Zakupy online – jak zwiększać sprzedaż dzięki poleceniom
Data aktualizacji: 20.03.2024
Zakupy online z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. I nic w tym dziwnego, pomagają uniknąć kolejek w sklepach, oszczędzają mnóstwo czasu, są szybkie i wygodne. Powoduje to, że coraz więcej sklepów rozwija swoje biznesy w sieci i szuka nowych sposobów na zwiększenie sprzedaży. Jednym z nich jest oczywiście afiliacja, która potrafi realnie przełożyć się na wyniki sprzedażowe.
Zakupy online – trochę statystyk
Z roku na rok, coraz więcej internautów robi zakupy online. Pod koniec 2019 roku, sklepów internetowych było ponad 31 tysięcy. Najchętniej kupujemy w nich odzież, akcesoria i dodatki, następnie książki i płyty, na trzecim miejscy plasują się bilety na wydarzenia kulturalne. Poza podium znajdują się: obuwie, kosmetyki, sprzęt RTV/AGD.
Według danych Gemius i Izby Gospodarki Elektronicznej, w 2019 roku, odsetek zakupów online przekroczył 62%, to aż o 6% więcej niż w roku 2018, gdy wyniósł on 56%. Mowa tu oczywiście o polskich sklepach, gdyż na rynku zagranicznym, liczby te nie są aż tak imponujące. W ubiegłym roku, z oferty sklepów zagranicznych skorzystało zaledwie 26%, co i tak jest nieznacznym wzrostem w stosunku do lat poprzednich. Polacy nadal nie mają zaufania do zakupów online z zagranicy, chodzi tu przede wszystkim o koszt wysyłki (konta walutowe wciąż nie są powszechne) oraz czas oczekiwania na przesyłkę (który, tak naprawdę, zbliżony jest do tego w Polsce).
Dlaczego zakupy online stają się tak popularne?
Ponieważ mają wiele zalet, oto co wskazali internauci:
możliwość dokonania zakupu w dowodnym momencie (75%), wyjazd na zakupy stacjonarne po ciężkim dniu pracy nie należy do najprzyjemniejszych, tym bardziej że większość sklepów zamyka się w okolicach 19-20. Zakupy online mają tę zaletę, że można z nich skorzystać w każdej chwili
oszczędność czasu (72%), ten punkt silnie powiązany jest z powyższym, na wyjazd do sklepu w poszukiwaniu konkretnych produktów musimy zarezerwować odpowiednią ilość czasu, a poza tym taki wyjazd generuje dodatkowe koszty jak paliwo czy opłata za parking
oszczędność pieniędzy (72%), dzięki takim serwisom jak porównywarki cenowe, wyszukiwarki produktów i serwisy rabatowe, nie ruszając się sprzed komputera, znajdziemy produkt w najlepszej cenie na rynku
nieograniczony czas wyboru (68%), no właśnie, czas, zakupy online nie ograniczają w żaden sposób, a całą ofertę sklepu można przejrzeć wygodnie z domu, nawet w środku nocy, gdy trafi nam się bezsenna noc
Co wpływa na decyzje zakupowe klientów? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, bo ścieżka zakupowa klienta jest zazwyczaj długa. Każdy punk styku z markę sklepu internetowego ma znaczenie, dlatego sklepy internetowe wdrażają wiele systemów i rozwiązań marketingowych. Ale co do jednego jesteśmy pewni, że bardzo znaczący wpływ na konsumentów mają media społecznościowe, recenzje, komentarze, opinie, polecenia na portalach i przez influencerów (raport PricewaterhouseCoopers z 2016 r.) Na drugim miejscu tego raportu znalazły się oferty promocyjne, czyli po prostu kody rabatowe i obniżki cen, które zachęcają do zakupu. Dopiero na trzecim miejscu internauci wskazali tradycyjne reklamy.
Zakupy online a sieć afiliacyjna
Jak widać, z powyższych statystyk, system recenzji i poleceń jest najbardziej cenny dla klientów i ma bardzo duży wpływ na ich decyzje zakupowe (zarówno on-line, jak i offline). Dlatego, dla właścicieli sklepów internetowych, bardzo korzystnym rozwiązaniem jest współpraca z siecią afiliacyjną, która umożliwia promowanie produktów poprzez sieć wydawców online: zarówno na portalach społecznościowych prowadzonych przez influencerów, na blogach, w porównywarkach i wyszukiwarkach produktów, jak i na serwisach rabatowych.
Sklepy działające w internecie (czyli reklamodawcy) uruchamiają w sieci afiliacyjnej swoje programy partnerskie i rozpoczynają współpracę z wydawcami. Wydawcami są, między innymi, wspomniani już blogerzy, influencerzy, prowadzący kanały w social media, serwisy z kodami rabatowymi czy porównywarki cenowe, czyli te miejsca w sieci, do których klienci zaglądają najczęściej przed podjęciem decyzji zakupowej.
W przeciwieństwie do płatnych współprac, afiliacja opiera się o niezależne działania wydawców, którzy polecają tylko te produkty, które chcą i nie są obciążeni żadnymi zobowiązaniami. Mechanizm jest bardzo prosty, wydawcy programu partnerskiego generują linki afiliacyjne do wybranych przez siebie produktów, po czym umieszczają je na swoich stronach. Jeżeli klient, który, na przykład, planuje zakupy online lub spodoba mu się dany produkt, kliknie w link i dokona zakupu, wówczas wydawca otrzyma prowizję od kwoty transakcji (wartość prowizji ustala reklamodawca przy podpisaniu umowy z siecią afiliacyjną).
Taka sytuacja ma dwie ogromne zalety, przede wszystkim, reklamodawca opłaca jedynie prowizje za zrealizowane zamówienia, a także, zwiększenie ruchu w sklepie i rozpoznawalności marki. Nawet jeżeli nie dojdzie do ostatecznego zakupu, sklep pozostanie w świadomości konsumenta i będzie mógł wrócić do niego w każdej chwili.
Zakupy online z perspektywy klienta
Żyjemy w czasach cyfrowych, a rynek zmienia się z roku na rok. Inspiracjami dla zakupów nie są już kolorowe czasopisma, reklamy telewizyjne czy banery na przystankach autobusowych. Klienci szukają wsparcia, ale także opinii i recenzji produktów w internecie, często zaglądając na blogi czy kanały na Youtubie. W poszukiwaniu inspiracji zaglądają również na Instagrama czy Pinteresta. Media społecznościowe zrewolucjonizowały rynek e-commerce, a wzrost znaczenia influencerów powoduje, że marki coraz chętniej nawiązują z nimi współprace.
Klient zagląda na te strony, ponieważ chce otrzymać rzetelną informację na temat danego produktu, dodatkowo, szuka też najlepszych cen (porównywarki cenowe) oraz kodów rabatowych czy promocji na specjalnych serwisach. Wystarczy, że wpisze w wyszukiwarkę wybrany produkt, a otrzyma dziesiątki wyników, dzięki czemu może porównać opinię o nim w różnych źródłach. Oszczędza dzięki temu wiele czasu, ponieważ wystarczy kilka kliknięć, aby dowiedzieć się wszystkich niezbędnych informacji, zapoznać się z opiniami i znaleźć najniższą cenę. Nie ma już konieczności zaglądania do sklepów stacjonarnych, żeby przyjrzeć się produktom! Zdarza się też, że wybrani influencerzy otrzymują specjalne zniżki czy kody dla swoich czytelników/widzów/obserwatorów, dlatego tym chętniej, klienci zapoznają się z ich serwisami.
Współpraca bezpośrednia marki z influencerem może przynieść wiele korzyści, ale również stanowi pewne ryzyko. Nie brakowało przecież sytuacji, w których bloger czy youtuber zachwalał jakiś produkt, zgodnie z podpisaną umową, a klienci byli z niego kompletnie niezadowoleni. Dzisiaj klient potrzebuje, przede wszystkim, szczerości. Ma ogromny wybór, zróżnicowane ceny, celebrytów zachęcających do zakupu, ale w tym wszystkim bardzo łatwo się zagubić. Zakupy online mają coraz większą przewagę nad stacjonarnymi, warto to rozsądnie wykorzystać, na przykład, poprzez budowanie sieci wydawców!
Zakupy online – jak systematycznie zwiększać sprzedaż w sklepie internetowym dzięki współpracy z wydawcami
Należy pamiętać, że budowanie sieci wydawców to długofalowy proces, nie natychmiastowy wzrost wartości zakupów online klientów w sklepie. Warto jednak poświęcić czas na rozwój programu partnerskiego, ponieważ odpowiednio poprowadzony, przynosi niebywałe korzyści ze względu na efektywnościowy model rozliczania CPS.
Jak sprawić, aby program partnerski był atrakcyjny dla wydawców i wpływał na wzrost zakupów online? Oto najważniejsze z nich:
prowizja dla wydawcy, czyli jaki procent od wartości transakcji reklamodawca jest w stanie mu zaproponować. Nie ma jednych uniwersalnych widełek, ponieważ zależy to branży sklepu i produktów, jakie oferuje, ale co do zasady, im wyższa prowizja tym lepiej
wartość koszyka zakupowego, czyli średnia wartość zakupów, jakich dokonuje klient. Ta wartość jest również bardzo istotna dla wydawców, ponieważ dzięki temu, mogą oszacować jakie kwoty klienci zostawiają w danym sklepie i na jakie wartości prowizji mogą liczyć
intuicyjność sklepu internetowego, czyli jak klient odnajduje się w interfejsie sklepu, jak wygląda proces przeglądania produktów i finalizowania zakupu online, czy zakupy nie są zbyt skomplikowane, ile razy trzeba kliknąć, aby zapłacić za zamówienie wrzucone do koszyka. To bardzo istotne, gdyż skomplikowany lub niedziałający proces finalizacji zakupów, to stracone prowizje dla wydawcy
promocje, wyprzedaże, kody rabatowe, to również ważna wskazówka dla wydawcy i karta przetargowa przy wybieraniu programu partnerskiego. Wydawcy chętniej współpracują z reklamodawcami, którzy takie akcje cyklinie organizują i udostępniają kody rabatowe
Po uruchomieniu programu partnerskiego rozpoczyna się proces budowania sieci wydawców. Reklamodawca może samodzielnie przeglądać bazę wydawców i zaprosić do współpracy tych, w których widzi potencjał. Może również zlecić to zadanie Affiliate Managerom. Oczywiście, wydawcy sami mogą wysłać swoje zgłoszenie do programu, a obowiązkiem reklamodawcy jest ich weryfikacja.
Kiedy już reklamodawca zgromadzi siec wydawców, powinien zadbać, aby współpraca przebiegała jak najlepiej. Przede wszystkim, dbać o dobry kontakt z nimi, jeżeli zgłaszają jakieś problemy czy nieprawidłowości. Dobrym rozwiązaniem jest też udostępnianie materiałów promocyjnych, takich jak kody rabatowe czy banery. Jednak, co najbardziej istotne, dokładnie weryfikować transakcje i odrzucać tylko te, które nie spełniają warunków umowy. Im mniejszy współczynnik odrzuceń, tym chętniej wydawcy będą współpracować!
Zakupy online a rozwój programu partnerskiego
O sile programów partnerskich najlepiej świadczą liczby. Poniżej znajduje się statystyka jednego z naszych klientów, sklepu kosmetycznego, na podstawie której łatwo można zaobserwować wzrost transakcji wygenerowanych przez naszych wydawców:
Rok 2016 – liczba wydawców – 75, którzy wygenerowali 3602 transakcji na kwotę ponad 301 000 PLN
Rok 2017 – liczba wydawców – 131, którzy wygenerowali 4792 transakcji na kwotę ponad 488 580 PLN
Rok 2018 – liczba wydawców – 244, którzy wygenerowali 6374 transakcji na kwotę ponad 731 200 PLN
Rok 2019 – liczba wydawców – 366, którzy wygenerowali 7842 transakcji na kwotę ponad 927 235 PLN
Jak łatwo zauważyć, od uruchomienia programu, każdego roku liczba transakcji, a tym samym sprzedaż w sklepie wzrastała. W 2019 roku osiągnęła ona trzykrotność kwoty sprzed 3 lat, co jest naprawdę imponującym wynikiem i doskonale obrazuje, ile sklep online może zyskać poprzez współpracę z siecią afiliacyjną. Oczywiście, na wzrost liczby transakcji miała wpływ liczba wydawców, których przybywało z roku na rok. Prężnie rozwijająca się sieć partnerów może na naprawdę wysoką skalę wpłynąć na wyniki programu partnerskiego.
Zakupy online, zainwestuj w przyszłość
W ciągu najbliższych kilku lat, zakupy online z pewnością znacznie zwiększą swój udział w rynku. Z raportu przygotowanego przez Divante wynika, że w 2019 roku w sieci kupować będzie blisko 2 miliardy osób, a sprzedaż online w stosunku do sprzedaży offline osiągnie 13,7 proc. W 2018 roku Polacy wydali na zakupy internetowe ponad 49 mld, a według prognozy w 2019 roku to już przeszło 55 mld. Natomiast z danych PMR cytowanych przez „Rzeczpospolitą” wynika, że w 2022 roku polski rynek e-commerce może być warty ponad 72 mld złotych. Prognozy zakładają również rozwój rynku sprzedaży żywności online, czyli rynku e-grocery.
Dlatego warto wciąż rozwijać nowe sposoby na promocję sklepu online. Afiliacja jest jednym z nich! Pamiętaj, że jest to dziedzina, która dopiero zyskuje na popularności i wciąż ma do zagospodarowania ogromny segment rynku e-commerce.
Utworzenie programu partnerskiego i współpraca z najlepszymi wydawcami zwiększy nie tylko sprzedaż, ale także rozpoznawalność marki w świadomości odbiorców. Dlatego już teraz warto pomyśleć o takim rozwiązaniu dla e-biznesu.