Affiliate marketing w e-commerce – reklama produktów w zamian za prowizję

Na czym polega affiliate marketing w e-commerce

Affiliate marketing w branży e-commerce to model reklamy, w którym reklamodawca (sklep internetowy) płaci wydawcom prowizję za wygenerowanie sprzedaży w tym sklepie internetowym. Dzięki temu affiliate marketing stanowi jedną z najefektywniejszych metod promocji produktów, minimalizując ryzyko finansowe i maksymalizując zwrot z inwestycji.

 

Kluczową zaletą tego modelu jest rozliczenie oparte na efekcie, czyli performance marketing, co minimalizuje ryzyko dla sklepu internetowego. Efektywność kampanii afiliacyjnych zależy od jakości wydawców, atrakcyjności prowizji oraz precyzyjnego zarządzania programem.

Jak działa affiliate marketing

Affiliate marketing w branży e-commerce polega na polecaniu produktów i usług na różnorodnych serwisach internetowych i w mediach społecznościowych wydawców, w zamian za prowizję od sprzedaży. Prowizyjne wynagradzanie za reklamę powoduje, że wydawcy są zmotywowani do efektywnego promowania produktów i usług ze względu na bezpośrednią zależność między ich dzia łaniami a osiąganymi przychodami.

affiliate marketing_kroki_współpraca

Wydawcy, tacy jak blogerzy, youtuberzy, influencerzy lub serwisy tematyczne, rabatowe, wyszukiwarki produktowe itp.  promują produkty sklepu poprzez aktywne linki afiliacyjne umożliwiające śledzenie transakcji. W momencie, gdy użytkownik kliknie link afiliacyjny, a następnie dokona zakupu w sklepie, wydawca otrzymuje ustalony wcześniej procent wartości sprzedaży.

Affiliate marketing jest korzystny dla każdej z zaangażowanych stron. Reklamodawcom generuje większą sprzedaż, a wydawcom pozwala zarabiać na swojej działaności online bez konieczności inwestowania we własny sklep czy produkcję.

 

Case Study – marketing afiliacyjny dla branży kosmetycznej – zobacz więcej TUTAJ

 

Program partnerski – narzędzie affiliate marketingu

Program partnerski (affiliate program) to narzędzie marketingowe, które umożliwia firmom sprzedaż produktów lub usług za pośrednictwem partnerów zewnętrznych – afiliantów (wydawców).

 

Innymi słowy, program partnerki to wirtualne miejsce w sieci, do którego dołaczają wydawcy, aby móc współpracować z markami (reklamodawcami) na zasadzie win-win. Wydawcy promują ofertę sklepu poprzez specjalne linki afiliacyjne, które śledzą pochodzenie ruchu i konwersje, czyli sprzedaż w przypadku sklepów internetowych. W zamian za wygenerowanie sprzedaży, reklamodawcy wypłacają wydaqwcom wcześniej ustaloną prowizję. Wszystkie dane z działań promocyjnych wydawców są gromadzony w systemie programu partnerskiego, dzięki czemu każda z zaangażowanych stron może śledzić i optymalizować osiągane efekty.

Aby móc uruchomić program partnerski, reklamodawca musi zintegrować w swoim sklepie odpowiedni kod trackujący. Wytyczne do integracji dostarcza oprogramowanie sklepu lub sieć afiliacyjna, z którą reklamodawca chce współpracować. Nie jest to skomplikowany proces, ogranicza się do umieszczenia kawałka kodu html w odpowiednio wskazanych miejscach w kodzie sklepu.

Cel programu partnerskiego w affiliate marketingu

Program partnerski jest skutecznym narzędziem affiliate marketingu, pod warunkiem strategicznego podejścia, konsekwentnego zarządzania oraz współpracy z zaangażowanymi wydawcami. Dzięki jasno zdefiniowanym warunkom, właściwej selekcji wydawców i sprawnej obsłudze technicznej, program partnerski może istotnie zwiększyć sprzedaż oraz poprawić widoczność marki na rynku e-commerce.

W e-commerce, głównym celem programu partnerskiego jest wzrost sprzedaży w zamian za prowizję od skuteczne zrealizowanych transakcji. Takie działania mają jednocześnie przełożenie na obniżenie kosztów reklamy i wzmacnianie wizerunku marki, dzięki precyzyjnemu targetowaniu poprzez aktywną sieć wydawców.

REKLAMODAWCA i WYDAWCA w affiliate marketingu

 

Dzięki programowi partnerskiemu sprzedawca ma możliwość współpracować z wydawcami, którzy docierają do niszowych i precyzyjnie stargetowanych grup odbiorców, co zwiększa konwersję i efektywność kampanii. Prowizyjne wynagradzanie za reklamę powoduje, że wydawcy są zmotywowani do efektywnego promowania produktów i usług ze względu na bezpośrednią zależność między ich dzia łaniami a osiąganymi przychodami.

Panel administracyjny Reklamodawcy dla jego Programu Partnerskiego na platformie afiliacyjnej webePartners

W przeciwieństwie do tradycyjnych form reklamowych, gdzie koszty ponoszone są z góry bez gwarancji efektu, model afiliacyjny zapewnia opłacalność – firma płaci tylko za realne rezultaty. Ostatecznie, affiliate marketing stanowi jedną z najefektywniejszych metod promocji produktów, minimalizując ryzyko finansowe i maksymalizując zwrot z inwestycji.

Jak zostać reklamodawcą w afiliate marketingu

Programy partnerskie są długofalowym elementem strategii marketingowej, dlatego ich szybkie uruchomienie jest dobrym rozwiązaniem. Oczywiście, satysfakcjonujące wyniki nie nadejdą z dnia na dzień, dlatego bardzo istotna jest cierpliwość oraz regularne działania w pozyskiwaniu nowych wydawców i aktywizowania obecnych. Jest to długotrwały proces, ale przy zaangażowaniu zarówno reklamodawcy, jak i sieci afiliacyjnej, efekty mogą przyjść bardzo szybko.

Program_partnerski_jak_zacząć

Uruchamiając program partnerski na platformie afiliacyjnej, reklamodawca od razu łączony jest z odpowiednimi dla niego wydawcami. Poza tym sieci nieustannie pozyskują do współpracy nowych wydawców i serwisy, co pozwala na stały rozwój programu partnerskiego.

W ramach współpracy z siecią reklamodawca otrzymuje opiekuna programu, który rozwiązuje ewentualne problemy i pytania spływające od wydawców, a także podpowiada, z jakich narzędzi korzystać, aby rosła sprzedaż dzięki współpracy z wydawcami. Jeśli chodzi o rozliczenia, reklamodawca otrzymuje zbiorczą fakturę raz w miesiącu i nie musi martwić się o wypłaty dla każdego wydawcy z osobna.

Kto może zostać wydawcą w afiliate marketingu

Wydawcą w affiliate markeingu może zostać praktycznie każda osoba lub firma posiadająca odpowiedni kanał komunikacji z potencjalnymi klientami. Nie ma tutaj ścisłych ograniczeń, jednak najważniejsze jest własna strona lub konto w mediach społecznościowych, które umożliwia promocję ofert afiliacyjnych.

Afiliacja wydawcy afiliacyjni w affiliate marketingu

1. Influencerzy i YouTuberzy

Influencer to osoba, która posiada moc wpływania na decyzje zakupowe znacznej części populacji. Jest to świetna pozycja, aby rozpocząć affiliate marketing na szeroką skalę i czerpać z niego korzyści. Influencerzy, a takze YouTuberzy, którzy mają już ugruntowaną pozycję, z łatwością przekonują konsumentów do produktów reklamodawcy. Mogą do tego wykorzystywać wszystkie swoje kanały, posty w social media, wpisy na blogu czy każdą inną formę interakcji ze swoim fanami.

2. Blogerzy i twórcy różnorodnych treści online

Dzięki możliwościom, jakie daje organiczne pozycjonowanie w wyszukiwarkach, twórcyi internetowych mogą znacznie wpłynąć na zwiększenie sprzedaży reklamodawców. Bloger ma wiele możliwości, które ułatwią promocję programów partnerskich. Zaczynając od klasycznej recenzji produktu, po stworzenie niezbędnika, wpisu sponsorowanego, rankingu produktów i wiele wiele więcej. Umieszczając linki afiliacyjne, przekierowuje ruch od siebie do sklepu, co również ma pozytywne skutki dla współpracy na linii wydawca – reklamodawca.

3. Serwisy tematyczne

To wszystkie strony ściśle ukierunkowane na wybrany temat, jak na przykład zdrowie, sport, nowinki techniczne czy serwisy wielotematyczne. Różnica pomiędzy blogiem a serwisem tematycznym polega na tym, że serwisy tworzy najczęściej cały sztab ludzi – redakcja. Nie ma tam jednej osoby, która promuje serwis swoją twarzą, jak ma to miejsce w przypadku klasycznego blogowania. Takie strony to również ogromny potencjał afiliacyjny. Tworzą często uniwersalne treści, do których czytelnicy mogą powrócić w każdej chwili. Dlatego istotne jest, aby umieszczać w takich tekstach linki afiliacyjne!

4. Bazy mailingowe

Wbrew temu co sądzą niektórzy, e-mail marketing wciąż stanowi cenne źródło afiliacyjnego przychodu. Wydawcy posiadają swoje własne listy mailingowe, które mogą wykorzystać do promocji produktów reklamodawcy. Doskonałym sposobem może być wysyłka newslettera, w którym zostaną podlinkowane konkretne produkty.

5. Portale z kodami rabatowymi i cashback

Wydawcy to również duże i znane serwisy zajmujące się dystrybucją kodów rabatowych albo umożliwiające porównanie cen danego produktu w różnych sklepach. Takie portale również działają dzięki linkom afiliacyjnym i otrzymuję one odpowiednie prowizje za podjęte działania.

6. porównywarki cenowe i wyszukiwarki produktów

Portale umożliwiające porównanie ofert sklepów internetowych, promujące produkty według najlepszych ofert cenowych lub agregatory ptoduktów powiązanych z dana kategorią czy branżą to serwisy, które efektywnie promują najpopularniejsze i najpotrzebniejsze produkty.

7. Agencje marketingowe i SEM

Wydawcami są również firmy prowadzące kampanie PPC (Google Ads, Facebook Ads) dla klientów afiliacyjnych, które generują ruch na strony reklamodawców.

8. Specjaliści SEO i właściciele serwisów opartych na organicznym ruchu

Osoby wykorzystujące ruch organiczny generowany przez wyszukiwarki, promujące produkty afiliacyjne przez dobrze zoptymalizowane treści.

Affiliate marketing – trendy w działaniach wydawców

Wydawcy coraz dokładniej targetują swoje działania, dlatego generują do sklepów internetowych coraz więcej ruch i są ważnym partnerem biznesowym w affiliacji. Bez wydawców nie ma sprzedaży. Wzrost znaczenia affiliate marketingu sprawił, że wydawcy zyskali świadomość swojej roli.

Duże serwisy działające w affiliate marketingu słynęły z tego, że umieszczały często linki afiliacyjne do wielu reklamodawców. Jednak powoli odchodzi się od tego trendu. Wraz ze wzrostem używania przez użytkowników dłuższych słów kluczowych i wyszukiwania konkretnych produktów, wydawcy mogą skupić się na bardziej szczegółowym targetowaniu treści reklamowych, aby trafić do konkretnej niszy. Dlatego coraz częściej wydawcy wybierają tylko kilku kluczowych wydawców ze swojej branży.

Linki afiliacyjne w affiliate marketingu

Link afiliacyjny to proste, intuicyjne i skuteczne narzędzie w affiliate marketingu. Dosłownie trzema kliknięciami wydawca może wygenerować link afiliacyjny do wybranego sklepu. Następnie, zamieszczając ten link w sieci, publikując na własnych stronach i social media, przesyłając do swoich odbiorców lub po prostu znajomych, zarobimy prowizję od zakupów, do których dojdzie z tego linku afiliacyjnego.

Dzięki linkom afiliacyjnym jest mierzony ruch, jaki wydawcy generują do stron reklamodawców oraz zliczane są transakcje, do których dochodzi z tego ruchu.  Generator linków afiliacyjnych to najprostsze narzędzie wykorzystywane w affiliate marketingu. Wystarczy skopiować wygenerowany link afiliacyjny, a następnie podpiąć go pod dowolny tekst, grafikę lub wstawić w social media.

Modele rozliczeń w affiliate marketingu dla e-commerce

Affiliate marketing przyciąga tych, którzy chcą zwiększyć swoje zyski online. Reklamodawcy otrzymają wsparcie sprzedaży, wydawcy swoją prowizję, a klienci poradę zakupową z zaufanego źródła. W tym modelu wygrywa absolutnie każdy. Podstawowym modelem rozliczania działań afiliacyjnych w e-commerce jest Cost Per Sale. Jednak w zależności od specyfiki programu partnerskiego modele rozliczeniowe mogą się od siebie różnić. Oto jak mogą być wynagradzani wydawcy:

1. Cost Per Sale – prowizja za sprzedaż, model szczególnie dedykowany sklepom internetowym

Wydawca otrzymuje wówczas z góry ustaloną prowizję od kwoty sfinalizowanego zamówienia, które odbyło się za jego pośrednictwem. Każdy reklamodawca ustala indywidualnie wysokość prowizji w swoim programie partnerskim. Model szczególnie dedykowany rynkowi e-commerce, czyli sklepom internetowym i wszelkim serwisom, sprzedającym usługi online.

2. Cost Per Lead – określona stawka za dostarczenie konkretnej akcji

W tym wypadku wydawca otrzymuje z góry określone wynagrodzenie, w zamian za zachęcenie konsumenta do podjęcia konkretnej akcji – zapisanie do newslettera, wypełnienie formularza, rejestrację w serwisie, wzięcie pożyczki itp. Lead jest zawsze stałą kwotą i w przeciwieństwie do rozliczenia za sprzedaż, nie wymaga fizycznego zakupu jakiegoś produktu czy usługi.

3. Cost Per Click – stała stawka za klik, czyli przekierowanie na stronę docelową

Tutaj wynagrodzenie przysługuje za każde, unikalne kliknięcie w link afiliacyjny. Klient nie musi dokonać zakupu, wystarczy, że przejdzie poprzez link afiliacyjny na stronę docelową, aby wydawca otrzymał za to wynagrodzenie. Jest to model stosowany zazwyczaj w wysyłkach mailingowych i służy zwiększeniu ruchu na stronie reklamodawcy.

Jak wdrożyć affiliate marketing w sklepie internetowym

Aby wdrożyć affiliate marketing w sklepie, reklamodawca musi uruchomić program afiliacyjny (program partnerski) w efektywnościowym modelu rozliczania. Można zrobić to na swa sposoby: we współpracy z siecią afiliacyjną lub samodzielnie na oprogramowniu platformy sklepowej, na której działa sklep.

1. Wdrożenie affiliate marketingu w sieci afiliacyjnej:

  • Szybkość uruchomienia – gotowa infrastruktura umożliwia szybkie wdrożenie programu partnerskiego.

  • Dostęp do dużej bazy wydawców – łatwa i szybka rekrutacja wydawców do promocji produktów dzięki dostępowi do istniejącej bazy wydawców w sieci afiliacyjnej.

  • Wsparcie techniczne i doradcze – pomoc w optymalizacji programu, doświadczone wsparcie we wdrażaniu i rozwoju afiliacji w sklepie internetowym.

  • Automatyczne zarządzanie prowizjami – pełna automatyzacja w raportowaniu wyników oraz szybkie rozliczanie z wydawcami na podstawie zbiorczej faktury raz w miesiącu.

2. Affiliate marketing na własnym oprogramowaniu:

  • Pełna kontrola – możliwość dowolnego kształtowania warunków współpracy oraz technicznych modułów dla wydawców.

  • Niższe koszty długoterminowe – brak prowizji dla sieci afiliacyjnej przekłada się na wyższą marżę własną lub dla wydawców, ale kosztem zatrudnienia osób nadzorujących rozwój afiliacji i pozyskiwania wydawców do programu partnerskiego

  • Niezależność biznesowa – brak ograniczeń regulaminowych czy polityki sieci afiliacyjnej, ustalanie własnych zasad wynagradzania wydawców w zamian za indywidualny nadzór i rozliczanie działań z każdym wydawcą osobno

  • Budowanie bezpośrednich relacji z partnerami – możliwość indywidualnego podejścia do wydawców, ale konieczność zapewnienia im niezbędnych narzędzia afiliacyjych i materiałów reklamowych zgodnie z wytycznymi wydawców

Sieć afiliacyjna to najlepsze rozwiazanie dla firm ceniących szybkość wdrożenia, automatyzację, wygodę oraz szybki dostęp do dużej liczby wydawców. Rozwój marketingu afiliacyjnego na własnym oprogramowaniu to optymalny wybór dla przedsiębiorstw, które stawiają na długoterminową strategię, pełną kontrolę oraz maksymalizację marży, akceptując większą inwestycję początkową, koszty obsługi programu i dłuższy czas budowania sieci wydawców.