Skuteczny landing page w ecommerce – 10 kroków o których nie możesz zapomnieć

Landing page w działaniach marketingowych dla e-commerce to strona, na którą trafia potencjalny klient, przed finalizacją zakupu produktu lub usługi. Analizujemy  jak stworzyć skuteczny landing page.

Landing page – co to jest?

Landing page to inaczej strona lądowania, czyli dedykowana witryna internetowa, która ma zmobilizować użytkownika do wykonania określonego działania, np. wypełnienia formularza, rejestracji, pozostawienia swojego adresu e-mail lub innych danych w celu późniejszego kontaktu, zakupu konkretnego produktu finansowego/szkolenia lub pozostawienia informacji o zainteresowaniu tym produktem/szkoleniem itp.

Jeśli ta definicja niewiele Ci mówi, nie musisz się martwić! Gwarantujemy, że niejednokrotnie spotkałeś się z taką propozycją i z pewnością wiesz, jak działa typowy landing page. Wyobraź sobie, że na Facebooku wyświetla Ci się reklama szkolenia, które Cię interesuje. Klikasz w nią i zostajesz przeniesiony na witrynę konkretnego sprzedawcy. Jak się jednak okazuje, nie jest to strona główna miejsca szkoleniowego, a przestrzeń poświęcona wyłącznie temu jednemu szkoleniu, które wpadło Ci w oko. Możesz znaleźć tam opis kursu, lokalizację, terminy, filmiki promujące, opis podmiotu szkolącego, dane kontaktowe, itd. Masz możliwość także kliknąć w aktywny przycisk, który przeniesie Cię od razu do strony zakupu. To właśnie jest landing page, czyli strona, na której „lądujesz”, kiedy zainteresuje Cię konkretny produkt. Musisz jednak pamiętać, że karta produktu w e-commerce nie jest tym samym, co landing page. Lading page jest osobnym miejscem, dedykowanym konkretnemu elementowi sprzedaży.

Przetestuj landing page na stronach wydawców
AFILIACJA DLA SKLEPÓW INTERNETOWYCH

Landing page produktu w sklepie internetowym

Strony lądowania są bardzo często wykorzystywane w sklepach internetowych. Nic w tym dziwnego, ponieważ to jedna z najprostszych, a zarazem najbardziej skutecznych strategii. Przekierowuje uwagę użytkownika na konkretny produkt, pozwala mu pozyskać informacje bezpośrednio o nim, bez szukania i przeklikiwania się po wielu kategoriach w sklepie, a oprócz tego umożliwia niemalże natychmiastowy zakup.

Warto zadbać, aby każdy produkt w sklepie internetowym był dobrze opisany, a dedykowana mu strona, była przejrzysta, intuicyjna i zawierała wszystkie elementy skutecznego landing page, które zostały wymienione wcześniej. Dobrze przygotowany landing page produktu, z unikalnymi, szczegółowymi opisami tego produktu, to gwarancja win win, w której klient znacznie oszczędza czas, a sklep zarabia, bo dzięki takiej stronie produkty są dużo częściej wyszukiwane w Google.

Landing page można także użyć do pozyskania adresów e-mail potencjalnych klientów, aby później móc wysyłać im newslettery informujące o kodach rabatowych, przecenach czy innych akcjach promocyjnych. W takiej sytuacji musisz jednak pamiętać, że nikt nie poda swoich danych „za darmo”. Sklep musi zaoferować coś w zamian, np. ciekawego ebooka, kod rabatowy na pierwsze zakupy czy darmową dostawę. Landing page jest szczególnie przydatny w różnego rodzaju reklamach, np. Google Ads czy Facebook Ads, kiedy to chcesz przedstawić konkretny produkt i zależy Ci, aby dzięki reklamie klient trafił od razu na konkretny produkt lub określoną grupę produktów.

Przetestuj landing page na stronach wydawców
AFILIACJA DLA SKLEPÓW INTERNETOWYCH

landing page przykład

 


Landing page w afiliacji

Afiliacja jest działaniem skoncentrowanym na dostarczaniu konkretnych rezultatów, tak więc dobrze przygotowany landing page jest podstawowym narzędziem, które pomaga te rezultaty dostarczać. Zoptymalizowana strona lądowanie ma decydujące znaczenie w finalizacji określonych celów przez trafiającego na nią klienta. Jeśli nie zachęci ona użytkownika do podjęcia oczekiwanego działania, to cały wysiłek wydawców zostaje, mówiąc wprost, zmarnowany.

Tego typu landing page’s najlepiej sprawdzają się w kampaniach nastawionych na pozyskiwanie leadów, czyli rozliczanych w modelu Cost Per Lead. W tym modelu wydawca otrzymuje wynagrodzenie za dostarczenie konkretnej akcji, zrealizowanej przez klientów, których odesłał do tej landing page:

  • wypełnienie ankiety
  • pozostawienie danych kontaktowych
  • zapisanie się do newslettera, na webinar lub szkolenie
  • pobranie ebooka
  • zakup szkolenie lub kursu online
  • aplikowanie o pożyczkę lub kredyt
  • zapisanie na jazdę testową 
  • i wiele innych akcji, dostosowanych do potrzeb reklamodawcy
Przetestuj landing page na stronach wydawców
AFILIACJA DLA SKLEPÓW INTERNETOWYCH

Landing page – dobre praktyki

Platforma Spotify to bardzo popularne szwedzkie medium strumieniowe oferujące dostęp do muzyki oraz podcastów na licencji freemium. Serwis prezentuje społecznościowe podejście do słuchania i odkrywania nowej muzyki. Co istotne, Spotify to nie tylko serwis dla słuchaczy, ale również dla twórców podcastów, którzy mogą poprzez ten kanał docierać do nowych grup odbiorców.

Aby pozyskać jak najwięcej twórców podcastów, Spotify stworzyło dedykowaną landing page, która zawiera wszystkie istotne elementy dla tej grupy docelowej:

  1. buttony wzywające do działania (rejestracji jak Podcaster), czyli Call To Action
  2. video przedstawiające korzyści ze współpracy oraz sposób dodawania podcastów
  3. zwięzłe teksty punktujące korzyści ze współpracy wraz z estetycznymi grafikami
  4. rekomendacje użytkowników korzystających ze Spotify for Podcasters
  5. cała strona wygląda estetycznie i jest spójna graficznie

landing_page_Spotify_short

Jak stworzyć skuteczny landing page – 10 elementów o ktróych należy pamiętać

Skuteczność stron lądowania jest niewątpliwa, jednak, aby rzeczywiście przynosiły takie efekty, które Cię usatysfakcjonują, musisz zadbać o ich wykonanie. Każda z tego typu witryn powinna posiadać konkretne elementy, pozwalające użytkownikom na sprawne z nich korzystanie. Komunikacja musi być przeprowadzona w sposób spójny i interesujący, aby klienci nieprzekonani w pełni, zdecydowali się na dokonanie oczekiwanej akcji. 

1. Stówrz zwięzły i atrakcyjny nagłówek na landing page

Nagłówek to wstęp do twojej oferty. Dlatego przeznacz czas na przygotowanie właściwej treści, czyli takiej, która przekaże użytkownikowi obietnicę, jest napisana językiem korzyści, a do tego krótka. Postaraj się, aby nagłówek nie przekroczył 5-6 słów. Dobry nagłówek powinien wyróżnić cię na tle konkurencji, czyli mówić wprost, dlaczego klient ma wybrać akurat twoją ofertę. To tzw. USP – unikalna propozycja sprzedaży. Nie przedstawiaj cechy produktu, ale pomyśl, co on zmienia w życiu klienta – przed czym go chroni, w czym mu pomaga? Wywołaj w nim pragnienie posiadania tego produktu, ale pamiętaj, by składać realne obietnice. Dobrą praktyką jest połączenie nagłówka z call to action, czyli wezwaniem do działania.

Przykład: jeśli twoją grupą docelową są zamożni, ambitni mężczyźni prowadzący aktywny tryb życia i sprzedajesz obuwie sportowe, zawrzyj w nagłówku najważniejszą korzyść. Zamiast pisać powtarzające się slogany („wyjątkowe obuwie najwyższej jakości w atrakcyjnej cenie”), komunikuj się językiem korzyści tego konkretnego klienta, np. „Chcesz biegać jak maratończyk? Zamów buty sportowe dla wymagających mężczyzn”.

Wskazówka: Sekretem jest znajomość potrzeb twojej grupy docelowej i dobranie wydawców. W tym celu stwórz personę – profil idealnego klienta. Jeśli wyobrazisz sobie człowieka z krwi i kości, którego masz przekonać do zakupu, poradzisz sobie ze stworzeniem przekonującego nagłówka na landing page.

Programem, w którym łatwo stworzysz personę jest Personapp.

2. Wykorzystuj landing page do specjalnych okazji

Twórz kontekstowe landingi przygotowane na święta i specjalne okazje, pasujące do rodzaju twojej oferty. Reklamodawcy webePartners często uruchamiają programy partnerskie z ofertą świąteczną lub nawiązujące do wolnych dni – majówki, urlopu czy ferii. Wiedzą, że ich klienci szukają wtedy specjalnych ofert i podsuwają im produkty na tacy, ułatwiając przeszukiwanie sklepu internetowego.

Przykład: jeśli masz sklep online z bielizną, przygotuj specjalne landingi z okazji walentynek czy Dnia Kobiet, spójne z kreacjami reklamowymi u wydawców.

Przetestuj landing page na stronach wydawców
AFILIACJA DLA SKLEPÓW INTERNETOWYCH

3. Przełóż cechy produktu na język korzyści w zwięzłych komunikatach

Nie zasypuj klienta masą detalicznych szczegółów, parametrów i faktów na temat produktu, bo nie jest w stanie tego przetworzyć. Klient zazwyczaj nie zna nawet podstawowych informacji o twojej ofercie. Jego interesuje wyłącznie, co będzie z tego miał. Twoim zadaniem jest jasno zakomunikować najważniejszą dla niego korzyść. Jak to zrobić? Sprawdzi się model cecha-zaleta-korzyść. Wypisz najistotniejszą cechę danego produktu, następnie opisz zaletę, która z niej wynika, a na końcu podaj korzyść dla klienta. Dzięki tej prostej zmianie więcej sprzedasz w programie partnerskim.

Przykład:
Cecha: namiot z wodoodpornego materiału PE.
Zaleta: nie przemaka i jest trwały.
Korzyść: odpoczywasz po całym dniu wędrówki, bez względu na pogodę.

Kilka słów o usłudze na wstępie i kilka zdań poniżej wystarczy. Istotniejsze jest co napiszesz, a nie ilość tekstu. Zawrzyj tylko najistotniejsze kwestie. Dobrze sprawdzają się także formaty wideo, infografiki, animacje i zdjęcia, którymi można zastąpić tekst, aby użytkownik bez większego zaangażowania zrozumiał, czego od niego oczekujesz.

4. Zadbaj o ciekway i angażujący design na każdym landig page’u

 Ciekawy graficznie landing page przyciąga klientów. Nie tylko zostaną dłużej, aby poznać produkt, ale chętniej z niego skorzystają jeśli zadbasz o ich odczucia estetyczne.

reklamuj się i płać tylko za efekty w programie afiliacyjnym

 

5. Zawsze pamiętaj o Call to Action

Najważniejsze jest, aby na całym landing page wezwania takie miały ten sam charakter, tzn. nawoływały do jednego działania, np. zakupu czy pozostawienia kontaktu. Buttony przekierowujące bezpośrednio do zakupu, formularze do wpisania swojego maila (jeśli to jest celem), prosta ścieżka od landing Page do zakupu to tzw. elementy user friendly, czyli wszystkie udogodnienia dla użytkowników strony, które pozwalają im szybko się po niej poruszać i dokonywać transakcji.

Przycisk „call to action”, czyli wzywający do działania, powinien być tylko jeden. Wtedy ułatwisz internaucie podjęcie decyzji. Zadbaj o to, aby był widoczny na stronie. Wyróżni go większy rozmiar i kontrastowy kolor. Użytkownik powinien mieć wrażenie, że przycisk wręcz wystaje z tła – jest wypukły i łatwo go wcisnąć. Tekst na przycisku powinien być krótki, zwięzły i na temat. Użytkownik ma od razu wiedzieć, co się stanie po kliknięciu przez niego przycisku. Komunikuj się bezpośrednio do użytkownika – „pobieranie (…)” zastąp „pobierz (…)”. Na koniec sprawdź, czy dobrze podlinkowałeś przycisk.

Przykłady prostych komunikatów: niewiele mówiące „kliknij” lub tajemnicze „odkryj magię wyprzedaży” zamień na „Zamów książkę”.

Gdzie umieścić „call to action” na landing page? Wiele zależy od całej kreacji graficznej. Jest jednak prosta zasada: wzrok wędruje od lewej do prawej strony. Dlatego przycisk umieszczony po prawej stronie ma zwykle większą szansę na konwersję.

6. Dodaj „social proof” czyli opinie zadowolonych klientów

Ciekawym zabiegiem jest dodanie różnego rodzaju rekomendacji, recenzji, ocen użytkowników, którzy już mają Twój produkt. Nic tak nie wzbudza zaufania jak dobra rekomendacja.

Ludzie szukają potwierdzenia u innych, że warto zakupić twój produkt. Dlatego zamieść na stronie docelowej krótkie rekomendacje od klientów. Zadbaj o to, aby opinia była konkretna i podkreślała najważniejsze korzyści z zastosowania produktu.

Przykład przekonującej rekomendacji: Krem Bio Natura to mój ulubieniec. Długo szukałam lekkiego kremu z naturalnym składem. Ten ma prosty skład, świetnie nawilża, ale nie pozostawia tłustej warstwy. Odkąd go używam, moja cera się nie buntuje. Polecam wszystkim właścicielkom suchej skóry.

– Wioletta Pawlik, Beauty Girl Make Up Blog

Wskazówka: Najbardziej wiarygodne opinie zawierają imię i nazwisko klienta, zdjęcie jego twarzy i link do strony. Wszystko oczywiście zależy od rodzaju asortymentu, który sprzedajesz i rodzaju obsługiwanych klientów.

7. Atrakcyjne zdjęcia produktów i usług to podstawa aby wzbudzić zainteresowanie

Najlepiej takie, które pokazują zastosowanie produktu w życiu codziennym i odwołują się do emocji. W ten sposób od razu pokażesz, co zakup zmienia w życiu klienta, jaką jego potrzebę spełnia. Śmiało angażuj wyobraźnię.

Przykład: jeśli sprzedajesz akcesoria dla zwierząt, tj. jak frisbee, pokaż na grafice, jak produkt urozmaica nie tylko życie pupila, ale jak wiele radości wnosi do rodzinnej rozrywki (zamiast samych zdjęć przedmiotu: pies aportujący frisbee w parku, w tle zaangażowana w zabawę, szczęśliwa rodzina lub uczestnicy zawodów – wybór uzasadnij adresatami kampanii afiliacyjnej).

8. Zadbaj o czytelna strukturę tekstu

Internauci nie chcą czytać zbitych bloków tekstu. Zależy im, aby szybko dowiedzieć się, co tutaj się znajduje i co będą z tego mieć. Dzięki paru trikom poradzisz sobie z deficytem uwagi odwiedzających twój landing page. Pamiętaj, że internauci nie czytają stron, tylko je skanują. A robią to naprawdę szybko! Wiesz, że już po 50 milisekundach oceniamy czy warto zostać na stronie? Konwersję pomogą zwiększyć:

  • hierarchia elementów
  • wypunktowania
  • pogrubienia
  • szerokość kolumny tekstu 400-600 px
  • przejrzysta galeria zdjęć
  • gra światłem (tekst lubi białe, puste miejsca)
  • krótkie i proste zdania (pojedyncze, czas teraźniejszy, bezpośrednie zwroty do internauty)

9. RWD – wersja mobilna landing page to „must have”

Dostosuj landing page do urządzeń mobilnych, które są źródłem wartościowego ruchu. Zastanów się, w jaki sposób twoi klienci korzystają ze stron mobilnych – na jakich urządzeniach je przeglądają? Kiedy to robią? Jak długo? Klienci nie chcą przewijać całej strony, aby poznać ofertę. Dlatego widok mobilny jest krótszy i bardziej skondensowany.

Sprawdź jak dostosować landing page do mobile.

10. Testuj, testuj, testuj!

Od tego jak przetestujesz swój landing page zależy konwersja programu partnerskiego. Dlatego nie szczędź czasu na testy. Najpopularniejsze są proste testy A/B, które pozwalają porównać kilka wersji strony docelowej i wybrać najlepiej konwertującą. Porównuj strony różniące się jednym elementem, wtedy łatwiej wyłapiesz różnice. Testy wielowymiarowe działają na tej samej zasadzie, ale sprawdzają znacznie więcej różniących się na stronie elementów – badają każdą możliwą kombinację. Wymagają one dużego ruchu na stronie. Przy mniejszych witrynach zazwyczaj wystarczą tradycyjne testy A/B.

Wskazówka: testuj elementy, które mają największy wpływ na konwersję landing page – przycisk „call to action”, nagłówki, design strony (w tym zdjęcia).

Jeśli chcesz skorzystać z gotowych narzędzi do tworzenia strony docelowej, polecamy kilka prostych kreatorów:

Czym landing page różni się od głównej strony internetowej firmy?

Landing page nie jest główną witryną internetową firmy, która stanowi wizytówkę. Nie jest także e-sklepem. Strona lądowania to dedykowane miejsce, w którym znajdują się informacje na temat jednego produktu lub usługi. 

Landing page, czyli one-page

Główna strona firmy podzielona jest na różnego rodzaju zakładki, kategorie i sekcje. Landing page jest natomiast witryną typu one-page, czyli taką, na której znajduje się tylko jedna strona. Nie ma rozbudowanego menu, wielu różnorodnych treści ani żadnych dodatkowych funkcjonalności.

Landing page, czyli ściśle określony jeden cel

Cele posiadania strony internetowej firmy są nieco inne niż te, które przyświecają tworzeniu stron lądowania. Jeśli chodzi o witrynę internetową, to jej główne zadania to:

  • przedstawienie marki i budowanie jej świadomości wśród klientów,
  • udostępnienie niezbędnych informacji klientom, np. o firmie, sposobie jej działania, o procedurze zwrotu, reklamacji, o dostawach, o aktualnych godzinach otwarcia itp.,
  • komunikowanie się z klientami,
  • pozyskiwanie nowych klientów, 
  • przeglądanie dostępnych produktów w sklepie internetowym z możliwością dokonywania zakupów.

Strona internetowa realizuje kilka celów jednocześnie, natomiast cele landing page są bardziej precyzyjne i najlepiej gdy ma jeden cel dopasowany jest do jednej strony lądowania. Jakie cele możemy osiągnąć dzięki dedykowanym landing page’om?

  • pozyskiwanie leadów, czyli kontaktów osób zainteresowanych produktem/usługą
  • budowanie i powiększanie bazy mailowej/odbiorców newslettera
  • sprzedawanie konkretnego produktu/usługi

Oczywiście strona internetowa również może realizować te cele, jednak w przypadku landing page możemy skupić się na jednym konkretnym produkcie czy usłudze i znacznie precyzyjniej docierać do zainteresowanych osób.

Landing page, czyli doprecyzowana grupa docelowa

Grupą docelową, do której kierowana jest strona główna firmy, są wszyscy stali klienci, a także nowi użytkownicy zainteresowani jakąś branżą. W przypadku landing page grupa jest znacznie bardziej zawężona, ponieważ dotyczy tylko osób, które zainteresować może konkretny produkt lub usługa. Dzięki temu cały proces komunikacyjny może być bardziej precyzyjny.

Landing page, czyli zwięzłe komunikaty i Call To Acion

Treści na głównej stronie internetowej znacznie różnią się od tych, zawartych na landing page. Komunikaty na witrynach lądowania są bardziej zwięzłe, skonkretyzowane na osiągnięciu założonego celu. Do tego dotyczą tylko jednej kwestii i zwykle zakończone są (a czasami również kilkukrotnie przerwane) przez Call to Action, nawołujące do wykonania oczekiwanej akcji, np. kup teraz, zostaw swój adres e-mail, przejdź do wyboru usługi, itp. 

Landing page a firmowa strona główna – podobieństwa

Strona główna i landing page mają także kilka wspólnych aspektów, o których warto pamiętać. Są to:

  • Dobra optymalizacja (szybkość działania witryny, treści stworzone pod SEO, łatwe poruszanie się po stronie itd.)
  • Wysoka jakość części graficznych strony
  • Pojawiające się CTA
  • Wyeksponowany kontakt
  • Cele (mimo że realizowane są nieco inaczej)
  • Stale mierzone statystyki

Czy warto wykorzystywać landing page w działaniach marketingowych?

Oczywiście, że warto! Landing pages potrafią generować ogromne konwersje oraz sprzedaż, dlatego w dzisiejszych czasach ich tworzenie to absolutny must have każdej firmy usługowej czy sklepu internetowego. Pamiętaj jednak, że lepiej jest przyłożyć się do zbudowania jednej, konkretnej i dopracowanej strony lądowania niż dziesięciu takich, które nie będą dobrze funkcjonowały. Musisz także mieć na uwadze, że zanim nauczysz się tworzyć dobre landing page minie trochę czasu. Konieczne będzie nauczenie się budowania grup docelowych, poznanie zachowań konsumentów i dopasowywanie do nich przekazów. Najważniejsze jest więc, aby każdy landing page miał panel zliczający jego statystyki. Można podpiąć go pod Google Analytics lub jakikolwiek inny serwis dedykowany analityce online. Jeżeli korzystasz z wtyczek do budowania stron lądowania, to zwykle są one także wyposażone we własne statystyki. Liczby zbierane w takich panelach pozwolą Ci na analizę tego, co poszło zgodnie z planem, a który landing page nie wygenerował oczekiwanej sprzedaży.

reklamuj się i płać tylko za efekty w programie afiliacyjnym