Czym są modele rozliczania – CPS, CPL, CPC?

Data aktualizacji: 09.11.2023

CPS, CPL, CPC? To nie partie polityczne! Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę w świecie afiliacji, z pewnością zastanawiają Cię te tajemnicze skróty. Dzisiaj analizujemy Cost Per Sale i inne modele rozliczania z reklamodawcami w ramach programów partnerskich.


CPS – Cost Per Sale (prowizja od sprzedaży)

Cost Per Sale / CPS to inaczej prowizja od sprzedaży. Oznacza to, że wydawca otrzymuje prowizję od sprzedaży produktów, które poleca na swoich stronach lub w kanałach social media. Jeśli jego użytkownik kliknie nośnik reklamowy (link afiliacyjny, widget produktowy czy baner), przejdzie na stronę sklepu reklamodawcy i w ciągu 30 dni dokona tam zakupu polecanych przez wydawcę lub innych produktów, wydawca otrzyma prowizję od wartości tych sprzedaży.

cost per sale
 

Cost Per Sale / CPS jest najczęściej stosowanym modelem w afiliacji dla e-commerce, ponieważ stanowi rozsądny kompromis korzyści dla wydawców i reklamodawców. W tym wypadku kwota prowizji zostaje naliczona gdy dochodzi do zakupu w sklepie reklamodawcy. Dlatego, reklamodawcy niczym nie ryzykują, bo płacą ze efekty kampanii promocyjnych prowadzonych przez wydawców.

Dla wydawców model Cost Per Sale jest również atrakcyjny, gdyż gwarantuje długofalową współpracę za reklamodawcami i dowolność w działaniu. Ponadto to, a właściwie przede wszystkim, przy odpowiednim doborze polecanych produktów swoim odbiorcom, wydawca jest w stanie osiągnąć wysokie konwersje sprzedaży. Oznacza to, że mała liczba kliknięć i przejść do sklepu reklamodawcy skutkuje częstym zakupem produktów i uzyskaniem wysokiej prowizji.

Cost Per Sale – żywotność cookies

Żywotność cookies w modelu Cost Per Sale to najczęściej 30 dni. Oznacza to, że odesłany przez wydawcę klient, nie musi od razu dokonać zakupu w sklepie reklamodawcy. Żywotność cookies oraz dodatkowe parametry systemów śledzenia sprzedaży gwarantują, że jeżeli klient nie kupi nic przy pierwszej wizycie w sklepie, ale zdecyduje się sfinalizować transakcję w późniejszym terminie, prowizja nadal trafi do wydawcy. Co ważne, aby wydawca otrzymał prowizję, klient nie musi ponownie trafić do sklepu z linka, widgeta czy banera afiliacyjnego. Kupujący może wejść do sklepu bezpośrednio lub z innego źródła.

Żywotność cookies jest określona w każdym programie partnerskim, ale standardowo wynosi minimum 30 dni. Klient ma zatem cały miesiąc, żeby podjąć decyzję i sprawić, że wydawca otrzyma prowizję. Model Cost Per Sale gwarantuje obydwu stronom (wydawcom i reklamodawcom) jasne i z góry określone warunki współpracy. 

Cost Per Sale – największe atuty

  • współpraca długofalowa wydawców i reklamodawców
  • dobrowolność współpracy i samodzielność w działaniu
  • współpraca nastawiona na efekty
  • mierzalność działań i efektów
  • brak zbędnych formalności i wskaźników do osiągnięcia

Cost Per Sale / CPS – kim są wydawcy?

Wydawcą może zostać każdy użytkownik Internetu. Aby zostać wydawcą, nie trzeba spełniać żadnych szczególnych wymagań ani podpisywać umowy. Wystarczy zarejestrować się w sieci afiliacyjnej i zaakceptować regulamin współpracy. Nie wiążę się to z ponoszeniem żadnych kosztów. Rejestracja, dołączanie do programów partnerskich i korzystanie z narzędzi afiliacyjnych jest zawsze darmowe dla wydawców.

afiliacja wydawcy cost per sale
 

Grupy wydawców współpracujących w modelu CPS

Blogerzy chętnie rozliczają się w modelu CPS, ponieważ na swoich platformach, gromadzą duże grupy użytkowników, którzy wręcz czekają na różnego rodzaju rekomendacje. Np. bardzo częstym zjawiskiem jest tworzenie rankingów, m.in. elektroniki czy kosmetyków, dzięki którym czytelnicy mogą zapoznać się z opinią osoby, której ufają, a później jednym kliknięciem przenieść się do sklepu, aby dokonać zakupów. Jaką korzyść ma z tego bloger? Jeśli zastosuje linki afiliacyjne, to otrzyma prowizję za każdą sprzedaż wygenerowaną przez siebie. Oprócz tego twórcy mają do dyspozycji banery i widgety, które są bardzo ciekawym graficznym nośnikiem informacji.

Youtuberzy, influencerzy i użytkownicy wszystkich social media, m.in. Facebooka, Instagrama czy Pinteresta, to jedna z grup najchętniej korzystających z modelu Cost Per Sale. Na swoich przestrzeniach online mogą oni używać linków afiliacyjnych, które przekierowują do sklepu reklamodawcy. Każda wygenerowana w ten sposób sprzedaż oznacza prowizję dla wydawcy. Świetnym przykładem są relacje influencerów na InstaStories. Kiedy prezentują lub opowiadają o jakimś produkcie, np. biżuterii, często dodają link przy pomocy Link Sticker, który przekierowuje na stronę sklepu, gdzie można produkt kupić. Link w naklejcie może być zastąpiony linkiem afiliacyjnym. W ten sposób użytkownik nawet nie zdaje sobie sprawy, że kliknął rekomendację, za którą influencer otrzyma prowizję.

Wydawcy, którzy chętnie rozliczają się przy pomocy CPS to także wszelkie serwisy, np. tematyczne czy rabatowe, a także właściciele porównywarek cenowych czy wyszukiwarek produktów. Oni także mogą korzystać z linków afiliacyjnych, banerów i widgetów, co w przypadku takich przestrzeni jest niezwykle łatwe. Dlaczego? Osoby, które korzystają z porównywarek cenowych, w znacznej większości są już zdecydowani na zakup, szukają jeszcze produktu w najniższej cenie. Zatem widząc takowy, klikają link i dokonują zakupu, a właściciel serwisu zarabia na prowizji od jego sprzedaży.

Ostatnia grupa to właściciele baz mailingowych, specjaliści SEO oraz marketerzy. Oni także mogą współpracować afiliacyjnie i także mogą na tym zarabiać, rozliczając się w modelu CPS.

Cost Per Sale / CPS – narzędzia do zarabiania

Jak już wspominaliśmy wcześniej, w zależności od posiadanego serwisu czy kanału przekazu, można wybierać różnego rodzaju narzędzia do zarabiania na afiliacji. Jeśli współpracujesz z siecią afiliacyjną, takie narzędzia udostępniane są w ramach współpracy, więc nie musisz martwić się o to, że nie będziesz umiał ich wygenerować.

Linki afiliacyjne w modelu CPS

Zacznijmy od tego, czym są linki afiliacyjne (nazywane również deep linkami lub linkami partnerskimi). Są to aktywne adresy URL, które zaraz po przetworzeniu w systemie afiliacyjnym, zapisują liczbę kliknięć i ilość wygenerowanych dzięki temu akcji online. Akcjami takimi mogą być m.in. sprzedaż w sklepie, wypełnienie formularza, zapisanie się do newslettera, rejestracja w systemie czy skorzystanie z promocji.

Jak w praktyce działają linki afiliacyjne rozliczane w modelu CPS?

Załóżmy, że prowadzisz bloga i stworzyłeś wpis o najlepszych gadżetach do kuchni, a następnie umieściłeś w nim linki afiliacyjne. Kiedy użytkownik Internetu wejdzie na Twojego bloga i kliknie dany link, a następnie dokona zakupu danego produktu, zapłaci za niego, odbierze go i nie zwróci, Ty otrzymasz wynagrodzenie w postaci prowizji od sprzedaży.

linki afiliacyjne cost per sale

Linki afiliacyjne są najczęściej wykorzystywanym narzędziem w afiliacji, ponieważ można je używać niemal wszędzie. Tak jak każdy inny aktywny link, linki afiliacyjne możesz zamieścić w dowolnym miejscu na stronie internetowej, blogu lub w swoich kanałach social media: na Facebooku, Instagramie, Pintereście, YouTube czy Snapchacie.

Jeśli nie posiadasz własnej strony i nie działasz aktywnie w social media, to nadal możesz zarabiać na linkach afiliacyjnych. Linki afiliacyjne można przesłać w mailu, a także przez dowolny komunikator, np. Messenger czy WhatsApp.

2021_darmowy ebook linki afiliacyjne

2021_darmowy ebook linki afiliacyjne


Poniżej przykład wykorzystania linków afiliacyjnych na blogu modowym Łukasza Podlińskiego. Opisując swoją stylizację, twórca wskazał czytelnikom, co dokładnie ma na sobie. Niektórzy potraktują to jako inspirację, a inni będą chcieli odtworzyć tę stylizację 1:1. Użytkownicy, którzy będą chcieli kupić konkretne elementy stroju, będą mieli do nich łatwy dostęp, a twórca zarobi pieniądze, ponieważ wykorzystają jego link afiliacyjny. Po raz kolejny relacja win-win!

CPS blog

Zaksiążkowane to kanał YouTube, prowadzony przez dwie siostry: Tolę oraz starszą o 8 lat Zuzannę. Obie bardzo kochają książki, a na kanale dzielą się swoją pasją z innymi. Regularnie opowiadają o swoich ulubionych książkach i inspirują innych do czytania. Na YouTube nie ma ograniczeń co do ilości linków afiliacyjnych, jakie możemy zamieścić w opisie filmu. Dlatego warto to wykorzystać i podlinkować każdy produkt, który polecamy na filmie. Można również, podobnie jak robią to Tola i Zuza, dodać jeden link afiliacyjny, do strony głównej sklepu, w ich przypadku księgarni, gdzie można kupić większość z książek, które polecają.

Cost Per Sale


Widgety produktowe w modelu CPS

Widget produktowy to kolejne narzędzie do zarabiania na afiliacji. Definiowany jest jako graficzny nośnik informacji. W e-commerce widgety przedstawiają zdjęcia produktów, najczęściej z ich nazwą i ceną, a czasem również z krótkim opisem.

widget produktowy cost per sale

Używanie widgetów ma kilka podstawowych zalet, które czynią je atrakcyjnymi dla wydawców afiliacyjnych i dla użytkowników:

  • są atrakcyjne wizualnie
  • mogą być statyczne lub dynamiczne
  • mogą być personalizowane
  • łatwo wkomponować je na swojej stronie
  • są responsywne
  • nie są nachalne
  • są bardziej dyskretne niż banery

Produkty w widgetach mają podpięte linki afiliacyjne, dlatego za każdym razem, gdy ktoś kliknie dowolny produkt zamieszczony w widgecie, zostanie przeniesiony do sklepu reklamodawcy, a wydawca otrzyma prowizję jeśli dojdzie dzięki temu do sprzedaży.

Widgety najchętniej wykorzystują blogerzy, serwisy tematyczne i wyszukiwarki produktów. Dzięki nim istnieje możliwość przedstawienia kilku, a nawet kilkunastu produktów od różnych reklamodawców. Samo ustawianie widgeta jest bardzo proste. Wystarczy skopiować kod wygenerowanego widgeta, a następnie umieścić go w kodzie swojej strony. Warto zaznaczyć, że widgety mogą być używane tylko na stronach internetowych, gdzie można wkleić kod. Niestety posiadając konto w social mediach czy działając przy pomocy komunikatorów, nie można użyć widgeta.


Pliki XML w modelu CPS

Plik XML to skrót, który pochodzi od angielskiego określenia, Extensible Markup Language, co najłatwiej przetłumaczyć jako Rozszerzalny Język Znaczników. W pliku XML reklamodawcy umieszczają cały asortyment swojego sklepu (czyli feed produktowy) wraz z cenami i konkretną specyfikacją. Jeżeli, np. weźmiemy pod uwagę sklep rowerowy, to w XMLu powinny znajdować się wszystkie produkty wraz z opisami i zdjęciami, rozmiary dostępnych rowerów, warianty kolorystyczne i ceny. Z internetowych dokumentów XML najczęściej korzystają porównywarki cenowe oraz wyszukiwarki produktów. Dane w plikach XML aktualizują się codziennie, co daje pewność, że zawsze znajduje się w nich aktualna oferta sklepu.

Plik XML, czyli feed produktowy jest absolutnym niezbędnikiem w każdym e-commerce:

  • Pomaga w automatyzacji procesów w sklepach i kontroli wszystkich niezbędnych aspektów oferty produktowej sklepu.
  • Umożliwia współpracę pomiędzy sklepem a wydawcami, takimi jak pasaże internetowe, porównywarki cenowe, wyszukiwarki produktowe.
  • Jest podstawowym narzędziem do przekazania wydawcom informacji o produktach dostępnych aktualnie w sklepie internetowym.

cost per sale plik xml


Banery w modelu CPS

Banery reklamowe online to graficzne kreacje, których używają blogerzy oraz właściciele różnych innych witryn internetowych, w celu promowania ofert różnych reklamodawców. Każdemu banerowi przypisany jest link przekierowujący do odpowiedniej podstrony w serwisie reklamodawcy, aby użytkownik zainteresowany mógł bezpośrednio trafić do oferty. W sieci webePartners, dedykowanej e-commerce, reklamodawcy nie mają obowiązku udostępniania banerów wydawcom, gdyż główne narzędzia wykorzystywane przez wydawców to: pliki XML, linki afiliacyjne i widgety. Jeżeli więc dołączyłeś do danego programu partnerskiego, ale nie możesz znaleźć w nim banerów, oznacza to, że reklamodawca jeszcze ich nie udostępnił, ale może to zrobić w każdej chwili. Jeśli zależy Ci na banerach od konkretnego reklamodawcy, możesz się z nami skontaktować, a my postaramy się takie uzyskać.

cps baner

Cost Per Sale / CPS – jak działać, aby zarabiać jako wydawca?

Będąc wydawcą, musisz pamiętać, że mimo iż posiadasz cały wachlarz narzędzi i działań, które mógłbyś poprowadzić w ramach afiliacji, konieczne jest zachowanie ostrożności. Afiliacja to zarabianie na polecaniu. Oznacza to więc, że użytkownicy muszą reagować na wydawane przez Ciebie rekomendacje, abyś mógł generować przychód z tego tytułu. Dzisiejszy Internet przeładowany jest contentem i produktami do sprzedaży. Jak więc trafić do użytkowników i zdobyć ich zaufanie?

1. Polecaj tylko sprawdzone produkty

Najważniejsze jest, aby to, co polecasz, było przez Ciebie sprawdzone lub masz pewność, że jest warte rekomendacji.

2. Odpowiednio dobieraj programy partnerskie

Jeśli piszesz o rowerach, a nagle zaczniesz polecać kosmetyki, może nieść to za sobą dwa podstawowe problemy. Po pierwsze, na Twojego bloga czy profil w social mediach, przestaną wchodzić osoby, które rzeczywiście były zainteresowane tematem rowerów, ponieważ uznają, że Twój content się zmienił. A po drugie, wiele osób straci do Ciebie zaufanie, gdyż zbudowałeś w nich obraz siebie, jako autorytetu w sprawach rowerowych, a nie kosmetycznych. Działanie w programie partnerskim z branży urodowej sprawi więc, że klienci potraktują Twój profil jak miejsce z nachalną reklamą. Nie oznacza to jednak, że musisz zapomnieć o reklamowaniu czegokolwiek, co nie jest odzieżą sportową, czy częściami rowerowymi. Jeśli wybierzesz program partnerski z branży beauty, w ramach którego rekomendować będziesz kosmetyki wykonane specjalnie dla kolarzy, sprawa będzie miała się zupełnie inaczej. Wciąż zostaniesz w swojej tematyce i polecisz przy tym swoim użytkownikom przydatny produkt.

3. Testuj narzędzia afiliacyjne, ich umiejscowienie i sposób prezentacji

Powyżej wymieniliśmy kilka dostępnych narzędzi afiliacyjnych, jednak nie wszystkie są dostępne dla każdego. Jeśli nie posiadasz witryny internetowej musisz zrezygnować z widgetów, banerów czy plików XML i skupić się jedynie na linkach afiliacyjnych. Jeśli natomiast posiadasz stronę, musisz zastanowić się, która opcja będzie dla Ciebie najlepsza. Np. blogerzy najchętniej korzystają z linków afiliacyjnych oraz z widgetów, ponieważ mogą dostosować sobie ich wygląd do estetyki swojej witryny. Porównywarki cenowe natomiast nie potrafią funkcjonować bez użycia plików XML. Ważne jest, aby testować skuteczność wybranych narzędzia afiliacyjnych i nie poddawać, jeśli pierwsze próby nie przyniosą oczekiwanych rezultatów.

4. Polecaj z umiarem

Ilość publikacji z użyciem narzędzi afiliacyjnych to dość kontrowersyjny temat. Regularne publikowanie wpisów z linkami afiliacyjnymi czy banerów na blogu jest ważne z perspektywy wydawcy, ponieważ pozwala mu zarabiać. Pamiętaj jednak, aby nie przytłoczyć użytkowników nadmierną liczbą takich kreacji reklamowych. Zatem jeśli np. robisz ranking najlepszych kremów do rąk na swoim blogu, śmiało możesz wrzucić kilka różnych linków afiliacyjnych w jednym wpisie. Jeśli natomiast polecasz krem na InstaStories, wrzucenie pod rząd kilku linków afiliacyjnych za pomocą funkcji link sticker może okazać się dla użytkowników przytłaczające, chociaż nie jest wykluczone. Musisz dobrze poznać swoich odbiorców i dopasowywać przekaz do ich oczekiwań. Tylko w ten sposób zbudujesz z nimi trwałą relację.

Współpracuj i zarabiaj jako Reklamodawca

Reklamodawcy także powinni zwracać uwagę na to, jakich wydawców dobierają do swojego programu. Dlaczego? Otóż są to niejako ambasadorzy danej marki, więc trzeba mieć na uwadze, aby rzeczywiście byli dobrze dopasowani do profilu działalności. Wybierając osoby do współpracy, reklamodawca powinien zwracać uwagę na branżę, w której porusza się wydawca. Kolejna niezwykle istotna kwestia to zasięgi, którymi może się pochwalić dany wydawca oraz poziom zaangażowania jego społeczności.

Jak zachęcić wydawców do współpracy w modelu rozliczeń Cost Per Sale?

1. Informuj o swoim programie

Warto stworzyć dedykowaną podstronę na swojej witrynie, w której opiszesz korzyści płynące z Twojego programu partnerskiego. Dzięki temu osoby, które będą zainteresowane wejściem z Tobą we współpracę, sama się do Ciebie odezwą.

2. Zapraszaj do współpracy

Znasz serwisy internetowe, blogerów czy influencerów, których chciałbyś mieć w swoim programie partnerskim? Możesz zaprosić ich do współpracy! Nic nie działa lepiej niż osobisty kontakt z daną osobą i zaproszenie go do wspólnych działań.

3. Systematycznie weryfikuj wydawców, nie zwlekaj z akceptacją zamówień i terminowo wypłacaj prowizję

Opieszałość nie jest dobrze postrzegana przez wydawców. Jeżeli muszą długo oczekiwać na Twoją akceptację w programie, mogą się zniechęcić lub zdecydować na innego reklamodawcę. Podobnie jest z weryfikowaniem zamówień i wypłacaniem wynagrodzenia. Oczywiście według umowy masz 30 dni na zweryfikowanie zamówienia ze sklepu (czy transakcja doszła do skutku, czy towar nie został zwrócony itd.), jednak im częściej i sprawniej to robisz, tym bardziej wydawcy są zadowoleni ze współpracy.

4. Pamiętaj o aktualizowaniu kreacji reklamowych

Dobrze przygotowane, estetyczne banery i stale aktualizowane dane w pliku XML pozwalają wydawcom działać sprawnie. Im łatwiejsza jest współpraca, tym chętniej wydawcy do niej dołączają.

5. Udostępniaj kody rabatowe

Użytkownicy Internetu stale poszukują zniżek na produkty, które chcą zakupić. Udostępniając kody rabatowe dla danych wydawców, którymi mogą oni podzielić się ze swoimi użytkownikami, sprawiasz, że są oni zadowoleni ze współpracy. W dzisiejszych czasach wydawcy nie myślą tylko o sobie i swoim wynagrodzeniu. Dbają też o to, aby stale oferować coś swoim odbiorcom. Właśnie dlatego tak ważne jest generowanie kodów.

6. Reaguj na feedback wydawców i współpracuj ze wszystkimi podmiotami istotnymi w afiliacji

Informacje zwrotne płynące od wydawców są niezwykle ważne, podobnie jak ich prośby i zapytania. Jako reklamodawca powinieneś dbać o to, aby wszelkie wątpliwości były rozwiane, a ewentualne sugestie, co do współpracy, były brane pod uwagę. Tylko w ten sposób zbudujesz długą, lojalną współpracę z wydawcami. Pamiętaj także, że afiliacja to współpraca między wydawcą, reklamodawcą i siecią partnerską. Istotne jest więc, aby dbać o sprawne przeprowadzanie wszystkich procesów, o które jesteś proszony.


Jeśli nie Cost Per Sale to co innego?

CPL – Cost Per Lead (stawka za dostarczenie określonej akcji)

Zupełnie inaczej niż CPS wygląda model CPL, czyli cost per lead. Tutaj reklamodawca nie płaci prowizji od sprzedaży, ale stałą stawkę za wykonanie konkretnej akcji (leada), którą dokładnie określają warunki programu partnerskiego. Akcje te mogą być bardzo różne: wypełnienie formularza na stronie, rejestracja do serwisu, zapis do newslettera czy pobranie pdf’a. Najczęściej model ten stosuje się w sprzedaży różnego rodzaju usług, korzystają z niego instytucje finansowe lub ubezpieczeniowe, serwisy oferujące gry online, szkolenia czy kursy.

CPL jest modelem wykorzystywanym w afiliacji dla e-commerce rzadziej niż CPS, ponieważ nie gwarantuje ostatecznej sprzedaży. W e-commerce model CPL najczęściej wykorzystuje się, gdy sklep chce powiększyć bazę mailingową swoich użytkowników (leadem będzie zapisanie do newslettera). Cost per lead wykorzystuje się też często w modelu mieszanym, tzn. hybrydowym CPS+CPL. Jest to model, w którym reklamodawca płaci stałą stawkę np. za zapisanie się do newslettera lub pobranie ze strony oferty w formie pdf, a następnie, dodatkowo prowizję od sprzedaży, jeśli do niej dojdzie.

CPC – Cost Per Click (stała stawka za kliknięcie reklamy)

Kolejnym, ale zdecydowanie najrzadszym już we współpracy afiliacyjnej, modelem rozliczeń jest cost per click, czyli CPC. W tym modelu reklamodawca płaci wydawcy stałą kwotę za każde kliknięcie reklamy, które przenosi użytkownika na stronę reklamodawcy. Nie musi tu dojść do sprzedaży czy wypełnienia leadu. Wystarczy samo kliknięcie, żeby otrzymać wynagrodzenie. Z perspektywy reklamodawcy jest to najbardziej ryzykowny model, ponieważ nie gwarantuje sprzedaży.

Średnia wartość kliknięcia to kilka lub kilkadziesiąt groszy, co może wydać się niezbyt dużą sumą, ale jeżeli przeliczymy ją na ilość osób, które potencjalnie klikną reklamę, może okazać się, że rozmawiamy o naprawdę sporych kwotach. Oczywiście nie każdy wydawca ma możliwość promować sklep w modelu CPC. Jest on zarezerwowany, przede wszystkim, dla wydawców mailingowych, którzy dysponują bazami danych klientów i którym reklamodawcy zlecają wysyłkę wiadomości. 

Przykład

Pani Kasia prowadzi internetowy sklep z akcesoriami do kuchni. Przygotowuje właśnie dużą wyprzedaż i chce dotrzeć do jak największej bazy klientów. Zleca zatem sieci afiliacyjnej znalezienie wydawcy, który za odpowiednią prowizję roześle informację o promocji do swoich baz mailingowych. Po ustaleniu stawki, wydawca rozsyła mailing i za każde kliknięcie linku znajdujący się w wiadomości mailowej, otrzymuje swoją prowizję.

W praktyce nie jest to oczywiście aż tak proste. Reklamodawcy często chcą otrzymać estymację, czyli szacunkową liczbę kliknięć oraz liczbę transakcji, które mogą być ich konsekwencją. Często ustalany jest też limit klików, aby reklamodawcy od początku wiedzieli, ile będzie ich kosztować wysyłka.

Modele hybrydowe i akcje specjalne z wydawcami

Cost Per Sale i Cost Per Lead to podstawowe modele rozliczania w programach partnerskich. Jednak nie są to jedyne możliwości rozliczania współpracy z wydawcami. Zaletą współpracy afiliacyjnej jest fakt, że można ją optymalizować i elastycznie dopasowywać do poszczególnych wydawców stosując modele hybrydowe:

CPS + CPL – Cost Per Sale i Cost Per Lead można połączyć, gdy w ramach jednego serwisu kupujący dokonuje nie tylko zakupu, ale również innej akcji, takie jak zapisanie do newslettera, na webinar czy pobranie e-booka.

CPS + CPC lub CPL + CPC – Cost Per Click to płatność za każde kliknięcie kreacji reklamowej opublikowaną przez wydawcę. To model, który najczęściej wspomaga akcje mailingowe z wydawcami.

CPS + Paczka PR – działania z wydawcami contentowymi (blogerami, Influencerami, YouTuberami) bardzo często opierają się na recenzjach wybranych produktów. W takich przypadkach przekazanie paczki PR jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Wówczas wydawca może stworzyć rzetelną recenzję i podzielić się swoją opinią na temat polecanego produktu.

A co poza tym?

Te trzy modele (CPS, CPL, CPC) to oczywiście absolutna podstawa, na której opiera się największa ilość działań afiliacyjnych. Nie oznacza to jednak, że są to jedyne możliwości. Możemy napotkać wspomniane już hybrydy, czyli połączenia dwóch modeli. Znacznie mniejszą popularnością, cieszą się również takie modele sprzedaży jak:

CPO (cost per order) – czyli stała kwota prowizji za zakupy, niezależnie od ich wartości

CPA (cost per action) – bardzo zbliżony do CPL, ale dotyczy nie tylko wypełnienia leada, ale np. również sprzedaży.

CPV (cost per view) – stosowany najczęściej na YouTube, dotyczy opłaty za obejrzenie reklamy (np. YT płaci za obejrzenie minimum 6 sekund reklamy z 30).

Powyższe modele jednak bardzo rzadko występują w afiliacji. Wydawcy i reklamodawcy najchętniej wykorzystują opisane tu szczegółowe modele CPS, CPL czy CPC.

Mamy nadzieję, że wszystko jest już jasne! Jeśli chcesz poznać modele sprzedaży w praktyce, kliknij tutaj i dołącz do naszej sieci!