Afiliacja, czyli jak zarabiać więcej dzięki reklamie za prowizję
Data aktualizacji: 25.03.2024
Reklama za prowizję to jeden z najefektywniejszych i bezpiecznych sposobów promowania sklepu internetowego.
Afiliacja, czyli reklama za prowizję
Afiliacja to promocja na różnorodnych serwisach wydawców internetowych, w zamian za prowizję od sprzedaży produktów, do których dojdzie dzięki tej promocji.
Reklama za prowizję – kto bierze udział we współpracy afiliacyjnej
Reklamodawca, czyli sklep internetowy chcący zwiększać sprzedaż produktów i usług poprzez promocję na różnorodnych serwisach wydawców afiliacyjnych i płacić wyłącznie za efekty reklamy.
Wydawca afiliacyjny to właściciel serwisu internetowego, który promuje reklamodawców w zamian za prowizję od sprzedaży.
Sieć afiliacyjna, czyli firma udostępniająca system afiliacyjny, który umożliwia współpracę reklamodawców z wydawcami w modelach rozliczanych za efekty: Cost Per Sale, Cost Per Lead, a także Cost Per Click.
Afiliacja to współpraca win-win. Reklamodawcami w sieci webePartners są sklepy internetowe i firmy, dostarczające usługi online. Dla reklamodawców są tworzone programy partnerskie. Wydawcy dołączają do tych programów partnerskich, aby promować produkty reklamodawców na swoich powierzchniach online. Po dołączeniu do programu wydawcy otrzymują narzędzia, dzięki którym mogą w różnorodny sposób polecać produkty na swoich powierzchniach, a za każdą sfinalizowaną transakcję otrzymają prowizję od sprzedaży. Na straży rozliczania i utrzymywania dobrych relacji między jednymi i drugim, stoi właśnie sieć afiliacyjna, a cały proces odbywa się w systemie afiliacyjnym.
Reklama za prowizję – komu to się opłaca?
Reklama za prowizję to świetna opcja dla każdego reklamodawcy, ponieważ płaci za rzeczywiście dokonaną akcję sprzedażową, czyli płaci za reklamę gdy sam zarabia.
Jako reklamodawca, decydując się np. na reklamę Google Ads, musisz mieć świadomość, że jeśli źle poprowadzisz działania, budżet możesz zostać przepalony, a ruch w sklepie i sprzedaż nie wzrosną. W afiliacji, rozliczanej przy pomocy modelu Cost Per Sale, nie ma takiej możliwości. Reklamodawca ma pewność, że współpracujący z nim wydawcy będą zaangażowani w pracę, gdyż to, w jaki sposób promują produkty, wpływa bezpośrednio na ich zyski ze współpracy.
Efekty reklamy za prowizję są w pełni mierzalne i nie trzeba specjalistów, aby je odczytać. System afiliacyjny dostarcza szczegółowe statystyki działań wydawców, generowanego przez nich ruchu i konwersji sprzedaży.
Dla wydawców afiliacja to sposób na monetyzowanie nawet najmniejszej działalności online. Dzięki linkom afiliacyjnym wydawcy mogą polecać produkty na różnorodnych serwisach, a także w social media. Afiliacja może być sposobem na dodatkowy dochód pasywny lub dochodowym biznesem online.
Wydawcy chętnie współpracują z reklamodawcami w oparciu o reklamę za prowizję. Wynika to z faktu, że taka forma działania daje im pełnię kontroli nad tym ile i w jaki sposób zarabiają. Mają pełną dowolność działań, gdyż sieć afiliacyjna udostępnia nie tylko linki afiliacyjne, które można umieszczać we wpisach, ale także banery oraz widgety, które są bardzo atrakcyjne graficznie i przyciągają wzrok, a dodatkowo mogą być dopasowane do estetyki konkretnej przestrzeni w Internecie.
Wydawcy samodzielnie decydują, z jakimi reklamodawcami współpracują i w jaki sposób promują produkty. Współpraca jest dobrowolna i mogą ją przerwać w każdym momencie, bez podawania przyczyny.
Perspektywy marketingu afiliacyjnego, czyli jak rozwija się reklama za prowizję
Marketing afiliacyjny stale się rozwija. Według danych zebranych przez Statista, od kilku lat przychody z marketingu afiliacyjnego rosną co roku o około 10%. Nic w tym dziwnego. Same media społecznościowe są świetnym miejscem do prowadzenia działań afiliacyjnych, gdyż korzysta z nich ponad 50% całej światowej populacji!
źródło: https://www.websitehostingrating.com/pl/research/instagram-statistics/#chapter-1
Reklama za prowizję – jak zachęcić wydawców do współpracy?
Aby móc rozliczać się reklamę prowizyjnie, należy najpierw uruchomić program afiliacyjny (partnerski). Najszybszym sposobem na uruchomienie programu jest dołączenie do sieci afiliacyjnej jako reklamodawca.
Chwal się swoim programem afiliacyjnym, aby zachęcać do współpracy za prowizję
Wydawcy są kluczowym ogniwem we współpracy afiliacyjnej. Bez wydawców nie ma sprzedaży. Dlatego koniecznie zamieść informację możliwości dołączenia do programu afiliacyjnego na swojej stronie internetowej. Chwal się swoim programem przy każdej sposobności na blogu, w social media, wszędzie.
Sklep internetowy jest odwiedzany przez klientów zainteresowanych produktami. Każdy z tych klientów może zostać aktywnym wydawcą i polecać produkty, z których sam korzysta, jeśli dowie się od Ciebie o takiej możliwości. Pamiętaj, że zarabiać w programie partnerskim, dzięki linkom afiliacyjnym, może każdy!
Zapraszaj wydawców do programu partnerskiego
Jako reklamodawca i sprzedawca najlepiej wiesz, gdzie chciałbyś reklamować i z jakimi serwisami współpracować. W sieci afiliacyjnej webePartners masz dwie możliwości zapraszania wydawców, które cały czas powinny się uzupełniać:
- Skorzystaj z Affiliate Marketplace, bazy wydawców dostępnej w koncie reklamodawcy, w zakładce Zarządzaj wydawcami. Masz dostęp do wydawców o odpowiednich zasięgach i tematach. Przeanalizuj działania każdego z nich i wyślij zaproszenie przez wewnętrzny system komunikacji. Zaakceptowanie zaproszenia skutkuje automatycznym dołączeniem danego wydawcy do Twojego programu.
- Znajdź własnych potencjalnych wydawców w Internecie i skontaktuj się z nimi zapraszając do współpracy afiliacyjnej. Aby skuteczność takiego działania była jak najbardziej efektywna, pamiętaj o przekazaniu im korzyści, jakie wydawca osiąga dzięki programowi partnerskiemu. Niewątpliwie bardzo pomocna będzie dedykowana podstrona Twojego programu partnerskiego.
Udostępniaj kody rabatowe
Użytkownicy Internetu stale poszukują zniżek na produkty, które chcą zakupić. Udostępniając kody rabatowe dla danych wydawców, którymi mogą oni podzielić się ze swoimi użytkownikami, sprawiasz, że są oni zadowoleni ze współpracy. Możesz także wysyłać do wydawców paczki PR ze swoimi produktami, które będą mogli przetestować. Wtedy ich działania na Twoją rzecz, będą jeszcze bardziej wiarygodne.
Afiliacja – CPS, czyli prowizja od sprzedaży, ale nie tylko
Cost Per Sale o prowizja od sprzedaży
Najczęściej wykorzystywanym modelem w afiliacji dla ecommerce jest oczywiście Cost Per Sale (CPS), czyli nic innego jak prowizja od sprzedaży. Wydawca otrzymuje prowizję od sprzedaży produktów ze sklepu reklamodawcy, do których dojdzie z jego polecenia.
Wydawca poleca produkty na swoich kanałach i przestrzeniach internetowych, a następnie czeka na reakcję użytkowników. Jeśli klikną oni w nośnik reklamowy (tzn. w link afiliacyjny, baner lub widget), a następnie przejdą do sklepu i w ciągu 30 dni od tego dokonają zakupu jakiegokolwiek produktu (niekoniecznie tego poleconego), jako reklamodawca wypłacasz wydawcy prowizję od tej sprzedaży.
Cost Per Lead – stała stawka za dostarczoną akcję
Oczywiście CPS to nie jedyna opcja. Innym modelem rozliczeń jest CPL, czyli Cost Per Lead. Jest to stawka za dostarczenie określonej akcji. Co ważne, w przypadku tego sposobu rozliczania jako reklamodawca nie płacisz prowizji od sprzedaży, ale stałą stawkę za wykonanie konkretnej akcji (dostarczenie leada sprzedażowego), którą wcześniej określisz. Akcje te mogą być bardzo różne: wypełnienie formularza na stronie, rejestracja do serwisu, zapis do newslettera, pobranie ebooka itp.
Cost Per Click – płatność za kliknięcia w reklamę
Kolejna możliwość to CPC (Cost Per Click). Jest to z kolei stała stawka za kliknięcie reklamy. W tym modelu reklamodawca płaci stałą kwotę za każde kliknięcie reklamy, które przenosi użytkownika do sklepu internetowego. Nie ma konieczności, aby doszło tutaj do jakiejkolwiek akcji, np. sprzedaży czy wypełnienia leadu. Wystarczy samo kliknięcie, żeby otrzymać wynagrodzenie. Z perspektywy reklamodawcy jest to najbardziej ryzykowny model, ponieważ nie gwarantuje sprzedaży.
Modele hybrydowe
Dostępne są także różne połączenia, tzw. modele hybrydowe np. CPS+ CPL. Te dwie opcje można połączyć wtedy, gdy w ramach jednego serwisu kupujący dokonuje nie tylko zakupu, ale również innej akcji, np. pobiera darmowy raport. Inna propozycja to CPS + CPC lub CPL + CPC. To modele, które najczęściej wspomagają akcje mailingowe z wydawcami. Ostania opcja, jeśli chodzi o modele hybrydowe, to CPS + Paczka PR. Warto wiedzieć, że działania z wydawcami contentowymi (blogerami, Influencerami, YouTuberami) bardzo często opierają się na recenzjach wybranych produktów. Wtedy dobrym pomysłem jest, aby wysłać do nich paczkę PR z produktami, które mają zostać poddane reklamie za prowizję. Kiedy mogą oni rzeczywiście sprawdzić dane kosmetyki, gry czy ubrania, są znacznie bardziej wiarygodni.