Sprzedaż internetowa początkującym przedsiębiorcom kojarzy się z szybkim i łatwym zarobkiem. Z wszelkich danych wynika, że e-commerce jest rynkiem, który stale się rozwija. W 2020 roku zakupy online deklarowało 73% ankietowanych! Wiemy więc na pewno, że na sprzedaży internetowej można zarobić, ale czy szybko i łatwo?

Czym jest sprzedaż internetowa?

Sprzedaż internetowa to zbiór czynności, które mają nakłonić potencjalnego klienta do zakupu oferowanego towaru lub usługi, przy wykorzystaniu platformy internetowej. Najistotniejsze są tutaj dwie kwestie. Zakup towaru/usługi oraz platforma internetowa. Sprzedaż online musi być bowiem realizowana w sposób wirtualny, niezależnie czy produkt, który nabywasz, jest cyfrowy czy też fizyczny.

Sprzedaż online w Polsce – statystyki

Raport Gemius Polska i Izby Gospodarki Elektronicznej „E-commerce w Polsce 2020” wskazuje wyraźnie, że sprzedaż online stale się rozwija. W 2018 roku zakupy w Internecie deklarowało 56% respondentów, w 2019 było to 62% ankietowanych, a w 2020 aż 73%! Zatem w ciągu dwóch lat wskaźnik osób korzystających ze sprzedaży internetowej podskoczył niemalże o 20%.

sprzedaż w internecie

Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2020”

To ogromny skok, do którego z pewnością przyczyniła się pandemia, która na długi czas ograniczyła możliwość stacjonarnego nabywania produktów. 43% respondentów z grupy tych, którzy wolą dokonywać zakupów osobiście (27% ogółu badanych), za bezpośrednią przyczynę swojej decyzji podało fizyczny kontakt z produktem. Z kolei osoby, które cenią sobie bardziej sprzedaż online, za czynniki motywujące uznają: dostępność całą dobę (82%), brak konieczności jechania do sklepu (72%) i nieograniczony czas wyboru (72%). Warto też dodać, że aż ¼ respondentów przyznaje, że wprowadzenie niedziel niehandlowych sprawiło, iż częściej korzystają z zakupów online.

sprzedaż-w-internecie

Najważniejsze czynniki motywujące do zakupów online

Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2020”

problemy i czynniki motywujące sprzedaż online

Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2020”

Sprzedaży internetowa w Polsce – perspektywa rozwoju

Sprzedaż internetowa na całym świecie rozwija się niezwykle sprawnie. Wystarczyły dwa lata, aby korzystanie z takiej formy zakupów w Polsce wybierało o 17% więcej użytkowników Internetu. Łącznie wszystkie wyniki wskazują, że ¾ ankietowanych kupuje w Internecie! Chociaż pandemia koronawirusa z pewnością miała duży wpływ na wzrost zainteresowania sprzedażą online, to rynek e-commerce od lat odnotowuje ciągłe skoki (mniejsze lub większe), co z dużym prawdopodobieństwem świadczy o tym, że stale będzie się rozwijał.

Sprzedaż online – czy łatwo jest ją prowadzić

Czy warto więc inwestować w rozwiązania tego typu? Oczywiście! Pamiętaj jednak, że sprzedaż internetowa, mimo iż jest popularna, wcale nie jest łatwiejsza od tej stacjonarnej. Niezależnie od opcji musisz mieć pomysł, zainwestować w odpowiednią reklamę, zadbać o obsługę klienta i stać się atrakcyjnym podmiotem na ogromnym rynku handlowym.

Co wpływa na wybór sklepu przez konsumenta?

We wspomnianym wcześniej raporcie zawarto także dane o tym, co motywuje klientów do wybrania danego sklepu. Jest to atrakcyjna cena (48%), niskie koszty dostawy (41%) i pozytywne wcześniejsze doświadczenia (34%). Na wiarygodność danego e-commerce natomiast wpływają opinie o sklepie (48%), możliwość płatności za pobraniem (33%) i czytelna informacja o zwrotach i reklamie (26%). Warto więc wziąć wszystkie te czynniki pod uwagę podczas budowania swojej strategii sprzedaży online.

wiarygodność sklepu sprzedaż w internecie

Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2020”

Sprzedaż internetowa – sklep czy portal?

Sprzedaż internetowa może odbywać się poprzez własny sklep internetowy lub zewnętrzne serwisy zakupowe i portale aukcyjne. Scharakteryzujemy krótko trzy najpopularniejsze z nich.

Sprzedaż internetowa poprzez własny sklep internetowy

Własny sklep internetowy to najbardziej pewny, ale także najkosztowniejszy i wymagający najwięcej wysiłku sposób sprzedaży online. Wybierając sprzedaż produktów poprzez gotowe systemy zewnętrzne, takie jak np. portale aukcyjne, sprzedaż możesz uruchomić dużo szybciej, ale jednocześnie na wiele czynników nie masz wpływu. Musisz całkowicie dostosować się do warunków oferowanych przez właściciela serwisu.

Sklep internetowy można stworzyć na dedykowanej platformie, na oprogramowaniu Open-Source czy oprogramowaniu autorskim. Każde z tych rozwiązań ma swoje zalety i wady, a wybór najwłaściwszego zależy od wielu czynników. Więcej na ten temat dowiesz się z naszego artykułu Sklep internetowy – jak stworzyć dobrze działający biznes.

Oprogramowanie, prace programistyczne, wykupienie domeny, opłacenie hostingu i zintegrowanie płatności, to niestety nie jedyne działania jakie trzeba podjąć, aby sklep zaczął w pełni działać. Oprócz tego mogą być Ci potrzebne osoby do wykonania zdjęć produktów, ich opisów, zaimplementowanie całej oferty do sklepu oraz systemu do stałego jej aktualizowania. Gdy sklep będzie już pełen produktów, to trzeba również przemyśleć i zorganizować sposób pakowania produktów i ich wysyłki.

Cały proces stworzenia sklepu internetowego to koszt od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych na dobry początek. I nie są to koszty produktów, które również musisz posiadać. Właściciele różnych e-commerce najczęściej mówią, że pierwszy zakup danego klienta to pokrycie kosztów produkcji artykułu i całego marketingu. Dopiero przy drugim (a nawet czasami trzecim) zakupie tego klienta można mówić o zarobku.

Sprzedaż internetowa poprzez portale aukcyjne i ogłoszeniowe

Nie tylko w Polsce, ale także na świecie bardzo popularna jest sprzedaż produktów przez Internet za pomocą różnych portali aukcyjnych i ogłoszeniowych. To bardzo dobry sposób na przetestowanie popularności produktów, które zamierzamy sprzedawać, zanim zdecydujemy się na własny sklep internetowy. Sprzedaż poprzez serwisy aukcyjne nie jest za darmo. Zazwyczaj sprzedający musi pokryć koszt umieszczenia ogłoszenia i/lub prowizję od ewentualnej sprzedaży, która w zależności od portalu, z jakiego korzystamy i kategorii produktów, jakie sprzedajemy, może sięgać nawet do kilkunastu-kilkudziesięciu procent. Polskie najpopularniejsze miejsca tego typu to Allegro i OLX, a zagraniczne AliExpress.

sprzedaż internetowa znajomość serwisów

Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2020”

Sprzedaż internetowa poprzez Social Media

Kolejnym sposobem na sprzedaż internetową jest wykorzystanie social media. Facebook i Instagram są bardzo ciekawym przykładem ewolucji w tym temacie, gdyż to sami użytkownicy podpowiedzieli zarządowi Facebooka, że warto wrzucić opcję bezpiecznej sprzedaży online na ich kanałach. Otóż na początku użytkownicy sami wrzucali ogłoszenia sprzedażowe – najpierw kierowane do znajomych, a później do członków tych samych grup co oni, zrzeszających np. fanów jakiegoś sportu. Jakiś czas temu niezwykle popularne były także live na Facebooku, na których prezentowano ofertę produktową sklepów odzieżowych z możliwością ich natychmiastowego kupienia. Dziś ten trend trochę stracił na popularności, ale jeszcze można zaobserwować takie praktyki. Na Instagramie z kolei sklepy zakładały swoje profile, a zamówienia zbierały „do szufladki”, czyli poprzez wiadomości prywatne. Dziś sprzedaż można prowadzić bezpośrednio przez MarketPlace i sklepy na Instagramie. Co prawda, nie ma tam możliwości kliknięcia „kup teraz”, ale sprzedający dogrywają szczegóły z kupującymi dzięki wiadomościom prywatnym, umawiając się tym samym na sposób dostawy i rodzaj płatności.

Sprzedaż online bez własnych produktów i sklepu – czyli afiliacja

Afiliacja jest świetnym sposobem na zarabianie online, jeśli nie chcemy ponosić kosztów budowania własnego sklepu internetowego i inwestowania w produkty do dalszej odsprzedaży.

wydawca afiliacyjny

Afiliacyjna sprzedaż online – zarabianie na polecaniu 

W najprostszych słowach afiliacja to zarabianie na polecaniu, gdzie wydawca zarabia prowizje od sprzedaży polecanych online produktów ze sklepu internetowego (ze sklepu reklamodawcy). Tak więc w praktyce wydawca prowadzi sprzedaż internetową, bez konieczności posiadania produktów i całego zaplecza technologicznego. O nic nie musi się martwić, bo cały proces transakcyjny, wysyłkowy i logistyczny leży po stronie reklamodawcy, który posiada sklep. Wydawca otrzymuje natomiast prowizję od transakcji, które dojdą do skutku z jego polecenia.

Wydawcą może zostać każdy, kto chce polecać swojej grupie odbiorców wybrane produkty i zarabiać na tych poleceniach poprzez linki afiliacyjne, widżety produktowe, banery, pliki XMLAby zostać wydawcą, nie trzeba spełniać żadnych szczególnych wymagań, nie wymaga to również podpisywania fizycznej umowy. Wystarczy zarejestrować się w sieci afiliacyjnej i zaakceptować regulamin współpracy. Dzięki rejestracji w sieci afiliacyjnej wydawca zyskuje:

  • możliwość współpracy z reklamodawcami bez dodatkowych formalności i konieczności podpisywania bezpośrednich umów o współpracę,
  • współpracę w jednym miejscu z setkami reklamodawców w ramach programu partnerskiego,
  • stały dostęp do narzędzi umożliwiających zarabianie na polecaniu: linków afiliacyjnych, widżetów produktowych, banerów, plików XML,
  • stały dostęp do zniżek, akcji specjalnych i kodów rabatowych udostępnianych przez reklamodawców.

Sprzedaż internetowa – co warto sprzedawać?

Wiele osób zastanawia się, co warto sprzedawać w Internecie. Otóż odpowiedź – możesz wszystko, jeśli masz na to pomysł, nie jest do końca trafna, chociaż jest często powtarzana. O produktach ograniczonych w sprzedaży online opowiemy za chwilę, a teraz skupimy się na tym, co Polacy kupują najchętniej. Przytaczany już wcześniej raport Gemius Polska i Izby Gospodarki Elektronicznej wskazuje, jakie branże radzą sobie na rynku e-commerce najlepiej. Najczęściej kupowane produkty to:

  • Odzież, akcesoria, dodatki (69%)
  • Obuwie (58%)
  • Kosmetyki i perfumy (59%)

Najrzadziej polscy konsumenci na polskich stronach kupują artykuły dla kolekcjonerów (12%), oprogramowanie komputerowe (22%) i materiały budowlane oraz wykończeniowe (24%). Jak więc widać, kupujący mniej chętnie sięgają po specyficzne produkty, które nie są często potrzebne, ale nie oznacza to wcale, że nie da się ich sprzedawać. Z pewnością jednak przy prowadzeniu sprzedaży internetowej w tych branżach, konieczne jest wdrożenie intensywnych działań marketingowych, proponowanie atrakcyjnych cen i wysoka jakość obsługi klienta.

Sprzedaż online na zagranicznych serwisach

Warto także zwrócić uwagę na fakt, że nieco inaczej przedstawia się sytuacja, jeśli chodzi o sprzedaż online na zagranicznych serwisach i stronach. Wśród wszystkich polskich konsumentów, tylko 30% kupuje w zagranicznych e-sklepach. Polacy najczęściej kupują tam odzież, akcesoria i dodatki (47%), obuwie (28%) i odzież sportową (25%). Materiały budowlane (6%), ubezpieczenia (7%) i artykuły dla kolekcjonerów (9%) są najrzadziej kupowanym produktami. Widać więc, że Polacy znacznie większym zaufaniem darzą rodzime e-commerce, więc warto to wykorzystać budując swoją komunikację.

Sprzedaż online – produkty zakazane

Nie wszystko można sprzedawać w Internecie. Największe ograniczenia dotyczą alkoholu, broni i artykułów do uprawiania hazardu. Oczywiście wszystko to tylko ograniczenia, które nie zabraniają całkowicie sprzedaży tych produktów online. Alkohol sprzedawany jest w wielu sklepach internetowych, aczkolwiek muszą być to strony dedykowane, które przeznaczone są wyłącznie dla osób 18+. Na własnych witrynach internetowych znacznie łatwiej jest sprzedawać wszelkie produkty kontrowersyjne tego typu, gdyż można dostosować je do specyficznych wymagań. Trudniej jest w tej kwestii, jeśli chodzi o różne portale aukcyjne i ogłoszeniowe.

Aby zobrazować, jak wyglądają ograniczenia, przeanalizujemy najpopularniejszy polski serwis aukcyjny – Allegro. Można śmiało stwierdzić, że ma bardzo wygórowane ograniczenia, co pozwala na bezpieczny handel i daje gwarancję użytkownikom, ze nie zakupią produktów niezgodnych z prawem. Bezwzględnie zakazana jest tam sprzedaż produktów, które nie mogą:

  • naruszać w jakikolwiek sposób praw uzyskanych przez osoby trzecie, w tym praw do znaku towarowego, handlowego, firmowego i oznaczeń pochodzenia,
  • pochodzić z kradzieży lub być wprowadzone do obrotu niezgodnie z obowiązującym prawem,
  • nawoływać do szerzenia nienawiści, rasizmu, ksenofobii lub konfliktów między narodami,
  • posłużyć do zniesławienia osoby lub grupy osób.

Wiele kwestii natomiast jest znacząco ograniczonych. Np. nie można sprzedawać alkoholu, a jedynie akcesoria do jego spożywania, np. zestawy barmańskie. Ograniczenia dotyczą też m.in. baterii, automatów do gry, broni, biletów, grzybów, kursów online, tytoniu i wielu, wielu innych. Każdy tego typu serwis posiada własny regulamin i spis produktów zakazanych lub ograniczonych, więc warto przeczytać go, zanim umieścisz swoje ogłoszenie, aby nie narazić się na nieprzyjemności.

Czy warto prowadzić sprzedaż internetową i stacjonarną jednocześnie?

Wiele marek i sklepów stacjonarnych zdecydowało się na uruchomienie sprzedaży internetowej lub jej duży rozwój w czasie pandemii, kiedy to działania stacjonarne zostały znacząco ograniczone, a w wielu przypadkach całkowicie zabronione. Dzięki temu te firmy przetrwały kryzys, a wiele z nich zwiększyło swoje przychody dzięki szybkiej zmianie i dostosowaniu się do nowych warunków. Oczywiście najwięcej zarobili ci, którzy sprzedaż internetową prowadzili równolegle od dawna. Nie w każdym przypadku taka szybka zmiana jest możliwa. Szczególnie jest to trudne dla dużych biznesów. Dlatego też wiele z nich nie przetrwało próby, jaką był lockdown.

Pandemia i ograniczenia w handlu tradycyjnym nie wyznaczyły nowego trendu, a jedynie przyśpieszyły jeszcze bardziej ten, który już szybko się rozwijał. Świat przesiada się na sprzedaż internetową, czy tego chcemy czy nie. Jednocześnie zamiłowanie do zakupów stacjonarnych w człowieku nigdy nie zniknie całkowicie. Choć może rzadziej, to jednak większość z nas lubi wyprawy do sklepu, aby móc pooglądać produkt przed jego finalnym zakupem.

Czy więc warto prowadzić sprzedaż internetową i stacjonarną jednocześnie? Jeśli tylko masz takie możliwości, to na pewno warto.

O czym trzeba pamiętać prowadząc sprzedaż internetową?

Decydując się na sprzedaż internetową we własnym sklepie, należy pamiętać o wielu aspektach związanych z jego założeniem. To jednak nie wszystko! Istnieje wiele niuansów, które są niezwykle ważne dla sprawnego, bezpiecznego i legalnego prowadzenia takiego biznesu. Oprócz samych produktów, w Twoim sklepie internetowym muszą pojawić się:

  • regulamin sklepu,
  • polityka prywatności (ważne z punktu widzenia RODO),
  • warunki dostawy (im niższe koszty dostawy, tym więcej chętnych na zakup),
  • zasady zwrotów i reklamacji (Przyjmowanie zwrotów jest obowiązkiem sprzedawcy, który ma sklep online. Pamiętaj, im lepsza polityka zwrotów, np. taka jak w Zalando, tym więcej chętnych na zrobienie zakupów).

Cechy dobrego sklepu internetowego

Dobry sklep, z którego chętnie korzystają klienci to taki, który działa szybko, intuicyjnie, posiada piękne zdjęcia, a proces zakupowy jest łatwy. Zadbaj więc o to, aby witryna była dynamiczna, aby otwieranie konkretnych podstron trwało jak najkrócej i aby szybko ładowały się wszystkie zdjęcia. Zadbaj także o łatwy dostęp do niezbędnych informacji na stronie:

  • danych firmowych właściciela sklepu,
  • jak najwięcej danych kontaktowych: e-mail, telefon, formularz kontaktowy,
  • bazy wiedzy na temat procesu zakupowego, terminów dostaw, zwrotów czy reklamacji.

Dzięki temu wzbudzisz ich zaufanie. Zadbaj także o to, aby każdy produkt był odpowiednio opisany. Jeżeli sprzedajesz ubrania, nie zapomnij o składzie materiałowym oraz tabeli rozmiarów, jeżeli sprzedaż online w Twoim sklepie dotyczy biżuterii, ważne jest, aby opisać z jakich surowców się składa oraz jak wybrać odpowiedni rozmiar.

Czy sprzedaż internetowa wymaga kasy fiskalnej?

Wielu właścicieli e-commerce zastanawia się, czy sprzedaż online wymaga posiadania kasy fiskalnej. Otóż nie! Jedną z korzyści sprzedaży wysyłkowej jest zwolnienie z obowiązku posiadania tego urządzenia, jednak trzeba spełnić kilka warunków. Musisz:

  • Prowadzić sprzedaż wysyłkową (przy pomocy Poczty Polskiej lub firm kurierskich).
  • Sprzedawać towary niewykluczone z listy objętych możliwością sprzedaży bez kasy fiskalnej.
  • Otrzymywać całość zapłaty za towar na konto bankowe. Pamiętaj, aby tytuł przelewu jasno wskazywał, za co otrzymujesz zapłatę!

Co w takim razie ma potwierdzać zakup zamiast paragonu? Wystarczy faktura imienna przekazywana klientowi od razu po zakupie lub wtedy, gdy zwróci się on z prośbą o jej przesłanie.

Sprzedaż online – kiedy trzeba mieć kasę fiskalną?

Kasa fiskalna wymagana jest podczas sprzedaży internetowych poniższych produktów:

  • perfumy i wody toaletowe,
  • zapisane i niezapisane nośniki danych zarówno cyfrowych, jak i analogowych,
  • wyroby tytoniowe i alkoholowe,
  • sprzęt fotograficzny z wyłączeniem części i akcesoriów,
  • sprzęt telekomunikacyjny, radiowy i telewizyjny z wyłączeniem anten i części do nowego sprzętu,
  • przyczepy i naczepy oraz ich części, oraz inne pojazdy bez napędu,
  • nadwozia do pojazdów silnikowych i samych silników,
  • wyroby zawierających metale szlachetne,
  • paliwa i gaz.

Czym wspierać sprzedaż internetową?

Sprzedaż internetowa odbywa się przez sklep lub portal aukcyjny, ale żeby konsumenci dotarli do Ciebie, muszą wcześniej dowiedzieć się o Twoim istnieniu. Jak to zrobić?

Działaj w social media

Jednocześnie z rozwojem sklepu rozwijaj konta w social mediach. Oczywiście nie musisz być wszędzie, wybierz tylko te, na których znajduje się Twoja grupa docelowa.

Może być to Facebook, Instagram lub np. bardzo popularny obecnie TikTok. Pamiętaj jednak, że każda z tych platform rządzi się swoimi prawami. Facebook działa sprzedażowo i często informacyjnie. Dociera też do starszego grona odbiorców. Najbardziej popularną i chwytliwą formą działań na Facebooku są live. Instagram to medium bardziej „naturalne”. Królują na nim luźne InstaStories pokazujące np. backstage pracy sklepu czy promujące nową kolekcję. Tutaj także sprawdzają się transmisje live. TikTok natomiast to narzędzie, dzięki któremu najszybciej dotrzesz do nastolatków i wymaga ono sporo kreatywności. Jeśli jest to Twój target, to warto spróbować!

Prowadź bloga firmowego

Prowadzenie bloga także sprzyja rozwijaniu sprzedaży internetowej. Świetnym przykładem są wszelkie drogerie z produktami naturalnymi, które na swoich blogach poruszają tę tematykę. Pojawiają się tam posty np. o naturalnych kremach pod oczy, o ziołach wspierających piękny wygląd cery, o naturalnych pampersach dla maluchów itp. Dzięki temu, że wzrasta świadomość klientów, dotycząca używania naturalnych kosmetyków, sprzedaż również się zwiększa. Taka sama zasada tyczy się właściwie każdej branży, gdyż konsumenci lubią być prowadzeni za rękę i dokształcani.

Nagrywaj Podcasty

Podcasty zyskały na popularności kilka lat temu i do tej pory ich gwiazda jasno świeci. Działają podobnie jak blogi. Na ten moment najlepiej sprawdzają się przy sprzedaży różnych produktów cyfrowych, np. kursów online. Podcast w takiej sytuacji stanowi „przedsmak” tego, co twórca może oferować w swoim szkoleniu, ebooku czy na platformie edukacyjnej. Jeśli jest charyzmatyczny, ciekawy i przede wszystkim kompetentny, to dzięki podcastowi nieprzekonani jeszcze klienci, mogą nabrać zaufania do niego i uwierzyć, że oferowane produkty są właśnie dla nich.

Teraz już wiesz, z czym wiąże się sprzedaż internetowa. Decyzja o tym, czy jest to sposób zarabiania dla Ciebie, leży w Twoich rękach.

 

W 2009 roku stworzyłam sieć afiliacyjną webePartners. Dbam o systematyczny rozwój sieci i dobre relacje wydawców z reklamodawcami. Za największy atut afiliacji uważam dobrowolność tej formy współpracy i możliwość monetyzacji każdego działania online. A prywatnie, przynajmniej raz w roku, podróżuję kamperem po Europie, w miejsca wolne od tłumów. W wolnych chwilach rysuję, kleję z papieru i tworzę "coś" z niczego :)

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating / 5. Vote count:


Data publikacji: 25.06.2021
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments