Pozycjonowanie sklepu internetowego a działania afiliacyjne

Data aktualizacji: 24.04.2024

Czy rozpowszechnianie danych z plików XML przez wydawców może zaszkodzić pozycjonowaniu sklepu internetowego? Na szczęście nie. Dlatego pliki XML są jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych w działaniach afiliacyjnych.

Pozycjonowanie sklepu a działania afiliacyjne

Wielu reklamodawców, podejmując działania afiliacyjne z wydawcami, ma obawy, czy powielanie przez wydawców danych z plików XML, nie ma negatywnego wpływu na pozycjonowanie sklepu. I są to obawy słuszne, gdyż na poprawę wyników w Google, bezpośredni wpływ mają unikalne opisy produktów, jakie reklamodawca tworzy w swoim sklepie. Czy warto dzielić się nimi z wydawcami, aby rozwijać swój program partnerski? Na pewno TAK.

Afiliacja, czyli współpraca z wydawcami

W marketingu dla ecommerce, afiliacja to nawiązywanie dobrowolnej współpracy sklepów i wydawców internetowych, której celem jest osiąganie wzajemnych korzyści finansowych. Wydawcy reklamują sklepy i polecają produkty na swoich powierzchniach online w zamian za prowizję od sprzedaży. Sklepy (reklamodawcy) sprzedają więcej dzięki poleceniom wydawców.

Afiliacja jak działa na pozycjonowanie sklepu

Sieć afiliacyjna to wirtualne miejsce w internecie, gdzie gromadzą się wydawcy i reklamodawcy w celu podejmowania współpracy. Wydawcy w jednym miejscu mogą dołączyć do wielu programów partnerskich, z kolei reklamodawcy mogą liczyć, że zainteresują swoim programem partnerskim wielu (nawet setki) wydawców.

Sieć afiliacyjna dostarcza oprogramowanie i całe zaplecze techniczne, aby współpraca reklamodawców z wydawcami była możliwa. Udostępnia narzędzia, dzięki którym wydawcy mogą promować produkty reklamodawców: linki afiliacyjne, widżety produktowe, banery, pliki XML, kody rabatowe i „webesklep” autorskie oprogramowanie webePartners. 

pozycjonowanie sklepu a narzędzia afiliacyjne

Plik XML jako kluczowe narzędzie afiliacyjne

Po dołączeniu do programu partnerskiego w sieci afiliacyjnej wydawcy rozpoczynają promocję marki i produktów reklamodawcy poprzez narzędzia afiliacyjne. Jednym z najpopularniejszych narzędzi używanych przez wydawców są pliki XML.

Plik XML, czyli feed produktowy pomaga w automatyzacji procesów w sklepach i kontroli wszystkich niezbędnych aspektów oferty produktowej sklepu internetowego. W afiliacji plik XML umożliwia współpracę z wydawcami posiadającymi pasaże internetowe, porównywarki cenowe czy wyszukiwarki produktów. Jest podstawowym narzędziem do przekazania wydawcom informacji i produktach dostępnych aktualnie w sklepie internetowym.

Poprawnie przygotowany plik XML zawiera szereg danych na temat produktów dostępnych w sklepie:

  • zdjęcie/zdjęcia produktu
  • nazwa produktu
  • cena produktu
  • numer katalogowy
  • opis produktu
  • specyfikację techniczną
  • dostępność produktu w sklepie

 

Fragment pliku XML


plik xml a pozycjonowanie sklepu


 

W XMLach znajduje się dużo danych, dlatego sposób ich prezentacji powinien być jak najbardziej uporządkowany. Informacje zawarte w pliku XML, umożliwiają wydawcom, takim jak porównywarki czy wyszukiwarki produktów, na pełną prezentację oferty reklamodawcy. 

Z perspektywy wydawcy dobrze przygotowany i systematycznie aktualizowany plik XML jest bardzo istotny. Dzięki temu może on dostarczać swoim użytkownikom danych, które są niezbędne w podejmowaniu ostatecznej decyzji o zakupie. Zarówno reklamodawca, jak i wydawca, nigdy nie ma pewności, która z cech produktu poszukiwanego przez kupującego, jest dla niego kluczowa. Dlatego, tak ważne jest, aby każda z nich była opisana na karcie produktu w sklepie reklamodawcy oraz w pliku XML.

Informacje nieaktualne lub niezgodne z prawdą wprowadzają w błąd potencjalnych klientów, co nie tylko skutkuje brakiem sprzedaży, ale również spadkiem zaufania do wydawcy i reklamodawcy. Poza tym, opisy produktów, czyli content, jaki pojawia się na stronie sklepu, ma ogromny wpływ na organiczne pozycjonowanie sklepu internetowego.

Opisy produktów a pozycjonowanie sklepu internetowego

Jednym z kluczowych czynników rankingowych wyszukiwarki Google jest jakość i unikalność wszelkich treści znajdujących się w sklepie reklamodawcy. To właśnie ten czynnik, obok optymalizacji technicznej oraz link buildingu, ma największy wpływ na to, na jakich pozycjach w Google znajdzie się nasz e-commerce.

Wiedząc to, dość powszechnym problemem sklepów jest zadbanie o unikalność opisów produktowych. O ile przy małych e-commerce (do kilkudziesięciu produktów) nie powinno to być dużym wyzwaniem, to już przy średnich i dużych sklepach jest to nie lada problem. Trudno jest bowiem stworzyć unikalne opisy dla kilku czy kilkunastu tysięcy produktów, natomiast zlecenie tego zewnętrznej firmie copywriterskiej, może przewyższać nasz budżet. Raczej nie wyobrażamy sobie produktów bez opisów, więc bardzo często jesteśmy zmuszeni do wrzucenia powielanych treści, dostarczanych, chociażby od producentów.

pozycjonowanie sklepu a działania afiliacyjne
Przykład unikalnych opisów produktów tworzonych dla sklepu Mentalny Ogród

Czy skopiowane opisy szkodzą mojej stronie?

Nie, zdublowane opisy z innych stron nie szkodzą, ale w żadnym aspekcie nam nie pomagają. Można powiedzieć, że w pewnym sensie zamykają nam furtkę w dotarciu do naszych klientów. Jako że zależy nam maksymalizacji sprzedaży z wszelkich kanałów online, bez unikalnych i wartościowych opisów nie wyróżnimy się na tle konkurencji, zatem konwersja nie będzie na zadowalającym poziomie. 

W kontekście samego SEO i rankingu w Google, skopiowane opisy zamykają nam szansę uzyskania wysokich pozycji na słowa kluczowe związane z konkretnym produktem. Oczywiście, zależy to w dużej mierze od konkurencyjności naszego asortymentu, ale zakładając, że identyczne produkty posiada również kilkadziesiąt innych sklepów, to wyżej od nas będą sklepy z unikalnymi i wartościowymi treściami. Z premedytacją pomijamy tu inne, równie istotne czynniki wpływające na pozycje. Mam tu na myśli, chociażby “moc” SEO domeny (upraszczając, ilość i jakość linków prowadzących do domeny oraz jej wiek) czy optymalizację techniczną. Sprowadzając wątek do hipotetycznej sytuacji, gdzie wszystkie domeny sklepów mają czynniki SEO na identycznym poziomie, wyżej w Google będą te, które mają unikalne i wartościowe opisy.

Podsumowując, zdecydowanie warto zadbać o unikalne opisy produktowe, ponieważ dzięki nim stwarzamy sobie szansę na lepsze pozycje w Google. Oczywiście oprócz unikalności, równie ważna jest jakość tych treści dla użytkowników. Łącząc te dwa aspekty, z pewnością będziemy wyróżniać się na tle konkurencji, co finalnie przełoży się na większą sprzedaż.

Udostępnianie opisów produktów wydawcom i wpływ na pozycjonowanie

Jest to bardzo istotna kwestia pod kątem dołączenia sklepu internetowego do sieci afiliacyjnych takich jak webePartners. W przypadku, gdy zadbaliśmy o unikalne i wartościowe opisy produktów w naszym e-commerce, możemy mieć obawy, czy tego typu rozpowszechnianie treści na inne domeny wydawców będzie miało wpływ na pozycjonowanie naszego sklepu. Obawa wydaje się naturalna, bo przecież przygotowanie takich treści to bardzo czasochłonna i kosztowna praca. Jeżeli z jakiegoś powodu udostępnianie takich opisów, miałoby negatywny wpływ na pozycje naszej domeny, trzeba by było się głęboko zastanowić, czy dołączenie do sieci afiliacyjnej będzie nam się opłacało.

Bądźmy szczerzy, w sieci krąży masę skopiowanej treści, czy to w formie artykułów na portalach informacyjnych, czy właśnie opisów produktowych w sklepach. Algorytm Google indeksując te treści, doskonale wie, na ilu domenach się one powtarzają. Jedyną formą “kary”, jaką algorytm może nałożyć na domeny ze duplikowaną treścią, jest brak promowania takich podstron (chodzi oczywiście brak wysokich pozycji). Bardziej niż karę, należy to rozpatrywać jako utratę możliwych korzyści.

Patrząc na ten wątek z innej strony. Gdyby algorytm Google “karał” wszystkie domeny z taką samą treścią… bardzo łatwo można by było obniżać pozycję naszej konkurencji. Wystarczyłoby kopiować opisy produktów z ich sklepów oraz umieszczać je na innych domenach. Moglibyśmy kupić kilka takich domen i stworzyć np. fake’owe sklepy z ich opisami. Gdyby Google wyłapało wszystkie takie duplikaty i pogarszało ich pozycje, byłoby to zdecydowanie mniej kosztowne działania niż standardowe SEO (oczywiście pomijając kwestie etyczne).

pozycjonowanie sklepu unikalne treści

Kolejny argument: jaki mamy wpływ na to czy ktoś kopiuje nasze opisy? Żaden. Oczywiście możemy wdrożyć zabezpieczenia/skrypty, które uniemożliwiają kopiowanie treści z naszej strony (które i tak bardzo łatwo można obejść) albo zgłaszać się z “prośbą” do osób/firm kopiujących, aby je grzecznie usunęły. To jest bez sensu i algorytm Google doskonale o tym wie – nie może więc w żaden sposób karać źródła oryginalnej treści.

Podsumowując, udostępnianie opisów produktowych innych stronom, np. wydawcom z sieci afiliacyjnych, nie wpływa negatywnie na pozycjonowanie naszego sklepu. Pamiętajmy, że przez słowo “udostępnianie” rozumiemy opublikowanie opisu w naszym sklepie i jednocześnie dodanie go do pliku XML. W zasadzie każdy może go skopiować i wykorzystać do różnych celów, a my nie mamy na to większego wpływu. Algorytm Google po prostu nie może karać naszego sklepu, jako źródła unikalnej i wartościowej treści.

Jak współpracować z wydawcami, aby nie zaszkodzić pozycjonowaniu swojego sklepu internetowego

Udostępnianie wydawcom opisów produktów czy innych treści publikowanych na stronie reklamodawcy w żaden sposób nie wpływa na pozycjonowanie sklepu internetowego, ani negatywnie, ani pozytywnie.

Sklepy, które jako pierwsze opublikują unikalną treść, dla Googla będą wartościowe za to, że posiadają content unikalny, który warto promować. Każde kolejne opublikowanie tej treści przez innych, Google widzi jako treść skopiowaną, której w organicznych wynikach już nie premiuje.

Dlatego, reklamodawca powinien szczególnie dbać, aby opisy produktów w plikach XML były pełne. Nie ma potrzeby ich ukrywania czy zniekształcania podczas udostępniania wydawcom. Niepełne opisy w pliku XML, w ten sam sposób są wyświetlane na stronach wydawców, gdyż zazwyczaj jest to proces zautomatyzowany. 

reklamuj się i płac za efekty

Źle przygotowane czy niepełne opisy zniechęcają potencjalnych kupujących, którzy po więcej informacji udadzą się zapewne do innego sklepu lub źródła. Jednocześnie negatywnie wpływają na wizerunek zarówno wydawcy jak i reklamodawcy. Dlatego, jako właściciel sklepu dbaj o poprawność przekazywanych danych wydawcom, a oni odwdzięczą się zaangażowaniem i aktywną promocją Twoich produktów.

 


WARTO PRZECZYTAĆ

Liderzy e-commerce 2020: najnowszy raport SEO od Mayko

Pozycjonowanie stron w Google – poradnik SEO od podstaw

Programy partnerskie, czyli jak zwiększać sprzedaż w zamian za prowizję