Kim jest influencer i jak nim zostać?

Data aktualizacji: 18.07.2023

Influencer to dzisiaj zawód, który może przynieść popularność, duże pieniądze i okazać się pracą marzeń. Influencer marketing, czyli marketing z udziałem osób wpływowych, zdobył ogromną popularność w ostatnich latach. Jak zostać influencerem? Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, czy bycie influencerem to opcja dla każdego.

Kim jest influencer?

Influencer to stosunkowo nowy zawód. Nic dziwnego, skoro sam Internet pojawił się w Polsce dopiero w 1991 roku. Dziś jednak niemalże nikogo nie dziwi, że na działaniach online można zarobić duże pieniądze.

Według definicji influencer to osoba wpływowa, rozpoznawalna, która swoją popularność zdobywa w sieci (głównie w mediach społecznościowych). Są to więc wszyscy Ci ludzie, których bacznie obserwujemy na Instagramie, Youtube, Facebooku, Twitterze czy TikToku. Content, jaki tworzą influencerzy, jest bardzo różnicowany, ponieważ może dotykać, m.in. urody, mody, zdrowia, biznesu, gier komputerowych, motoryzacji, podróży, jedzenia i… właściwie każdego tematu, który zaciekawi użytkowników Internetu!

To, co jest niezwykle ważne w pracy influencera, to budowanie relacji z osobami, które go obserwują i podtrzymywanie jej.

Podział twórców internetowych ze względu na zasięgi i specjalizacje

Influencerzy dzielą się na kilka kategorii, w zależności od swojego zasięgu i specjalizacji:

Mikroinfluencerzy – mają od 1 000 do 50 000 obserwujących. Często są bardziej angażujący i mają bliższy kontakt ze swoją społecznością.

Makroinfluencerzy – mają od 50 000 do 500 000 obserwujących. Posiadają większy zasięg, ale mogą mieć nieco mniejszy poziom zaangażowania w porównaniu do mikroinfluencerów.

Mega – czyli celebryci-influencerzy – mają powyżej 500 000 obserwujących. Są najbardziej rozpoznawalni, ale ich zaangażowanie może być niższe, a koszt współpracy z nimi wyższy.

Branżowi influencerzy – są specjalistami w konkretnej dziedzinie i cieszą się dużym zaufaniem w swojej niszy.

Nano-influencerzy – mają poniżej 1 000 obserwujących, ale są bardzo zaangażowani i mają silne relacje z niewielką, ale lojalną społecznością.

Różne rodzaje influencerów oferują różne korzyści dla marek, w zależności od ich potrzeb i celów marketingowych. Warto zatem zrozumieć różnice między nimi, aby wybrać odpowiednią strategię influencer marketingu.

Influencer – inspiracje z różnych branż

Tak jak wspomnieliśmy, influencerzy mogą działać w różnych branżach, dlatego każdy z pewnością znajdzie jakąś opcję dla siebie. Poniżej znajdziesz kilku twórców internetowych z różnych branż, którymi możesz zainspirować się, podczas tworzenia swojego miejsca w sieci.

Beauty Lifestyle Rozrywka
RedLipstickMonster
Maxineczka
Zmalowana
LadyGuguBlog
Janina Daily
MakeLifeHarder
Tu_Okuniewska
JedenRysunekDziennie
Jedzenie Podróże Sprzątanie
WroclawskiePodróżeKulinarne
WybierajZdrowo
MałaCukierenka
Traveliciouspl
TheTravellingOnion
BusemPrzezŚwiat
ArchitektPorządku
UlaPedantula

Oczywiście, wymieniliśmy tylko kilka branż i kilku reprezentantów, natomiast jest ich znacznie więcej. Niemniej, można zauważyć, że przekrój i możliwości są ogromne.

TOP10 najpopularniejszych influencerów w Polsce

influencer roku 2022

źródło: Ranking Influencerów Roku 2022 – See Bloggers – influtool.com

Influencer marketing, czyli jak zarabiają influencerzy?

Influencerzy, którzy są już znani i popularni, mogą zarabiać duże pieniądze. Jest to nawet kilkaset tysięcy miesięcznie. Skąd czerpią dochody? Ich źródła zarobku są zróżnicowane, co daje im także dodatkowy bufor bezpieczeństwa. Zastanawiasz się, jak zostać influencerem, który dużo zarabia? Oto Twoje możliwości:

Współpraca z markami i posty sponsorowane

Pierwsza możliwość zarabiania jako influencer to oczywiście współpraca z różnymi markami. To właściwie najpopularniejsza opcja, która daje też największy zarobek. Influencer w zamian za określone wynagrodzenie, zapisane w specjalnie skonstruowanej na okoliczność wspólnych działań umowie, nagrywa wideo na swój kanał, tworzy post na Instagram czy przygotowuje TikToka (w zależności od zapisów dokumentów i przestrzeni, w której działa).

Taką formę współpracy oferują influencerom różne firmy – od tych niewielkich, rodzinnych po wielkie koncerny, takie jak Adidas czy Dior. Influencerzy dobierani są do konkretnych kampanii nie tylko przez wzgląd na ich content (chociaż jest to najważniejsze), ale również ze względu na to, jaką mają ilość obserwujących, jaka jest demografia tej grupy i jak przedstawiają się zasięgi. Oprócz tego, muszą mieć charyzmę i nadawać na tych samych falach co marka, aby współpraca mogła się odbywać.

Zwykle stawka za jeden film na Youtube to od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Podobnie jest z postami na Instagramie, TikToku czy z relacjami InstaStories. Cennik jednak zazwyczaj zależy od influencera i stawek, które wynegocjuje.

Kolaboracje z dużymi firmami

Współpraca z firmami nie musi odbywać się tylko na poziomie reklamowym. Wiele firm decyduje się na kolaboracje z influencerami w zakresie tworzenia wspólnych produktów, uczestnictwa w eventach organizowanych przez daną markę czy przyjeżdżania do siedziby firmy w celu sprawdzenia na własne oczy jak powstają produkty.

Przykłady:

  • Ewa Pachulska (youtuberka) jakiś czas temu odwiedziła siedzibę firmy kosmetycznej Nacomi.
  • Glam-shop, czyli drogeria założona przez jedną ze znanych youtuberek, stale działa we współpracy z różnymi twórczyniami. Swoje kosmetyki stworzyły dzięki tej współpracy m.in. MsDoncellita, Lamakeupebella czy Zmalowana.
  • Z kolei instagramerka Krystynoniedenerwujmatki stworzyła natomiast swoją własną kolekcję produktów z gryki z zespołem firmy I Love Grain.

Taka współpraca może być rozliczana na różne sposoby. Najczęściej influencerzy otrzymują jedno konkretne wynagrodzenie za współpracę, np. kilkanaście tysięcy złotych lub otrzymują prowizję od sprzedaży. Wszystko zależy od wynegocjowanej umowy i oczekiwań obu stron.

Własne sklepy stacjonarne i internetowe

Wielu influencerów decyduje się także na otwarcie swoich własnych sklepów stacjonarnych lub (częściej) internetowych. Oferują oni sprzedaż produktów fizycznych (np. ubrania, kosmetyki czy gadżety), ale równie często sprzedają produkty elektroniczne, takie jak wspomniane wcześniej ebooki, a także kursy online czy webinary. To, co jest ważne przy wypuszczaniu swoich produktów, to pewność, że znajdzie się grupa odbiorców skłonnych do skorzystania oferty.

Przykład:

ReZigiusz, znany youtuber, ma swój sklep z ubraniami thunderwear_pl, mimo że ze światem mody nie jest w żaden sposób związany. Jednakże posiada on oddanych widzów, którzy chętnie chodzą w koszulkach czy bluzach jego projektu. Podobnie youtuberka Andziaks sprzedaje swoje świece i woski, choć jej główną tematyką kanału jest lifestyle. Posiada sklep online i stacjonarny.

Reklama i płatne partnerstwa w mediach społecznościowych

Influencerzy mogą również zarabiać na reklamach wyświetlanych na ich kanałach, takich jak YouTube, oraz na płatnych partnerstwach z platformami i aplikacjami.

Influencer w afiliacji

Ostatnia opcja to pomysł dla każdego influencera, nawet tego o bardzo małych zasięgach, który jest dopiero na początku swojej drogi. Mamy na myśli oczywiście afiliację, na której influencerzy (wydawcy afiliacyjni) mogą zarobić duże pieniądze.

Proces zarabiania dzięki działaniom afiliacyjnym jest banalnie prosty. Twórca na swoim profilu/profilach poleca wybrane produkty z programów partnerskich. Może to zrobić w dowolny sposób, np. zamieszczając wideo czy post.  Następnie zamieszcza linki afiliacyjne do polecanych produktów w opisie konkretnego wideo czy w poście. Jeżeli odbiorca kupi coś z linku afiliacyjnego, twórca otrzyma z góry określoną prowizję od sprzedaży. Prowizję można otrzymać tylko i wyłącznie za w pełni dokonaną transakcję, czyli wtedy gdy odbiorca kupi produkt, zapłaci za niego, a później go odbierze i zatrzyma.

Na afiliacji możesz zarobić od kilkunastu złotych do nawet kilkuset tysięcy. Tak naprawdę to Ty i Twoi odbiorcy generujecie konkretny wynik, ponieważ wszystko zależy od tego, do ilu osób trafią Twoje polecenia i ile z nich zdecyduje się kupić coś za sprawą Twojej rekomendacji.

influencer a afiliacja

Dlaczego influencerzy kochają afiliację?

Działalność afiliacyjna wśród influencerów (nawet tych o ogromnych zasięgach) jest bardzo powszechna, ponieważ daje ona wiele możliwości. To, co wyróżnia tę metodę zarobkowania, to:

  • dowolność sposobu polecania produktów,
  • możliwość otwartego zachęcać do kupna wybranych produktów,
  • możliwość polecania produktów w subtelny sposób,
  • brak deadlinów,
  • brak wyznaczonej ilości publikacji z zawartością linków afiliacyjnych,
  • płatność za efekt,
  • różne możliwości umieszczania linków (link tradycyjny, banner, widget).

Jak więc widzisz, aby zostać influencerem, trzeba sporo poświęcić, ale jest to zdecydowanie opłacalny wysiłek!

Czy warto być influencerem?

Zastanawiasz się, czy warto zostać influencerem? Na początku musisz wiedzieć, że nie jest to wcale łatwa praca. Wielu osobom wydaje się, że polega ona na zrobieniu zdjęcia czy wrzuceniu InstaStories. Jest to jednak tylko jakiś niewielki wycinek pracy influencerów.

Głównym zadaniem osób pracujących w taki sposób jest tworzenie wartościowego contentu dla swoich odbiorców. No właśnie… Ta wartość ma tutaj największe znaczenie. W dzisiejszych czasach użytkownicy Internetu bombardowani są ciągle różnymi treściami od rozrywkowych zaczynając, na tych dotyczących zdrowia czy polityki kończąc. Mając przed sobą tak wiele opcji, starają się więc wybrać te, które odpowiadają na ich indywidualne potrzeby lub po prostu w jakiś sposób wzbudzają zainteresowanie.  

Dlatego tworzony content musi być na najwyższym poziomie, aby ktokolwiek zwrócił na niego uwagę. Oprócz tworzenia treści różnego rodzaju influencerzy muszą także dbać o swoją społeczność. Odpowiadają więc w ramach swojej pracy na komentarze i wiadomości, organizują sesje Q&A, w których odpowiadają na pytania swoich obserwatorów, pokazują urywki swojego życia, zadają pytania użytkownikom, itd.

Poza tym influencerzy często współpracują z różnymi markami, więc do ich pracy dochodzą także obowiązki związane z tworzeniem materiałów sponsorowanych, negocjowaniem i podpisywaniem umów, bywaniem na eventach czy wspólnej pracy z firmą przy produktach.

Jak zostać influencerem? – instrukcja krok po kroku

Aby zostać influencerem, należy postępować zgodnie z poniższymi krokami:

  • Wybierz swoją niszę – Znajdź temat, który Cię pasjonuje i w którym się specjalizujesz. Nisza powinna być interesująca dla innych ludzi, ale także wystarczająco wąska, aby wyróżnić się w tłumie.
  • Buduj swoją społeczność – Zacznij od założenia konta na wybranych platformach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook, Twitter, YouTube czy TikTok. Twórz wartościowe, angażujące treści, które przyciągną uwagę odbiorców.
  • Zdobywaj obserwujących – Konsekwentnie publikuj oryginalne, interesujące treści, angażuj się z swoją społecznością, odpowiadaj na komentarze i bądź aktywny na innych kontach związanych z Twoją niszą.
  • Współpracuj z innymi influencerami – Nawiązuj kontakty z innymi influencerami w swojej dziedzinie, aby zdobyć nowe pomysły, wzajemnie się wspierać i zwiększyć zasięg.

Czego potrzebujesz jako influencer? – checklista

Tak jak pisaliśmy powyżej, praca influencera nie jest wcale łatwa. Rzeczywiście, daje ona wiele możliwości i niejednokrotnie pozwala przekuć pasję w pracę, przynoszącą duże zarobki. Trzeba jednak mieć pewne kompetencje, cechy i możliwości, aby sprostać temu zadaniu. Są to:

  • Kreatywność, otwarty umysł i charyzma

Kreatywność to podstawa praca influencera. Niezależnie od tego, czy chcesz pokazywać ludziom jak sprzątać w domu, jak piec ciasta, jak się malować czy jak remontować mieszkania, musisz robić to w taki sposób, aby zaciekawić odbiorców. Powinieneś więc stale wymyślać i tworzyć interesujący, pomocny content, nawet jeśli dotyczy on prostych czynności życia codziennego. Natomiast charyzma to cecha, która jest dość pomocna w pracy influencerów, ponieważ pozwala im zatrzymywać przy sobie ludzi. 

  • Dyscyplina w pracy i dobra organizacja czasy

Taka praca w wolnym zawodzie, jakim jest influencer, ma pewne zalety, które czasami mogą przekuć się w wady. Są to np. brak szefa i nienormowane godziny pracy. Jeśli nie jesteś odpowiednio zdyscyplinowany i nie potrafisz zorganizować swojej pracy ta, aby publikacje ukazywały się regularnie, a skrzynka odbiorcza zawsze opróżniana była na czas, nie masz szans odnieść sukcesu.

  • Wiedza i merytoryczne wypowiedzi

Jeżeli chcesz tworzyć content merytoryczny w jakiejś dziedzinie, musisz być ekspertem. Pamiętaj, że influencer to zawód, który bazuje na zaufaniu. Ludzie będą powtarzać Twoje słowa i będą w nie wierzyć, dlatego jeśli chcesz czegoś uczyć, musisz mieć pewność, że Twoja wiedza na dany temat jest odpowiednio szeroka.

  • Stałe śledzenie trendów to podstawa

Trendy w Internecie zmieniają się bardzo szybko. Musisz mieć tego świadomość, jeśli chcesz efektywnie działać w social media. Szczególnie tę dynamikę widać na TikToku. Nie będąc jego aktywnym użytkownikiem, nie masz szans, na tworzenie contentu, który wpisuje się w obecnie panujące trendy, ponieważ nowe propozycje pojawiają się codziennie. Tworzenie filmów trendowych z opóźnieniem lub pomijanie większości popularnych treści sprawia, że influencerzy nie tylko nie są chętnie oglądani, ale także są pomijani przez algorytm.

  • Sprzęt – w jaki zainwestować?

Nie musisz mieć dużych pieniędzy, aby zostać influencerem. Musisz jednak mieć sprzęt, dzięki któremu dasz radę tworzyć content. 

Podsumowanie

Influencerzy odgrywają kluczową rolę we współczesnym marketingu, oferując wartość zarówno dla marek, jak i swojej społeczności. Jeśli myślisz o zostaniu influencerem, pamiętaj o wyborze odpowiedniej niszy, konsekwentnym tworzeniu wartościowych treści i budowaniu swojej społeczności. Niezależnie od tego, czy będziesz mikro-, makro-, mega- czy branżowym influencerem, możliwości zarobkowe są różnorodne, a kluczem do sukcesu jest ciężka praca, zaangażowanie i konsekwencja.

Wpisy, które mogą Cię także zainteresować:

Program partnerski premium – czym jest i dlaczego warto go uruchomić?