie

Jeżeli tylko masz na to czas i chęci, to możesz nauczyć się wszystkiego. Internet pełen jest treści edukacyjnych w tym temacie. Wielu ekspertów organizuje szkolenia (zarówno online, jak i stacjonarne), więc jest możliwość prowadzenia reklamy w Internecie samodzielnie. Możesz też oddać tę kwestię w ręce specjalistów, których metody przemawiają do Ciebie najbardziej, gdyż na rynku działa ich bardzo wielu.

Reklama w Internecie – jakie niesie ryzyko

Nie trudno jest „przepalić” budżet w marketingu online, gdyż tak jak wspomnieliśmy, obszar ten zmienia się bardzo dynamicznie. Ten ciągły rozwój jest oczywiście zaletą, jednak wymaga tego, aby trzymać ciągle rękę na pulsie. Chwila nieuwagi może sporo kosztować.

Reklama w Internecie wymaga odpowiedniego przygotowania. Nawet jeśli Twoje kampanie są na najwyższym poziomie, nie uzyskasz niczego, jeżeli nie przygotujesz innych sfer do sprzedaży. Np. Twoja witryna (zarówno sklep, jak i miejsce umieszczania contentu, takie jak blog) musi działać szybko, być user friendly i odpowiadać na wszystkie potrzeby potencjalnego nabywcy.

Jeśli proces zakupowy nadmiernie się przeciąga, podstrony produktowe długo się ładują, a filmików nie da się obejrzeć, możesz mieć pewność, że ogromne grono potencjalnych klientów nie dokona zakupu. Co więcej, musisz mieć także kogoś, kto na bieżąco będzie czuwał nad działaniem strony i rozwiązywał wszystkie problemy nabywców. W innym wypadku całkowicie stracisz wiarygodność.

Nawet jeśli oddajesz reklamę w Internecie w ręce specjalistów, musisz chociaż trochę zgłębić temat. Niestety w tym obszarze nie jest tak, jak np. w sprzedaży, gdzie oddajesz pracownikowi całe działania, a na koniec sprawdzasz tylko, czy zgadzają się raporty. Aby zrozumieć i móc ocenić efekty pracy agencji marketingu online czy też wybranego freelancera, musisz znać branżowe pojęcia (np. CPC, CPS, konwersja, itp.), a także rozumieć pewne mechanizmy. Tylko w ten sposób będziesz wiedział, czy działania reklamowe naprawdę są prowadzone na 100%.

Ostatnia kwestia to fakt, że reklama w Internecie przyciąga różnych ludzi. Może więc zdarzyć się, że na Twoją firmę spłynie hejt po niefortunnym komunikacie lub po prostu znajdą się osoby, które będą chciały Ci zaszkodzić. Często zdarza się także, że konkurencja działa też na niekorzyść. Zauważalne jest to szczególnie przy Google Ads, kiedy to klikają w reklamy, aby wyczerpać budżet. Można sobie z tym oczywiście poradzić, wyszukując i blokując konkretne IP, jednak trzeba wiedzieć, w jaki sposób to zrobić, a także trzeba zwyczajnie uodpornić się na nieprzychylne komentarze.

Oczywiście musimy zaznaczyć, że branie pod uwagę konstruktywnej krytyki to konieczność, jeśli chcesz się rozwijać. Mamy na myśli ignorowanie nic niewnoszących komentarzy, które tylko mają podciąć Ci skrzydła.

Branże, w których reklama w Internecie jest niezbędna

Zastanawiasz się, czy reklama w Internecie to kierunek, w którym warto pójść? Oczywiście nie zawsze się ona sprawdza, jednak w większości branż jest to najefektywniejszy sposób na promocję. Z pewnością w marketing online powinni zainwestować wszyscy właściciele firm, które mają dużą konkurencję na rynku. Są to np. właściciele ecommerce z ubraniami, kosmetykami, książkami, grami czy sprzętem sportowym, a także firmy usługowe z dziedziny finansów, marketingu czy szkoleń.

Rzecz jasna także właściciele stacjonarnych mogą z niej skorzystać. Jedyne co się zmieni, to obszar targetowania (po lokalizacji). Internet jest w tym momencie pełen różnego rodzaju sklepów internetowych, które oferują bardzo podobne produkty. Trzeba się więc wyróżnić, dotrzeć w jakiś sposób do klientów. Najłatwiejszym sposobem na to jest kreatywne wykorzystanie możliwości reklamowych online. Zatem jeśli prowadzisz jakikolwiek biznes, w którym konkurencja jest duża, a Twój asortyment zbliżony jest do innych podmiotów, to reklama w Internecie może dać Ci to, czego najbardziej potrzebujesz – rozpoznawalność i zaufanie wobec marki.

Kiedy reklama w Internecie nie jest koniecznością?

Nie każdy musi lub może pozwolić sobie na reklamę w Internecie. Biznesy niszowe lub oferujące coś całkowicie nowatorskiego, nie muszą zwykle zwracać tak dużej uwagi na działania marketingowe, gdyż klienci, szukając takich produktów, z pewnością do nich trafią.

Przykładem takiej firmy jest np. Elfi, czyli strona internetowa z filmami i listami od Mikołaja do dzieci. Był to pierwszy taki koncept w Polsce, który oferował tego typu prezenty. Dzięki Temu ich kampanie reklamowe dotyczyły na początku tylko zaznajomienia klienta z tym, że istnieją, więc nie generowały dużych kosztów. Oczywiście marka ta mimo wszystko zdecydowała się później na spore wydatki reklamowe w Internecie. Wraz ze wzrostem firmy budżet na reklamę także wzrósł, więc mogli pozwolić sobie na większe działania online w tej kwestii. Jednak i bez tego pewnie radziliby sobie nieźle. Reklama w Internecie była więc sposobem na ugruntowanie pozycji marki i na zwiększenie liczby zakupów. Nie była jednak niezbędna.

Reklama w Internecie nie jest też dla osób, które zwyczajnie nie mają na nią pieniędzy. Oczywiście można działać za pomocą content marketingu czy e-mail marketingu (jeżeli nie używasz płatnych programów) za darmo. Jednak te dwie opcje stosowane solo nie przyniosą ogromnych rezultatów. Musisz wziąć to pod uwagę. Jest jednak jedna opcja, która pozwala na to, aby skutecznie promować swoją firmę w Internecie bez początkowego wkładu finansowego.

Reklama w Internecie – afiliacja na dobry początek

Afiliacja jest rozwiązaniem problemów osób, które chciałyby rozpocząć korzystanie z reklamy w Internecie, ale nie mają na to dużego budżetu. Na początku tego artykułu wspominaliśmy, na czym polegają takie działania, ale tutaj nieco rozwiniemy ten temat. W procesie afiliacyjnym udział biorą cztery podmioty: wydawca, reklamodawca, sieć afiliacyjna i użytkownik.

Podmioty w afiliacji

Będąc osobą, która chce wypromować swój biznes, najbardziej interesuje Cię postać reklamodawcy. Jest to firma, która zwiększa sprzedaż online, dzięki poleceniom wydawców, w modelach rozliczanych za efekty: CPS (Cost Per Sale – prowizja od sprzedaży) i CPL (Cost Per Lead – stała stawka za dostarczenie określonej akcji) lub w modelach hybrydowych CPS+CPC i CPL+CPC. Reklamodawcą może być każda firma, która prowadzi komercyjną działalność i chce zwiększyć swoją sprzedaż, niezależnie czy w ofercie posiada usługi, czy też produkty.

Wydawcą z kolei jest osoba, która posiada jakąś przestrzeń w Internecie. Może to być np. profil w social media, blog, porównywarkę cenową czy portal tematyczny. W ramach współpracy osoba ta umieszcza linki afiliacyjne, widgety lub banery na swoich przestrzeniach internetowych. Jeżeli dojdzie do transakcji dokonanej za pomocą tegoż narzędzia, wydawca otrzymuje prowizję od zakupu.

Sieć afiliacyjna to firma, która dba o to, aby współpraca między wydawcami i reklamodawcami przebiegała sprawnie.  Dostarcza ona odpowiednie narzędzia, pomaga rozwiązywać problemy i wskazuje kwestie wymagające poprawy.

Użytkownik z kolei to osoba, która korzysta z przestrzeni internetowej wydawców i dokonuje zakupów przez ich linki afiliacyjne.

Afiliacja – reklama w Internecie płatna za efekty

Jedną z najistotniejszych kwestii we współpracy afiliacyjnej jest oczywiście aspekt rozliczeń. Reklamodawca płaci za efekt, czyli wtedy kiedy użytkownik korzystający np. z linku afiliacyjnego wydawcy dokona zakupu, odbierze przesyłkę, zapłaci za nią i nie zwróci jej. Dopiero wtedy, kiedy wszystkie te kroki zostaną wykonane, reklamodawca akceptuje transakcję i wypłaca wynagrodzenie. Dzięki takiej formie rozliczeń możesz rozpocząć współpracę afiliacyjną bez dużego zaplecza finansowego.

reklama w internecie dla reklamodawcy

Jak więc widzisz, reklama w Internecie jest przyszłością. Dzięki jej różnorodności z pewnością znajdziesz takie opcje, które zainteresują Cię najbardziej.