E-commerce – czy warto w niego inwestować?

Data aktualizacji: 20.03.2024

Branża e-commerce rozwija się intensywnie od kilku lat. Sytuacja światowa podczas ostatnich kilku miesięcy sprawiła, że wzrost ten jest jeszcze bardziej intensywny. Czym właściwie jest e-handel? Czy warto prowadzić taki biznes? Jakie są wady i zalety e-commerce? Na te i inne pytania, odpowiadamy w poniższym artykule!

Czym jest e-commerce? 

E-commerce większości z nas kojarzy się ze sklepami internetowymi. To oczywiście prawda, jednak branża ta ma znacznie szersze pole działania. E-commerce to cały e-handel, czyli oprócz sklepów, są to także kantory internetowe, zakłady bukmacherskie działające online, czy portale aukcyjne. Pojęcie to wiąże się więc ze wszystkimi formami sprzedaży w Internecie, także poprzez media społecznościowe

Najczęściej e-commerce skierowany jest do sektora B2C, ale od jakiegoś czasu możemy zauważyć coraz dynamiczniejszy rozwój sektorów B2B, C2C, a nawet C2B! Jak więc widzisz, jest to ta część działalności internetowej, która ma ogromny potencjał.

E-commerce a pandemia Covid-19

Według raportu Digital 2020 Global Statshot z lipca 2020 roku, opracowanego przez We Are Social i Hootsuite, e-commerce w czasie pandemii rozwijał i rozwija się jeszcze żywiej i dynamiczniej.

Wiele nowych zachowań cyfrowych, które ludzie przyjęli podczas pandemii w miesiącach odosobnienia, przetrwało, co spowodowało duży wzrost wszelkiego rodzaju aktywności internetowej. Firma Akamai informuje, że globalny ruch internetowy wzrósł w tym roku aż o 30 proc., podczas gdy badania GlobalWebIndex pokazują, że nadal spędzamy znacznie więcej czasu na korzystaniu z technologii internetowej niż w 2019 i na początku 2020 roku.

E-commerce – jak wygląda ta branża w statystykach (połowa 2020 roku)

  • Po raz pierwszy ponad połowa populacji na świecie korzysta obecnie z mediów społecznościowych. 
  • Liczba użytkowników mediów społecznościowych wzrosła w ciągu ostatniego roku o ponad 10 procent, osiągając globalną liczbę do 3,96 miliarda na początku lipca 2020 roku.

 

e commerce

 


  • 4,57 miliarda ludzi na całym świecie korzysta obecnie z Internetu, co stanowi blisko 60 proc. całej populacji świata. Liczba użytkowników internetu odnotowała wzrost aż o 8%.

  • ​​346 milionów osób po raz pierwszy weszło do sieci w ciągu ostatniego roku.
  • co sekundę do sieci internetowej dołączało średnio 11 użytkowników.
  • każdy użytkownik spędza średnio w sieci internet ponad ¼ doby.

 

użycie internetu na świecie e commerce

 


  • Obecnie na świecie jest 5,15 mld unikalnych użytkowników mobilnych korzystających z dowolnego urządzenia mobilnego, co stanowi 66 proc. całej populacji. 

 

e commerce digital na świecie

 


  • Średnio na jednego użytkownika przypada 1,54 połączonych urządzeń mobilnych

  • 74,4 proc. stanowią smartfony, 22 proc. telefony komórkowe a 3,6% inne urządzenia.

 

połączenia mobile ecommerce

 

Najnowszy raport We Are Social i Hootsuite na temat digitalu, mobile’u i social mediów jest bardzo obszerny, zawierają ponad 150 wykresów z bogatymi danymi i trendami. Wszystkie te wykresy możesz pobrać za darmo klikając w link tutaj.

Z całego raportu możemy wyłowić jeden, pewny wniosek, że e-commerce się rozwija, a póki co górnej granicy jego rozwoju nie widać. Dlatego jest to obecnie jedna z niewielu branż, która gwarantuje nam stabilne wzrosty.

Kto może prowadzić e-commerce?

Prowadzenie e-commerce nie jest łatwym zadaniem. Wymaga wiele pracy, zaangażowania i otwartości na nowe rozwiązania. Działać w tej branży może jednak każdy, kto ma ciekawy produkt i jest gotowy na trudy związane z takim rodzajem sprzedaży. W pierwszej kolejności musisz zastanowić się czy Twoja oferta ma coś, co ją wyróżnia. Najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie niszy produktowej. Oczywiście nie możesz polegać wyłącznie na swojej analizie. Konieczna jest wnikliwa analiza rynku, która wskaże, że Twoje założenia są słuszne. Niezależnie od tego, czy chcesz sprzedawać sukienki, których na rynku jest sporo czy też oprogramowanie, które nigdzie nie jest dostępne, musisz znaleźć wyróżnik, który pozwoli Ci przyciągnąć Klientów, a także zrobić dokładną analizę konkurencji bezpośredniej i pośredniej. 

O czym musisz pamiętać, decydując się na działalność w e-commerce?

Poniżej znajdziesz kilka punktów, bez których Twój sklep internetowy nie odniesie sukcesu.

  • Strona sklepu musi być przygotowana do sprzedaży. Powinna posiadać zoptymalizowaną, szybko działającą witrynę, dobrze wyeksponowane produkty, politykę prywatności, regulamin oraz zakładki, które mówią o kosztach dostawy, zwrotach czy reklamacjach. Obecnie Klienci bardzo doceniają transparentność i jasne zasady dotyczące zakupów
  • Należy zintegrować jak najwięcej systemów płatności, aby użytkownicy mogli wybrać ten, któremu ufają najbardziej.
  • System odbierania zamówień musi być zintegrowany z systemem wysyłkowym, tak, aby cały proces przebiegał sprawnie zarówno dla Klientów, jak i dla pracowników e-commerce.
  • Wysyłki muszą odbywać się w możliwie jak najkrótszym czasie. Obecnie termin realizacji zamówienia jest jednym z najczęściej podawanych czynników, który decyduje o zakupie.
  • Konieczne jest posiadanie osób zarządzających stroną oraz serwerem, które dostępne są w każdej chwili. Kilka godzin niedziałającego sklepu, może nieść za sobą ogromne straty.
  • Firma powinna posiadać różne kanały przekazu, adekwatne do branży. Czasami musi to być Facebook i Instagram, a czasami YouTube i LinkedIn. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób zaplanowana została strategia oraz co wynika z analizy, mówiącej o tym, jak komunikuje się konkurencja. Ważne jest, aby stworzyć konkretny plan działania. Spontaniczne komunikowanie się z Klientami często charakteryzuje się nieregularnością i nieprzemyślanymi postami, a co za tym idzie, nie tworzy spójnego obrazu marki, więc warto się tego wystrzegać.
  • Wygenerowanie dużej sprzedaży, poprzedzać musi zdobycie zaufania u Klientów. Warto więc budować relacje przez udostępnianie informacji o sklepie, pokazywanie backstage’u pracy czy firmowanie e-commerce swoim nazwiskiem, aby Użytkownicy wiedzieli, że za biznesem stoją konkretni ludzie.
  • Marketing to podstawa. Jeśli nie wiesz jak się tym zająć, możesz zlecić to profesjonalnym agencjom, freelancerom lub rozpocząć współpracę z siecią afiliacyjną.

Korzyści wynikające z prowadzenia e-commerce

Zalet e-commerce jest naprawdę wiele. Z pewnością trzeba zwrócić uwagę na fakt, że e-handel umożliwia nam sprzedawanie produktów nie tylko w swoim otoczeniu, ale właściwie na całym świecie. Internet stał się narzędziem zdejmującym jedno z największych ograniczeń handlu, czyli dostępność tylko w wybranym regionie. Jedną z głównych korzyści, o której zawsze wspominają właściciele sklepów internetowych, jest fakt, że branża rozwija się nieustannie. Wszelkiego rodzaju prognozy ekonomiczne wskazują na to, że ten stan rzeczy się nie zmieni, a wręcz przeciwnie z każdym rokiem rozwój będzie przebiegał coraz sprawniej. Poza tym sprzedaż w Internecie łączy się z wygodą kupujących, którzy mogą w zaciszu swojego domu złożyć zamówienie. To szczególnie ważne teraz, kiedy zakupy online stały się synonimem bezpieczeństwa. Nikt nie spodziewał się nadejścia pandemii, jednak kiedy już się pojawiła, wszyscy specjaliści z branży e-commerce zdali sobie sprawę, że teraz rozwój będzie jeszcze bardziej dynamiczny. Generalnie cyfryzacja i rozwój technologii sprawiły, że sklepy internetowe radzą sobie bardzo dobrze. Wynika to z faktu, że o ile starsze pokolenie może podchodzić do nich nieco sceptycznie, o tyle młodzi ludzie nie znają świata bez Internetu. Dla nich zamawianie rzeczy online jest naturalne. Oczywiście w Polsce do zagospodarowania jest jeszcze spora internetowa przestrzeń, ponieważ jest nam daleko do wyników, jakie generują nasi zachodni sąsiedzi. Właśnie dlatego otwierając e-commerce, możesz zyskać naprawdę dużo. 

Własny program partnerski e-commerce

Dzięki własnemu programowi partnerskiemu możesz zbudować sieć wirtualnych handlowców. To nic innego jak współpraca z twórcami online, dzięki którym sklep internetowy staje się rozpoznawalny wśród użytkowników, którzy odwiedzają blogi, social media czy inne kanały należące do tych twórców. Pamiętaj, że angażowanie influencerów w promocję sklepu to świetny pomysł, jednak muszą być oni dobrani odpowiednio do branży. Właśnie dlatego warto jest zaangażować w ten proces sieć afiliacyjną, od której otrzymasz nie tylko opis działalności konkretnego wydawcy, ale także narzędzia, które pomogą Ci ocenić, czy rzeczywiście współpraca z danym influencerem przynosi pożądane efekty.

Trudności, na które napotkasz prowadząc e-commerce

Jeśli zastanawiasz się, czy istnieją wady prowadzenia e-commerce, to odpowiadamy: oczywiście, że tak. Pocieszające jednak jest to, że każdy z tych minusów można wyeliminować.

Technologia dla sklepu internetowego

Jedną z dużych trudności przy e sklepach jest stworzenie dobrze działającego systemu, w którym zarówno witryna internetowa, jak i zintegrowane oprogramowanie do przyjmowania i przekazywania zamówień, będzie działało sprawnie i prawie bezawaryjnie. Dlaczego prawie? To kolejna wada branży e-commerce. Sporą część odpowiedzialności zrzuca się na technologię, która czasami zawodzi. Da się jednak to obejść, mając w zespole specjalistów, dostępnych przez 24 godziny na dobę, którzy szybko poradzą sobie z problemami z serwerem czy ze stroną internetową. 

Narzędzia marketingowe dla e-commerce

Kolejną kwestią, która jest trudna, jest zbudowanie świadomości i rozpoznawalności marki. Jeżeli masz produkt niszowy, którego trudno szukać gdzie indziej, to tak naprawdę wystarczy kilka miesięcy, a czasami nawet tygodni, aby wieść o Twoim sklepie, szybko się rozniosła. Jeśli natomiast chcesz stać się jednym z wielu sklepów, np. kosmetycznych czy jubilerskich, proces ten może potrwać znacznie dłużej. Warto wtedy postawić na stałą, regularną komunikację w social mediach, na inwestowanie w reklamy internetowe (Google Ads, Facebook Ads), a także na dołączenie do sieci afiliacyjnej. 

 

e commerce wady i zalety


Sposoby promowania e-commerce 

Sposobów promowania sklepów internetowych jest wiele. Znacznie więcej na ten temat pisaliśmy w tym artykule Narzędzia marketingowe – przegląd najważniejszych narzędzi online. Przypomnimy jednak, jak wiele opcji reklamowych, możesz zastosować w swoim e-commerce. Oto one:

  • Social media (zarówno źródła organiczne, jak i płatne) 
  • Influencer Marketing 
  • Google Ads
  • Porównywarki cenowe i wyszukiwarki 
  • Newsletter, mailingi
  • Program partnerskie w sieci afiliacyjnej
  • Marketing poleceń 

Jak pobudzać sprzedaż w e-commerce dzięki programowi partnerskiemu i jak motywować wydawców do działania?

Kody rabatowe to jedna z opcji, która sprawia, że Klienci chętnie zaglądają do Twojego sklepu. Coraz więcej osób, zanim dokona zakupu, przeszukuje sieć w poszukiwaniu różnego rodzaju zniżek, na konkretne produkty. Wiele z nich potrafi nawet zrezygnować ze złożenia zamówienia w swoim ulubionym e-commerce na rzecz tego, w którym obowiązuje kod zniżkowy. Właśnie dlatego warto pojawiać się w serwisach rabatowych. Pamiętaj także, że jeśli jesteś w programie partnerskim, to dzięki kodom rabatowym możesz zmobilizować wydawców do działania. Jeśli osoba posiadająca bloga czy profil na Instagramie, może zaoferować jakąś zniżkę swoim obserwującym, to chętniej zdecyduje się na prowadzenie działań promocyjnych dla Ciebie. Warto także informować zarówno Klientów, jak i Wydawców o wszelkich innych akcjach, np. wyprzedażach, ofertach, bestsellerach, limitowanych promocjach, itp.

Kilka słów o udziale serwisów rabatowych w rynku e-commerce

Powstanie kuponów rabatowych ma bardzo ciekawą historię, która sięga 1867 roku. Coca-cola, znana nam do dzisiaj, weszła wtedy w układ z aptekarzami, którym zaproponowała po dwa galony swojego napoju w zamian za nazwiska i adresy osób, mieszkających w pobliżu ich aptek. Dzięki temu do skrzynek pocztowych tych ludzi zaczęły trafiać kupony na darmową szklankę Coca-Coli. Promocja ta miała na celu zachęcić Klientów do spróbowania i wrócenia kolejnym razem już w celu zakupu. Jak się później okazało, marketerzy Coca-coli stworzyli narzędzie, którym setki tysięcy firm posługują się do dzisiaj. Obecnie na całym świecie kody rabatowe mają się świetnie i mają bardzo duży udział w rynku, zarówno przy sprzedaży stacjonarnej, jak i internetowej. W USA, Niemczech i Wielkiej Brytanii sposób ten stosuje się już od wielu, wielu lat. W Polsce rynek ten rozkwitł dopiero niedawno, jednak od jakiegoś czasu serwisy oferujące kody rabatowe, pojawiają się jak grzyby po deszczu.

Dlaczego serwisy rabatowe są tak popularne w e-commerce?

Serwisy rabatowe to bardzo ważna część rynku e-commerce. Wbrew pozorom, mają one ogromny wpływ na to, czy ostatecznie Klient dokona zakupu czy nie. Bardzo często zdarza się, że zanim użytkownik zamówi jakiś produkt, to wyszukuje kodu rabatowego, który pozwoli mu nieco zaoszczędzić. Doprowadza to czasami do sytuacji, w której Klient wybiera inny sklep ze względu na to, że udostępnia on zniżkę procentową, kwotową czy np. darmową wysyłkę. 

Serwisy rabatowe – korzyść zarówno dla klienta, jak i dla sprzedawcy

Używanie takich serwisów odbywa się z korzyścią dla wszystkich. Klienci dostają rabat bez żadnego wysiłku. Kod pobierany ze strony jest bezpłatny, więc wystarczy tylko kliknąć odpowiedni button. Co więcej, nie trzeba podawać żadnych swoich danych. Oczywiście można zapisać się do newslettera, ale można także na bieżąco sprawdzać sobie stronę i interesujące użytkownika sklepy. Serwis z kolei zarabia na prowizji od każdej sprzedaży wygenerowanej z użyciem konkretnego kodu. Można by się więc zastanowić jak zyskuje na tym sklep, skoro nie dość, że obniża cenę produktów, to jeszcze musi zapłacić serwisowi. Otóż pojawianie się w takim miejscu jest samo w sobie reklamą, na którą nie trzeba wydawać pieniędzy. E-commerce rozlicza się tylko z dokonanych transakcji, a samo pojawianie się na kartach serwisu jest całkowicie darmowe. Poza tym, kiedy Klient wejdzie już do e-commerce, aby kupić jakąś rzecz, to z pewnością zerknie na inny asortyment i albo kupi coś więcej od razu, albo wróci, gdy zajdzie u niego taka potrzeba.

Jakie rodzaje zniżek stosować?

Jeśli chodzi o rodzaje kodów rabatowych, to mogą być to kody obniżające koszt całych zakupów o jakąś kwotę lub obniżające o jakąś kwotę, cenę konkretnego produktu. Może być też rabat procentowy lub kod uprawniający do darmowej wysyłki. To jaki sposób działa najlepiej, zależy od branży i asortymentu. Warto przetestować kilka opcji i wybrać tą, która rzeczywiście przynosi najlepsze rezultaty i generuje najwyższe zyski. Wielu właścicieli e-commerce zastanawia się także, jak często udostępniać kody rabatowe i wyprzedaże. Jeśli decydujesz się na niski upust rzędu 5 czy 10% lub darmową dostawę, możesz robić to częściej, ponieważ jest to „wabik”, dla Klienta, który i tak zamierza konkretną rzecz kupić. Taki mały rabat może go zachęcić, aby zamówić coś u Ciebie, a nie u konkurencji. Jeżeli natomiast chcesz dać duży rabat, np. 30 czy 40%, to takie akcje muszą być sezonowe i nie trwać zbyt długo. Jeśli często w Twoim e-sklepie pojawiać się będą tego typu promocje, to Klienci zaczną wątpić, czy produkty rzeczywiście są dobre.

Branża e-commerce rozwija się i wciąż będzie pięła się ku górze. Jeśli marzy Ci się e sklep, masz na niego świetny pomysł i czujesz, że to coś dla Ciebie – nie wahaj się! To najlepszy moment, aby wystartować.

Rynek e-commerce w Polsce

Rynek e-commerce zarówno w Polsce, jak i na świecie, stale się rozwija. Sklepy internetowe rosną w siłę i coraz częściej stają się godną konkurencją dla podmiotów stacjonarnych. Jeśli chodzi o nasz kraj, to podsumowania 2019 roku, przyniosły niezwykle interesujące rezultaty. Jak się okazało, rynek e-commerce odnotował wzrost wartości o 18%. Według raportu Gemius najwięcej osób dokonywało transakcji przez laptopa (74%), ale zaraz za nim uplasowały się te, wykonywane przez smartfona (61%). Jak więc można zauważyć dostosowanie sklepu pod mobile, jest teraz absolutną koniecznością.

Więcej o tym, czy warto prowadzić własny e-commerce w Polsce, dowiesz się z wpisu E-commerce – czy warto rozkręcić go w Polsce?

 

link afiliacyjny jak zarabiać