Niedawno odwiedziliśmy Affiliate Summit Europe 2019 – jedną z największych i najważniejszych konferencji dotyczących marketingu afiliacyjnego w Europie. Było bardzo ciekawie, różnorodnie ale co najważniejsze, prelegentom udało się przekazać mnóstwo praktycznej wiedzy. Jedna z sesji zainteresowała nas szczególnie: Affiliate Marketing, Social Media & Authenticity in 2019 (czyli: „Marketing afiliacyjny, media społecznościowe i autentyczność w 2019).

Przestrzeń centrum targowego RAI w Amsterdamie wypełniły osoby z branży – dostawcy technologii, przedstawiciele sieci afiliacyjnych, wydawcy. Sesje dotyczyły takich tematów jak trendy w marketingu afiliacyjnym, media społecznościowe i ich potencjał w zwiększaniu konwersji w programach partnerskich, świadome przywództwo oraz współpraca z influencerami. Ponieważ sami śledzimy trendy i chcemy dostarczać nie tylko najlepsze rozwiązania, ale i wiedzę, nie mogło nas tam zabraknąć!

Media społecznościowe – czy mamy jeszcze do niech zaufanie?

Steve Bartlett, prelegent, twórca i CEO Social Chain Group, w swojej prelekcji Affiliate Marketing, Social Media & Authenticity in 2019już na samym początku przytoczył niezbyt optymistyczne, ale też niekoniecznie szokujące dane – mniej niż 25% użytkowników internetu ufa temu, co widzi w mediach społecznościowych. Jak sam przyznał:

„Media społecznościowe są obecnie jak Times Square – wypełnione różnorodnymi treściami do tego stopnia, że czasem trudno oddzielić prawdę od tzw. fake news”.

Innym aspektem, który odpowiada za zmniejszony poziom zaufania do mediów społecznościowych, jest według Bartletta fakt, że zarówno marketerzy, jak i influencerzy przedłożyli zysk nad zaufanie, a teraz muszą za to zapłacić. Z tego powodu marketing afiliacyjny w mediach społecznościowych może wydawać się mało efektywny. Założyciel Social Chain proponuje więc zmianę myślenia o obecności w sieci.

media społecznościowe główny temat na affiliate summit 2019

Black box kontra glass box w mediach społecznościowych

Według Bartletta, marki oraz influencerów, którzy obecnie odnoszą największe sukcesy i zyskują popularność, łączy jedno – zaadaptowanie strategii glass box, czyli „szklanego pudełka”, zwłaszcza, gdy mowa o obecności w mediach społecznościowych. Jeszcze kilka lat temu zupełnie normalnym było, że wszelkie operacje, plany czy przedsięwzięcia marketingowe istnieją w tzw. „czarnym pudełku”, są więc czymś niedostępnym dla odbiorcy czy konsumenta, omawianym wyłącznie za zamkniętymi drzwiami. Obecnie marki stawiają na transparentność i zamiast budować wokół siebie ściany, wpuszczają swoich odbiorców do środka, pokazując swoje codzienne funkcjonowanie, wykorzystując do tego media społecznościowe, które najczęściej pozwalają na mniej formalną obecność i bliższy kontakt z odbiorcami. Dzięki temu różnica pomiędzy wewnętrzną a zewnętrzną kulturą firmy przestaje istnieć.

Radykalna transparentność tworzy atmosferę zaufania, a co za tym idzie – zwiększa zainteresowanie konsumentów, czego dowodem jest np. sukces marki modowej Everlane. Przytoczone przez prelegenta Everlane dzieli się z konsumentami informacjami, które do tej pory nie były udostępniane na taką skalę przez żadnego innego producenta odzieży – otwarcie informuje o kosztach materiałów użytych do wytworzenia danego produktu, robocizny, cłach oraz transporcie, a wreszcie – własnej marży. Udowadnia tym samym, że nie ma nic do ukrycia, a w efekcie przyciąga osoby, które są zainteresowane etyczną modą. Na dodatek Everlane wykorzystuje media społecznościowe, by pokazać, jak osoby pracujące dla firmy noszą i stylizują produkowaną przez markę odzież oraz dodatki.

Dlaczego Musk jest lepszy od Zuckerberga?

Steve Bartlett przytoczył też przykład Elona Muska, który znany jest nie tylko z wystrzelenia samochodu w przestrzeń kosmiczną, ale też z wchodzenia w polemikę z internetowymi trollami, publikowania niewybrednych żartów czy palenia marihuany na wizji. Mimo otaczających go kontrowersji, CEO Tesli budzi u odbiorców znacznie bardziej pozytywne emocje niż… poprawny do bólu Mark Zuckerberg, który od lat nie dopuszcza do siebie nikogo. Według Bartletta Musk żyje więc w „szklanym pudełku”, natomiast Zuckerberg – w czarnym. Okazuje się, że w kwestii oddziaływania na odbiorcę nawet kontrowersyjna otwartość prezentowana w mediach społecznościowych jest znacznie lepsza i skuteczniejsza w budowaniu popularności, niż zamykanie się w bunkrze.

Warto więc w swojej komunikacji tworzyć przestrzeń, w której odbiorca może się z nami identyfikować, pokazywać ludzką twarz stojącą za biznesem, wychodzić do ludzi, a media społecznościowe są do tego stworzone. W ten sposób tworzy się więź oparta nie tylko na sympatii, ale i na zaufaniu. Ta strategia sprawdza się zarówno w kontaktach biznes–klienci, jak i marka–influencerzy, a wreszcie: influencerzy–społeczność.

Media społecznościowe – które przyniosą najwięcej konwersji?

Być może zastanawiasz się, jakich kanałów komunikacji używać, aby zmaksymalizować liczbę konwersji lub jako reklamodawca nie wiesz, na jakich twórców zwrócić uwagę? Bartlett prognozuje, że na prowadzenie wysuną się wszelkie media społecznościowe, które umożliwiają tworzenie relacji live (przede wszystkim Stories na Instagramie), grupy na Facebooku oraz aplikacje służące do komunikowania się, takie jak WhatsApp. Coraz popularniejsze w marketingu afiliacyjnym stają się też podcasty, zaś marki, które docierają do osób młodszych niż 21 lat, powinny zainteresować się obecnością w TikTok.

Skuteczność tych pierwszych opiera się głównie na poczuciu chwilowości, efemeryczności, dzięki czemu zmusza odbiorców do szybkiego działania, podejmowania impulsywnych decyzji dotyczących wyboru danego produktu czy usługi. Grupy dają poczucie przynależności i stwarzają atmosferę wzajemnej pomocy. Komunikatory zaś wspierają interakcje 1 na 1 oraz umożliwiają personalne podejście do osoby, która zainicjowała kontakt. Zastanów się, co zadziała najlepiej w Twoim przypadku.

Jeżeli nie masz dostępu do powyższych sieci lub nie masz pomysłu, jak wykorzystać media społecznościowe dla swojej marki, Steve Bartlett ma na to radę: działając w obecnym medium, stawiaj na publikowanie również niestylizowanych treści czy historii, które znacznie silniej przyciągają odbiorców niż wyidealizowany obraz rzeczywistości.

Nie udawaj, że nie reklamujesz – najlepsza strategia w mediach społecznościowych

Elementem autentycznego i etycznego marketingu afiliacyjnego i strategii glass box w mediach społecznościowych jest więc transparentność w publikowaniu reklam czy linków afiliacyjnych. Steve Bartlett potwierdza, że ludzie wiedzą, kiedy próbuje im się coś sprzedać, a ukrywanie współpracy w modelu afiliacyjnym może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Dla przykładu, w Wielkiej Brytanii Competition & Markets Authority opublikowało dyrektywy dla influencerów, według których dla ochrony konsumentów powinno się m.in. w sposób jasny i zrozumiały oznaczać współprace, nawet jeśli opierają się one na przyjęciu prezentu czy barterze.

W przypadku linków afiliacyjnych zaangażowana społeczność znacznie chętnie kupi coś z polecenia, jeśli zaznaczysz, że w ten sposób może wspomóc Twoją działalność. Promowanie produktów czy konkretnych marek ma sens tylko wtedy, kiedy pokażesz, że jesteś osobą godną zaufania i… dasz swoim odbiorcom wybór, pozwalając im zadecydować, czy chcą dokonać zakupu przez Twój link partnerski.

Media społecznościowe i autentyczność

Marketing prowadzony w mediach społecznościowych odzyska swój wpływ, jeżeli będzie opierał się na transparentności i graniu w otwarte karty. Temat autentyczności przewijał się w wielu sesjach podczas Affiliate Summit Euro 2019 i ten, można stwierdzić – zaangażowany społecznie trend raczej szybko nie przeminie. Sporo mówiono o nim również w kontekście influencer marketingu. Czy rynek reklamy warty miliardy dolarów nadal będzie się rozwijał? Zachęcam do lektury wpisu Czy to koniec influencer marketingu?


 

media społecznościowe jak zachować autentyczność

W 2009 roku stworzyłam sieć afiliacyjną webePartners. Dbam o systematyczny rozwój sieci i dobre relacje wydawców z reklamodawcami. Za największy atut afiliacji uważam dobrowolność tej formy współpracy i możliwość monetyzacji każdego działania online. A prywatnie, przynajmniej raz w roku, podróżuję kamperem po Europie, w miejsca wolne od tłumów. W wolnych chwilach rysuję, kleję z papieru i tworzę "coś" z niczego :)

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę aby ocenić artykuł!

Średnia ocena / 5. Oddanych głosów:


Data publikacji: 27.03.2019