Role w sieci afiliacyjnej: wydawca i reklamodawca

Data aktualizacji: 20.03.2024

Role w sieci afiliacyjnej – kim jest wydawca i reklamodawca? Oto jest pytanie! Wydawca, reklamodawca i sieć afiliacyjna to podstawowe podmioty we współpracy afiliacyjnej. Jaka jest rola wydawcy, a jaka reklamodawcy? W czym pomaga sieć afiliacyjna?

Wydawca + reklamodawca + sieć afiliacyjna = sukces!

Rola wydawcy: Wydawca, po zarejestrowaniu konta w sieci afiliacyjnej, dołącza do programu partnerskiego reklamodawcy, aby polecać jego produkty na swoich powierzchniach online. Za każdą sfinalizowaną transakcję ze swojego polecenia, otrzymuje określoną prowizję od wartości tej sprzedaży (model Cost Per Sale). Wysokość prowizji jest określona w warunkach każdego programu partnerskiego.

Rola reklamodawcy: Zapewnia produkty do promocji przez wydawców i ustala warunki współpracy oraz wysokość prowizji dla wydawców.

wydacwa czy reklamodawca

Rola sieci afiliacyjnej: Sieć afiliacyjna zapewnia pełne zaplecze technologiczne, dzięki któremu wydawcy i reklamodawcy mogą współpracować w ramach programów partnerskich. Sieć zapewnia:

  1. Pełne zaplecze technologiczne do uruchamiania programów partnerskich.
  2. System do śledzenia ruchu i sprzedaży generowanych przez wydawców.
  3. Narzędzia afiliacyjne dla wydawców, które ułatwiają polecanie produktów od reklamodawców.
  4. Dostęp do szczegółowych statystyk dla obu stron: wydawców i reklamodawców.
  5. Wsparcie account managerów i affiliate managerów przy doborze odpowiednich programów partnerskich i narzędzi.

Role w sieci afiliacyjnej. Wydawca 

Wydawca to osoba lub firma, która zarabia na polecaniu produktów z oferty reklamodawcy, bez konieczności posiadania tych produktów.

Rolą wydawcy jest więc wpływanie na wzrosty popularności reklamodawcy i zwiększanie sprzedaży w jego sklepie/serwisie internetowym.

Jak zostać wydawcą?

Rejestracja: Aby zostać wydawcą, nie trzeba spełniać żadnych szczególnych wymagań ani podpisywać umowy. Wystarczy zarejestrować się w sieci afiliacyjnej i zaakceptować regulamin współpracy.

Brak kosztów: Nie wiążę się to z ponoszeniem żadnych kosztów. Rejestracja, dołączanie do programów partnerskich i korzystanie z narzędzi afiliacyjnych jest zawsze darmowe dla wydawców.

Elastyczność: Kroki i starania, jakie podejmuje wydawca na rzecz reklamodawcy, zależą wyłącznie od niego. Nie ma obowiązku podejmowania określonych działań promocyjnych, korzystania z konkretnych narzędzi czy publikowania narzuconych haseł reklamowych. Czas i nakład pracy zależą wyłącznie od wydawcy. Wydawca może również zrezygnować ze współpracy w każdym momencie, bez podawania przyczyny.

Praktyczna strona działania wydawcy

Jak działa wydawca? Zilustrujmy je przykładem:

Ania prowadzi bloga, na którym opisuje przygody jej ukochanego psa rasy beagle. Postanawia dołączyć do sieci afiliacyjnej, aby promować produkty sklepów zoologicznych, jak np. obroże, smycze czy karmy. Ania umieszcza na swoim blogu opisy tych produktów, poleca wybrane przez siebie, co do których wie, że są warte polecenia. Jeżeli jej czytelnicy klikną w link afiliacyjny lub baner i dokonają zakupu, wówczas otrzyma ona określoną z góry prowizję od wartości tych zakupów.

Kto może zostać wydawcą?

Jeśli prowadzisz jakiekolwiek działania w sieci internetowej, jesteś blogerem, youtuberem, zarządzasz fanpage’em na Facebooku lub w innych mediach społecznościowych, czy też prowadzisz serwis internetowy – możesz zostać wydawcą afiliacyjnym.

Oto przykładowe profile osób i działalności, które doskonale nadają się do tej roli:

  • Blogerzy
  • Youtuberzy
  • Właściciele fanpejdży na Facebooku
  • Użytkownicy mediów społecznościowych: Instagram, Snapchat, Pinterest
  • Influencerzy
  • Serwisy tematyczne
  • Serwisy rabatowe
  • Porównywarki cenowe
  • Wyszukiwarki produktów
  • Właściciele baz mailingowych
  • Specjaliści SEO i marketerzy

wydawca w sieci afiliacyjnej

Role w sieci afiliacyjnej. Reklamodawca

Reklamodawca prowadzi komercyjną sprzedaż internetową produktów lub usług i chce zwiększać sprzedaż poprzez sieć wydawców.

Reklamodawcami w sieci afiliacyjnej webePartners są głównie sklepy internetowe, gdyż webePartners swoje usługi dedykuje rynkowi e-commerce.

Reklamodawcą może zostać sklep oferujący dowolną kategorię produktów: obuwie, odzież, modę czy gadżety, a także firmy oferujące autorskie produkty fizyczne lub cyfrowe, ebooki, kursy, szkolenia, jak również serwisy z różnego rodzaju usługami, których sprzedaż odbywa się online.

Reklamodawcą może zostać każdy, kto sprzedaje przez Internet i chce, żeby jego produkty były promowane na różnych stronach i powierzchniach wydawców w sieci.

Przykład:

Pan Adam jest właścicielem sklepu zoologicznego ,,Animal House”, który oprócz kilku punktów stacjonarnych posiada również możliwość zakupów on-line. Pan Adam postanawia dołączyć do sieci afiliacyjnej, ponieważ zależy mu na dotarciu do dużej liczby blogerów, którzy w zamian za prowizję, będą promować jego produkty na swoich stronach. Dzięki pozyskanym przez sieć wydawcom może dotrzeć do nowych klientów, zainteresowanych asortymentem jego sklepu i opłacać reklamę w zamian za efekty sprzedaży.

Reklamodawca – jak zacząć?

Reklamodawca uruchamia swój program partnerski, do którego następnie dołączają wydawcy. Aby program mógł działać w sieci afiliacyjnej, konieczne jest zintegrowanie sklepu z systemem śledzenia sprzedaży, według otrzymanej specyfikacji. Tylko dzięki temu, zamówienia z poleceń wydawców (złożone za pomocą linków afiliacyjnych) będą zliczone przez system afiliacyjny.

Reklamodawca dołącza do sieci afiliacyjnej inaczej niż wydawca. Aby rozpocząć współpracę, reklamodawca musi dokonać poniższych formalności:

  1. Podpisanie umowy współpracy z siecią afiliacyjną.
  2. Określenie warunków wynagradzania dla wydawców, np. wysokość oferowanej prowizji od sprzedaży.
  3. Integracja sklepu z systemem śledzenia sprzedaży sieci afiliacyjnej.
  4. Dostarczenie dynamicznie generowanego pliku XML.

Aby współpraca z wydawcami była efektywna, reklamodawca powinien:

  • systematycznie akceptować wydawców do programu
  • regularnie weryfikować zamówienia wygenerowane przez wydawców
  • wypłacać prowizje za zaakceptowane zamówienia

wskazówka

Chcesz poznać więcej zasad skutecznej współpracy w afiliacji? Sprawdź pełen Dekalog Dobrego Reklamodawcy.

Role w sieci afiliacyjnej. Podsumowanie

Na koniec, krótkie podsumowanie podstawowych różnic pomiędzy wydawcami a reklamodawcami:

WYDAWCA:

  • Promuje na swoich stronach produkty reklamodawcy.
  • Otrzymuje prowizję za każdą pozytywnie sfinalizowaną transakcję.
  • Nie musi prowadzić działalności gospodarczej.
  • Może dołączyć do sieci afiliacyjnej bez żadnych formalności.

Jeśli chcesz zostać wydawcą, zacznij już teraz, zapraszamy do rejestracji 🙂

REKLAMODAWCA:

  • Tworzy program partnerski, aby wydawcy mogli polecać jego produkty.
  • Wypłaca prowizję wydawcy za każdą pozytywnie sfinalizowaną transakcję.
  • Musi prowadzić działalność gospodarczą.
  • Musi zintegrować sklep z systemem śledzenia sprzedaży i podpisać umowę współpracy.

Jeśli chcesz zostać reklamodawcą, skontaktuj się z nami!

 

zarabiaj na polecaniu produktów